Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Uhm... je moet toch verlovenAnders kun je toch niet trouwen?? Ik dacht iig is dat verloving betekent dat je in ondertrouw gaat
En dus al een datum hebt..
Citaat:e verloving is de periode van een relatie waarin men toewerkt naar een burgerlijk huwelijk. In die periode vindt de verplichte ondertrouw plaats. De verloving zelf is een informele gebeurtenis, waarvoor geen officiële handelingen zijn vereist.
De verloving is bedoeld om publiekelijk aan te geven dat men van plan is te trouwen. Een trouwdatum hoeft echter niet noodzakelijk al bekend te zijn. Vaak gaat het gepaard met het dragen van een verlovingsring, vaak dezelfde als de (toekomstige) trouwring. Deze wordt gewoonlijk aan de ringvinger gedragen, traditioneel aan de rechterhand bij katholieken en aan de linkerhand bij niet-Katholieken.
Afhankelijk van het budget verhuist de ring tijdens het huwelijk naar de andere hand of wordt er een trouwring gekocht.
Tot in de jaren 70 werd er in Nederland nog regelmatig verloofd. In de 21e eeuw komt de verloving echter nog maar weinig voor. De precieze betekenis van verloven is daardoor niet langer strikt, en de verschillende verloofde stellen geven dan ook elk hun eigen betekenis aan het verloven.
Sirius_ schreef:Mijn inziens niets meer als een vooraankondiging, die pas echt 'zin' heeft als er een datum is geprikt.
Mijn vriend en ik hebben besloten/afgesproken ooit te gaan trouwen, maar zonder concrete plannen spreek ik nog steeds van een afspraak en niet van een verloving
Nathalie schreef:Ik ben verloofd met mijn vriend om meerdere redenen.
Een daarvan is natuurlijk omdat we gek op elkaar zijn en voor de rest van ons leven bij elkaar willen blijven.
Een andere reden is dat in zijn cultuur je niet ongehuwd samenwoont. We kregen heel veel rare blikken in Turkije. Dat speelde dus ook wel een beetje mee. Maar als we het niet wilde, dan hadden we ons ook nog niet verloofd.
De trouwdatum staat nog niet vast door wat onverwachtse dingen waardoor we nu opnieuw moeten beginnen met sparen. Dus het echte trouwen kan nog wel ff duren, maar ik wil ook echt een groot feest. Kan ook zeggen we hebben minder geld, dus ik doe het kleiner, maar ik wacht dan liever wat langer zodat het echt naar onze zin kan zijn.
We gaan volgend jaar wel al trouwen in zijn cultuur maar dit zal niet officieel zijn. Dit omdat ik echt het ja woord tegen elkaar wil zeggen zoals we dat hier doen. Daar gebeurt dat niet zo. Dat is even met zijn tweeen naar het gemeentehuis, tekenen, en vaak pas 6 maanden later geven ze een feest. Het feest willen we wel geven omdat het voor zijn familie niet mogelijk is om naar Nederland te komen. Vandaar.
We zijn nu overigens bijna 3 jaar samen waarvan 2 verloofd en dus samenwonend. We weten allebei zeker dat we met elkaar door willen en zijn erg gelukkig samen. De verloving betekend veel voor mij. We hebben het dan ook officieel gedaan zoals het hoort in zijn cultuur. Het was erg mooi.
Liezel1 schreef:mijns inziens is het zo dat je verloofd bent op het moment dat je ten huwelijk gevraagd wordt....
dus je hebt eerst "gewoon" een relatie... dan wordt je gevraagd (of je vraagt zelf natuurlijk!) en dan ben je mijns inziens verloofd.. met dien verstande dat je dan wel binnen een jaar gaat trouwen lijkt me....
dus de periode tussen vragen en daadwerkelijk trouwen... eigenlijk de periode dat je het huwelijk aan het plannen en voorbereiden bent etc....
Liezel1 schreef:mijns inziens is het zo dat je verloofd bent op het moment dat je ten huwelijk gevraagd wordt....
dus je hebt eerst "gewoon" een relatie... dan wordt je gevraagd (of je vraagt zelf natuurlijk!) en dan ben je mijns inziens verloofd.. met dien verstande dat je dan wel binnen een jaar gaat trouwen lijkt me....
dus de periode tussen vragen en daadwerkelijk trouwen... eigenlijk de periode dat je het huwelijk aan het plannen en voorbereiden bent etc....