Vegetariërs en leer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij als vegetariër leren producten?

ja
75 (90%)
nee
8 (9%)

Totaal aantal stemmen: 83

gollempje

Vegetariërs en leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:47

Ik vroeg me vanacht op eens af in mijn bedje hoe de vegetarische bokkers denken over leer.
Heb wel eens met een vriendin een discussie gehad of je leren spullen gebruikt of draagt, en zij vindt dat niet kunnen. Mijn moeder is ook vegetarisch en die zegt dat de dieren niet geslacht worden voor de huid en deze is toch over...
Hoe denken jullie daar over? Veel zadels zijn van leer, leren hoofdstellen / halsters, leren laarzen, noem het maar op!

xPassion

Re: Vegetariërs en leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:49

Ik ben zelf al sinds groep 3 (basischool) vegatarisch..
maar gebruik ook leren laarzen & hoofdstel..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:50

Als je geen enkel dierlijk product gebruikt ben je een veganist, als je alleen geen dieren eet ben je vegetarisch.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 17:31

dat weet ik wel Dniesjj117, maar ik vraag hoe mensen er over denken. niet wat je dan bent.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:36

Ik ben al sinds mijn geboorte vegetarisch (familie sinds 1930), maar rij met schapenvel, leren hoofdstellen, draag leren schoenen enz.

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:37

jep heb een leren jas, tas en lerenhoofdstel en ga zo maar door:D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:38

Ik ben vegetarier, wat voor mij inhoudt dat ik geen dood beest gebruik.
Vroeger was ik ernstig strikt, tegenwoordig heb ik geleerd wat realisme toe te passen.
Ofwel; mijn paard heeft een leren zadel en hoofdstel. Reden; het zat er al bij toen ik haar kocht, maar buiten dat; IK kies voor verminderd comfort, Mo niet. Voor mijn beesten wil ik wat voor hun het beste is en dat is leer. (biothane heb je ook, weet ik, maar leer vind ik een fijner idee).
Daarnaast draag ik ook dr Martens, ook hiervan is de reden vrij makkelijk; ik heb maat 42 en erg smalle voeten. Zie eens schoenen te vinden in die maat die niet van leer zijn... vandaar dus martens. Het is leer, maar je doet er jaren en jaren mee (mijn vorige paar 12 jaar). Ze werden ook in kunstleer gemaakt maar helaas niet meer.

Samengevat; als ik leer kan vermijden vermijd ik het. Maar als ik het wel nodig heb dan koop ik het en dan wel zodanig dat ik het zo duurzaam mogelijk kan gebruiken en ik onderhoud het erg goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:42

Als leer te vervangen is voor iets anders; bv bij portemonees, riemen etc. gebruik ik het niet. Voor schoenen en hoofdstellen gebruik ik wel leer Ja

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:44

Ik vind het idee dat dieren worden gefokt voor ons om te eten gewoon walgelijk.

Vind het met leer zo moeilijk, je komt het overal tegen, dus het is moeilijk te vermijden. Dus ja, ik gebruik leer.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:55

ben vegetarisch maar gebruik wel leer, bijna alles is van leer, schoene, rijlaarzen ect..
Je kan er moeilijk omheen tegenwoordig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:59

Ik ben vergetarier en gebruik zo min mogelijk leer. Ik heb geloof ik 1 paar leren nikes, en m'n chaps zijn geloof ik van suede. Maar aan leren laarzen ofzo zou ik nooit beginnen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:38

Er is niemand vegetarisch, iedereen bestaat uit vlees *LOL*
Ik eet geen vlees, maar ik heb niet echt moeite met leren laarzen enz, die gaan langer dan een dag mee.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:44

Dit grapje zag ik een keer in een televisie. Het ging over een psychiatrische kliniek waarin een van de patienten ook vegetarisch was.

vegetarier: Ja maar ik eet toch geen kip? Ik ben vegetarier...
andere patient: ja, maar dit is een maïskip
vegetarier: een wat?
andere patient: deze kip is vegetarisch want hij eet alleen maar maïs.

Sorry, beetje een flauw grapje maar ik moest er ff aan denken.

jovinkboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:29

ik vind van niet.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:32

Ik eet al sinds mijn achtste geen vlees meer.
Diep in mijn hart vindt ik het niet kunnen, leergebruik. Imo hoort dit ook bij vegetarisme, maar je moet ook reeel zijn. Ik zal nooit een leren, jas, tas, bankstel oid kopen. Leren schoenen daarentegen ontkom je bijna niet aan. Echter leren rijlaarzen is weer een hele stap voor mij. En voor mijn (hopelijk toekomstig) paard, zou ik dat kopen wat voor hem het beste is, is dat leer dan krijgt hij leer.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:49

Ja ik gebruik leer, ik verkoop zelfs tientallen leren schoenen per week Nagelbijten / Gniffelen
Ik eet geen vlees en vis, dat is voor mij vegetarisch zijn. Ik heb er soms wel een dubbel gevoel bij, leer is toch gemaakt van een dood dier.. Maar als je een beetje makkelijk/normaal wilt leven kun je er moeilijk omheen en daarbij gaan veel leren producten langer mee dan die ene biefstuk op je bord Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:54

nau, ik ben niet helemaal vergetarisch, maar ben wel altijd vegetarisch opgevoed geweest. Dus heb mijn eerste biefstukje en Mc donalds gegeten aan mijn 16jaar ofzo Clown Nu nog steeds eet ik weinig vlees.
En ik gebruik veel leer! Ben er gek op, het ruikt heerlijk,ziet er goed uit,lange levensduur enz Ben er bijna door gefascineerd Clown
ja doe mij maar leer!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:56

Dieren worden zelden gefokt voor het leer (als je de bontproductie even achterwege laat) dus in principe heb je te maken met een afvalproduct. Het vlees wordt toch wel gegeten, dat hoef je niet zelf te doen, en leer is tot nog toe natuurlijker dan alle vervangende producten. Als je niet alleen denkt om het welzijn van het dier, maar ook een beetje om de aarde en het milieu, ga je juist wel leer gebruiken. Nylon verteerd namelijk niet.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:26

ben ook vega maar ook ik gebruik leer en dat is heel krom! kon je maar biologisch leer kopen.........heb op zich namelijk geen problemen mee dat dieren worden opgegeten, zo gaat het in de natuur ook. alleen geef een beest wel een waardig leven tot aan zijn dood! heb dus ook geen problemen met biologisch vlees (eet ik ook niet overigens) maar vandaar biologisch leer.........misschien een goeie uitvinding voor de toekomst

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:30

Cassidy schreef:
Dieren worden zelden gefokt voor het leer (als je de bontproductie even achterwege laat) dus in principe heb je te maken met een afvalproduct. Het vlees wordt toch wel gegeten, dat hoef je niet zelf te doen, en leer is tot nog toe natuurlijker dan alle vervangende producten. Als je niet alleen denkt om het welzijn van het dier, maar ook een beetje om de aarde en het milieu, ga je juist wel leer gebruiken. Nylon verteerd namelijk niet.

dit is dus precies de reden dat ik wel leer gebruik Ja ik ben al heel erg lang vegetarisch (ik denk als ik alles bij elkaar op tel zo'n 8 jaar... heb wel een pauze gehad nml) maar ik houd toch heel erg van 'natuurproducten' zeg maar. Heb het niet zo op al die kunstmatige vervangingsproducten, maar áls ik dus leer koop, dan koop ik het wel om er nog heel erg lang mee te doen, en dus ook echt goede kwaliteit.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:34

ik vind zelf dat het geen reden is om leer te gebruiken omdat er niet op gefokt wordt. mensen eten vlees en daardoor is er idd leer. maar als alle mensen geen vlees aten, heb je ook geen leer.
je praat het dan goed omdat andere mensen vlees eten.....maar het feit blijft; je bent vega omdat je het zielig vindt dat er dieren worden gedood voor consumptie......maar het gebruik van leer is in mijn ogen ook consumptie.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:37

achja, met leerproducten doe je nog altijd wel wat langer dan een half uurtje he Knipoog
Ik denk ook altijd echt wel ff na voordat ik iets van leer koop. Dat zijn dus echt alleen de dingen die minimaal 5 jaar mee moeten gaan he!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:40

vegetariër zijn is wat anders dan een veganist...
een vegetariër eet alleen geen vlees
een veganist draagt geen leer eet geen eieren etc.
ik ben vegetariër en gebruik dus gewoon leren zadels hoofdstellen en laarzen etc Knipoog

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:45

ik weet wel het verschil tussen veganist en vegetarier, tis alleen krom zeg ik.....en veroordeel niemand want zelf gebruik ik ook leer, eet geen vlees maar eet wel kaas en daar zit stremsel in, is ook een dierlijk product.
maar het bljft krom en half werk, in mijn ogen dan.....ook al doe ik er zelf aan mij

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:51

o sorry had het verkeerd begrepen.
zonder leer leven is heel moeilijk... (zadels/hoofdstellen) en ik heb zo iets van ja zonder kaas kan ik echt niet... en ik ben het niet mee eens hou ze worden gehouden (de dieren) maar onder leer etc kan ik echt ik niet onder uit....