Samen wonen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Samen wonen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:14

Geen idee of het hier goed gaat anders graag melden kan het verplaatst worden Bloos

Mijn vriend en ik kennen elkaar nu dik 4 jaar en hebben afgelopen 22/06/08 ons 3 jarig jubileum gehad.
Onze relatie heeft ups en downs maar we hebben nooit ruzie en na een kinderachtig gebler kunnen we altijd weer lachen
We studeren samen in Leeuwarden, dezelfde school en hetzelfde jaar en zitten eigenlijk na school altijd bij de een of de ander
en 's avonds slaapt ieder in zijn eigen bedje (jaja wat braaf)
Nu zitten we beiden te denken aan het huren van een huis en om te gaan samenwonen maar ik twijfel nog. Wil ik mijn laattse stukje vrijheid wel opgeven, geef je die eigenlijk wel op. Gaat het goed als we samen gaan wonen of kijgen we dan wel ruzie??
Nu komt er bij dat ik waarschijnlijk mijn verzorgpaard in kosten overneem waardoor ze van mij wordt, dit betekend niet 3/4 dagen in de week een paard maar 7 dagen in de week.. Heb ik dan wel tijd voor een studie en een vriend en ook nog twee cavia beesten?

Ik weet het allemaal twijfels eigenlijk wil ik het graag maar twijfel ik alsnog.

Ik zoek dus eigenlijk mensen met ervaring en tips!

ikenindi

Re: Samen wonen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:15

als je twijfeld ben je er nog niet aan toe denk ik?
als je onzeker bent over hoe alles gaat gaan is dat wel gezond denk ik, maar twijfelen is niet goed...

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:19

Ik denk dat je eerst even rustig je verzorgpaardje moet overnemen en daarna kijken hoe je met je tijd uitkomt.

Maar ik zou zeker ook een goed gesprek hebben met je vriend hierover.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:35

Hoe het gaat lopen kan niemand hier zeggen, samenwonen is gewoon iets nieuws en hoe dat loopt is geheel afhankelijk van jullie tweetjes samen. Misschien kunnen jullie beginnen met wat vaker bij elkaar slapen om zo eens te kijken hoe dat gaat?

Mijn vriend en ik zijn redelijk snel gaan samenwonen (het was toen of 5 jaar wachten) en hebben het zelfs een half jaar met z'n tweeën op een studentenkamertje uitgehouden, dat raadt ik je wel erg af want dan zit je meteen wel erg op elkaar lip.. Maar ook dat is weer van jullie zelf afhankelijk natuurlijk.. Toch merk ik dat wat ruimte (al is het maar een slaapkamer) erg fijn is zodat je je kan terugtrekken en de één ook kan slapen als de ander bijv. nog tv wil kijken..
Na een half jaar zijn we verhuisd en sinds die tijd is het samenwonen nog een stuk leuker en gaat echt super tussen ons, pas dan merk je hoeveel irritaties er zijn door het gebrek aan ruimte!
Het scheelt waarschijnlijk erg dat ik een supermakkelijke vriend heb, ik kan mijn leventje leiden zoals ik wil en heb veel meer tijd over omdat ik niet meer naar hem toe hoef te reizen! (hij woonde zo'n 2.5 uur treinen bij mij vandaan dus het 'kostte' me vaak mijn hele weekend). Nu kan ik mijn hele dag lekker volplannen want ik zie hem 's avonds toch wel.. Ik vind het dus echt heerlijk en heb door te gaan samenwonen weer mijn leventje teruggekregen.. Af en toe zijn we beiden erg druk (cursussen, vrienden, ik met paarden, familiebezoekjes etc.) en zien we elkaar de hele week bijna niet (hij gaat ook nog ong. 2 a 3 x per maand een weekend naar zijn familie en vrienden in twente, ik blijf dan vaak thuis dus dan vallen die dagen al grotendeels weg) maar dan hebben we 'ons' zondagavondje samen en kunnen we er weer helemaal tegenaan!

Het kan bij jou dus ook prettig zijn wanneer je samenwoont omdat je vriend en paard dan misschien wel makkelijker kan combineren. Uiteindelijk moet je het doen omdat je wilt en omdat je er zin in heb! Twijfels en onzekerheid is normaal, soms moet je een risico nemen en het dus gewoon doen, hoe het uiteindelijk loopt kan alleen de tijd leren! En op zich, ooit zal er toch een moment komen dat je gaat samenwonen, als je er beiden nu aan toe bent en het wel ziet zitten, waarom niet nu?
Voor die tijd misschien wat vaker bij elkaar slapen zodat je elkaar ook op drukke 'onderweg naar school/werk' ochtenden meemaakt..

Succes met je keuze!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:39

qua tijd JUISt samenwonen, zien jullie elkaar na je paardje en je studie alsnog! Maar als je zelf twijfeld of je het wel moet doen... denk er dan heel goed over na. Het is zo'n gedoe om daarna weer weg te moeten..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 09:59

Bedankt voor de reacties!
Ik heb vorig jaar zijn studentenkamer met regelmaat savonds gestalkt en dat gaat best goed enige is dat ik 45 min nodig heb s ochtends en hij 15 en dan krijg je de discussie hoelaat gaat de wekker hij snapt nooit dat ik een meisje ben en me wil opmaken (geintje, hij slaapt gewoon rustig verder Knipoog)

Met regelmaat lunchen we samen en eten sowieso standaard samen enige wat we niet elke dag samen deden is slapen in een huis..

Ik twijfel vooral omdat ik bang te bang en onzeker ben om voor mezelf op te komen en dat daardoor misschien de relatie kapot gaat. Maar ik zie het ook als een nieuwe uitdaging om de relatie weer uitdagend te maken zeg maar.

Heb ook t idee dat je dan nooit meer iets voorjezelf doet maar als ik t zo lees valt t dus best mee..

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:06

Als je twijfeld zou ik het nog niet doen. ik zou er gewoon nog goed over na denken

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:52

[MW] --> [LZP]

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:58

Tja qua tijd zoals Bonita aangeeft is samenwonen makkelijker. Zeker als je samen het huishouden, boodschappen doen, zorg cavia's etc deelt, dan blijft er gewoon meer tijd voor andere dingen. Zolang het niet op een hokje van 16m2 meter is, maar gewoon leuk appartementje waar je niet op elkaars lip zit.
Maar waarom zo bang dat je niet voor jezelf opkomt? Heb je daar nu al last mee in de relatie? 'Vergeet' je vriend makkelijk wat voor jou belangrijk is?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:59

Alls je twijfelt moet je het niet doen.
En zekker niet alls je de dingen van samen slaapen smorgens samen opstaan terwijl hij geen zin heeft om uit bed te komen en je hem uit bed moet kietelen.
Alls je elkaar een midagje ziet en iets gaat doen leer je elkaar in mijn oogen niet kennen.
Ik en mij vriend zijn elkaar 7 dagen per week en 7 nachten per week.
En we gaan echt niet elke dag naar het strand of een film kijken.
Zodra je je kunt aanpassen aan elkaar.
Mijn vriend werkt bijvoorbeeld graag aan autos (techinsch speciaalist) hij heeft een pontiac grand am en een range rover clasic staan en die knapt hij op en ik help hem daarmee.
En hij gaat met mij mee naar de paarden.
Of hij zit savonds te computeren en ik kijk tv of wat dan ook.
Bij twijfel niet doen ga elkaar eerst eens meer zien zodat je elkaar leert kennen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 12:01

Ik ben een persoon die altijd vraagt naar wat een ander wil en mijn eigen wensen eigenlijk niet naar voren brengt. Mijn vriend weet dat maar als ik niets zeg weet hij sommige dingen ook niet. Hij weet dat t paard en de cavia's belangrijk vind en hij wil dat ik ervoor ga maar zegt dan wel gelijk dan heb je minder tijd voor mij en als we gaan samen wonen vind ik het "minder" erg

Ik ben dan weer de gene die denkt dan maar niet.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 12:02

Ramona ik zie mijn vriend 6 a 7 dagen in de week nu i.v.m stage zie ik hem 5 dagen in de week. We slapen nu ongeveer 3 van de 7 dagen samen en eten in Leeuwarden altijd samen. Kortom het is niet een relatie waar we nog daten en elkaar nooit lang zien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:13

Ramona_T schreef:
En zekker niet alls je de dingen van samen slaapen smorgens samen opstaan terwijl hij geen zin heeft om uit bed te komen en je hem uit bed moet kietelen.

Nou ik ga mijn vriend echt niet uit bed trimmen. Als hij te laat op zijn werk o.i.d. wil komen moet hij dat lekker zelf weten. Eén keer zeggen, van 'hé jij zou toch..' maar rest is eigenverantwoordelijkheid.

Tja Fairytail, je vriend geeft dus beter aan wat hij wil dan jij. Als jij dan denkt, dan maar niet ligt dus niet aan hem. Daar zal je in je relatie of je nu wel samenwoont of niet zowieso last mee hebben. Denk ook wel dat iedereen het een beetje kent. Goed communiceren is niet makkelijk... maar het maakt al het andere wel makkelijk Haha!

Ik had het met huishouden. Vriend zei vaak van, 'goh het is hier toch vaak een bende etc.' en ik voelde me daarom beetje aangevallen. Zo van wacht even, ik doe genoeg en jij bent ook geen huishoud-god. Dus toen lijst gemaakt met alle huishoudelijke taken waarop we kruisjes mogen zetten en nu is dus duidelijk te zien, wat ieders aandeel is. Knipoog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:20

Fairytail schreef:
Ik ben een persoon die altijd vraagt naar wat een ander wil en mijn eigen wensen eigenlijk niet naar voren brengt. Mijn vriend weet dat maar als ik niets zeg weet hij sommige dingen ook niet. Hij weet dat t paard en de cavia's belangrijk vind en hij wil dat ik ervoor ga maar zegt dan wel gelijk dan heb je minder tijd voor mij en als we gaan samen wonen vind ik het "minder" erg

Ik ben dan weer de gene die denkt dan maar niet.

Waarom denk je: dan maar niet?
Ik woon nu ongeveer 1,5 jaar 'samen'. Nu sinds een paar maanden officieel.
Voor mij was het een goede keuze om samen te gaan wonen. Maar dat is per persoon verschillend.
Ik denk dat je voor jezelf duidelijk moet hebben waarom je twijfels hebt. Je kan misschien wel leren je wensen duidelijker aan te geven door samen te wonen omdat je vaker bij elkaar bent. Voel je niet schuldig omdat je je eigen leven leid met je eigen dingen zoals je toekomstige paard en je cavia's. Je vriend zal misschien ook zijn dingen hebben waar jij niks mee hebt.
Sterkte met het maken van je keuze!

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:31

Mijn vriend en ik zijn nu bijna anderhalf jaar samen.
We woonde anderhalf uur reizen met de bus van elkaar.

Na een half jaar ben ik op kamers gegaan. Voor mijn studie, maar ook omdat mijn ouders enorm streng/ouderwets zijn met virendjes en dat het toch wel moeilijk maakt.

Ik kreeg een kamer 2 straten van hem vandaan en eigenlijk is hij vanaf de dag dat ik daar woon bij mij komen wonen. Samen op 14m2 Lovers
haha nee niet echt ideaal! Tussen ons gaat ht eigenlijk super, maar we hebben veeeeeel te veel spullen en het is altijd een rommel. Dat iriteert.
Nu hebben we een paar weken terug een appartementje kunnen huren wat we nu helemaal aan het opknappen zijn en waar we binnenkort samen gaan wonen.
Nog steeds klein, maar wel een aparte woonkamer,slaapkamer, keuken enz.

We zijn allebei nog super jong(hebben mn ouders een beetje moeite mee), ik ben 3 dagen geleden 19 geworden, mijn vriend is 20. Maar we zijn gelukkig samen en of ik nou 22 of 19 ben ... ag Haha!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:00

Samenwonen betekent niet dat je niks meer voor jezelf kan doen, je kan precies hetzelfde leven lijden als je nu doet maar dan 's avonds naast je vriendje in bed kruipen ipv thuis... Je kan de huishoudelijke taken verdelen, samen boodschappen doen etc..
Voor wat betreft het opstaan, ieder een eigen wekker?? Mijn vriendje begint vaak eerder met werken als ik, dan ga ik echt niet mijn bed uit omdat hij gaat werken hoor?? En ik heb meer tijd nodig, hij gaat niet eerder zijn bed uit omdat ik 's morgens moet tutten... En ik ga ook echt niet hem zijn bed uit trimmen ofzo hoor, net als hij dat niet bij mij doet.. Tuurlijk wordt je ook wel wakker als hij uit bed gaat helemaal als je vriendje net als de mijne 30x snoozed en niet na 2 piepjes op de knop drukt maar pas vlak voordat ie stopt Clown maar je kan je gewoon weer lekker omdraaien als je dat wil. Ik zeg altijd 1 of 2x tegen mijn vriendje dat ie er misschien eens uit moet gaan als ie op tijd op zijn werk ofzo wil zijn maar daarna houdt het ook op, het is zijn verantwoordelijkheid..

Ik denk dat je net zoveel last heb van het niet voor jezelf opkomen wanneer je samenwoont als je nu heb, daar moet je dus gewoon op blijven letten als je weet dat dat een zwak punt voor jezelf is.. En ook leren voor jezelf te kiezen en niet altijd voor hem.. Ik ga ook wel eens weg als hij liever wil dat ik thuisblijf en andersom.. Zolang je maar naar elkaar blijft luisteren en probeert elkaar tevreden te houden.

Ook hoef je niet alles samen te doen, mijn vriendje heeft helemaal niks met paarden en gaat dus ook echt nooit mee (hij weet waar de stal is en daar houdt het op), ik heb niks met formule 1 en ga dan dus ook meestal wat anders doen.. Wij zitten ook lang niet elke avond samen op de bank, ik ben vaak al de halve avond weg naar stal en ga dan nog wat lezen, terwijl hij tv kijkt of computert... Ook gaan we niet tegelijk in en uit bed, al doen we dat natuurlijk af en toe wel en dan gaan we gewoon wat kletsen.. Blijf ik wat langer op en hij wat korter en zoeken we zo de middenweg..

Probeer eens te omschrijven wat je grootste twijfels zijn? Waarom denk je van 'dan maar niet'? Weet hij ook dat en waarom je twijfelt? Heb je er nu veel last van dat je niet heel erg voor jezelf opkomt en maakt dat je ongelukkig in je relatie?
Als jullie nu samen zijn, zijn jullie ook echt samen of doen jullie je eigen ding? Gaat hij tussendoor wel eens even naar een vriend, zit jij aan je huiswerk terwijl hij tv-kijkt etc.? Want naast dingen samen doen zal je ook automatisch dingen apart gaan doen als je thuis bent, je kan nou eenmaal niet alles samen doen... Hij zit vast niet met jou mee op bokt..

Ik ben erg benieuwd naar je antwoorden en beslissingen... wat zegt je vriend ervan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:13

Oeh Nikitah86 daar zou ik stapelgek van worden!
Die van mij snoozet altijd al 3 keer en zeker toen ik nog in wisselende diensten werkte was dat behoorlijk irritant aangezien ik dan klaarwakker ben!

Ik woon nu een half jaar samen ongeveer (ja ik ben meteen bij hem ingetrokken toen we wat kregen ongeveer Tong uitsteken ) en het is eigenlijk wel heel fijn, als we nu nog hadden moeten plannen wanneer we mekaar zouden zien dan was het nooit gelukt. Hij werkt 5 dagen, ik 6,5. Hij is 4 dagen p/w 's avonds weg naar hobby en ik ook naar mn pony. Dan hebben we de zondag voor onszelf, maar dat werkt natuurlijk niet. Dan heb je verjaardagen... Familiedingen... enz... Vork

Dus we zien mekaar met eten en met naar bed gaan en opstaan haha, ach we overleven het wel en het wordt vanzelf rustiger, maar het zorgt wel voor een hoop irritatie bij ons thuis op deze manier. Dus we hebben nu ook echt ingepland dat we 1x in de maand iets leuks gaan doen samen, uit eten oid, dat is wel heel belangrijk!

Voor ons is samenwonen wat dat betreft beter geweest en met mn pony enzo kan hij wel leven, maargoed hij is natuurlijk zelf ook veel weg. Hij trekt het alleen niet zo goed als ik dan ook pas weer heel laat thuis ben ed.
Wij hebben twee poezen die voor gezelschap zorgen en daar zorgen we beiden voor, dat gaat heel goed.

Idd als mijn vent F1 kijkt (elke zaterdag en zondag) heb ik mooi tijd om mn eigen ding te doen voor 2 uurtjes en dan doe je mooi je eigen ding.

Zoals je hier ook wel kan lezen hebben wij echt nog wel ons eigen ding en moeten we juist moeite doen om elkaar ook nog in te plannen ROFL

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:17

Bij twijfel niet doen!!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:18

Ik was ook vrij jong dat ik ging samen wonen.. wij hebben zelfs meteen gekocht..

Ooit moet je toch de eerste stap nemen.. En je zegt al dat jullie gaan huren je zit dus nergens aan vast als het niet gaat..
En je vrijheid kwijt zijn.. dat ligt echt aan je relatie.. wij doen allebei onze eigen dingen Haha!
we werken allebei elke dag.. savonds eten we samen.. doe je thuis ook met je ouders dus weinig anders.. na het eten gaat ieder zijn eigen kant op hij gaat aan zijn auto klussen en ik ga naar de paardjes.. Om 9 uur a half 10 zijn we beide weer thuis.. doen we even een koppie thuis en kletsen we ff gezellig.. daarna hup naar bed.. dus sja wij houden gewoon onze eigen leven.. net als vrienden etc..

succes met je keuze

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:49

BrittKitt schreef:
Oeh Nikitah86 daar zou ik stapelgek van worden!
Die van mij snoozet altijd al 3 keer en zeker toen ik nog in wisselende diensten werkte was dat behoorlijk irritant aangezien ik dan klaarwakker ben!

Ik vind het ook heel irritant, wat denk je waar hij al die blauwe plekken tussen zijn ribben van heeft? Heus niet van mijn ellebogen hoor Clown

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:10

Mijn vriend haalt smorgens 30 keer zn neus op met zoon vies geluid en heeft een eeeeeenorm ochtend humeur. Ik ben juist echt super vrolijk smorgens ..
ook fijn Clown

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:16

Diamante schreef:
Mijn vriend haalt smorgens 30 keer zn neus op met zoon vies geluid en heeft een eeeeeenorm ochtend humeur. Ik ben juist echt super vrolijk smorgens ..
ook fijn Clown

Die van mij gaat snuiten onder de douche, geen fijn gehoor als je nog in je bed ligt Knipoog .. Pfft, jongens!!!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:13

hahah kan die van mij ook wat van illl... maar ze hebben ook hun lieve kanten.. ik krijg elke ochtend een koppie thee op bed Nagelbijten / Gniffelen