Perfectionist wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Perfectionist wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 17:36

Sinds een paar jaar heb ik er echt last van gekregen na ja last is niet echt het goede woord, maar ik doe mezelf een soort te kort.
Ben nooit tevreden met iets of met mezelf. Het kan altijd beter ook al haal ik een 10 bijv.
Als iemand (onterecht) zegt dat ik een fout maak dan ga ik gelijk in de aanval. Zelf heb ik dat niet echt door, maar het komt soms niet zo aardig over. Ik heb een hekel aan fouten maken komt misschien door mijn verleden.
Ook met afspraken ik kom echt altijd te vroeg.

Hebben hier mensen nog meer last van? Ik word er helemaal gek van mezelf soms!

Annemarie

Re: Perfectionist wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:43

Ja, hier!
Eigenlijk heb ik er alleen last van bij dingen waar ik waarde aan hecht. Als ik iets moet doen waar ik niets om geef kan ik het ook ontzettend afraffelen, maar bijvoorbeeld bij school, paardrijden, mijn muziek.. ieder klein foutje weegt 1000x zo zwaar als alles wat wel goed gaat. Als paardrijden niet goed ging werd ik zo kwaad op mezelf dat ik op het paard in huilen uitbarstte, ook als ik op school bij een vak waar ik veel waarde aan hechtte (biologie, muziek) een vraag niet wist sprongen de tranen me in de ogen.. Ik herken mij precies in jouw post. Ja

Ik heb er heel erg last van gehad, maar heb dit jaar faalangsttrainingen gehad die echt effect hadden, en aangezien die faalangst nogal samenhing met mijn perfectionisme kan ik er nu beter mee om gaan.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 17:47

Oke. Ja als bij mij al iets fout gaat dan lig ik soms al de hele nacht wakker en maar te piekeren over dat foutje. Ook als ik nieuwe dingen moet gaan doen bijv. nieuw werk dan kan ik uren piekeren over fouten die ik zou kunnen maken. Slaat gewoon nergens op eigenlijk Knipoog

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:47

Ja, hier ook hetzelfde.
En dan vooral zoals jij het zei : Als iemand mij onterecht beschuldigd, ooh dan kan ik mijzelf wel voor de trein gooien!

Zo ook met rijden, ik wil gewoon altijd het beste uit mijn paard halen. Soms werkt het in zijn voordeel, bijvoorbeeld op concours. Maar thuis kan ik ook gewoon ontzettend moe van mijzelf worden.

Het is gewoon nooit goed genoeg in mijn ogen, en soms is dat best irritant! Scheve mond

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:48

Ik heb het ook wel, maar wel in mindere maten.
Ik heb vooral dat als iets goed ging dat het me niet zoveel doet maar dat als iets minder goed ging dat ik er over blijf piekeren.
Als dan iets niet goed gaat met paardrijden dan word ik heel snel gefrustreerd (is nu wel minder).

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:06

Ja ik!
Ben ook erg onzeker over mezelf en daar zal het ook wel door komen. Ik wil altijd alles beter. Verkloot ik een simpel proefje terwijl het de laatse tijd zo goed gaat kan ik mijzelf wel de grond in stampen en ben ik helemal gefrustreerd.
Doet iemand niet aardig tegen me, of verwijt iemand mij iets. Oh dan kan ik soms echt niet slapen.

Op m'n werk maak je als beginner af en toe wat fouten. Als ik dat deed vond ik dat echt niet leuk! Maar gelukkig goede collega's. Dus dan is het weer: "Goh, ben je een mens? Ik maak nou nóóóit fouten!"

Maar aan de andere kant is het ook wel in z'n voordeel. Op school haal ik vrijwel nooit onvoldoendes want dat is echt not done. (nu werkt het ook wel in het voordeel dat ik heel gemakkelijk leer. Dus hoef eigenlijk nooit langer dan een uur bezig te zijn per vak)
En m'n werk. Daar moet je toch ook wel nauwkeurig voor zijn en goed op de details letten.
En als ik eindelijk écht blij met mijn eigen prestatie ben, dan is het ook wel echt goed Clown

Maar daarnaast ben ik nooit ongeduldig. Als mijn paard iets nog niet kan neem ik altijd het geduld om het dr te leren. En dan ga ik ook altijd door totdat het helemaal perfect gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:55

Ik heb er ook last van.
Als ik een 9 heb voor een toets, (Voor een vak waar ik goed in ben dus!) en ik weet daarvan, dat als ik een half uur meer had geleerd ik een 10 had kunnen hebben; ben ik niet tevreden.

Had ook een keer een 9 voor een verslag techniek. Was d'r heel lang mee bezig geweest, en toen haalde iemand anders een 10. Tòen voelde ik me zwaar gefrustreerd.. En was het niet goed genoeg. Nagelbijten / Gniffelen

Ook met schriften; ik mòet netjes schrijven van mezelf.
Op gegeven moment wordt het schrift door vrienden volgeklad en dan ben ik er wel minder perfectionistisch mee.

Maar ja, het is wel vervelend. Die verdediging van mezelf kunnen anderen dan heel verkeerd opvatten *LOL*.

Kan ook niet tegen m'n verlies. Zoals vandaag, we waren 2e! Met schoolvoetbal. Van de.. 12? (Iig 12, kan meer zijn, niet minder) teams. We hebben ook tegen 2e klassers (Wij zijn bruggers) gespeeld en onze klas is hèèl klein en ligt dus ver onder het gemiddelde qua lengte.. en toen we wonnen van 2e klassers was dat wel fijn (die übergroot waren) maar in de finale moesten we tegen een team, dat ook 2e klassers waren, übergroot én waarvan het hele team al het hele leven op voetbal zat.. En toen verloren we dus met 1-0. Nou, dat vond ik ècht niet genoeg toen.. Terwijl we nog niks verloren hadden en het gewoon keigoed hadden gedaan.. Nagelbijten / Gniffelen

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:58

daNiielle_ schreef:
Ja, hier ook hetzelfde.
En dan vooral zoals jij het zei : Als iemand mij onterecht beschuldigd, ooh dan kan ik mijzelf wel voor de trein gooien!

Zo ook met rijden, ik wil gewoon altijd het beste uit mijn paard halen. Soms werkt het in zijn voordeel, bijvoorbeeld op concours. Maar thuis kan ik ook gewoon ontzettend moe van mijzelf worden.

Het is gewoon nooit goed genoeg in mijn ogen, en soms is dat best irritant! Scheve mond

precies hetzelfde, vooral met rijden kan het niet goed genoeg. Mijn lesgeefster vind het geweldig,ontzettend goed en erg veel vooruit gegaan. Dan zeg ik: ach t ging wel( en denk ik poedersuiker paard! doe het eens goed!)

ook op school kan het altijd beter Haha! en soms doe ik daar ontzettend veel voor, en andere keren laat ik het maar, maar bij het terug krijgen van de cijfers ben ik nooit tevreden

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:06

Ik heb het ook...

Vooral met de paarden, wil ik persee dat het goed gaat.. En als het niet goed gaat, owh dan kan ik zo chaga en gefrustreerd worden.. Ook wil ik altijd mijn spullen van me pony super schoon hebben, en dan mag ik ook niks vergeten van mezelf. Of bv de straat voor de stal moet altijd pikobello geveegd zijn.. Tong uitsteken

Over mezelf ben ik ook nooit tevreden, eerder ontevreden.. Erg onzeker en altijd kan alles beter. Gek word je ervan af en toe!

Nouwja zo zijn er nog veeel meer dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:08

Ik ben heel perfectionistich op dingen als mijn kamer, boktprofiel, berichtjes typen enzo. Geen fouten, en alles moet netjes recht en overzichtelijk zijn/ staan. Ik haat rotzooi en heb het het liefst zo leeg en geordend mogelijk om me heen! Clown Ook heb ik er een hekel aan als m'n nagels er niet uitzien, of ik 3 haartjes op m'n benen heb, m'n kleding wel bij elkaar staat, dat soort dingen. Op mezelf ben ik dus ook wel perfectionistisch.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:13

Oh man.... Scheve mond Hoe herkenbaar...

Ik hoor het op mijn stage, op school, bij de wedstrijden, bij alles.
Ik word er zo moe van he... Altijd moet alles beter, grrrr...
Van mij mag het wel iets minder, want té perfectionistisch is echt een valkuil...

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:33

Ben zo te zien niet de enige hier Knipoog. Waar ik het ook heel erg merk is als ik auto-rijles heb dan zegt mijn instructeur dat ik iets fout doe bijv. dat ik niet goed keek naast me terwijl dat wel zo was nou dan ga ik gelijk weer in de aanval. Ook met paardrijden heb ik altijd priveles en dan zegt mijn instructrice dat het erg goed ging en dan denk ik bij mezelf goed? Nou het kan veeeel beter!

xelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:45

Ojaaaaaa, ik heb het ook!
Vreselijk! Ach gut
Al wordt het wel steeds minder, gelukkig! Lachen

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:46

_Cynthia_ schreef:
Ben zo te zien niet de enige hier Knipoog. Waar ik het ook heel erg merk is als ik auto-rijles heb dan zegt mijn instructeur dat ik iets fout doe bijv. dat ik niet goed keek naast me terwijl dat wel zo was nou dan ga ik gelijk weer in de aanval. Ook met paardrijden heb ik altijd priveles en dan zegt mijn instructrice dat het erg goed ging en dan denk ik bij mezelf goed? Nou het kan veeeel beter!

Ja, dat laatste herken ik ook wel. Als iemand tegen me zegt; 'Het ging goed vandaag he?' dan heb ik meestal zoiets van; 'Het ging wel, maar het kan beter'

Met boktprofiel heb ik het ook, al heb ik 'm nu wel redelijk georganiseerd (hij is bijna af, eindelijk). Of met de stal mesten dan wil ik dat het goed vlak ligt en als er dan 1 stukje ongelijk ligt dan heb ik gelijk de neiging om het weer helemaal overnieuw te doen.

Als ik iets doe, dan wil ik het goed doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:49

Ik herken dit wel, ik wil alles heel netjes en spik en span
hebben..>Als ergens een krasje op komt kan ik daar letterlijk
een week ziek van zijn.
Ik wil het liefst alles onder controle hebben, en geen zorgen en
afspraken die me dwingen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:35

hier ook eentje!
heb naast me perfectionisme ook faalangst, wat elkaar weer lekker "voedt".
zodra ik iets niet onder controle heb, of niet gaat volgens mijn plan, raak ik al direct in de stress.
veel van bovenstaande dingen herken ik ook heel erg

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:49

Ik heb dat juist helemáál niet !
Ook niet altijd handig, ik ben tevreden met alles. Ook als ik bijv. eerst een 4 haalde en daarna een 4,5. Nou ik was TROTS op mezelf. Huilen van het lachen Nu is het al ietsje anders, ik ga voor 7ens. Huilen van het lachen
Maja, bij mij hoeft dus neit alles te kloppen. Als ik maar kan blijven lachen is alles goed bij mij.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:00

Chiqa schreef:
Ik herken dit wel, ik wil alles heel netjes en spik en span
hebben..>Als ergens een krasje op komt kan ik daar letterlijk
een week ziek van zijn.
Ik wil het liefst alles onder controle hebben, en geen zorgen en
afspraken die me dwingen.

Ja, afspraken vind ik soms ook wel vervelend. Gewoon het idee dat ik verbonden zit aan iets, terwijl hetgene wat ik moet doen niet perse iets vervelends hoeft te zijn. Beetje lastig uit te leggen via internet.

Met cijfers was ik altijd heel erg perfectionistisch (schrijf je dat zo?), maar dat is al minder geworden. Als ik een 6 haalde was ik ontevreden maar nu maakt het me niet meer uit, behalve voor Engels want daar haal ik normaal altijd 9-ens voor. Als ik dan een 7 heb dan ben ik er niet blij mee, omdat ik veel beter kan. Ik had laatst een 5 voor NS en ik had het hele hoofdstuk niet gemaakt en ik was toch trots op mezelf, ondanks dat het een onvoldoende was.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:27

Afspraken vind ik niet erg, al ben ik altijd te vroeg. Juist mensen die zeggen 'Kom maar een keer langs morgen ofzo' kan ik wel wurgen, ik durf dan nooit, omdat ik niet weet het ze wel uitkomt.
Edit: Maargoed, dat heeft misschien niet zozeer met perfectionisme te maken maar meer met faalangst.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:40

Zo herkenbaar Bloos . Ik ben ook zo'n enorm irritante perfectionist! Ik ben echt super zuinig op al m'n spullen. Het moet allemaal lekker schoon zijn en heeft ook allemaal een eigen plekje. Heb dat met m'n paard ook wel een beetje. Ze moet er gewoon netjes verzorgd bij staan. In de winter bijvoorbeeld: het was zo'n ontzettend blubzooi door de regen in de weilanden. Dan werden wel iedere dag haar benen schoongespoten Lips are sealed . Heb het met rijden wat minder, het gaat dus niet ten koste van mijn paard ofzo.
Studie en werk is ook zoiets, als het daar niet helemaal lukt of ik krijg teveel negatieve feedback dan kan ik mezelf wel wat he Scheve mond . Soms is dat echt ontzettend irritant. Het lukt me wel steeds beter om er mee om te gaan, maar toen ik nog op school zat was dat wel even anders zo af en toe...

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:23

fjuuuw... ben dus toch niet de enige die zo verschrikkelijk is.. Ach gut
vooral met een date.. alles moet perfect zijn..
de juiste schoenen en dergelijke, gewoon om gek van te worden.
en inderdaad het snachts wakker liggen om fouten!

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:28

Ik ben een perfectionist, maar toen ik klein was had ik het veel erger. Nu weet ik het beter te beheersen, en komt het alleen op bepaalde punten nog tevoorschijn. Wel heb ik veel last van tegenstellingen, ik ben bijvoorbeeld een slons, heb een h-e-k-e-l aan opruimen, maar eigenlijk wordt ik alleen maar ongelukkig van een rommelige kamer en heb ik het liefst dat alles netjes in stapeltjes op plankjes ligt, daar wordt ik dan helemaal gelukkig van. Huilen van het lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:32

Meld zich hier ook maar.
Ook ik ben perfectionist.
Echt soms te erg voor woorden en als ik iets zeg, baal ik achteraf wel heel erg.
Zo is mams nu bezig om mijn huis schoon te maken, ik kan het momenteel niet, maar ik ben van ellende maar naar boven gegaan. Bloos
Het is zo erg dat ik graag zie dat alles op mijn manier gebeurd en dat is soms weleens lastig om te accepteren dat het ook anders kan. Vork
Af en toe baal ik zo van mezelf en denk echt: waarom zijn hier geen pilletjes voor te krijgen? Clown

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:38

Ik heb dat GELUKKIG niet, maar mijn moeder wel en dat is ook irritant. Moest een keer een verslag inleveren op school, die heeft ze hélemaal doorgenomen en ik moest hem echt van haar verbeteren.

Het lijkt me echt heel lastig om te hebben. Want ben je dan wel eens rustig, tevreden ? Ik heb echt een 6jes-mentaliteit. Het is goed, niet super, maar goed. Nou prima toch?

Wanneer ben je dan tevreden vraag ik me dus af ?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:40

Mosea schreef:
.
en inderdaad het snachts wakker liggen om fouten!

Ik ook! Scheve mond Gelukkig is het vakantie voor mij, maar ik kan echt 3 uur lang denken over wat allemaal fout ging! Terwijl het dan nog niet eens zo erg is...Ik wil al mijn fouten altijd oplossen, dingen die ik fout zei wil ik graag opnieuw zeggen Huilen van het lachen, de dingen die ik bij het rijden niet doorhad wil ik graag overdoen...En ga zo maar door. Scheve mond

Alles moet gewoon op mijn manier, en volgens mijn planning. Nagelbijten / Gniffelen En het gekke is, dat ik vind dat mensen altijd op tijd moeten komen, maar zelf doe ik altijd alles op zijn tijd. Bloos
Ik kan ook zo ontzettend kwaad worden als iemand iets verkeerds zegt.. Gelukkig zijn de mensen om me heen het nu wel een beetje gewend. Lachen

Maar ondanks alles, ben ik wel ontzettend tevreden en gelukkig met mijn leven/mezelf. Lachen

Kaatje77: Ja pilletjes zouden handig zijn. Huilen van het lachen Anti-stress pillen helpen bij mij soms wel, dan ben ik gewoon veel rustiger in mijn hoofd, maar dat is ook niet de ideale oplossing..