overheerlijke appeltaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

overheerlijke appeltaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 05:53

Ik heb hem al 2x gemaakt en een lekkerdere appeltaart heb ik nog niet gehad. Cool

HET DEEG: 250 gram gezeefde bloem; 2 volle afgestreken theelepels bakpoeder; 1 ei; 125 gram suiker; 150 gram boter ( moet al paar uur op kamertemp.zijn) DE VULLING: 5 goudreinetten -neem hele grote appels , totaal gewicht van 1000-1025 gram; 125 gram suiker; 1 pakje vanille KOOKpudding; 1 zakje vanillesuiker; 750 ml. slagroom(= 7,5 dl.)

Voorbereiding
Oven voorverwarmen op 175 graden C.

Bereidingswijze
Kneed bloem, bakpoeder, suiker, boter en het ei tot een soepel deeg (met de hand goed kneden in 10 min.). Bekleed er een ingevette en met bakpapier beklede springvorm in- ook de zijkanten met bakpapier bekleden.. Schil dan de appels en snijd ze in 8 parten. Zet de partjes rechtop tegen elkaar in de vorm. De hele vorm moet goed gevuld zijn. Roer(met een vork of garde) dan het puddingpoeder in een kom met de suiker, vanillesuiker en 150 ml. van de slagroom(= 1,5 dl.) (let op dat alle klontjes weg zijn). Moet een romig geheel zijn. Kook de rest van de slagroom (goed doorroeren tijdens het koken) en roer van het vuur af de puddingmix door de slagroom. Zet pan weer terug op een LAAG vuur en breng het al roerend aan de kook. Schep dan de pudding over de appels in de vorm. Bak de taart op de onderste richel in de voorverwarmde oven in 70 minuten gaar en goudbruin. Let op: op tijd een stuk alu.folie of bakpapier over de taart leggen als de bovenkant al wat bruin is. dan de laatste 2 min. van de baktijd de folie er af halen.

bron: www.smulweb.nl

TheSam

Re: overheerlijke appeltaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:12

Dit is een redelijk standaard recept, om te varieren vind ik het lekker om er geplette noten (amandelen e/o walnoten) doorheen te doen of spijs... of beide natuurlijk Haha! Vingers aflikken

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:14

Ik vind het zelf erg lekker om wat abrikozenjam door de appels te doen...

kijkt naar de oven waar over 45 min een appeltaart uit komt rollen...

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:41

Lon, dank je wel voor het recept... Ga ik zeker eens proberen Knipoog

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:53

Lijkt me erg lekker, daarom ff een berichtje. Maak af en toe appeltaart in de winter, maar dat kan natuurlijk ook in de zomer.. Vingers aflikken
Thanks.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:28

het is ook heerlijk om de bodem van de appeltaart te bedekken met een laagje spijs, zo krijg je een luxe appeltaart!!

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:44

Ik heb de appeltaart gemaakt volgens het recept wat ts geschreven heeft. Vork De pudding was al erg lekker..!
Hij staat nu in de oven, zal later laten weten hoe hij is geworden..! Vingers aflikken

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:58

Heb de taart gebakken volgens ts recept. Taart af laten koelen. Puntje afgesneden na een aantal uur, de taart was nog lauw. De 'pudding' vond ik eigenlijk nog te slap. Smaak is heerlijk. Heb ipv goudreinetten Granny Smit gebruikt omdat Goudreinetten nu niet te koop zijn.
Taart staat nu in de koelkast en wordt wat steviger.
Denk dat ik als ik hem nog een keertje maak, ik ipv 1 kg appels anderhalf kg appels doe, en dat ik ipv 7,5 dl slagroom 6,5 dl slagroom doe. (Op het pakje kookroom staat nl 0.5 ltr melk.)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:28

Oo klinkt goed zeg!
Ik vind in een appeltaart stukjes walnoot ook altijd erg lekker.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:47

Oh leuk, ik wou net woensdag appeltaart met een bolletje vanilleijs maken als er bezoek is Lachen Voor hoeveel personen is deze taart? Zou voor 7 personen lukken? (het hoeven geen al te grote stukken te zijn)

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:50

Jummy bedankt voor het recept, ga het zeker eens proberen Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:29

Moet lukken voor 7! Denk erom dat hij eigenlijk wel even moet opstijven in de koelkast, dan lukt hij beter.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:21

Caira schreef:
Moet lukken voor 7! Denk erom dat hij eigenlijk wel even moet opstijven in de koelkast, dan lukt hij beter.

Ok leuk! Ik ga het zeker proberen!

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:08

Meerdere mensen hebben deze taart geproefd en vonden hem heerlijk!
Moet zeker lukken voor 7, denk zelf dat 10 nog wel zou gaan. Ik had een taartvorm van 24 cm.