Ik haat m'n broertje..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Ik haat m'n broertje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:17

Hoi,

Ik ben weleens benieuwd naar jullie ervaringen met broertjes. Ik heb een 17-jarig broertje met PDD-NOS. Hij behandeld m'n moeder als grof vuil, kan de woorden waarvoor hij haar uitscheld hier niet eens neerschrijven. Dit terwijl ze alles voor hem over heeft. In de loop der jaren heeft hij meerdere keren geld van zowel mij als mijn ouders gestolen. Hij heeft zelf sieraden van mij en mijn moeder gestolen en die aan vriendinnetjes gegeven. Nu zorg ik ervoor dat ik geen geld meer in huis heb en zorg ik dat mijn sieraden in de kluis liggen. Maar hier zou ik nog wel goed mee om kunnen gaan.

Probleem is dat het hier nooit rustig is in huis. Hij heeft lang haar, dus m'n moeder vlecht zijn haar dagelijks. Dit gebeurt altijd met een hoop schelden. Heeft m'n moeder iets niet in huis wat hij wil eten, draait hij helemaal door. Zo wil hij bijvoorbeeld dagelijks croissantjes, normaal brood weigert die te eten. Zet m'n moeder z'n muesli niet klaar voor hem, flipt hij hem helemaal. M'n moeder geeft veel te veel toe aan hem, en is er weer eens ruzie en komt hij een paar uur later terug, doen ze alsof er niets aan de hand is. Ik kan dit dus niet en wil dit ook niet. laat me niet zo behandelen en vaak krijg ik dus ook alles naar m'n hoofd gegooid. Soms neem ik weleens een ruzies p en laat ik dan horen aan mijn vader. Mijn ouders zijn uit elkaar en voor m'n vader heeft m'n broertje wel respect. Als mijn vader hem dan aanspreek gaat hij huilen en zielig doen, terwijl het echt een groot misbaksel is.

Ik zit nu te denken om op kamers te gaan om het gedrag van mijn broertje. Ik kan er gewoon niet meer tegen, altijd de ruzie en schelderij. Daarentegen kost het me dan veel geld en moet ik dagelijks terug om naar mijn paarden te gaan. Ik zeg echt vanuit het diepst van mijn hart dat ik m'n broertje haat. En wanneer ik uit huis zou zijn, zou ik hem het liefst nooit meer willen zien..

Wie kan er nog meer totaal niet met zijn/haar broertje/broer?

marleen_usar

Re: Ik haat m'n broertje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:19

Het woordt haat vind ik altijd zo erg, ik zou willen dat ik mijn broer nog zag.Maar ik kan me wel voorstellen dat je er schoon genoeg van hebt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:20

Mijn broertje heeft autisme, en uit jouw verhaal hoor ik wel dingen die ook bij hem zijn. Zo luistert hij niet, trekt zijn eigen weg, is agressief als je iets doet wat hem niet aanstaat. Zo was hier dus ook altijd ruzie met hem, mijn vader en stief moeder.

Sinds mijn broertje is verhuist naar mijn moeder, is de situatie hier en bij hem stukken opgeklaard. Hij is nog altijd rete irritant als ik hem zie, maar ik heb minder stress and hij is ook rustiger.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:20

nou mijn vriend heeft ook zo'n broertje. Hij had het huis tot 2 keer toe bijna in de brand gestoken. Ook hij had geld van zijn oma gestolen. enz enz..... Maar hij is zelf het huis uit gegaan. Mijn vriend wilt geen contact met hem

toch (ook al is het moeilijk) moet je wel in je achterhoofd houden dat hij ziek is.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:22

Oeh dat is erg lastig, zeker omdat je broertje PDD-NOS heeft. Heeft hij zelf wel door op wat voor manier hij zich gedraagt en welke gevolgen dit heeft voor jullie? Ik vind jouw situatie lastig om in te schatten omdat PDD-NOS zo veel omvattend is...

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat jij je niet prettig voelt bij deze situatie. Ik weet niet hoe lang het nog duurt voordat je jouw studie afgerond hebt?

Ik heb ook weleens ruzie met mijn broer en dat gaat er soms ook echt neit zachtjes aan toe maar haten... nee dat doe ik zeker niet.

Jeetje meid.. dat is best een moeilijke situatie...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:23

marleen_usar schreef:
Het woordt haat vind ik altijd zo erg, ik zou willen dat ik mijn broer nog zag.Maar ik kan me wel voorstellen dat je er schoon genoeg van hebt.

Tuurlijk, dat kan ik me goed voorstellen. Ik weet natuurlijk niet waarom jij je broer niet meer ziet, maar wanneer je een goede band hebt/had, is het natuurlijk erg triest wanneer je hem niet meer ziet. Ik heb nog meer broers en zussen, uit huis en wonend bij mijn vader, maar daar kan ik heel goed mee.. Zou ik nooit zonder kunnen. Maar hij terroriseert mijn leven zo ongeveer. Ik wil niet thuis zijn als hij er ook is.. De honden kruipen achter de banken weg als hij er is..

Haat klinkt idd erg, maar mijn broertje is ook echt heel erg..

Dank jullie voor je reacties

@ Fallenangel3: Dank je voor je lieve reactie. Mijn studie duurt nog 3 jaar. Eigenlijk is het op kamers gaan en paarden hebben gewoon onmogelijk. Ik kan het ook heel goed met m'n ouders vinden, dus blijf eigenlijk het liefst thuis wonen. Hij zou er eigenlijk uit moeten.
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 19-01-08 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:25

marleen_usar schreef:

Ik vind het jammer dat er meteen weer op een woord ingegaan moet worden... deze meid zit vol emoties en dan vind ik het niet gek dat ze zoiets zegt en zo een bericht vind ik een beetje aanvallend, ookal bedoel je het misschien niet zo.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:29

Ik herken je verhaal helemaal. Mijn net 18-jarige broertje heeft ook PDD-NOS en haat heb ik niet tegenover hem, maar soms vraag ik me wel af hoe mijn leven zou zijn geweest zonder hem. De sfeer in huis is gewoon veel meer ontspannen als hij er niet is. De laatste tijd gaat het weer wat beter, maar hij heeft van die perioden dat ik liever had dat er een ander zaadje bij het eitje was gekomen Knipoog en dan zeg ik 't heel subtiel.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:33

Loezoe schreef:
Ik herken je verhaal helemaal. Mijn net 18-jarige broertje heeft ook PDD-NOS en haat heb ik niet tegenover hem, maar soms vraag ik me wel af hoe mijn leven zou zijn geweest zonder hem. De sfeer in huis is gewoon veel meer ontspannen als hij er niet is. De laatste tijd gaat het weer wat beter, maar hij heeft van die perioden dat ik liever had dat er een ander zaadje bij het eitje was gekomen Knipoog en dan zeg ik 't heel subtiel.

Haha, ja die gedachte kan ik me goed voorstellen.. Er is gewoon niet mee om te gaan, echt de kleinste dingen. Laatst zat hij achter de computer, ik kom uit school en vraag waar m'n moeder is. Krijg ik als reactie: Hou je bek, ik ben bezig.. Nou eigenlijk krijg je dan gewoon keihard een klap in je gezicht. Wat moet je daar nou op reageren dan?

Ik ben nu in de negeerfase, weiger tegen hem te praten, maar ja, straks vraagt ie iets aan mij, geef ik geen antwoord en krijg ik weer iets naar m'n hoofd gegooid..

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:36

Uppojono schreef:
Loezoe schreef:

Haha, ja die gedachte kan ik me goed voorstellen.. Er is gewoon niet mee om te gaan, echt de kleinste dingen. Laatst zat hij achter de computer, ik kom uit school en vraag waar m'n moeder is. Krijg ik als reactie: Hou je bek, ik ben bezig.. Nou eigenlijk krijg je dan gewoon keihard een klap in je gezicht. Wat moet je daar nou op reageren dan?

Ik ben nu in de negeerfase, weiger tegen hem te praten, maar ja, straks vraagt ie iets aan mij, geef ik geen antwoord en krijg ik weer iets naar m'n hoofd gegooid..

ik herken het precies! vooral als hij achter de computer zit inderdaad. maar computeren is voor mensen met PDD-NOS iets waar ze heel veel waarde aan kunnen hechten. Dit komt omdat ze in het normale leven helemaal gek in hun hoofd worden van alle dingen die veranderlijk zijn en computer is vertrouwd, want het reageert altijd hetzelfde. Zo zijn er nog wel meer van die dingen. Ook als er bijvoorbeeld 's avonds ander eten is dat er eigenlijk de dag ervoor was ingepland dan flipt hij helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:41

ik ben ook niet te genieten maar meestal hebben zulke kinderen hun dagelijkse ritme die moet je gewoon zien te veranderen in kleine stapjes

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:42

Ja idd.. Ook heel herkenbaar. Zo eten wij altijd om 17.00, nergens komt hij op tijd, maar als we iets later eten, zorgt dit alweer voor een woedeaanval, want we eten '' altijd'! om 17.00.
Idd, wat je zegt klopt ook gewoon allemaal, maar ik kan er gewoon niet meer tegen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:42

Ik begrijp je heel goed hoor! Ik ben zelf opgegroeid met een broer die vanwege onderontwikkeling van een bepaald gedeelte van zijn hersenen ook pddnos, asperger, psychoses, persoonlijkheidsstoornis, adhd, grootheidswanen enb werkelijk bijna alle denkbare storingen in zijn hoofd heeft....Gelukkig is hij op zijn 12e opgenomen zodat er thuis wat rust kwam, maar ik heb er wel het een en ander aan overgehouden. Wat een rottijd was dat...Nu hij 37 is zijn ze er pas achter gekomen dat het dus komt doordat zijn hersenen niet ontwikkeld zijn, hadden we dat maar veel eerder geweten.
Sterkte TS Ach gut en het geeft niks hoor dat je de pest aan je broertje hebt, voel je daar maar niet schuldig over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:44

Uppojono schreef:
Ja idd.. Ook heel herkenbaar. Zo eten wij altijd om 17.00, nergens komt hij op tijd, maar als we iets later eten, zorgt dit alweer voor een woedeaanval, want we eten '' altijd'! om 17.00.
Idd, wat je zegt klopt ook gewoon allemaal, maar ik kan er gewoon niet meer tegen.

dat snap ik helemaal mijn moeder was me op mijn twaalfde ook zat heb ik ook even uit huis gewoond

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:46

Uppojono schreef:

ja, inderdaad. dit komt omdat ze dan de planning moeten wijzigen, en dit kunnen mensen met PDD-NOS niet. Zo zaten we laatst om 17.30 te eten en om 19.00u begon zijn favo tv programma, en dan zit ie enorm te haasten omdat hij in zijn beleveniswereld 'te weinig tijd heeft' en wij eten echt alleen maar soep en aardappels enzo, dus geen 7-gangenmenu Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:47

dat heb ik ook duidelijk als mijn programma om bv 6 uur begint dan haast ik me wel

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:48

gooi hem aan de ritalin..(medicijn voor ADHD)
jah sorry hoor.. bah wat een etter!
hier kan ik dus al echt niet tegen he, zou niet weten wat je ermee aan moet

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:51

fallenangel3 schreef:
marleen_usar schreef:

Ik vind het jammer dat er meteen weer op een woord ingegaan moet worden... deze meid zit vol emoties en dan vind ik het niet gek dat ze zoiets zegt en zo een bericht vind ik een beetje aanvallend, ookal bedoel je het misschien niet zo.

"t is ook niet niks wat er staat HAAT. kan begrijpen dat daar iemand op reageert.
Tuurlijk is TS vol emotie en heeft haar broer een grote impact op haar leven en welzijn.
TS ik kan je aanraden om hulp te gaan zoeken hoe je hier mee verder kan. Jij kan je broer (en je moeder) niet veranderen alleen je zelf. Jezult voor jezelf een weg moeten vinden hoe je met je broer (wel of niet) omgaat.
Misschien zou je ook eens met je moeder kunnen praten over hoe jij je er bij voelt. want aan alles toegeven naar je broer toe komt ook je moeder niet verder en jij hebt daar ook last van.
Eigenlijk is het heel triest voor je broer dat hij niet leert om met zijn gedrag en beperkingen om te gaan.
Sterkte er mee!
Laatst bijgewerkt door winnitou op 19-01-08 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:51

@ Takkie_Muis: Hoe gaat het nu met jou dan.. Heb je er nog steeds veel last van? Ook woedeaanvallen enzo.?

Trouwens heel erg bedankt voor alle lieve reacties..

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:52

Misschien dat iemand dit herkent, zit zijn wat dingen die mijn broertje doet/heeft:
- verslaafd aan tv series e.d. van toen hij klein was (A-team, Fresh prince of bel-air, Dukes of Hazzard, dat soort rommel Knipoog)
- heeft een zeer gestructureerd leventje nodig
- angst voor onbekende dingen (nieuwe school, vakantie e.d.)
- kan alleen maar over auto's praten en val hem dan vooral NIET in de rede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:52

Jolliegirl schreef:

ritalin hoeft niet te werken en opzich kan je moeder er weleens mee heen naar de doktor of pshiaater voor medicatie

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:54

takkie_muis schreef:
Jolliegirl schreef:

ritalin hoeft niet te werken en opzich kan je moeder er weleens mee heen naar de doktor of pshiaater voor medicatie

geloof me dat je van dat spul wel n paar uurtjes dimt....

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:55

mijn broerjte heeft geen enkele vorm van medicatie, en dat schijnt er ook niet te zijn voor PDD-NOS. Ritalin dimt je wel, maar mensen met PDD-NOS hoeven helemaal niet druk te zijn. Mijn broertje bijvoorbeel is écht niet druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:56

ja een paar uur dan begint het weer
maar als je er weer af gaat is het viese bende,ik ben er persoonlijk op tegen

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:57

takkie_muis schreef:

Jolliegirl schreef:
geloof me dat je van dat spul wel n paar uurtjes dimt....

Alleen medicatie werkt natuurlijk niet! alleen op korte termijn misschien.