Opleiding zadelmaker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Opleiding zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 19:44

Hallo,

Omdat ik de opleiding zadel- en tuigmaker volg ben ik eigenlijk nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit vak uitoefenen of willen gaan doen.
Het lijkt me leuk eens van gedachte te wisselen hierover, er zijn tegenwoordig zoveel stromimgen, bomen etc. etc. Ik ben erg benieuwd naar ieders redenen.

Wie weet heeft ook iemand gereedschap over of een machine,

Wie weet tot bokt...
Nicole

germie

Re: Opleiding zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:02

Volg je die mfsc? Dat is geen zadelmaken hoor. Vind de inhoud wel erg mager voor het geld wat je er voor betaald. Je leert nog geen kussens aanpassen.
Er is volgens mij geen echte zadelmakeropleiding. Dan zuden vast wel meer mensen dat doen i.p.v. die mfsc.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:08

Ik werk bij een zadelmakerij. Bij ons krijg je intern de opleiding, je leert door het te doen. Natuurlijk wordt je hierbij geholpen en wordt je werk gecontroleerd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 20:08

Hoi,

Wat is mfsc?
Is dat de opleiding voor saddle fitter? Zadelpasser bedoel ik eigenlijk.
Ik ken wel iemand die deze gevolgd heeft en ze was er zeer over te spreken. De discussie over passen en maken voer ik dan ook graag met haar. Knipoog

Nee, ik zit in Frankrijk (bijna!) op school, de ouderwetse zadel- en tuigmakerij basisopleiding. Wij leren van een beginstikje tot een compleet zadel, duurt 3 jaar ongeveer. Al leer je het vak pas later zeggen de 'oudere zadelmakers'.

Overigens wil de Britisch horse society wel een opleiding gaan starten begreep ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:10

Dat is wel wat anders paardentango wat jij doet. In Nederland is geen zadelmakersopleiding.Ik doel met mfsc inderdaad op het zadelpassen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 20:13

Het is een pokke eind rijden, maar het is wel heel erg interessant. Het is net alsof veel dingen op zijn plek vallen na al die jaren.

Ben daarom ook op zoek naar ervaringen van mensen, waarom welk zadel wel en niet. Boomloos, wat is daar het voordeel van, wij leren ouderwets mét.
Heb je ook iets gedaan Germie ? iemand met een uitgesproken mening weet (meestal) wel waarover wordt gesproken.
Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:15

MFSC vond ik ook inderdaad erg mager voor wat het kostte. er is hier in NL nog niemand klaar; opleiding is nog met eerste lichting cursisten bezig. er valt dus nog niks te zeggen over het niveau vd afgestudeerden. Knipoog

heb vorige week op mijn chiropractie-studie (FES) een lezing gehoord van Nicole (tsja, achternamen... ze kwam uit omg. Rotterdam). Zij heeft in Amerika een zeer degelijke zadelmakersopleiding gehad. Kan een zadel checken, en zo nodig (vaak wel... Knipoog ) ter plekke aanpassen.
echt shocking om te zien dat drie willekeurige zadels van paarden van de school totaal krom in elkaar zaten, en dat de klachten van de paarden ongeveer 100% te vertalen waren naar wat er aan de zadels (en ruiters!) mankeerde.... Bloos!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 21:08

Beste dierfysio, dat stukje heb ik helaas in de praktijk al vaak gezien.
Vaak is het een kwestie van geld, budget, men wil nu eenmaal liever minder betalen en veel paardenmensen zitten slecht bij kas. Alleen wie betaalt de rekening uiteindelijk, het paard.

Wat ik een interesante ontwikkeling vind is de snelheid waarin de zadels zich de laatste jaren hebben ontwikkeld. Dat terwijl er in het model paard niet echt heel veel is veranderd. Mijn basiszadel was een oude Daaleman, stug leer misschien, maar wat een superzadel. Ik mocht het toen niet kopen. Daaleman maakt nu een andere kwaliteit, dunner leer.

Maar dat was allemaal de reden om hieraan te beginnen, op mijn 40ste (en een beetje). Als je zadels verkoopt moet je er ook iets mee kunnen, het barst van de zadelverkopers. Ik was altijd al bezig met tuigjes, en mooie hoofdstelletje enzo. Een zadel vind ik wat spannender maar ik wil er wel graag mer over weten. Ik weet in elk geval hoe ik er op hoor te zitten.

Overigens over de opleiding horse fitter, er zijn al een aantal afgestudeerden hoor, wel allemaal interessante mensen.
Wat de prijs betreft, dat dacht ik ook ja, tikje duur en wat weet je daarna?
Maar als ik hun theorie zie moeen ze er wel wat van weten, dus misschien is het wel de moeite waard. Het examen was de moeite. Eén paard, 16 zadel en zoek maar in een half uur uit welk zadel voor dit paard o.k. is.
Doe ik ze nog niet na Knipoog

Amerika kan ook wel veel met leer, sommige Western zadels zijn gewoon kunstwerken ! Alleen uh, wie bracht de paarden, de gouidzoekerslaarzen! , de zadelmakerij én het rijden weer in Amerika.. de Spanjaarden.
Daar ben ik zo aan verknocht, dat Spanse hun leer, hun eenvoud en hun kwaliteit in looien, naaien en eenvoudige en ook kunstig werk.

Gunst.. en is nog zoveel te leren en te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:21

dierfysio schreef:
MFSC vond ik ook inderdaad erg mager voor wat het kostte. er is hier in NL nog niemand klaar; opleiding is nog met eerste lichting cursisten bezig. er valt dus nog niks te zeggen over het niveau vd afgestudeerden. Knipoog

Is niet waar, de eerste groep is reeds allang geslaagd en aan het werk.

dierfysio schreef:
heb vorige week op mijn chiropractie-studie (FES) een lezing gehoord van Nicole (tsja, achternamen... ze kwam uit omg. Rotterdam). Zij heeft in Amerika een zeer degelijke zadelmakersopleiding gehad. Kan een zadel checken, en zo nodig (vaak wel... Knipoog ) ter plekke aanpassen.
echt shocking om te zien dat drie willekeurige zadels van paarden van de school totaal krom in elkaar zaten, en dat de klachten van de paarden ongeveer 100% te vertalen waren naar wat er aan de zadels (en ruiters!) mankeerde.... Bloos!

Nicole Verweij, bedoel je.

Verder kan ik zeggen dat de opleiding NIET mager is qua info, miss dat de site die indruk wekt, maar mager is de opleiding ABSOLUUT niet.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:22

poeh, ben (al zeg ik het zelf) best een beetje handig in zadels passen, maar 16 in een half uur?! ohjee, da's doorwerken! Bloos!

wij hadden op onze studie begrepen dat er nog geen geëxamineerden waren, wel dus. sorry, vaudje! Knipoog

genoeg te leren inderdaad, daar ben ik me ook bijna dagelijks van bewust. maar dat houdt het juist leuk: altijd mogelijkheden om meer kennis op te doen, en die daarna dan te gebruiken om dieren te helpen, super toch! Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:25

Bitch schreef:
dierfysio schreef:

Is niet waar, de eerste groep is reeds allang geslaagd en aan het werk.

dierfysio schreef:

Nicole Verweij, bedoel je.

Verder kan ik zeggen dat de opleiding NIET mager is qua info, miss dat de site die indruk wekt, maar mager is de opleiding ABSOLUUT niet.

klopt! zij was het! zat echt helemaal met haar op 1 lijn qua denken. leuke meid ook, ze gaf een heel duidelijke presentatie, geen poespas. prettig! Lachen

sorry, ik had begrepen dat de eerste lichting Fitters nog bezig was.
en ik wil best aannemen dat de inhoud vd cursus niet mager is, hoor. Knipoog
ik had zelf voor de start ervan geinformeerd, maar kreeg als erkend dierenfysio geen enkele vrijstelling op bijv. de anatomie, terwijl ik dus dezelfde vooropleiding heb gehad als ze cursusleidster. tsja, en dan voor die prijs! nee dank u. Bloos

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:35

Ik ben dit jaar ook met de opleiding in Veurne begonnen en ben er erg tevreden over.
Ik ben vooral blij dat er zoveel aandacht gegeven wordt aan de basis. Als de basis er verkeerd inzit, is het vaak moeilijk om het terug recht te trekken.

Ik heb enkel een vaag vermoeden dat ik met enkel deze opleiding niet op zelfstandige basis aan het werk ga kunnen. Daar is hij te kort voor vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:55

In Nederland is binnenkort ook een zadelmakersopleiding, ook te volgen via de MSFC. Alleen dan moet je eerst de MSFC hebben gedaan. ( wat ik ook logisch vind, als je niet weet wanneer het past, wat kan je dan voor correcties uitvoeren?)

Hoe die cursus eruit gaat zien, is nog niet geheel bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:59

HAR --> STW.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:08

huh ?

Wat is har ---- stw ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:48

Paardentango schreef:
veel paardenmensen zitten slecht bij kas. Alleen wie betaalt de rekening uiteindelijk, het paard.

Dat veel paardenmensen slecht bij kas zitten is volgens mij dus echt onzin. En als ze het wel zitten. en ze kunnen het dier daardoor niet geven wat het nodig heeft, dan verdienen ze geen paard.

Volgens mij is het juist op het gebied van zadels zo dat er heel veel onkunde is. Juist de laatste jaren wordt het een beetje bekend dat je niet alle paarden met 1 zadel kunt rijden, en dat je met speciale dekjes geen zadelproblemen kunt oplossen.
Er lopen nog steeds te veel zadelverkopers rond die de ballen verstand hebben van zadels, maar waar wel veel mond op mond reclame voor wordt gemaakt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 21:57

Ashkerlon schreef:
Ik ben dit jaar ook met de opleiding in Veurne begonnen en ben er erg tevreden over.
Ik ben vooral blij dat er zoveel aandacht gegeven wordt aan de basis. Als de basis er verkeerd inzit, is het vaak moeilijk om het terug recht te trekken.

Ik heb enkel een vaag vermoeden dat ik met enkel deze opleiding niet op zelfstandige basis aan het werk ga kunnen. Daar is hij te kort voor vrees ik.

Andersom lijkt mij veel logischer eigenlijk, want hoe kn je iets passen waarvan je de werking niet kent.
Niet aanvallend hoor, maar als je een auto wil verkopen moet je toch ook allerlei dingen weten IN de auto en niet alleen de buitenkant.

Ik heb ook al heel wat jaartjes zit-ervaring, maar nu wilde ik weten hoe het er van binnen uit (hoort) te zien.

Soms is dat schokken, rommel aan de binnenzijde, mooi lapje erop en niemand ziet het. Paard voeltm en die houdt z'n mond wel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:11

Paardentango schreef:
huh ?

Wat is har ---- stw ?

Het topic is verplaatst van Harnachement naar School, studie en werk.
Zo hebben alle forums hun eigen afkortingen

Mij lijkt zadelmaker ook een super mooi vak! (had ik het pas nog over met mijn mams) En ik wil dan ook graaf de MSFC gaan doen. Al zou ik nog niet eens die andere cursus erna doen, dan zou ik het wel heel goed kunnen gebruiken voor mijn eigen paarden en oa voor de lesklanten die ik straks (hopelijk Tong uitsteken ) zal hebben als instructrice.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:11

Paardentango schreef:
Hallo,

Omdat ik de opleiding zadel- en tuigmaker volg ben ik eigenlijk nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit vak uitoefenen of willen gaan doen.

Als instructrice word ik vaak geconfronteerd met slecht passende zadels (voor ruiters én paarden). Ik heb daarom ook gekeken of ik iets op gebied van zadelmaken kon gaan doen. Het leek me een goede aanvulling op wat ik doe.

Ik ben het eens met Wendy:
Wendy schreef:
Volgens mij is het juist op het gebied van zadels zo dat er heel veel onkunde is. Juist de laatste jaren wordt het een beetje bekend dat je niet alle paarden met 1 zadel kunt rijden, en dat je met speciale dekjes geen zadelproblemen kunt oplossen.
Er lopen nog steeds te veel zadelverkopers rond die de ballen verstand hebben van zadels, maar waar wel veel mond op mond reclame voor wordt gemaakt.

Daarom ging ik op zoek naar een gedegen opleiding. Ik vond op internet twee zadel(tuig)makerij opleidingen in België. Dat is erg ver weg van Groningen... Maar daarbij vond ik dit onderzoek wat mij nogal triest stemde. Geld, geld! Een beetje een te dure hobby zou dat worden. Knipoog Helaas, maar je kunt er dus niet van (gaan) leven in Nederland. Dat is jammer want er is mijns inziens een groot tekort aan vakbekwame zadelmakers en kennis over zadels.

Ik ben dan ook erg geïnteresseerd in verhalen van mensen die wel een opleiding tot tuigen/zadelmaker volgen. Het lijkt me ook een erg zwaar beroep, trouwens.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:24

hallo
wil mij ook wel even mengen in topic.
ik heb eens even allemaal door zitten lezen en er zijn al een heleboel nuttige opmerkingen gemaakt OK dan!
ik heb mijn opleiding 25 jaar geleden van een Master saddler gehad, niet uit een boekje maar gewoon in de praktijk.
nu zijn er eindelijk,na jaren meer mensen geintresseerd in het hoe en waarom van de zadels.
veel praktijkproblemen en beschadigde paarden.
de fysios en aanverwante college hebben een overvolle agenda.
zijn zadelmakers en zadelverkopers dan inderdaad van die zakkenvullers ??
tja... er zijn er inderdaad bij die absoluut geen verstand van paarden en zadels hebben en het liefste zou ik zien dat die met hun centen het eerste vliegtuig naar Oekiewakkiestan nemen en nooit meer terug komen.
gelukkig zijn er voldoende zadelmakers die er wel verstand van hebben en een zadel perfect kunnen passen en aanpassen in de vulling.
het MSFC is een eerste stap in de goede richting.
veel theorie en afgestudeerde cursisten die de mensen bewust maken van de problemen en een goed gefundeerd advies kunnen geven.
binnen niet al te lange tijd gaat de zadelmakers opleiding van start. die aan gaat sluiten op datgene wat in de eerste cursus is opgezet.
Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.
om nog even terug te komen op het feit dat het lastig is om in de prakijk bij een zadelmaker het vak te leren ,wil ik even een voorbeeld geven :
meneer de zadelmaker, ik wil graag het vak leren bij u
prima mevr/ mr. u kunt maandag beginnen.
dan volgt er en traject van 1 of 2 jaar.
de zadelmaker stopt een hoop tijd en geld in de opleiding van deze stagair.
niet iedereen is geschikt en heeft het gevoel in zijn vingers.
na 2 jaar ( sorry dames,ik spreek uit ervaring) als de leerling eindelijk zelfstandig kan werken en geld kan verdienen voor de "Baas" is ze zwanger en verdwijnt uit het zicht.
mannen worden niet zwanger maar gaan bij een andere baas werken en in het weekend en avonduurtjes gaan ze voor zichzelf werken (zwart, voor de helft van de prijs)
je ziet dus dat de zadelmakers niet staan te springen om mensen op te leiden.

is het een mooi vak ??
JA
veel verschillende mensen en paarden die iets van je verwachten en die je dan kan helpen door iets moois af te leveren.
is het zwaar?
JA , maar dan niet het werk opzich ,maar de spookverhalen er om heen.
voorbeelden genoeg hier op bokt ; mijn zadel heb ik een jaar geleden gekocht en nu heeft mijn paard een rug probleem !!!
er wordt alleen niet bij gezegd dat het paard 3.5 jaar was en er in dat jaar nooit een aanpassing is gedaan of een correctie in de vulling.
PAARDEN VERANDEREN 3X PER JAAR. zeker jonge paarden
de zadelmaker is dan een eik.l die zijn vak niet verstaat en iets slechts heeft verkocht.
voor een paar tientjes kan je het zadel laten controleren en als je met eenpaar stagenoten kunnen die kosten verdeeld worden onder elkaar.
Maar dat is nog steeds te veel geld terwijl ze op een ander topic 6 verschillende setjes in allerlei kleuren ,waar een Baviaan een minderwaardigheids complex van krijgt, hebben staan.

de laatse opmerkingen zijn voor mij geen frustratie of zo maar ik wilde dat toch wel eens een keertje zeggen ,dat niet alle zadelmakers zakken vullers zijn.
ik ben daarom wel blij met de discussie die nu eindelijk op gang komt en dat er meer mensen met kennis bijkomen die weten wat ze mogen verwachten van een vakman en dat ook aan ander willen overdragen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:39

Knipoog Lees de laatste post nu pas, met een grote grijns !

Als ik het goed lees, lees ik iemand uit de praktijk die weet waar het over gaat.

Hoe zt dat toch, iedereen wil toppaarden, topprestaties maar als je de markt ziet zijn er zadels te koop die ik nog niet eens aan de muur zou willen hangen ter decoratie.
Ik kan me inmiddels, nog meer als ruiter dan als maker, ook steeds meer stiren aan de vele foute zadels die op een paard liggen. Dat in combinatie met een scheve ruiter die het paard leert met die scheefheid om te gaan is goed voor de fysio en andere wonderdokters.

Toch blijft het me fascineren wat de ontwikkelingen allemaal zijn. Ik hang naar het ouderwetse, heb het idee datmen vroeger toch misschien een goed wiel had uitgevonden. Daar bedoel ik voornamelijk de grondstoffen mee, zoals de verschillende soorten leer en hout. Maar sta open voor alle vernieuwingen.

Maar als aanstirmend zadelhersteller, en op de lange duur maker, het vak overdragen is belangrijk in het belang van de paarden. Ik draaide het ook om, eerst rijden, dan leren hoe je iets maakt en straks zadels verkopen. Hopelijk voorzien van gedegen en goed advies.

Een zadel is en blijft de directe verbinding tussen ruiterbil en paardenrug. Iets om bij stil te staan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:52

En het jammere is dan, dat dit topic na al deze interessante info weer verdwijnt in de archieven.

Is er inmiddels meer informatie over opleiden? Ik kan het traject: Zwanger al overslaan. Na 3 keer, wens ik dat voor gezien te laten. ;) Wie weet er een leuke leerplaats voor mij? Ik ben echt zoekende...

Ook ervaringen over de door jullie gevolgde opleidingen zijn van harte welkom! Ik heb het MSFC inmiddels wel gevonden, maar ik ben benieuwd waar jullie de opleiding hebben gedaan en afgewerkt en ook naar jullie ervaringen en tips!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:30

Ik weet natuurlijk niet of de afstand doenbaar is voor je, maar ik kan de opleiding in Veurne (België) toch wel aanraden :j
Er is een aangename sfeer en je leert er veel bij. Het is ook een heel praktijkgerichte opleiding. Een kwartiertje theoretische uitleg, en dan meteen oefenen. Een voordeel is misschien ook dat de opleiding nu opgesplitst is in modules.
De eerste module duurt een half jaar en omvat de basistechnieken (hoe snij ik leer, hoe naai ik het, de verschillende leersoorten)
De tweede module duurt een jaar en draait meer rond halsters en hoofdstellen.
De derde module duurt ook een jaar en is gericht op de zadels.
En dan heb je nog een module die meer de kant van het aangespannen rijden opgaat. Die duurt volgens mij ook een jaar (ben zelf waarschijnlijk niet van plan deze er nog bij te doen...)
Je hebt 1 avond les per week, soms heb je "huiswerk", soms niet.

Ik ben er wel van overtuigd dat je uiteindelijk toch beter nog een aantal jaar ervaring opdoet bij een ervaren zadelmaker, voor je op je eentje begint. Zij krijgen namelijk te maken met herstellingen, wat je dus niet ziet tijdens de cursus. Met een beetje logisch nadenken kan je zelf wel een herstelling uitvoeren met de technieken die je geleerd hebt, maar een zadelmaker zal misschien een efficientere methode kennen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:43

Oud topic - hier een slotje.