khirshanta schreef:k haat het daar (alleen maar registraties( maar ik weet echt even niet wat ik nu moet gaan doen. Natuurlijk heb ik al gezocht naar een andere baan, iets in de marketing. Bij mijn huidige baan bleek dat achteraf alleen niet meer te zijn dan registraties, registraties en nog eens registraties, dus vraag ik me af of het altijd zo'n duffe koek is.
Hier ook een creatieveling die absoluut wegkwijnt bij het soort baan dat jij beschrijft. Helaas is dat echter de realiteit (ik spreek uit 20 jaar werkervaring), vaak zelfs als je een baan hebt op heel hoog niveau. Bovendien, hoe groter het bedrijf hoe routinematiger het werk. Werkelijk creatieve banen, daar zijn er maar zéér weinig van. Zeker 90% van het werk is routine. Misschien heb je wel briljante ideëen en denk je daarmee in de marketing je ei kwijt te kunnen. Hoe het meestal in zijn werk gaat is dat je heel enthousiast begint, maar je komt er al gauw achter (als het je werkgever niet is) dat klanten ook zo hun idee hebben over hoe de campagne moet worden. Je krijgt daarom in 9 van de 10 gevallen gewoon gedicteerd wat het moet worden (zij het door je werkgever, zij het door je klant). Aangezien zij degenen zijn die betalen is jouw mening daar altijd ondergeschikt aan. Daarbij komt bovendien dat doorgaans superieuren en klanten graag zelf de touwtjes in handen houden.
Ik heb het genoegen gehad ooit een ontwerp te mogen maken voor de verpakking van een parfum voor tienermeisjes, voor een zéér bekend en duur cosmetica merk. Het bedrijf waar ik werkte werd uitgenodigd een voorstel te doen. Ik heb daar een paar maanden fulltime aan gewerkt, vanaf het eerste idee t/m het presenteren van een prototype, met een schitterende presentatie erbij die moest inslaan als een bom. Ook leveranciers hadden er pro deo werk ingestoken om de verpakking samen met mij te ontwikkelen. Ik had in al die 20 jaar nog nooit bij een opdracht zoveel vrijheid gehad. Geweldig gewoon, wat een heerlijk gevoel. Tegen het einde van het traject werd mijn reis geboekt om het product te gaan presenteren bij prominente mensen van het cosmetica merk, maar daags daarna werd het door mijn werkgever weer afgezegd, want de directeuren wilden het zelf presenteren. Ze waren er zo weg van dat in plaats van mij alleen te sturen, wat de bedoeling was, ze hadden besloten het zelf te doen, een week later (ik mocht niet eens meer mee), temeer omdat de vertegenwoordigers bij dat cosmeticahuis ook topmensen waren. Voor mij was dat een grote domper (maar ook een groot compliment tegelijkertijd). Toen puntje bij paaltje kwam miste een directeur het vliegtuig en de andere was ziek. De deadline werd niet meer gehaald en het prototype prijkt nu bij mij op de kast. Het was een meesterwerk, iedereen was het daarover eens, maar helaas waren die maanden intensief en vol overgave werken helemaal voor niets geweest. De fabrikant heeft mijn voorstel nooit gezien. Het meest vernederende vond ik nog wel dat daarna de leveranciers moest worden ingelicht. Ik heb hen nooit kunnen vertellen wat er werkelijk gebeurd is. Ik heb hen laten weten hoe fantastisch de fabrikant ons voorstel vond (met name "het doosje" of "de dop" of "het flesje"), zodat zij zich groot konden blijven voelen en niet hoefden door te maken wat ík had gevoeld.
Zulke ervaringen brengen in één klap je creatieviteit om zeep.
Natuurlijk kun je je creativiteit gebruiken in je werk, maar ik heb geleerd dat indien je een ware creatieve geest bent en bovendien een gevoelsmens je een potentiële klant bent om in een reguliere baan te maken te krijgen met niet alleen geestdodend werk, maar ook met mensen die geheel niet op jouw golflengte zitten en de zaken vanuit een veel minder creatieve manier bekijken dan wat jij doet. Jij wilt namelijk creëeren, maar die anderen willen niets anders dan geld verdienen. Dat gaat pas samen als je het allebei zelf in de hand hebt.
Ga je dus op zoek naar ander werk, kijk dan vooral niet in eerste instantie uit naar creativiteit, maar ga met de instelling dat je geld wilt verdienen en dat het leuk is als je daarbij ook creatief kunt zijn en trek het je vooral niet persoonlijk aan als je saai en repeterend werk moet doen. Op die manier pas je veel beter bij de gemiddelde bedrijfsvoering- en doelstellingen en bescherm je jezelf meteen voor teleurstellingen en zelfs arbeidsconflicten
Wil je echt creatief zijn dan kun je veel beter als nevenactiviteit zelf je eigen ideëen ontwikkelen. Je kunt daar echt alle kanten mee op. Niemand beweert dat het makkelijk zal zijn, maar als het jouw overtuiging is dat je met schrijven de kost wilt verdienen dan moet je vooral beginnen met jezelf ervan te overtuigen dat je daarmee de kost kúnt verdienen. Dan begin je in je vrije tijd je eigen initiatief en merkt vanzelf wel wat er aanslaat en wat niet. Ja, dat is hard werken (en zal het ook blijven), maar je vind na verloop van tijd echt wel een formule waar jij mee vooruit kunt. Op het moment dat je enige zekerheid hebt of het je kunt veroorloven waag je de stap in het diepe en gaat op zelfstandige basis verder. Tot die tijd ga je op zoek naar de best betaalde baan die je kunt vinden, al dan niet in de marketing, met de instelling dat dit jouw persoonlijke initiatief gaat ondersteunen (in plaats van dat jij die onvindbare baan moet gaan zoeken waarin jij je ei kwijt kunt). Neem daarbij je creativiteit mee, maar laat absoluut je emoties/gevoel thuis.