[ENQ] Geloof jij in iets bovennatuurlijks?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

[ENQ] Geloof jij in iets bovennatuurlijks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:22

Hoi bokt-fans,

Voor school moet ik een werkstuk maken over het onderwerp: "Bestaat God?" Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie meningen, geloof jij in iets, een hogere macht?

Ik heb een korte enquete..als je zin hebt .. Haha! graag Knipoog

Algemene vraag:
1. Geloof jij in iets bovennatuurlijks? (meerdere antwoorden mogelijk)
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk....

2. Waarom?
3. Hoe weet jij dat ... echt bestaat?

-------

Geloof je dat God bestaat? Graag lijstje hieronder invullen Haha!

1. Geloof je in God?
2. Waarom geloof je in God?
3. Twijfel je er wel eens aan of God bestaat?
4. Als je in discussie zou gaan met een ongelovige, wat voor argumenten zou je gebruiken om aan te geven dat God bestaat?
5. Heb je wel eens ervaring gehad dat je merkte dat God echt bestaat?

-------

Geloof je niet in een God? Graag lijstje hieronder invullen Haha!

1. Geloof je in God?
3. Waarom denk je dat er geen God is?
4. Heb je niet het idee dat er IETS is?
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan?
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat?

----

Dankjewel!! Pling Je zult me geweldig helpen met je mening Bloos

Liefs,
Charlotte
Laatst bijgewerkt door Ann op 18-01-08 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

Ann

Re: Geloof jij in iets bovennatuurlijks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 07:57

[NM] -> [STW]

Leentje_

Re: [ENQ] Geloof jij in iets bovennatuurlijks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:28

MissCharlie schreef:
Hoi bokt-fans,

Voor school moet ik een werkstuk maken over het onderwerp: "Bestaat God?" Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie meningen, geloof jij in iets, een hogere macht?

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk leven na de dood

2. Waarom? omdat ik denk dat het na dit niet gedaan kan zijn
3. Hoe weet jij dat ... echt bestaat? ik weet het niet hiervoor zal ik eerst moeten sterven

-------

1. Geloof je in God?
4. Als je in discussie zou gaan met een ongelovige, wat voor argumenten zou je gebruiken om aan te geven dat God bestaat?

-------

1. Geloof je in God? Nee
3. Waarom denk je dat er geen God is? Dan zou er geen oorlog enzo zijn
4. Heb je niet het idee dat er IETS is? Nee
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? Door de oerknal
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat? Geen ik laat hem gewoon in zijn waarde en heb ook respect voor mensen die wel geloven

----

Liefs,
Charlotte

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:33

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk....

2. Waarom? Ben niet gelovig. Ik geloof niet snel in dingen die ik niet heb gezien van te voren, slechte eigenschap.
3. Hoe weet jij dat ... echt bestaat? nvt

-------

Geloof je dat God bestaat? Graag lijstje hieronder invullen
Nvt

1. Geloof je in God?

-------

Geloof je niet in een God? Graag lijstje hieronder invullen

1. Geloof je in God? Nee
3. Waarom denk je dat er geen God is? Iets wat ik niet met eigen ogen heb gezien, geloof ik (haast) niet.
4. Heb je niet het idee dat er IETS is? Niet echt.. Misschien reïncarnatie, dat wel..
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? Oerknal? Nee geen idee Clown
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat? Ik zou niet in discussie gaan. Iedereen gelooft wat hij zelf wil geloven, en dat respecteer ik. Dus ik hoef geen argumenten te gebruiken, maar mensen gewoon in hun waarde laten.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:36

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk reïncardinatie

2. Waarom? Het lijkt me aannemelijk en logisch... Bovendien heb ik zelf gewoon het idee dat het zo is. Clown
3. Hoe weet jij dat ... echt bestaat? In contact met verschillende mensen die er veel vanaf weten. Ook zelf het een en ander meegemaakt.
-------

1. Geloof je in God?

-------

1. Geloof je in God? Nee.
3. Waarom denk je dat er geen God is? Er kan gewoon niet één iemand zijn die deze hele wereld zou besturen. Verder heb ik geen vertrouwen in het Christelijk geloof, vandaar dat de gedachte van een god me niet geruststelt. Ook zou er dan geen armoede en oorlog en dat soort dingen moeten zijn.
4. Heb je niet het idee dat er IETS is? Dat heb ik wel.
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? Tsja, dat is dé grote vraag... Ik houd het maar gewoon op de oerknal. Haha!
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat?
Als er iemand bestaat die er nog wat aan kan doen, waarom bestaan dan zulke vreselijke dingen? Dierenmishandeling, oorlog, terrorisme, armoede, hongernood...
En waarom zou God kruistochten toestaan en allerlei andere geloofs-oorlogen. Mensen die "anders" zijn min of meer laten afslachten, lijkt me niet bij een God passen.
(Maar als mensen mij in mijn waarde laten qua wat ik geloof, doe ik dat ook bij hun. Knipoog )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:00

Algemene vraag:
h) Anders, namelijk....
Dat er wel iets is

2. Waarom?
Tja, het waarom vind ik moeilijk uit te leggen.

Het is een gevoel...

-------

1. Geloof je in God? nee
2. Waarom geloof je in God? zie 1
3. Twijfel je er wel eens aan of God bestaat? zie 1
4. Als je in discussie zou gaan met een ongelovige, wat voor argumenten zou je gebruiken om aan te geven dat God bestaat? zie 1
5. Heb je wel eens ervaring gehad dat je merkte dat God echt bestaat? zie 1

-------

1. Geloof je in God?
nee
3. Waarom denk je dat er geen God is? leg mij dan eens de oerknal uit
4. Heb je niet het idee dat er IETS is? dat wel, maar dat is meer een gevoel
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? oerknal, oftewel de cyclus van ons sterrenstelsel
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat? ervaringen hebben geleerd dit niet te doen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:15

b) Ja in God
e) Ja, in engelen
f) ja, in de duivel
Anders: Ik geloof in God en de bijbel, dan geloof je dus ook in engelen, de duivel en leven na de dood.

2. Waarom?
Omdat dat in de bijbel staat.
Dat zul je nooit zeker weten, anders is het geen geloven. God wil ook dat je in hem gelooft, niet dat je zeker weet. Knipoog

1. Geloof je in God?

Zie hierboven

Tuurlijk, iedereen heeft weleens twijfels. Daarom is het ook geloven, als je het zeker zou weten hoef je niet te twijfelen.

Bv. het ontstaan van de aarde, ik geloof er niet in de er ooit een knal is geweest en dat er daardoor zoveel mooi's rondloopt/kruipt/zwemt en vliegt, daar moet over nagedacht zijn.
Ik ben 2 maanden geleden bevallen van een prachtig jongetje, als je dat ziet en bedenkt dat dat gegroeid is in 9 maanden, begonnen als klein eitje en uiteindelijk helemaal compleet, alles erop en eraan en alles werkt, helemaal perfekt, hoe kun je dan niet geloven in God? Alles zit zo bijzonder in elkaar, dat kan geen toeval zijn.

Ja, het is weleens gebeurd dat ik ergens heel bang voor was en dat God mij liet merken dat ik niet bang hoefde te zijn en dat het goed zou komen als ik op hem vertrouwde. En ik zie iedere dag het bewijs van God's bestaan in de natuur.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:20

MissCharlie schreef:
Hoi bokt-fans,

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk....

2. Waarom?
Moeilijk, ik vind het niet kloppen om te zeggen dat er iets bestaat. Ik kan niet aangeven wat, dus er een naam aangeven doe ik niet en ik geloof dat er buiten "gedachten" ook niet veel meer is. Maar met denken bereik je veel hoor.

1. Geloof je in God?

-------

1. Geloof je in God?
Nee
God is een symbool, een bedenksel en ik geloof wel dat veel mensen hieraan steun kunnen vinden. Prima, als dit een soort kracht is in jezelf (want daar zou die dan toch echt zitten). Dan gun ik je dat van harte.
Niet IETS, dat is vaag. Nee dus.
Geen idee, maar in mijn hoofd zie ik nu allemaal deeltjes samenkomen. Ik geloof eerder in iets wat de oerknal heet dan in hoe het in de bijbel gaat. Alhoewel dat een leuke variant is.
Ik zou eerst vragen waarom zij denken dat God bestaat. Vervolgens zou ik heel eerlijk zeggen dat als God bestaat hij niet heel erg zijn best doet met alle oorlogen die uit zijn naam (of die van Allah) gevoerd worden en gevoerd zijn.

----

Liefs,
Charlotte

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:51

Algemene vraag:
h) Anders, namelijk....
er zijn soms zo van die dingen die je meemaakt...die al eerder lijken te zijn gebeurd.Geesten??ik weet niet of je dat zo moet noemen maar wel iets waar ik niet precies mijn vinger op kan leggen.
2. Waarom? Eigen ervaringen waar ik geen duidelijke verklaring voor kan geven
3. Hoe weet jij dat ... echt bestaat? "Echt bestaan"vind ik een groot woord,,maar er zijn zoveel van "dat" soort dingen waar geen goede verklaring voor gegeven kan worden.Er is wel iets...maar wat precies...geen idee

-------

1. Geloof je in God? Nee

3. Waarom denk je dat er geen God is? Tsja...het hele verhaal eromheen trekt mij niet zo (met alle respect voor degene die anders geloven).

4. Heb je niet het idee dat er IETS is? Iets wel,zie mijn antwoord bij 1h

5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? Zoals alle sterren/planeten zijn ontstaan,door een toevallige samenloop van omstandigheden.Door water,zwaartekracht en de zon/maan is er leven onstaan....verder ben ik geen wetenschapper maar het verhaal dat de aarde in een week in elkaar gezet is Clown ...door 1 figuur (die alle gelovigen een andere naam geven) nee...kan er bij mij echt niet in.

6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat? Ik heb ooit eens een heel goed gesprek gehad met een Jeahova getuige...een heel aardige man Ja Hij stelde mij de vraag of ikdacht dat er ooit vrede op aarde zou komen....ik heb hem geantwoordt dat zolang de mensheid bestaat dat onmogelijk is.Dat is namelijk de aard van het beestje...de mens is nu eenmaal terratoriaal,hebberig,uit op macht en (zelf) destructief...dat zit nu eenmaal in de genen en is bij de een iets meer aan de orde dan bij de ander.
Verder vroeg hij hoe ik zonder geloof kon leven en vertelde hem dat de kleine dingen in het leven troost kunnen bieden...neem bv een mooie ochtend waarbij de zon opkomt en het nevelig is...dat speciale licht,de geur en het wakker worden van de wereld.Een prachtige bloem waar een druppel dauw op ligt of een vogel die zijn lied zingt..dan voel je ik mij vrij en zet je weer op je plaats...
Verder heb ik hem gezegt dat ik zijn geloofskeuze respecteerde maar of hij mijn keuze om niet te geloven ook wilde respecteren...en dat heeft hij dus ook gedaan want er is tot op heden nooit iemand meer aan de deur geweest Knipoog
Dat vind ik trouwens voor alle gelovigen...respecteer elkaars geloof en respecteer dat de ander een andere mening/geloof heeft en dring niets op.Denk dat dat al een boel oorlog zou schelen...
Respecteer je medemens Knipoog

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Groetjes,Tinky

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:55

MissCharlie schreef:
Hoi bokt-fans,

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk....

2. Waarom? ik geloof niet dat iets wat ik niet kan zien bestaat

-------

1. Geloof je in God?

-------

1. Geloof je in God? nee
3. Waarom denk je dat er geen God is? hij kan de aarde niet eens aanraken, hoe kan hij dan voor bepaalde dingen zorgen
4. Heb je niet het idee dat er IETS is? nee
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? vanzelf ontwikkeld vanuit bepaalde dingen
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat? hij kan de aarde niet eens aanraken, hoe kan hij dan voor bepaalde dingen zorgen

----

Liefs,
Charlotte

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 14:40

Dankjewel voor jullie reacties !! Heel interessant.
Meer is welkom Clown

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:36

MissCharlie schreef:
Hoi bokt-fans,

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk....

2. Waarom? Omdat ik iets te wetenschappelijk ingesteld ben om wel in zo een dingen te geloven, zou het wel leuker vinden als het wel zou bestaan... maar heb daar geen aanwijzingen voor Knipoog

-------

1. Geloof je in God? Neen

-------

1. Geloof je in God? Neen
3. Waarom denk je dat er geen God is? Omdat daar geen enkele aanwijzing voor is, en als er al iets zou zijn, lijkt mij dat iig geen "verpersoonlijking"
4. Heb je niet het idee dat er IETS is? Er is de band tussen levende wezens onderling, maar dit heeft imo niets te maken met "bovennatuurlijke krachten"
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? *neemt haar cursus Geologie* de wetenschappelijke uitleg dus Ja
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat? Ik ga niet in discussie met een gelovige, iedereen heeft het recht om te geloven wat hij wilt.

----

Liefs,
Charlotte

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 16:47

Bedankt voor alle reacties!
Mag een slotje op:)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:25

Veel succes met je werkstuk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:29

MissCharlie schreef:
Hoi bokt-fans,

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk iets wat deze wereld heeft gemaakt. Wat dat is zou ik niet weten.

2. Waarom? Omdat iets of iemand deze wereld gemaakt moet hebben imo.
3. Hoe weet jij dat ... echt bestaat? Weet ik niet.

-------

1. Geloof je in God?

-------

1. Geloof je in God? Ik weet niet of dat wat de wereld gemaakt heeft 'God' heet.
3. Waarom denk je dat er geen God is? Omdat mensen zoveel verzinnen.
4. Heb je niet het idee dat er IETS is? Jawel.
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? Ik heb géén idee, wist ik het maar Knipoog
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat? Geen. Iedereen moet dat voor zichzelf beslissen wat hij wil geloven.

----

Liefs,
Charlotte

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:33

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk in de natuur. Ik geloof niet in niks, maar niet in een God ofzo.

2. Waarom?
Heeft mij beween dat je dingen mee kan dragen van je voorouders

Mee gemaakt

-------

1. Geloof je in God?

-------

1. Geloof je in God?
Nee
2. Waarom denk je dat er geen God is?
Ik denk dat het een verzinsel is om mensen beter over zichzelf te laten voelen
3. Heb je niet het idee dat er IETS is?
Ik denk wel dat er iets is
4. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan?
Door evolutie
5. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat?
Er zijn geen bewijzen wat hij gedaan heeft. Daarnaast heb je God, Allah en nog anderen. Ieder cultuur heeft zijn eigen vorm er van

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:45

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in engelen
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk....

2. Waarom?
Omdat ik er geen 1 heb gezien kan ik geen oordeel uitmaken het er is ja of de nee ik geloof pas als ik zie

-------

1. Geloof je in God? Nee
3. Twijfel je er wel eens aan of God bestaat? Nee
5. Heb je wel eens ervaring gehad dat je merkte dat God echt bestaat? Totaal niet
-------

1. Geloof je in God?
Nee
Jezus was een leider en dat maakte hem tot god en hoe zit het met de mensen voor die tijd die wisten niet eens er 1 zal zijn
Ik geloof meer dat het allemaal met de aarde te maken heb en de natuur/zwaartekracht enzovoort
Geen idee oerknal is leuk idee maar rots die leeft niet en waar komen al die rotsen vandaan die de aarde heb gemaakt?
Ik zeg altijd geloof wat jij geloof ik bemoei me erniet mee ik heb er respect mee ik leef eerlijk zoals het zou moeten in het wereld

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:48

MissCharlie schreef:
Hoi bokt-fans,

Algemene vraag:
a) Nee, in niks
b) Ja in God
c) Ja in Allah
d) Ja in geesten
e) Ja, in [b](bescherm)engelen[/b]
f) ja, in duivel(s)
g) Ja, in tovenaars
h) Anders, namelijk....

2. Waarom?
Verhalen, en ook uit eigen ervaring.
3. Hoe weet jij dat geesten/beschermengelen echt bestaan.?

Ik weet het niet, ik kan het niet bewijzen. Het is iets waar ik in geloof door alle verhalen die ik hoor en dingen die ik zelf meemaak.

1. Geloof je in God? N

-------

1. Geloof je in God? Nee.
3. Waarom denk je dat er geen God is? Ik vind het hele concept belachelijk, een goede god zou naar mijn mening niet willen dat je je tijd verspilt aan bidden, zou niet 'jaloers' zijn en allerlei van zulke zaken. Waar heeft een god jaloersheid voor nodig, hij is toch almachtig?
4. Heb je niet het idee dat er IETS is? Dat wel, maar geen man met een grijs baardje.
5. Hoe denk jij dat de aarde is ontstaan? Ik geloof in de oerknal.
6. Als je in discussie zou gaan met een gelovige, wat voor argumenten zou jij dan gebruiken om aan te geven dat God niet bestaat? De bovenstaanden en dergelijke argumenten.

----

Liefs,
Charlotte