Luzac College/Lyceum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jisa

Luzac College/Lyceum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:17

Zijn er hier mensen die op het Luzac College of Lyceum zitten? Ik zit er zelf over na te denken om volgend jaar 4 en 5 havo te volgen in 1 jaar. Ben er benieuwd naar andere meningen over deze school, en of je ook nog tijd heb na school om bijvoorbeeld naar je paard te gaan.

Ben erg benieuwd naar andere reacties Haha!

WhiteRose

Re: Luzac College/Lyceum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:31

Tipje: even zoeken, want er staan veel meer reacties over...

Ik heb VWO 4,5 & 6 voor 3 vakken in één jaar gedaan. Het Luzac Lyceum is wel iets heel anders dan het Luzac College: lyceum is "normaal" onderwijs, geen sprint, en ging 2 jaar geleden nog alleen om onderbouw.

Jan_ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:16

Mijn zusje heeft op het luzac college gezeten.
De manier van lesgeven vond ze erg prettig, is goed begeleid, er staat echt een leraar voor de klas die uitleg geeft. Op andere scholen wordt veel aan zelfstudie gedaan.
Mijn zusje heeft vwo 5 en 6 in één jaar gedaan.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:22

Ik hoor niet al te goeden verhalen over die school, er wordt gezegd dat er met examencijfers gefraudeerd word, wat ik niet heel raar vind, aangezien je twee normale schooljaren in een jaar kan proppen? Maar ik ken wel mensen die het een goede school vinden en er ook gewoon netjes geslaagd zijn Lachen

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:28

Sasje_ schreef:
Ik hoor niet al te goeden verhalen over die school, er wordt gezegd dat er met examencijfers gefraudeerd word, wat ik niet heel raar vind, aangezien je twee normale schooljaren in een jaar kan proppen? Maar ik ken wel mensen die het een goede school vinden en er ook gewoon netjes geslaagd zijn Lachen

Op zich vind ik dit vermoeiende vooroordelen... Het Luzac wordt vele malen beter in t oog gehouden door de inspectie dan het normale onderwijs, dus mócht er gefraudeerd worden, zijn ze direct de pineut. Afgelopen jaar wéér niets gehoord over sancties van de inspectie, dus wat mij betreft mogen deze vooroordelen in de kast.
Ik heb er gezeten, en ja, ruim 2 jaar in één jaar: dat kan.. Maar ik heb er wel ontzettend hard voor moeten werken. De aanpak is er wel heel anders, dus om zomaar te zeggen dat zoiets eigenlijk niet kan gaat me even te ver Lachen

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 18:52

WhiteRose schreef:
Sasje_ schreef:

Op zich vind ik dit vermoeiende vooroordelen... Het Luzac wordt vele malen beter in t oog gehouden door de inspectie dan het normale onderwijs, dus mócht er gefraudeerd worden, zijn ze direct de pineut. Afgelopen jaar wéér niets gehoord over sancties van de inspectie, dus wat mij betreft mogen deze vooroordelen in de kast.
Ik heb er gezeten, en ja, ruim 2 jaar in één jaar: dat kan.. Maar ik heb er wel ontzettend hard voor moeten werken. De aanpak is er wel heel anders, dus om zomaar te zeggen dat zoiets eigenlijk niet kan gaat me even te ver Lachen

Ik heb inderdaad gehoord dat het heel zwaar is. Opzich heb ik het er ook voor over omdat ik erg graag me havo wil halen. alleen ben ik bang dat ik weinig tijd overhou aan me paard. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 06:59

Ik heb afgelopen jaar de 4 en 5 havo in 1 jaar gedaan, en ga dit jaar 5 en 6 vwo in 1 jaar doen. Ik vind het een super school Lachen ik ben heel blij dat er een luzac bij mij in de buurt zit nu!

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:03

Ik heb afgelopen jaar geprobeerd 4 & 5 havo in 1 te doen. Maar het was te zwaar voor mij en toen ben ik overgestapt naar 4 havo op het lyceum. Ik had toen ik op het college zat bijna geen tijd voor me paard en als ik dan wel eens tijd had ging ik nog liever slapen omdat het erg vermoeiend was, ik zat 4 dagen van 9 tot 6 op school.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:04

Ik ga zelf naar 't luzac komend jaar.. 4 en 5 havo.. en ik vermoed.. dat F3nn3 bij mij op school komt dan.. ben er heilig van overtuigd dat jij naar luzac roermond gaat? edit 2: ik dacht even dat je misschien op luzac sittard zou zitten (door het midden limburg, weet niet of dat dichterbij is) maar heb even op de site gekeken en die is dus dicht en is nu roermond Koe
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 02-07-08 07:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:07

WhiteRose schreef:
Sasje_ schreef:

mwah.. ze heeft wel gelijk hoor! ik geloof dat ze er 'onlangs' wel streng op zijn aangesproken (om het zo maar even te noemen) omdat ze inderdaad 'gemakkelijk' hoge punten gaven voor de schoolexamens

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:09

Maartje1990 schreef:
WhiteRose schreef:

mwah.. ze heeft wel gelijk hoor! ik geloof dat ze er 'onlangs' wel streng op zijn aangesproken (om het zo maar even te noemen) omdat ze inderdaad 'gemakkelijk' hoge punten gaven voor de schoolexamens

ja klopt, wordt ook heeel veel gecontroleerd door inspectie van onderwijs.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:41

Maartje1990 schreef:
Ik ga zelf naar 't luzac komend jaar.. 4 en 5 havo.. en ik vermoed.. dat F3nn3 bij mij op school komt dan.. ben er heilig van overtuigd dat jij naar luzac roermond gaat? edit 2: ik dacht even dat je misschien op luzac sittard zou zitten (door het midden limburg, weet niet of dat dichterbij is) maar heb even op de site gekeken en die is dus dicht en is nu roermond Koe

Ik ga inderdaad naar Luzac Roermond Lachen leuke school, aardige staf! gezellig dat je ook hier heen komt ^^ hehe

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:59

Kan me niet voorstellen dat er gefraudeerd wordt met cijfers aangezien ze door een examen staf worden nagekeken?

Ik moet het er nog even over hebben maar ik wil misschien in Rotterdam vwo 5 en 6 in een jaar doen! Kan dit trouwens ook alleen voor bepaalde vakken? Ik zou het dan alleen voor mijn talen willen maar weet eigenlijk niet of dat mogelijk is?

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:53

ja je kan ook maar 1 vak doen op het luzac Lachen dus voor alleen de talen is ook mogelijk

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:19

sologirl schreef:
Ik moet het er nog even over hebben maar ik wil misschien in Rotterdam vwo 5 en 6 in een jaar doen! Kan dit trouwens ook alleen voor bepaalde vakken? Ik zou het dan alleen voor mijn talen willen maar weet eigenlijk niet of dat mogelijk is?

Kan prima. Ik heb in Rotterdam alleen mijn exacte vakken gedaan..

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 11:48

Ik heb vrijdag gesprek! Ik wil dan naar utrecht gaan..nog meerdere mensen die daar heen gaan?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:31

Ik heb op het college gezetten in Breda. Goede en super gezellige school, lekker persoonlijk en je wordt goed begeleid.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:38

sologirl schreef:
Kan me niet voorstellen dat er gefraudeerd wordt met cijfers aangezien ze door een examen staf worden nagekeken?

Het probleem zou 'm meer in het verschil tussen de schoolexamencijfers en de CSE-cijfers zit dacht ik.
Ik zit zelf niet op het Luzac, ken wel iemand die erop zit en die 4,5 Havo in één jaar doet voor zover ik weet... Zij is erg over de school te spreken vanwege de goede leraren voor de klas enzo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:41

dat klopt ook... maar daar heeft de inspectie dus nu inderdaad wat van gezecht (naar mijn weten Tong uitsteken )

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:47

Ik zit nu op het luzac lyceum, ik heb er heel erg over na gedacht om mijn eindexamen op het college te gaan doen, maar uiteindelijk zag ik er toch vanaf. Ik ga nu naar 5 havo en het is dus eigenlijk niet nodig om een sprint te doen. De rede van mijn afweging was omdat ik de eerste examenklas van het Luzac Lyceum Utrecht wordt.

Het college is keihard bikkelen, je zit meestal tot 5 á 6 op school en van leraren die zowel op het lyceum als op het college lesgeven heb ik vernomen dat de leerlingen ook heel erg vaak 's avonds nog huiswerk moeten maken. Daarnaast is de regel dat als je je huiswerk niet af hebt, dat je dan zaterdags moet komen. En er is altijd werk genoeg te doen natuurlijk.
Verder doe je vakken zoals maatschappijleer in 8 weken 2uur per week. Daarom heet het ook het college omdat je college's krijgt, het moet allemaal rap rap rap. Langdurig ziek zijn is dus nog een veel groter probleem dan op een reguliere school.
Meivakantie heb je niet want daar is gewoon geen tijd voor, nou lijkt me dat wel het minst erge want daarna heb je natuurlijk heel erg lang vakantie.

Verder moet ik zeggen dat mijn ervaring van dit halve jaar luzac lyceum heel erg goed zijn, terwijl de school pas net is opgestart is het zeer overzichtelijk en ben ik veel gemotiveerder dan op mijn oude school(nou zat ik op een vrije school, dus dat is echt het tegenovergestelde). Ook ben ik erg blij met de betrokkenheid van de leraren en de schoolleiding. Iedereen kent je gewoon en er wordt veel met je gepraat.
Als je achter raakt of je vind iets lastig worden er steunlessen voor je geregeld in de uren die je hebt om je huiswerk te maken.

Op het lyceum ben ik meestal nogal vroeg uit, meestal om 4 uur. Ik heb dan nog tijd genoeg om mijn paard te rijden, al weet ik niet hoe dat volgend jaar in het examen jaar zal gaan. Misschien zit ik dan eens stuk langer op school.
Nou, ik hoop dat je het allemaal snapt en zo niet kun je me natuurlijk PB'en