Minimum loon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LGarabians

Minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:40

Hey Iedereen,

Ik als bijna afgestudeerd student ben nu rustig aan op zoek aan het gaan naar een baan.
Ik heb mijn Havo netjes afgemaakt en heb verkort een MBO gedaan (paardenhouderij) dus ipv 4 jaar, 2 jaar. Ik heb straks dus mijn diploma voor paardenhouderij en tevens eentje voor managment aangzien dat bij mijn opleiding hoort. Verder heb ik mijn orun 1e fase en straks ook mijn BHV en EHBO paard.
Ik wist zoieso dat het niet verstandig was om gelijk in de paarden te gaan werken omdat je daarin als werknemer niet zo veel verdient. Maar omdat ik toch een baan aangeboden heb gekregen (in de paardensector) ben ik wat dingen uit gaan zoeken betreft het loon.

Ik zou daar een minimum loon krijgen van 5.37 (bruto per uur) krijgen (als 21 jarige maar ben nu nog 20) - dit zou wel gaan om een 10 tot 20 uren contract dus geen volle werk week.

Ligt het nu aan mij of is dit minimum loon heel erg laag? Ik heb wel wat dingen proberen op te zoeken op internet betreft min loon maar kon niet echt iets heel duidelijks vinden.

Mijn vraag: vinden jullie dit ook zo laag of is dit alleen in de paardenhouderij zo? en wat verdient iemand van rond de 21 bvb bij een supermarkt?

Cheiba

Re: Minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:44

ik vind het idd best laag. maar in de paardensector verdien je ook niet echt super goed...
ik weet niet precies wat het min.loon is voor een 21jarige maar ik verdien als 19 jarige 4,25 per uur dus...

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:01

het wettelijke minimumloon voor een 23 jarige is 7,60 bruto per uur

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:06

cao detailhandel 2006 staat:
19 jaar 4.10
20 jaar 4.80
23 jaar 7.80

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:15

ik mocht willen dat ik dat verdiende, ik verdien nu 3.83 BRUTO, maar ga gelukkig in aug. studeren.. tjah je moet ergens beginnen, zal nooit gelijk vette hap zijn
zeg er wel bij dat ik 18 ben, maar mijn collega van 24 die fulltime werkt moet het doen met 600 eurie per maand. tjah je zou maar op jezelf wonen. kan dus altijd nog erger..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:35

ik woonde met 15 op mezelf, en ja, heeeel krap
maar toch, ook daar valt mee te leven, je moet alleen cretief zijn, zuinig doen en vooral dingen kopen als ze in aanbieding zijn

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:38

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:38

http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... mloon.html

daar kun je het ook uitrekenen.

maar onthoud 1 ding. de paardenwereld is zeker geen vetpot.
als ik jouw was zou ik er bij gaan leren voor wat anders, of ander werk ernaast gaat doen.

als ze jouw speciaal gevraagd hebben voor dat werk, dan kun je ook meer vragen.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 20:53

Ik had na deze studie zoieso de plannen om ergens anders eerst te gaan werken. Heb dus ook mijn papieren voor managen / administratie (voor eenderwatvoor bedrijf) En er s avonds bij te gaan studeren.
Heb zelf ambities voor paarden masage / osteopathie / homeopathie e.d maar wilde wel een brede basis betreft paarden vandaar deze mbo.

Alleen vond het loon vrij laag dus vroeg me af of dat specifiek voor de paarden sector is of niet.

Apple zo'n site had ik ook gevonden maar daar stond bij voor uur loon deel door het max maal aantal gewerkte uren per week dit kan zijn 40,38 of 36 dat betekend dat je bij 36 uur meer verdient dan bij 40 vandaar dat ik er niet uit kom

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:57

Welkom in de paardenwereld, de wereld van het minimum van minimum loon.

Enigste wat je kan doen is het accepteren en een extra baan erbij nemen Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:23

[NM] > [STW]

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:25

haha ja crossmonster dat extra bijbaantje is zeker slim Knipoog

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:39

Zegt iedereen toch al dat je niet in de paarden moet gaan werken omdat het geen brood op de plank brengt ... Ik ben toch blij dat ik daar niet oor heb gekozen .. keihard werken voor zo een mini loontje ...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:40

Dat kan best kloppen hoor. Geloof dat mijn minimum als 9-jarige rond de 4,35 ligt.
Ben blij dat ik daar met mijn 7,40 en bijna 11 euro maar een beetje boven zit Haha!.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:44

Ik vind alle minimumlonen laag..
van een 16jarige is het 2.78..
daar kan je echt niet mee rond komen in een maand..
of dat je elke dag moet werken

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:03

En als ik dan toch heel eerlijk ben..

Liever een baantje waar ik elke dag met plezier
naartoe ga met een minimumloon dan een
baantje met goed salaris waar ik elke dag
met mn kin op mn knieeen mezelf naartoe
moet slepen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:08

Chocotof schreef:

moet slepen.

helemaal mee eens.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 16:15

ook helemaal mee eens *LOL* *LOL*

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:20

mhollander schreef:
Chocotof schreef:

moet slepen.

helemaal mee eens.

Tuurlijk, plezier in je werk is heel erg belangrijk. Maar minimum is wel echt heel erg minimum hoor...
Ik wil naast mijn werk wel ook geld over houden om de dingen te kunnen doen die ik graag wil doen.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:54

LGarabians schreef:
Apple zo'n site had ik ook gevonden maar daar stond bij voor uur loon deel door het max maal aantal gewerkte uren per week dit kan zijn 40,38 of 36 dat betekend dat je bij 36 uur meer verdient dan bij 40 vandaar dat ik er niet uit kom

Het Wettelijk Minimumloon is een brutobedrag per week of per maand. Je hebt minimaal recht op dit wettelijk minimum(jeugd)loon als je full-time werkt. "Full-time" is echter in iedere bedrijfstak anders. Vandaar dat je het weekbedrag bijvoorbeeld in de zorgsector door 36 moet delen om aan het minimumloon per uur te komen, in de horeca door 38 en in "CAO-loze" sectoren meestal door 40. Er zijn dus inderdaad verschillende minimum-uurlonen, maar als je full-time werkt zal je altijd op het wettelijk vastgestelde weekbedrag uitkomen.

Uitgaande van een 40-urige werkweek als full-time, bedraagt het wettelijk minimumjeudloon voor een 20-jarige op dit moment E 4,74 bruto per uur en voor een 21-jarige E 5,58 bruto per uur. Bij minder uren voor full-time, wordt dit bedrag vanzelfsprekend hoger.

In de supermarkt verdien je in de laagste functiegroep bij 20 jaar E 5,76 bruto per uur en bij 21 jaar E 6,71 bruto per uur. Heb je enige ervaring, dan komt daar zo'n E 0,75 bruto per uur bij.

Succes en voor degenen die dit minimum zo heel erg verschrikkelijk "minimum" vinden, realiseer je dat de absolute bodem nog op 70% van deze minimumbedragen ligt. Denk aan een bijstandsuitkering... lijkt op "net te weinig om van te leven, maar teveel om aan dood te gaan". En het is ook niet veel. Maar met wat creativiteit blijken veel mensen met zo'n uitkering er toch voldoende mee weg te komen. Moeilijk, maar wel een pluim waard... (goed, totaal off-topic, maar het is zo makkelijk om te zeggen dat het minimumloon zo weinig is, terwijl sommige mensen het met nóg veel minder moeten doen....)

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:14

Ik vind het wel erg weinig, ik werk in een gewone winkel en verdien bijna net zoveel, ben 17 trouwens.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:59

Tja.

Zou ik in de positie zijn om te kunnen kiezen zou ik
alsnog voor de paardenbaan met minimumloon gaan.
Dan maar een beetje creatief met geld worden.

Elke dag met plezier naar mijn werk gaan is voor
mij meer waard dan een dure auto of tv.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:37

Chocotof helemaal gelijk, maar ik nu als student zijnde werk naast mijn school en studiefinanciering nog bij om mijn twee paardjes te kunnen betalen.

Omdat ik met dit werk enkele uren per dag zou moeten gaan werken (en ik nog niet weet welke uren) is het ook lastig om een andere baan er bij te zoeken.
Het is echt superleuk werk hoor, maar wat als ik straks daar ga werken en ik er geen tweede baan bij kan vinden omdat daar de uren buiten de normale werktijden liggen dan kan ik straks mijn paarden niet meer betalen.
Die dure tv of dikke auto kan me gestolen worden, maar heb al zo hard gewerkt voor mijn paardjes wil ze echt niet kwijt. Dan maar een wat minder leuke baan maar wel mijn twee beste vriendjes. maar als ik kon zou ik natuurlkijk gaan voor en de leuke baan en de paardjes Knipoog

mandymonika - bedankt voor de duidelijke uitleg

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:42

LGarabians schreef:
Chocotof helemaal gelijk, maar ik nu als student zijnde werk naast mijn school en studiefinanciering nog bij om mijn twee paardjes te kunnen betalen.

Omdat ik met dit werk enkele uren per dag zou moeten gaan werken (en ik nog niet weet welke uren) is het ook lastig om een andere baan er bij te zoeken.
Het is echt superleuk werk hoor, maar wat als ik straks daar ga werken en ik er geen tweede baan bij kan vinden omdat daar de uren buiten de normale werktijden liggen dan kan ik straks mijn paarden niet meer betalen.
Die dure tv of dikke auto kan me gestolen worden, maar heb al zo hard gewerkt voor mijn paardjes wil ze echt niet kwijt. Dan maar een wat minder leuke baan maar wel mijn twee beste vriendjes. maar als ik kon zou ik natuurlkijk gaan voor en de leuke baan en de paardjes Knipoog

mandymonika - bedankt voor de duidelijke uitleg

Is het dan niet overeen te komen dat je je paardjes op je werk zet?
En dan bv 1 stalling betalen en de andere gratis.. oid..

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:12

zou misschien wel een optie zijn, had ik nog niet aan gedacht - weet niet hoe ze daar over denken dus kan het een vragen