Fulltime in de horeca (Hoger hotel school?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Fulltime in de horeca (Hoger hotel school?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:40

Hallo,
Ik had even een vraagje.
Ik doe nu de opleiding doktersassistent en ben eind dit jaar klaar.
Maar ik zit te twijfelen over mijn vervolg opleiding. Het lijkt me wel leuk om HBO-V te gaan doen.

Sinds mijn 15e (nu al 5 jaar) werk ik in de horeca. Ik vindt het heel leuk om te doen. Als ik na zit te denken over wat voor werk ik straks wil doen, weet ik dat niet. Jah de horeca, maar goed dat komt ook omdat ik al 5 jaar in dat vak zit.

En nou zat ik te twijfelen tussen de opleiding hoger hotelschool of HBO-V

Wat is jullie ervaring op het hoger hotelschool. En voor de gene die al full time in de horeca zitten. Hoe ervaren jullie dit? Hebben jullie spijt dat jullie geen andere opleiding/werk hebben gedaan?
Ben benieuwd naar de verschillende ervaringen.

ninja2

Re: Fulltime in de horeca (Hoger hotel school?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 01:20

Ik werk als kok dit doe ik al 4 jaar. Ik heb ook de opleiding gedaan. Ja ik heb wel vaak spijt dat ik dit vak ben gaan doen. Ik vind de horeca echt slecht geregeld het is leuk voor een bijbaan maar full time is het best klote.

Ik werk bijna altijd in het weekend,feestdagen enz. Ik vind het cao echt heel slecht. Ik krijg geen reisvergoeding,geen toeslagen in het weekend,bijna nooit over uren uitbetaald meestal is het tijd voor tijd.

Maar het werk is wel erg leuk om te doen maar ik zit er steeds vaker aan te denken om iets anders te gaan doen.

Maar ieder bedrijf is anders natuurlijk en ook anders geregeld. Maar ik zou er wel 10 x over nadenken om in de horeca te gaan

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:11

Oke, Heel erg bedankt voor je reactie.

Iemand anders nog een reactie?

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:01

Hogere hotelschool vind ik een afrader, zeker als je niet zeker bent over wat je wilt. Een horecaopleiding moet je echt niet onderschatten, zeker niet op HBO of MBO-4 niveau.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 23:24

Oke, en waarom raad je het me af?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:40

Charles schreef:
Hogere hotelschool vind ik een afrader, zeker als je niet zeker bent over wat je wilt. Een horecaopleiding moet je echt niet onderschatten, zeker niet op HBO of MBO-4 niveau.

De meeste mensen die ik van de Hoge Hotelschool ken hebben hoge banen in het bedrijfsleven omdat de opleiding zo gevarieerd en breed is.
Mijn zoon is een van de weinigen die een eigen restaurant begonnen is.
Maar het is dus geen makkelijke opleiding.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:25

Mias schreef:
Oke, en waarom raad je het me af?

Omdat het niet een opleiding is die je 1,2,3 afrond, de toelatingseisen zijn erg hoog en de procedure is erg moeilijk. Ik doe de MBO versie van de HHS, en de beste studenten op onze opleiding zijn afgewezen op de hogere hotelschool. Dan heb ik het wel over Scheveningen, want de rest van de locaties zijn iets soepeler.

Ik denk dat alleen als je zeker weet dat dit je opleiding is je ervoor moet kiezen, het is inderdaad wel een hele brede opleiding. Maar als je echt de horeca in wilt zou ik kiezen voor een MBO, gastheer/gastvrouw, kok, Horecaondernemer Cafe/bar/fastfood, Horeca Ondernemer/Manager.

Weet niet welk diploma jij hebt? Havo of VMBO?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 21:53

Ik heb een VMBO diploma en straks een MBO nivo 4 diploma

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:59

Mias schreef:

Dan kan je niet naar de Hogere Hotelschool geloof ik..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:59

Je kan wel na de hogere hotelschool met een mbo 4 diploma Ja

Horeca is een zwaar leven, maar wel erg leuk. En wat ninja2 zegt over de cao ligt ook maar net aan het bedrijf. Je moet een bedrijf zoeken wat bij je past. Anders wordt het wel heel erg zwaar.

Maar ik zou zeker niet even "zomaar" naar de hoge hotelschool gaan. De school leidt je namelijk niet alleen op om als gewoon horecamens. Maar echt als een brede ondernemer. En de opleiding valt echt zwaar. 2 collega's van mij zijn dit jaar aan de opleiding begonnen en 2 collega's zitten al op de opleiding. Allemaal vinden ze het erg leuk maar erg pittig. Buiten de lestijden om moet je veel aan de opleiding werken.

Het is dus niet even iets wat je zomaar doet.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 22:44

Steffie89 schreef:

Horeca is een zwaar leven, maar wel erg leuk. En wat ninja2 zegt over de cao ligt ook maar net aan het bedrijf. Je moet een bedrijf zoeken wat bij je past. Anders wordt het wel heel erg zwaar.

Maar ik zou zeker niet even "zomaar" naar de hoge hotelschool gaan. De school leidt je namelijk niet alleen op om als gewoon horecamens. Maar echt als een brede ondernemer. En de opleiding valt echt zwaar. 2 collega's van mij zijn dit jaar aan de opleiding begonnen en 2 collega's zitten al op de opleiding. Allemaal vinden ze het erg leuk maar erg pittig. Buiten de lestijden om moet je veel aan de opleiding werken.

Oke, bedankt. Ik weet niet of het hoger hotelschool dan wat voor mij iets is. Ik wil namelijk geen ondernemer worden oid Ik wil geen eigen bedrijf hebben. Ik wil gewoon als gast vrouw in een hotel gaan werken. Dat lijkt me erg leuk.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:48

dan zou ik zeggen ga eens zoeken naar mbo opleidingen gastheer/gastvrouw. opleiding duurt 2 jaar, voor zelfstandig GH/GV duurt hij 3 jaar.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 22:50

Charles schreef:
dan zou ik zeggen ga eens zoeken naar mbo opleidingen gastheer/gastvrouw. opleiding duurt 2 jaar, voor zelfstandig GH/GV duurt hij 3 jaar.

Oke bedankt. Daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht Haha!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:50

Graag gedaan! Ik zie dat je ver woont, in Den Haag op dezelfde school als ik zit is die opleiding, school staat goed aangeschreven.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 23:30

Charles schreef:
Graag gedaan! Ik zie dat je ver woont, in Den Haag op dezelfde school als ik zit is die opleiding, school staat goed aangeschreven.

tjah dat is idd een beetje ver reizen.
Werk nu in Groningen
Studeer nu in Leeuwarden
Woon nu in Assen.

Moet al veel reizen Ja

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 07:17

Mijn moeder heeft een hele andere opleiding gedaan, maar is toch wel fulltime in de horeca gaan werken. Het is erg zwaar, zoals je zelf ook wel merkt. En (licht ook aan wat je doet, afwas/bediening/kok/etc.?) je kunt niet tot je pensioen daar blijven werken, dat is gewoon te zwaar. Daarom is mijn moeder ook gestopt, ze houd die lange dagen niet langer vol. Maarja mijn moeder is dan ook al ruim in de 40 Lachen

Als ik jou was zou ik een andere opleiding gaan doen, en na je school gewoon door werken in de horeca. Misschien dat je op de avonden dan wat cursussen kunt volgen zodat je iets meer in de horeca kan.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:08

Charles schreef:
Mias schreef:

Dan kan je niet naar de Hogere Hotelschool geloof ik..

Met een MBO-4 diploma op zak kan je gewoon naar de HHS.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:09

Mias schreef:
Steffie89 schreef:

Oke, bedankt. Ik weet niet of het hoger hotelschool dan wat voor mij iets is. Ik wil namelijk geen ondernemer worden oid Ik wil geen eigen bedrijf hebben. Ik wil gewoon als gast vrouw in een hotel gaan werken. Dat lijkt me erg leuk.

Buiten je schooltijd aan je opleiding werken, moet bij elke opleiding. Het is nou eenmaal een paar jaar in je leven dat je even moet door zetten om te bereiken wat je echt wil. Dat gebeurt niet 1, 2, 3, niet iedereen krijgt het zo in zijn schoot geworpen!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:48

Mn nicht en een college hebben deze opleiding gedaan en moet zeggen: het is echt heel gaaf! Mn nicht heeft stage gelopen in tokio, daarna is ze daar als hotelmanager blijven werken 2 jr lang!! Mn collega is nu manager van klantbeheer hier bij mij op kantoor, dus die zit ook echt gebakken voor zn leeftijd!

Het voordeel is dat je zo breed wordt opgeleid en iedereen weet dat er echt goede managers vandaan komen dus je kan echt overal aan de bak straks, dus als je je bedenkt dat je toch liever geen horeca meer doet over 5 jr zit je niet in de nesten..