vraag over het leven, hoe houden julie alles vol?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

vraag over het leven, hoe houden julie alles vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:33

Beetje vreemde vraag,

Ik ben nu 3e jaar sph studenten (najah september ga ik mijn 3e jaar doen) en ondervind de laatste 2 jaar wat het echte leven in begint te houden.

Werken voor je geld, dingen zelf moeten betalen. Zelf overal verantwoordelijk voor zijn. Zelf moeten zorgen voor een spaarpotje voor onverwachte kosten. Zelf alles moeten regelen etc..

Ik werk door de weeks fulltime in de zomervakantie (za & zo ben ik bij mijn vriend, die woont ver weg) en moet dan nog savonds naar de pony's. Soms vraag ik me dan af: is dit het nou Verward

Moe zijn van de hele dag werken, dan nog naar de pony's. Ik ben altijd blij als ik daar ben, maar soms heb ik echt zoiets van: ik heb er de energie niet meer voor!! Het studentenleven is echt zo anders, je bent vroeg uit, hier en daar weer een week of aantal dagen vrij. Als je erg moe bent ga je lekker een dag niet naar school, uitslapen en uitgebreid naar de paarden.

Maar als ik straks ben afgestudeerd wil ik ook een fulltime baan, want jah je wilt ook een huisje later etc he en dat kost geld:P

Maar hoe hou je dat toch allemaal vol vraag ik me dan af. Werken, naar je paarden en dan nog het hele huishouden? Boodschappen doen, eten koken, huis schoon houden etc etc

Hoe doen julie dat en hoe voelt dat? Is het echte leven zwaarder dan ik dacht? Is het puur even wennen dat ik minder vrije tijd heb? Of ben ik gewoon zo zwak Tong uitsteken

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: vraag over het leven, hoe houden julie alles vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:34

Als je de hele dag weg bent valt je huishouden al wel mee Knipoog Naar je paarden, daar vind je je ontspanning en als het goed is doe je ook werk dat je leuk vindt. Dus tja...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:35

Dit vraagt om een 'break' Ga in de zomervakantie iets raars doen, ga vrijwillegerswerk doen ergens in een ver en vreemd land of doe iets anders. Gewoon om jezelf uit de sleur te halen en je kijkt overal weer fris tegen aan ! Lachen

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:36

Niet. Minder slapen. Minder in huis doen. Of je hebt een vriend die je meer laat doen, of je woont alleen en doe je dingen in huis niet, of op godsonmogelijke tijden.
Zo kook ik nooit. Ik eet of niet, of brood of elders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:37

Tja, wat kan ik zeggen. Welkom in de echte wereld, waar je weinig meer krijgt aangereikt en waar je overal voor moet betalen.

Iedereen heeft wel eens een " is dit alles? " moment. Ik geef me zelf altijd een schop onder mijn kont, je er over druk maken heeft namelijk geen zin. De meeste volwassen mensen zitten in hetzelfde parket.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:37

Gewoon een kwestie van wennen en keuzes maken. Natuurlijk is het wel eens zwaar, maar als je je werk met plezier doet, en daarnaast nog een fijn leven hebt ( en hoe dat is, bepaalt eenieder voor zichzelf ), dan put je daar heel veel energie uit.
Het is zo, hoe meer vrije tijd ik heb, hoe lamlendiger ik word. Dus ik vind het heerlijk die drukte. En voor de rest: take it one day at a time, wat morgen gebeurt, dat zien we dan wel weer!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:38

ik vind zeker mijn ontspanning bij de paarden, maar lichamelijk ben ik soms zo moe na het werken dat ik denk: hoe houd je dat toch vol?

Ik werk met kinderen met een beperking, ik doe het heel graag, maar de ene dag is gewoon zwaarder als de andere..

Misschien ben ik het ook niet echt gewend, veel doen een hele dag door.. Uit school zit ik vaak nog 2uurtjes beetje op bokt te niksen en daarna naar de paarden. Dan ben je al weer aardig bijgekomen zeg maar. Maar nu ik werk tot 17u ongeveer wil k toch na het eten meteen naar stal want anders is er geen tijd meer.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:39

Het gaat eigenlijk vanzelf.
Het eerste jaar dat ik ging werken, was ik vrijdags echt doodop en lag ik om 9 uur op bed.
Best moeilijk want ik ging heel graag stappen in het weekend.
Maar in de loop van de tijd ging het steeds gemakkelijker.
Je moet een beetje je ritme vinden: wanneer je boodschappen gaat doen, je huis aan kant maakt etc.
En je moet zeker je pony's niet vergeten Knipoog Die maken juist dat het leven leuk blijft!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:40

kwestie van plannen Ja
al zou ik ook dolgraag weer student zijn hoor Lips are sealed
ik werk 40 uur, heb een eigen huis samen met mijn vriend, heb 2 paardjes en nog de nodige hobbies.....
ik heb tijd zat Bloos!

daar staat tegenover dat ik ten eerste een hele fijne verzorgster heb, ten 2de een kleine pony die alleen maar gras maait en een grote die net onder het zadel is en nog niet zoveel uitvreet Haha!
1 keer in de 2 weken komt mijn schoonmoeder het huis schoonmaken Bloos en verder?
boodschappen doe ik voor de hele week, schoonmaken op een vaste dag, net als de was .

1 keer in de week boodschappen doen is een stuk voordeliger dan gaan als er iets moet komen Bloos
ik kook vaak voor 2 dagen, dan hoef ik de dag erna alleen maar op te warmen, scheelt kosten en veel tijd Haha!

4 keer in de week naar de paarden (gemiddeld)
en verder ach..... je red je snel hoor, alles went Haha!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:42

thnx voor zoveel snelle reacties! Een kwestie van wennen maak ik er grotendeels uit op Haha!

mijn ouders zijn al een aantal keer een maand op vakantie geweest.

Dan redde ik me best aardig. Na 3 weken was ik ingewerkt en deed ik een was aanzetten voordat ik ging eten, zodat ik het daarna meteen in de droger kon gooien. Dan was ik goed georganiseerd Tong uitsteken

Maar in het begin moest ik overal aan denken en dacht ik echt: whoo wat mijn moeder allemaal wel niet doet, hoe ga ik dat in hemelsnaam nog allemaal doen? Ik ben gewend om school/werk + paarden te doen en verder niet echt veel..

Toen moest ik ineens alles doen wat alle volwassenen doen.

Ik kijk er niet echt negatief naar ofzo hoor, maar het is wel dat ik denk: jeetje ik wist niet dat iedereen zoveel deed!
Laatst bijgewerkt door diesel_ op 16-07-08 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:42

Je zal jezelf ook even de tijd moeten geven om routine te krijgen in je nieuwe situatie. Verder is het een kwestie van dingen makkelijker loslaten, tijd efficienter indelen en gewoon doorgaan.

Gezond eten en genoeg slapen helpen ook om dingen beter aan te kunnen. Het went echt vanzelf.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:11

Jezelf af en toe een momentje rust gunnen en heel belangrijk; geniet van kleine dingen! Als je eens wat beter om je heen kijkt zie je zo veel moois. Mooie bloemen, lekker weertje, een lief gebaar... Als ik me even wat futloos voel, kan ik daar zo van opknappen.

Ik zorg ook dat ik altijd iets leuks heb om naar uit te kijken, bijvoorbeeld tegen de zomer aan een vakantie, of een dagje uit. Maar een avondje musical of gezellig kletsen met een vriendin vind ik ook heerlijk! Morgen ga ik uit eten met een vriendin (Mas hier op bokt) en daar kijk ik echt naar uit Lachen

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:14

Je verhaal komt me bekend voor... Welkom in deze maatschappij waarin iedereen haast heeft en iedereen aan zichzelf denkt.

Neem een verzorgster, of geef je paard een dag in de week vrij zodat je hem niet hoeft te doen.

Ik heb een tijdje geleden het zelfde gevoel gehad. Ik zag haast niemand want iedereen ' heeft zijn eigen leven' en alleen een sms is vaak niet eens genoeg. Even gezellie weg met vriendinnen is er niet meer bij, omdat ze samenwonen, studeren, een kindje hebben en er geen tijd voor hebben.

Neem een weekie rust, vraag jezelf af of je dit wil en wat er veranderd kan worden in jou eigen leefpatroon... inderdaad wat daniella74 ook zeg gezond eten, en genoeg slapen....

Ik ben nu een week vrij en heb gisteren de hele dag in mijn bed gelegen en geslapen heeerlijk... Ik voel me een stuk fitter...

Je mag ook is aan jezelf denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:44

Paarden skippen en je hebt zeeën van tijd Knipoog Haha!

Nee, ik weet niet... Ik werk ook in de zorg ( SGLVG / SGEVG ), maar ik haal mijn voordeel uit de onregelmatige diensten..
Werk nu nog zo'n 40-44 uur in de week, gaat straks nog meer worden, aangezien ik crisis-werk ga doen ( gedetacheerd door speciaal bureau ) en ook nog weer deeltijd ga studeren.
Maar echt, dat ik het nou super druk heb, nee.... Dat valt echt alles mee.

Huishouden, tja dat is een bijzonder iets Clown Op een vrije dag ga ik als een speer door het huis en verder ben ik er toch niet veel, dus vies wordt het ook niet Haha!
Koken doe ik zelden, eten doe ik wel op m'n werk en thuis is het vaak makkelijk eten...
En verder, tja ik doe eigenlijk verder alleen maar dat wat ik leuk vind.
Nu heb ik verder ook geen relatie, dus niemand waar ik rekening mee moet houden ( en da's maar beter ook Clown ) en geen paarden / bijrijdbeesten of andere huisdieren. Ben ik ook bewust mee gestopt, veel te veel verantwoording en dat wil ik nu gewoon nog niet.

Dus ja, het echte leven.. tja dat is voornamelijk keuzes maken en dan red je het echt wel Ja

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:56

Wennen idd Ja

Toen ik stage ging lopen in januari ging ik ook van max 4 uur per dag college naar minstens 8 uur per dag hard aan het werk. De eerste weken lag ik 's avonds vaak voor half 11 uitgeput op bed, en dan heb ik door de weeks nog iemand anders die m'n paard doet omdat ik op kamers zit.

Na een paar weken ging het al stukke beter, je merkt toch dat je minder vermoeid bent na het werk en dus meer puf hebt voor andere dingen. Maar nog steeds merk ik dat huishoudelijke klusjes er bij inschieten. Na stage is het boodschappen/eten/afwassen/even ontspannen en dan slapen. In het weekend ben ik bij m'n ouders dus sja wanneer alles schoonmaken hier?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:02

het is inderdaad druk! Maar ik vind dat het het waard is,.. en ik dnek de meesten,.. anders doe je het niet,..

ik woon op mezelf, koopwoning, paard, geen vriend, baan, studeren erbij...
wat er bij mij bij in schiet is vnl mijn eigen eten,..
en dat is erg slecht, ben vaak erg moe en dat zal zeker daarmee te maken hebben,.. maar dat schiet erbij in als je na 18.00 thuis komt en wat voor het werk moet doen, moet rijden, of je vroeg naar bed wilt omdat de puf op is,.
Heb een jaar een paard erbij gereden van een ander maar dat heb ik opgezegd,.. had het gevoel dat ik het maar half deed, had gewoon voor mijn gevoel niet genoeg tijd voor het beestje en dat heb ik nu opgezegd,.. geeft iets meer rust,..

ook opruimen schiet erbij in (ben wel veel weg maar toch is er rotzooi, hoe kan dat Clown Clown ),.. ik ben niet zo'n poetsmiep en voor een huishoudster heb ik geen geld,.. maar daar baal ik best van ---> van mn troep.. overal papieren etc op tafel,..

Tijd voor vrienden is er inderdaad niet veel,.. maar als het nodig is maak ik daar wel tijd voor. Het is voor niet-paardemensen erg moeilijk te begrijpen hoeveel tijd een paard kost,.. en ze snappen al helemaal niet dat je zoveel werk hebt voor een wedstrijd,.. je rijdt nog geen minuut (springen) en bent een halve dag druk met voorbereiding (wat een sport hoor je ze zeggen ahahhah) en tja eerlijk is eerlijk: zij doen veel (kostbare) dingen die ik dan weer niet kan doen,.. omdat er geen geld voor is,.. anderen maken daar meer problemen van dan ik zelf (ben het zo gewend, heb er bewust voor gekozen, wist dit vantevoren),..

Je moet inderdaad een beetje in een ritme komen,.. werken is sowieso vermoeiend,.. tenminste, vind ik wel,.. vrijdags ben ik altijd helemaal K.O. en ga het liefst vroeg naar bed Lachen moet je sowieso regelmatig doen om ff weer op te laden,..

Als je en baan hebt die je helemaal FANTASTISCH vindt zal dat minder zijn,.. als het een gewone baan is ben je redelijk uitgeblust na een werkweek.

En financieel is het ook best lastig alleen,..
en vanwege de hoge kosten van een paard (als je alleen daarvoor opdraait helemaal) kan je niet alle banen nemen die je leuk vindt maar moet je soms iets doen wat je niet zo leuk vindt omdat het beter verdient,.. en je dat geld nodig hebt voor je paard,..

Maar hoe erg het ook klinkt Clown Clown Clown
het hebben van een eigen paard en eigen leven is ook best heeeeeeeeeel fijn. Vooral mn paard, daar kan ik echt niet meer zonder,.... ik hield altijd enorm van vakanties en dan ook ver weg,.. ik kan nu nauwelijks een week weg en na 2 dagen geen paard mis ik hem enorm.

Dus nee ik zou hem nooit weg doen om bv meer te kunnen gaan stappen, vaker op vakantie te kunnen of een rijker sociaal leven te hebben. Daar geef ik niet zoveel om,.. vind andere dingen belangrijk in het leven.
Vrijheid (autootje, weg kunnen wanneer je wil), werken om te leven en niet andersom, voldoende vrije tijd om te genieten van wat je leuk vindt,...
want voordat je het weet kun je er weleens niet meer zijn,...

Ik word echt gelukkig van mn paard,.. Haha! dus als ik helemaal uitgeteld aan kom bij hem 's avonds,.. is dat vermoeide gevoel zo weg.

Hahah valt me op dat er veel mensen niet koken/eten hier,.....
en weinig opruimen/schoonmaken in huis hahahaha

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:19

Je moet ook proberen om je eigen leven zo leuk mogelijk te maken.
Ik werk ook 40 uur, doe een avondopleiding, woon op mezelf (koken, boodschappen, wassen, poetsen) Als dit mijn leven zou zijn dan zou ik het ook niet volhouden. Maar ik ga 5x in de week naar mijn paard en hoewel ik daar ook niet altijd zin in heb is het voor mij wel toch wel ontspanning. Daarnaast probeer ik 1 of 2 avonden met vrienden af te spreken voor uiteten, filmpje, stappen enz. Als ik genoeg leuke dingen heb om te gaan doen dan vind ik de 'saaie' dingen ook niet meer zo erg.

En het is zeker wennen. In het begin dacht ik ook dat ik het niet zou gaan redden, maar je went er best snel aan!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:35

Ik houd het vol doordat ik juist een stapje terug heb gedaan, ik ben in plaats van 100% nu 80% gaan werken en dat bevalt prima. Doordat ik ook nog eens onregelmatig werk (in de VG zorg) houd ik voor mijn gevoel heel veel vrije tijd over, en door de ORT ben ik er netto zelfs flink op vooruitgegaan. Ook heb ik ervoor gekozen om met een makkelijkere doelgroep te gaan werken, ik heb net als Kanelly ook met SGEVG clienten gewerkt maar had daarna geen energie meer over voor andere zaken. Na een werkweek was ik helemaal leeggezogen en had ik het gevoel dat ik nog heel veel moest, gezellig zijn tegen mijn partner, uit met de hond, paardrijden, schoonmaken in huis, op visite bij familie en vrienden....doordat dit niet ging raakte ik erg gefrustreerd en zat tegen overspanenheid aan.
Door van baan te veranderen en iets minder te gaan werken heb ik meer lucht gekregen en kan ik werken, huishouden, sociale leven, hond en paard beter combineren, en plof ik 's avonds niet meer uitgeblust op de bank maar hou ik energie over om de nodige maar ook de leuke dingen te doen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:39

Het is idd een kwestie van vooral wennen, ik werk sinds december vier dagen in de week en ga 1 dag naar school, terwijl ik daarvoor een jaar (door omstandigheden) niks heb gedaan. Ik kook ook zelf en doe zelf boodschappen, maar woon nogwel thuis Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:23

SassieSjaak schreef:
Je verhaal komt me bekend voor... Welkom in deze maatschappij waarin iedereen haast heeft en iedereen aan zichzelf denkt.

Dit is precies wat voor mij het leven moeilijk maakt. Huishouden, studie, relatie en paardjes gaan goed, pieker ik niet over. Maar hoe de wereld in elkaar steekt en hoe de maatschappij werkt, dát maakt me moedeloos. Ik kan me ontzettend druk maken en wanhopig voelen als ik weer eens partijplannen van noem eens een Wilders ofzo lees.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:27

Ik werk partime 2 dagen.. bijna mam van 4 kids.. ( over 3 weken wordt nummer 4 geboren) heb geen paarden meer.. maar voor heen deed ik ze savonds.

Je prioriteiten leggen Knipoog
Je niet gek maken.
En gewoon stapje terug nemen als je niet meer kan!

Maar bij de pakken neer zitten is geen optie Knipoog
Leven is hard.. Mensen die studeren en thuis wonen lopen wel eens te mokken dat ze het zwaar hebben
Dan denk ik.. HEE!! wacht maar.. tot je eigen koophuis heb.. en werk. en paarden en mss kids Knipoog

ach meid.. het went van zelf!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:29

Hoe hou ik het vol? Moeilijk Haha!

Ik heb een fulltime job, vriend ook, 3 paarden, een hond en nog wat huisdieren, een huishouden en mijn huwelijk te regelen en tussendoor niet vergeten ademen.

Al een geluk helpt mijn vriend goed mee! Anders was het niet gemakkelijk geweest. En natuurlijk wennen hé, in het begin lijkt het een hele drukke bezigheid, maar eens je er structuur in krijgt lukt dat allemaal wel!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:32

Af en toe een break of een pauze nemen van alles helpt best wel. Ikzelf werk ook fulltime, woon alleen en heb 2 jaarlingen. Met de paarden heb ik momenteel gewoon werk, die mogen lekker jaarling zijn en staan 24/7 buiten op de weide.
Het huishouden doe ik echt niet altijd, als ik moe ben of geen zin heb, dan doe ik het gewoonweg niet (heb ook geen kinderen of andere personen in huis om voor te zorgen). Heb ook graag dat alles netjes ligt, echt wel, hou van een schoon huis, maar soms boeit het me niet, en laat ik de stofzuiger staan. Geen zin om te koken? Soepje opwarmen of pak friet gaan halen.
Alle dagen alles perfect willen doen gaat gewoon niet.

Als je werkt heb je trouwens ook recht op een aantal vakantiedagen per jaar, natuurlijk een pak minder dan studenten, maar dat hoort er nu eenmaal bij vrees ik Lachen

Hoe alles vol te houden? Makkelijk is het niet, maar probeer gewoon genieten van de vrije en relaxte momenten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:34

Tja, hoe houd je het vol, dat denk ik ook weleens, maar eigenlijk gaat bij mij alles vanzelf Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:34

Welkom in de grotemensenwereld.

Hoe ik het volhou? Plannen en schrappen. Je huis hoeft niet spik en span, je hoeft niet alle verjaardagen af, winkelen doe ik niet, behalve stal heb ik weinig tijd voor andere contacten, de was gaat tussen de bedrijven door, partner en kinderen heb ik niet. Ik werk fulltime, zit nog een halve werkweek per week in de file. Mijn ene merrie staat in training omdat ik daar geen tijd voor hem, de tweede wordt ook niet dagelijks gereden. Het hebben van paarden is mijn keuze en mijn rustpunt. Er zijn er genoeg mensen die hun paard weg hebben moeten doen omdat ze er geen tijd voor hebben.