op je eigen gaan, van hoeveel geld moet je uitgaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

op je eigen gaan, van hoeveel geld moet je uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:31

ik heb me vandaag ingeschreven voor een huurhuisje. ik hoef niet op stel en sprong op mijn eigen maar ben toch aan het rond kijken.

Maar nou was mijn vraag wat zijn de kosten die nog boven op je huur komen ongeveer.
b.v gas water en licht, internet, verzekerringen etc...
Dus mijn vragen waren
Wat zijn de maandelijkse lasten die er bijkomen?
Wat zijn de jaarlijkse lasten die er bijkomen.

De richtprijs voor een woningkje is ongeveer tussen de 300 en 400 euro.

alvast bedankt.

ikenindi

Re: op je eigen gaan, van hoeveel geld moet je uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:34

naast de woning ook

gas water licht:100 p/mnd ? geen idee. ook afhankelijk van woning
eten: ligt er natuurlijk aan hoe goedkoop je boodschappen kunt doen, maar 5 euro per dag moet lukken, dus 150 p/mnd. vind ik ruim gerekend
belastingen, verschillen per gemeente volgens mij, maar kun je ook kwijtschelding voor aanvragen afhankelijk van je inkomen.

pff en waar moet je verder nog aan denken? ik weet eigenlijk niet eens...

ja tv, internet telefoon. ligt er aan welk abbo je neemt. reken op 25 euro p/mnd?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:36

Je krijgt inderdaad veel op je dakje qua kosten.

Sommige woningbouwverenigingen (hier in a.dam iig wel) vragen ze ook zo ruim 100eurie administratiekosten ofzo iets.

Maar iig moet je rekening houden dat je je eigen verzekeringen hebt ed, huur, gas, water, licht, internet, tv,radio (eventueel als je ervoor kiest telf), maar zoals tv-radio-internet kan je in een pakket kiezen bijv upc,kpn,tele2 etc...Maar ook heb je inboedel nodig, en een inboedel verzekering, en misschien ook handig een rechtsbijstandverzekering.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:36

onthoud 1 ding goed: het valt financieel altijd ontzettend tegen!
je kunt wel een begroting maken, maar hou alsjeblieft rekening met een "buffer" want anders kon je nog wel eens problemen krijgen...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:37

De gaskosten verschillen enorm per huis (oppervakte, mate van isolatie, je eigen 'stook'gedrag). Ik denk dat je per maand zeker € 100,- op zij moet zetten voor GWL.

Internet wisselt ook: Neem je een abonnement of 'deel' je een verbinding met een huisgnoot, tap je het illegaal af bij de buren.

Verzekeringen zijn onmisbaar, al te beginnen bij een inboedelverzekering.

Als ik jou was zou ik eens even gaan Googlen naar de mogelijkheden, ik denk dan dat je een stuk meer wijs wordt! Succes!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:52

een buffertje maken is altijd verstandig want er zijn altijd uitgaven waar je niet aan denkt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:55

ik betaal

100- gas en stroom
10- water
60- internet, vaste tel en tv
100 cz
75 verzekeringen ( ook auto)
50 tot 100- mobiel bellen
200- tot 250- boodschappen
dan betaal ik nog eens jaarlijks voor het ophalen van afval, rioolrechten en de kg prijs van het afval

volgens mij heb ik het nu in grote lijnen

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:16

dus als ik uitgaat van 1000 euro aan vaste lasten zou ik een eind kunnen komen.

En natuurlijk kan ik niet op basis van dit beslissen maar je hebt wel richtlijnen en ideeen dan jullie wel.

En ik gaat even in de andere topics kijken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:35

Poeh nou, al die vaste lasten vallen behoorlijk tegen moet ik zeggen hoor.. Ik houd bijvoorbeeld met boodschappen doen, rekening met zo'n 100 euro per week, voor 2 personen. Want je moet niet alleen eten, maar ook schoonmaken, wassen etc..
Ik denk dat wanneer je op 1 salaris in Ridderkerk gaat wonen, dat je dan nog wel van een kouwe kermis thuis gaat komen. Hoewel ik natuurlijk weer niet weet hoe het met de huurhuizen staat hier. Mijn vriend en ik zitten samen (met 2 fulltime salarissen) in een (koop)flatje, en dat gaat prima, maar als hij het in z'n eentje had moeten doen, had ie het niet gered.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:44

Als jij je nu hebt ingeschreven kun je op jou leeftijd tegenwoordig wel rekening houden met een lange wachttijd, dus op dit moment zou ik me niet druk maken. Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is, maar als in veel gemeente is het zo dat, als jij niet niet actief op een woning inschrijft, je per jaar gewoon in senioriteit groeit.

Vaste lasten zijn doorgaans over meerdere maanden te verspreiden, zodat je niet in een keer die grote bedragen op je dak krijgt. Vooral dingen als Uitwaterende sluizen, afval, gemeentebelastingen enz kunnen ineens heel onverwachts komen.

Je inrichting hoeft niet duur te zijn, via de kringloop kun je aan leuke spullen komen. Maar vergis je niet wat bedragen betreft die je zomaar tegen de muur smeert, want als je ergens ingaat zal er vaak toch geschilderd moeten worden. En een pot verf (en met een pot red je het niet) is ook niet echt goedkoop.
En dan ga ik er van uit dat er op de grond vloerbedekking ligt die naar je zin is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:46

1000 euro per maand vaste lasten ben je al snel kwijt.
Huur, Eneco, telefoon, internet, boodschappen, enz.
1x per jaar waterschap en OZB.
Zorg dat je ook nog wat kan sparen, voor bijvoorbeeld een wasmachine of koelkast die het kunnen begeven.
Daarnaast de kosten die Cassidy al aangeeft. Vergis je er niet in.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:56

En vergis je ook niet in de spullen die je nodig hebt. Ik ben nou al ruim een jaar bezig met 'uit huis gaan', en je moet gewoon met zóveel dingen rekening houden. Zoiets simpels als een theedoek, die dingen vergeet je echt en daar gaat ook een behoorlijke hoop geld in zitten..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:59

De boodschappen,
gas, water en licht
Internet
Telefoon
verzekeringen ( denk aan bijvoorbeeld: inboedel, aansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstand)
en vergeet vooral de huur niet mee te rekenen.

Ik denk dat het per woning ook verschilt.
Wij zijn per maand echt geen 1000 euro kwijt, maar een stuk minder Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:27

Het valt ons ook elke maand weer tegen, je zit zomaar weer aan een heel bedrag.

hypotheek 350
verzekeringen 250 (incl. zorgverzekering)
boodschappen 300
gas en licht 120
water 15
telefoon/ internet 30

Dan heb je helemaal nog geen rare dingen, maar zit je toch zomaar al aan 1000 euro. Laat staan als je ook ngo een paard hebt Knipoog

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:58

nou ik denk dat je wel onder de 1000,- euro kan blijven hoor.
ik heb me ook ingeschreven voor een huurhuisje van rond de 300 euro.
boodschappen moet voor 50,- euro per maand ook wel lukken zeker als je alleen bent en je naar bijvoorbeeld de aldi gaat.
gas en licht denk ook wel dat dat ligt aan hoe je zelf er mee omgaat, en dan bedoel ik als je een hele dag aan het werk bent s avonds pas weer de verwarming aanzetten zonde om te stoken als je er toch niet bent.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:03

_evelien_ schreef:
boodschappen moet voor 50,- euro per maand ook wel lukken zeker als je alleen bent en je naar bijvoorbeeld de aldi gaat.
gas en licht denk ook wel dat dat ligt aan hoe je zelf er mee omgaat, en dan bedoel ik als je een hele dag aan het werk bent s avonds pas weer de verwarming aanzetten zonde om te stoken als je er toch niet bent.

Ik haal ook praktisch al mijn boodschappen bij de Aldi, maar ben inmiddels al € 60,- p/m kwijt (excl. kosten voor groente en vlees). De prijzen zijn enorm gestegen de laatste tijd. Voor € 50,- boodschappen doen bij de Aldi lukt je denk ik net niet. Denk alleen al aan de prijsstijging van melk (100%) en brood.

Overdag zou ik de radiator zachter zetten, maar niet uit. Een constante 'lagere' temperatuur kost je minder dan overdag niet stoken en 's avonds stoken om je koude huis te verwarmen. Zet hem anders overdag op 15 graden en 's avonds op 18-19 graden.

Ik probeer weinig lampen aan te doen en zo energie te sparen. Wel 'stook' ik (voor het nodige licht en de gezelligheid) kaarsjes.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:10

Als je je vandaag hebt ingeschreven heb je nog een aardige tijd om te sparen! Ik sta al 4 jaar ingeschreven en ben de komende 5/6 7 jaar nog niet aan de beurt. De wacht tijd is hier 8 tot 10 jaar dus ik zou eerst daar even naar informeren.

Ik ga in onderverhuur (ga van mijn vader huren) en ben nu ook al wel een half jaar bezig met spullen bij elkaar kopen.
Het kost allemaal echt zo veel en dan zoek ik nog wel de aanbiedingen en goedkopere spullen (wel alles nieuw)
Dingen al handoeken, washandjes, keuken handdoeken,thee doeken, vadoekjes kost zo allemaal niet veel geld maar alles bij elkaar betaal je je scheel. Ik vond het een flinke tegenvaller in elk geval. Ik zou zorgen dat ik eerst alles bij elkaar heb en dan pas uit huis gaan. Ik ben blij dat ik dat ook gedaan heb anders had ik heel niet rond kunnen komen (met zijn 2e)
verder heb ik geen idee wat de kosten zijn dus daar kan ik je niet mee helpen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:10

Tijgertje, ik dacht al even dat je van €60,- per maand alles kocht, maar groente en vlees is dus dan nog apart? Terwijl die juist best duur zijn. Jammer, anders wilde ik graag bij jou in de leer Knipoog

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:53

dovish schreef:
Tijgertje, ik dacht al even dat je van €60,- per maand alles kocht, maar groente en vlees is dus dan nog apart? Terwijl die juist best duur zijn. Jammer, anders wilde ik graag bij jou in de leer Knipoog

Bij ons in de familie hebben we nog altijd de slacht-traditie, dus vlees hoef ik niet te kopen. Verse groente kan ik ook bij mijn ouders halen. Wel eet ik +/- 3x per week een blikje groente en die haal ik wel uit de winkel. Per week haal ik ook een worteljes, witlof en komkommer uit de winkel voor mijn cavia's. Verder koop ik alleen spullen die ik écht nodig heb en dan kan ik het aardig redden met € 60,-
Dus ja....dat zijn mijn boodschappen (zelfs mijn boodschappen staan al op Bokt! Bloos ).

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:56

Dat is wel heel fijn, want juist vlees en groente zijn erg duur! Vlees heb ik nooit bijzondere dingen, ben niet echt een vleeseter, maar wil toch wel regelmatig verse groente. En dat is soms bijna niet te betalen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:57

_evelien_ schreef:

daar kom je denk ik nog wel achter als je echt op jezelf zit
ik woon alleen en ga naar aldi, en ben al 50- kwijt per keer en dat is 2 a 3 keer per week
vlees, wasmiddel,verse groente kost allemaal genoeg hoor!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:59

Klopt, verse groente haal ik dus niet uit de winkel, dan ga ik even naar mijn moeder of koop een blikje. Ik vind het veel te duur in de winkel. Wel haal ik weleens verse groente uit een stalletje langs de weg. Alles is daar biologisch en de prijs is heel redelijk. Als je geen geldboom in de tuin hebt, moet je een beetje creatief zijn! Bloos Knipoog

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:30

Het valt zoooo tegen... bijvoorbeeld boodschappen doen... ik heb alle winkels geprobeerd, maar ben bij AH het goedkoopste uit voor mij alleen dan. De porties zijn daar makkelijker. Bovendien is het merk Euroshopper van AH echt goed en goedkoop. Aldi ed lust ik echt niet... dus geen optie.. Wasmiddelen etc gewoon halen wanneer het in de aanbieding is, daar niet op bezuinigen, want het moet wel goed schoonmaken en lekker ruiken vind ik...

Verder zijn mijn vaste lasten:

137 euro (verzekering incl. auto)
50 euro (inet en tv)
450 euro (huur)
220 (licht en gas, dit is veel, maar woon in een oud aardig groot huis)
43 (water, dit is per drie maanden)
150 (Boodschappen, incl. vlees etc. en voer etc voor mijn 2 katten)

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 09:40

ik vind inderdaad 50 euro per maand erg weinig voor boodschappen ik denk als je dat op 100 euro schat per maand dat je het dan 100 euro aan eten en drinken kwijt ben. Want je krijgt natuurlijk ook wel eens visite enzo.

Verder was ik wel van plan zoawls de kleine dingetjes zoals servies, handoeken, theedoeken etc al gaan kopen en gewoon een een doos te doen voor de uitzet. Want het zijn allemaal bijna kleine dingen maar toch best duur is bij elkaar.

De wachtrijd hier in ridderkerk is een jaar voor en simpel flatje zonder lift. En dat is ook wat ik wil. Maar gaat zieozo deze opleiding afmaken en dan kijken voor een huis!