MBA'ers en Nyenrode studenten: Ervaringen gevraagd!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

MBA'ers en Nyenrode studenten: Ervaringen gevraagd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 12:56

Na het afronden van mijn studie Commerciële Economie in 2007 ben ik nu bezig met Rechten op de Universiteit van Tilburg. Helaas verloopt dit nog niet helemaal zoals het moet gaan en ben ik nu voor mezelf bezig met een evaluatie en oriëntatie rondje.

Het schijnt nu ook zo te zijn dat je zonder eerst 2 jaar werkervaring opgedaan te hebben toch een MBA kan volgen in Nyenrode. Wie heeft hier ervaring mee? Wat kan ik hiervan verwachten? Waar moet ik rekening mee houden en zijn er verder nog tips?

Wie heeft wel eerst 2 jaar gewerkt alvorens op die opleiding terecht te komen? En bij welke bedrijven is dit dan? En in welke mate ondersteund het bedrijf deze keuzes?

Wie helpt mij uit de brand??

Anne_0

Re: MBA'ers en Nyenrode studenten: Ervaringen gevraagd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:21

Uhm weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb na m'n HBO ook bij nyenrode geinformeerd, en zover ik weet kan je 'gewoon' zonder werkervaring daar beginnen. Hier gaat wel sowieso en toelatingsgesprek aan vooraf, volgens mij wordt aan de hand daarvan bepaald of je wordt toegelaten.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:30

Welke HBO opleiding had je gedaan? Ik neem aan dat Nyenrode het uiteindelijk niet geworden is bij jou. Waarom niet? (Mag ook per pb uiteraard)

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:37

Ik heb gehoord dat sinds Nyenrode overgenomen is, door ik meen iets van InHolland, het papiertje dat je daar haalt niks meer waard is.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:41

Mwauh dat lijkt me toch sterk......

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:45

Heb et uit toch redelijk betrouwbare bron...

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:28

Nyenrode is een particuliere school.
Een oudklasgenoot studeert nu aan de nyenrode
precies wat Anne_0 zegt, je hebt wel eerst een toelatingsgesprek en een paar testen doen en een essay schrijven in het engels
voordat je wordt toegelaten.
Verder moet je ook flink wat centjes hebben want het kost ongeveer 24.000 per jaar
Tsja dat heb je met particuliere scholen

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:29

Mijn vriend studeert accountancy aan Nyenrode. Hij is direct na zijn HBO begonnen aan de studie en werkt daarnaast bij een accountantskantoor.

Ik heb ook nog niks gehoord van een overname

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:40

Laulau1986 schreef:
Ik heb gehoord dat sinds Nyenrode overgenomen is, door ik meen iets van InHolland, het papiertje dat je daar haalt niks meer waard is.

Ik heb wel eens horen waaien dat het Nyenrode van nu niet meer zoveel betekent als het Nyenrode van vroeger. Maar ik wist niet dat het overgenomen was.

Dat het centjes kost was ik al van op de hoogte. Lachen

Verder geen ervaringen van mensen die er ook echt studeren?

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:48

Het is voor de helft overgenomen. Heb het even opgezocht heeft in allerlei kranten gestaan.
Ik persoonlijk zou niet zoveel geld neertellen voor een school die samen werkt met een doodnormale HBO, maar dat is mijn mening.

Hoop dat er nog even iemand reageert die er daadwerkelijk studeert of gestudeert heeft.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:55

Dat Nyenrode niet meer is was het vroeger was hoor je wel van veel mensen, ook uit het bedrijfsleven. Internationaal staat bv Erasmus in Rotterdam (en ik denk qua economische faculteit Tilburg ook wel) hoger aangeschreven. En daar is studeren een stukje goedkoper. Wat ik er van heb begrepen is dat je meer tijd kwijt bent dan met een "normale master" en dat er vooral veel wordt geblokt voor kennis, maar dat WO inzicht en denkniveau niet echt een vereiste is om de studie te halen. Zoals je wel meer ziet met particuliere opleidingen; studenten die er geld voor over hebben aan het handje meenemen en super begeleiding geven waardoor ze uiteindelijk een hoger niveau halen dan dat ze op het reguliere onderwijs zouden doen. En dat heb bedrijfsleven daar niet direct op zit te wachten begrijp ik wel.
Als het trouwens echt gedeeltelijk is overgenomen door Inholland... dat is ook niet bepaald de best bekend staande hbo geloof ik.
Kun je niet met een studieadviseur/loopbaanbegeleider gaan praten? Op de UvT zijn daar bijvoorbeeld speciale workshops voor dacht ik.
En volgens mij bieden ze in Rotterdam en Nijmegen ook MBA's aan als master bedrijfskunde/bedrijfswetenschappen zonder werkervaring. Dat MBA is een beetje overgewaaid vanuit Amerika voor na een aantal jaren werkervaring, maar wordt hier nu ook veel als Master aansluitend op een bachelor aangeboden.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:56

Dat meer tijd kwijt zijn valt ook wel mee, op nyenrode duren de masters 16 maanden (als ik me niet vergis) En op de meeste universiteiten (tilburg sowieso, rotterdam volgens mij ook) heb je eerst een premaster jaar voordat je in de master in mag stromen, hier ben je dus ook 2 jaar kwijt.

Over het niveau van nyenrode kan ik niet meepraten, volg daar immers geen onderwijs. Feit is wel dat bedrijven om je staan te springen als je daar klaar bent, dus blijkbaar doen ze toch iets erg goed. Wat die overname voor een invloed daarop heeft kan je eigenlijk pas zeggen als de eerste lichting studenten van de overname afgestudeerd zijn.

Een hoop centjes zijn het inderdaad, maar het is ook een investering in je toekomst. En als men aan het niveau van nyenrode zou twijfelen, zouden de banken ook niet zo happig zijn om daarvoor leningen te verstrekken. Maar dit schijnt geen enkel probleem te zijn. Degene die ik ken wat daar afgestudeerd is, heeft er iig geen spijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:03

Nyenrode heeft wel een grote naam gehad, of dat nu nog zo is weet ik niet. Vind het wel altijd aparte types die van Nyenrode af kwamen. Is een speciale cultuur, waar je volgens mij ook voor kiest. Iig ook voor de naam kiest om je carriere gunstig te beinvloeden.

Ik heb voor Nyenrodegangers gewerkt en heb er 2 in mijn kennissenkring. Vind ze erg hard in de omgang met mensen, erg competitief. Als je weet hoe die cultuur is, en je ziet jezelf er lopen, moet je er zeker voor gaan. Vraag mij af of Nyenrode idd nog zo is als dat hij was, praat nl wel over mannen van middelbare leeftijd.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:06

Anne_0 schreef:
Dat meer tijd kwijt zijn valt ook wel mee, op nyenrode duren de masters 16 maanden (als ik me niet vergis) En op de meeste universiteiten (tilburg sowieso, rotterdam volgens mij ook) heb je eerst een premaster jaar voordat je in de master in mag stromen, hier ben je dus ook 2 jaar kwijt.

Met meer tijd kwijt zijn doel ik op de tijdsbesteding per week. Dus meer college's etc. Ik heb het ook maar gehoord, maar ik zie dit inderdaad wel terug bij mensen die ik ken op particuliere opleidingen. Vaak 30-40 uur per week college, en zelfstudieuren ingeroosterd terwijl je op reguliere opleidingen vaak maar 12-16 uur college hebt of nog minder. Mag trouwens ook wel voor het extra geld dat je betaald op particulier onderwijs.
Dat bedrijven staat te springen om studenten van Nyenrode schijnt dus nogal meer te vallen de laatste tijd. Meisje dat ik ken had bij de laatste ronde van een héél goed traineeship er ook Neyenrode studenten tussen zitten die uiteindelijk allemaal geen contract aangeboden kregen en zij wel, terwijl zij ook al vrij "oud" was voor een traineeship. Sowieso met die arbeidskrapte hoor je tegenwoordig dat met een redelijke studie en een goed CV (bestuurlijke en organisatorische ervaring, stage, buitenland ervaring etc.) je voor je bent afgestudeerd vaak al prima traineeships krijgt aangeboden. Voor meer kans op een goede baan hoef je het vandaag de dag niet te doen.
Jammer dat er nog niemand heeft gereageerd die er ook daadwerkelijk een MBA doet.
http://www.volkskrant.com/standplaatsut ... nyenrode/1 Ik vond trouwens wel dit filmpje op internet, geeft wellicht een beeld. (zelf ook bezig me op verschillende master te oriënteren)

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:33

Het artikel geeft inderdaad aan de de gedeeltelijke overname een ander aanbod als gevolg heeft. De informatie die ik heb komt van een afgestudeerde uit 2006. Maar als ik het goed zie heeft die overname al in 2005 plaatsgevonden?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:26

_Anke_ schreef:
Mijn vriend studeert accountancy aan Nyenrode. Hij is direct na zijn HBO begonnen aan de studie en werkt daarnaast bij een accountantskantoor.

Ik heb ook nog niks gehoord van een overname
Beetje oud topic maar het is ook helemaal niet overgenomen. Zeker het accountancy deel niet. Dit is helemaal apart van de mensen die intern zitten op Nyenrode. Dat stuk werkt samen met het NIVRA (al jaren). Als mensen er vragen over hebben staat bijn pb box open.