ben jij bloeddonor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

ben jij bloeddonor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:24

Ik vroeg me af wie er hier op bokt bloeddonor is? Ikzelf heb me sinds kort dus aangemeld (ben ook pas net 18) en ik heb 14 juli eerste controle in het ziekenhuis etc. Ik ben overegins ook orgaandonor (wel als ik dood ben, levend doe ik het niet Clown ) en ik wil me misschien ook opgeven als stamcel/beenmerg donor. Want ik vind dat als ik op die manier iemand anders leven kan redden dan doe ik dat graag!! Nouja, wie is er hier dus bloeddonor en hoe gaat dat dan precies (ja ik heb de folders wel gelezen Knipoog ) en hoe voelen jullie je daarna dan? in die folders stond dat je je ook wel.. slap ofzo kon voelen. Nouja alvast bedankt voor de reacties Haha!

Kristie

Re: ben jij bloeddonor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:29

Ik ben geen bloeddonor, heb een vreselijke angst voor naalden en ben gewoon te bang waardoor ik geen bloeddoner durf te zijn.
Ben echter wel orgaandonor (ook als ik dood ben, levend gaat het ook zo'n troep en leeg gevoel worden Knipoog )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:31

nou, levend kun je ook organen doneren, bijv een nier, maar dat zie ik toch niet zitten hoogstens aan familie oid. Maar verder gaat me dat toch iets te ver. Ik ben eerlijk gezegt ook niet weg van naalden (ben een keer bijna weggerent bij de dokter Vork ) maarja, daar zet ik me wel overheen Lachen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:35

ikke niet,, moet er niets van weten al die naalden :S
(maar ik ben pas 15 dus dat veranderd misschien nog wel )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:36

mag ook pas vanaf je 18e. Maar ik ben eigenlijk ook als de dood voor naalden, heb ooit eens een súper pijnlijke spuit gehad onder m'n voet... en sindsdien heb ik een soort van spuitenfobie Vork maar ik vind 't dat wel waard! als ik er misschien iemand anders wel mee red!!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:38

jup ik ben bloeddonor! ik soms wat last van een laag suiker/zoutgehalte waardoor ik me uberhaupt al snel slap kan voelen. Ik zorg altijd dat ik van te voren goed heb gegeten en gedronken. Naderhand krijg je ook altijd nog wat te drinken met wat lekkers en dan rijd ik nog vlot een uurtje naar huis met de auto. Geen probleem.

Ik vind het niet erg, en heb heel bruikbaar bloed (o negatief) dus waarom niet? je helpt er inderdaad anderen mee

@ts, goed dat je je aangemeld hebt, en succes de eerste keer!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:42

Ik heb me ook opgegeven, jaren geleden al, alleen.... ik mag dus niet. Ik blijk PA te hebben, wat betekend dat ik elke maand een B12 injectie krijg. In wezen is het een soort van bloedarmoede. Ondanks dat mijn B12 gehalte nu redelijk op peil is, mag je dan dus geen bloed geven, om zowel jezelf als de donor te beschermen. Dus helaas, want ik had het graag gedaan.

Zolang ik me kan herinneren is mijn moeder bloeddonor geweest. En als kind ben ik regelmatig met haar mee gegaan. Wat er gebeurt op zo'n dag:
Je meld je aan. Vervolgens meten ze een aantal dingen, lengte, gewicht, bloeddruk, hartslag, glucose en cholesterol (vingerprikje). Als het allemaal goed is ga je naar een ruimte waar ze van die relaxstoelen met armleuning hebben. Daar word de naald ingebracht en blijf je dus een tijdje liggen.
Na afloop kan je nog even naar een relaxruimte. Hier kan je even rustig zitten, een kopje koffie, thee of sinassappelsap drinken en bijkomen. Dit word wel zeer sterk aangeraden, omdat je inderdaad best even een beetje licht in je hoofd kan zijn. Wat ik van mijn moeder weet, was dat het bij haar altijd maar even een kwartiertje duurde, daarna ging ze vaak ook gewoon weer aan het werk.

Ik hoop dat je wat met mijn verhaal kan, ik vind het in elk geval super dat je het doet!!! Zoals gezegd wou ik het ook graag doen, maar helaas. Wél ben ik orgaandonor voor als ik onverwachts kom te overlijden. Enige uitzondering die ik gemaakt heb is mijn huid, dat vond ikzelf toch een erg vervelend idee, vooral voor mijn nabestaanden.
Levend donor zijn zou ik ook minder snel doen, maar bovendien denk ik dat geen arts mij als donor wil opereren wegens complicaties en rare toestanden haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:45

Maar je huid zie je geloof ik niet als ze dat weghalen, want ze gebruiken dus niet alles en van een ienieminie beetje huid kunnen ze al een véeeeelll groter iets maken, maar ik heb gezegt dat ik daar niet te veel over wil nadenken ik vul het gewoon in en klaar verder denk ik er niet bij na want anders begin ik toch ook te grellen.

Ik hóop dat ik wel een geschikte bloeddonor ben, heb naar mijn weten altijd een laag ijzergehalte gehad (of hemoglobine noemen ze 't eigenlijk Clown ) en volgens mij krijg ik éerst die keuring en een paar weken later pas een oproep?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:52

klopt maar dat kan ook echt 2/3 maanden duren. De keuring nemen ze heel serieus Ja je krijgt ook een vragenlijst met of je wel eens drugs hebt gebruikt/onveilige sex (ivm aids) en in welke landen buiten europa je bent geweest (ivm hepatitis) en dat soort vragen. Die moet je zowel bij je keuring als bij je oproepen invullen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:53

Klopt, je krijgt eerst een algehele keuring. Dan nemen ze buisjes bloed af om een aantal dingen te controlleren (oa die Hb dus). Verder krijg je een heel gesprek over erfelijke ziektes en dat soort dingen.
ALs je daar doorheen komt krijg je dus een oproep om bloed te komen geven, en dan worden dus elke keer weer die dingen gecontroleerd die ik aangaf. Dat zijn dus 2 verschillende keuringen zeg maar.

Een laag Hb hoeft nog niet per definitie een reden te zijn om geen bloed te mogen geven. Het hangt van meerdere waardes af. Ik hoop voor je dat je door de keuring komt!!!

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:59

Ik wilde het ook doen maar ik mocht niet. Het bleek dat ik maar 1 geschikte ader heb om bloed uit te tappen en die mag niet uitgeput raken (voor het geval ik hem onverhoopt eens voor mezelf nodig heb .. )

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:03

Ja ik ben bloeddonor, de eerste keer wordt je grondig gecheckt, dit was bij mij goed.
Ik verwacht rond deze periode voor het eerst een 'echte' oproep te krijgen.

Ook ben ik orgaandonor, mocht ik komen te overlijden.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:18

Ik ben geen bloeddonor omdat ik panisch angstig ben voor bloedprikken. Ik vind het wel jammer maar ik kan het echt niet, het zal me compleet uitputten.
Ik ben wel orgaandonor.

Als je je slap voelt na het prikken neem dan even een stukje chocola Knipoog of neem het uit voorzorg mee naar het ziekenhuis.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:26

Ik niet.. Heb een gruwlijke hekel aan bloedprikken. Nagelbijten / Gniffelen Dat is de enigste reden. Nagelbijten / Gniffelen

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:31

Ik ben bloeddonor en heb al een flink aantal keer bloed in een zakje gedeponeerd. Idd krijg je de eerste keer een flinke check. Als dat goed is word je opgeroepen. Elke keer vul je een vragenformulier in, loopt dat na met de arts, die prikt je nog even in je vinger om je HB te checken en kijkt gelijk ook naar je bloeddruk. Daarna word je geprikt en moet je even stil liggen tot het zakje vol is. Daarna krijg je nog wat drinken en wat te eten om wat aan te sterken en dan mag je weer gaan. Duurt niet lang en is goed te doen.
Zoals iemand al zei: eet van tevoren goed en mijn tip is dat je een extra boterham ofzo meeneemt om nadien te eten. Voor mij waren twee glaasjes Jus d'Orange en wat sprits niet genoeg. Je kan beter teveel meenemen dan het wel nodig te hebben en nadien bijna flauw te vallen.

Omdat ik toch wel fysiek last heb van bloedgeven (ben eens bijna flauwgevallen in de bus, ondanks lang wachten voordat ik wegging en genoeg eten en drinken van tevoren en naderhand) heb ik besloten om over te gaan op plasma doneren. Hiervoor moet ik nog opgeroepen worden, dus kan ik je nog niks over vertellen.

Succes ermee!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:38

Super van je!
Ikzelf heb een mega-angst voor naalden, dus ik begin er niet aan. Plus dat ik nu al snel duizelig/slap word, dus als ik dan een paar liter bloed mis, gaat het helemaal verkeerd Verdrietig

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:42

Wil wel maar kan niet.
Ben wel orgaandonor.

Me moeder en vader doen het wel, zij doen het ook omdat je gecontroleerd wordt, dus altijd handig ook voor jezelf!

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:51

Ik ben bloeddonor. Dat je je achteraf slap voelt, heb ik nog nooit iets van gemerkt, maar ik blijf achteraf wel altijd (voor de zekerheid) nog even zitten voordat ik weer op de fiets stap naar huis. De afgelopen twee keer heb ik trouwens geen bloed mogen geven omdat ik steeds een te laag ijzergehalte in m'n bloed had.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:55

ohja nog vergeten, goede aaronyve! je wordt dus bij elke controle op HBwaardes, hepatitis, BSE en HIV getest. Vind ik persoonlijk wel een fijn gevoel Ja

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:59

Super van je TS! Ik ben zelf al een tijdje bloeddonor, wordt circa eens in het half jaar opgeroepen en dan krijg ik meteen mijn halfjaarlijkse keuring van mijn ijzergehalte en mijn bloeddruk. Altijd handig Lachen Ik vind dat ijzergehalte-prikje in je vinger altijd het rotste van het geheel, dat is zo'n venijnig rotprikje. Bij de 'grote prik' durf ik nooit te kijken, ben één brok spanning dan, maar eigenlijk valt dat altijd wel mee. Tis even auw en dan niet meer. Het hapje daarna sla ik altijd over, daar heb ik persoonlijk geen behoefte aan. Gaat al jaren goed en ik eet dan liever thuis een maaltijd. Succes met je keuring en met je eerste donatie straks!

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:37

Ik zou het heel graag willen,maar door grote angst voor spuiten gaat dat niks worden Sigaar

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:31

ja, ik doe het ook al een aantal jaar. Het vingerprikje voor HB is inderdaad het vervelendst. Verder vind ik het heel erg meevallen. Het is ongeveer 2 keer per jaar, en het idee dat je medisch onder controle blijft spreekt me ook wel aan.
Ik heb nooit last van duizeligheid gehad, achteraf krijg ik ook altijd koffie en koek aangeboden, dat is wel lekker.
Het helpt wel als je vooraf ook veel drinkt, dan stroomt je bloed wat makkelijker is mij verteld.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:38

is mij ook verteld Ja goed drinken want je verliest voornamelijk vocht, en goed eten zodat je daarna ook nog genoeg voedingstoffen over hebt.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:39

Ik heb ook een angst voor naalden/prikken, maar toch wil ik denk ik later, als ik geschikt ben, bloeddonor worden.. Ookal zou het wel moeilijk worden voor mij, ik wil het toch heel erg graag!
Mijn vader is ook bloeddonor Lachen.

Maar ben nog maar 15, dus moet nog wel even wachten.

Verder ben ik ookal orgaandonor, ze mogen gewoon alles hebben. Heb namelijk zo'n formulier aangevraagd, zodat ik het al eerder kon worden Lachen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:08

Ik ben donor, maar nu even niet.
Ben namelijk zwanger.

Daarnaast heb ik AB+ en wordt niet heel vaak opgeroepen.