pesten in het algemeen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:50

Sorry Lov, je hebt gelijk. Nee, de reden dat ik mensen weleens heb gepest, kwam volledig door mezelf, en niet omdat de slachtoffers erom vroegen op een of andere manier. Vaak deed ik gewoon mee met iemand anders, die iemand toch al aan het pesten was. Vaak om de meest banketstaaf dingen, wat iemand op zijn brood had oid. Sloeg werkelijk nergens op, en ik heb er echt wel spijt van. Ik ben zelf ook weleens gepest, maar nooit op een dergelijke manier dat ik 'scarred for life' ben. Ik zie dat pesten een andere impact heeft op iedereen, de een heeft er meer last van dan de ander...daar heb ik nooit bij stilgestaan, en dat valt me tegen van mezelf, dat zeg ik je eerlijk.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:51

Haha *LOL* Avantilover... dat zie je toch echt verkeerd dat er niet zoveel pesters zijn. Je hebt het over de kudde, dat zijn nu vaak de ergste pesters in de ogen van een gepeste omdat daar soms ook mensen bij zitten waar je als gepeste soms zelfs vrienden mee bent (denk je...).

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:54

Oh, zoveel pesters zijn er wel hoor! Ik denk dat een klas zonder etter niet compleet is. Niet dat het zo hoort, maar omdat het gewoon zo is.
Ik heb in meer klassen gezeten (jaahaa, ik heb meer dan 1 jaar school Lachen ) en daar zaten ze ook in, in ALLE KLASSEN.
Alleen had ik toen niet meer de behoefte om me te bewijzen en heb me afzijdig gehouden. Ook zwak, eigenlijk had ik het op moeten nemen voor de gepesten, maar ergens durfde ik dat niet en zou het ook een beetje hypocriet zijn.

Het moeilijke eraan is, dat het pesten doorwerkt en dat realiseer je je niet als je iemand pest. Je weet dondersgoed dat je fout zit, maar daar blijft het wel bij. Nu weet ik wel beter, ook voor dit topic wist ik dat, ik heb vaak naar programma's gekeken waar het over pesten gaat en over gelezen. Laatst zat ik op de toekomstige basisschool van mijn dochter. Een kennismakingsgesprek. Ik had het schaamrood op mijn kaken, toen hij het "pest-beleid" met me doornam Bloos Dan wordt je weer even met je neus op de feiten gedrukt.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:54

Ik ben vroeger weleens gepest maar niet zo heel erg.
Ik pest zelf niet, maar ik kom meestal voor degene op die gepest wordt.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:57

Maarten schreef:
Haha *LOL* Avantilover... dat zie je toch echt verkeerd dat er niet zoveel pesters zijn. Je hebt het over de kudde, dat zijn nu vaak de ergste pesters in de ogen van een gepeste omdat daar soms ook mensen bij zitten waar je als gepeste soms zelfs vrienden mee bent (denk je...).


Maar zonder pester geen kudde Knipoog Jee dat zal wel knap banketstaaf zijn als een vriend je ging pesten Scheve mond Best veel mensen nog die gepest zijn (jammer genoeg) ikke gelukkig niet maar er staat me nog veel te wachten als lerares *LOL* hahah

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 22:17

Ik ben vroeger ook gepest.Het was dan pesten en uitschelden en naampjes geven.Waarom,omdat ik mollig was en nu nog ben.Tuurlijk nadat er mij verteld werd dat ik wat terug mocht doen toen werd het allemaal minder.Maar de naam bleef je houden.Ben jaren de grond in getrapt.Heb jaren de bijnaam zeekoe gehad.En achteraf zeggen ze van je was wel altijd even aardig voor de mensen die dat deden en zeiden.Tuurlijk was ik aardig wou niet nog meer over mijn dak krijgen.Kreeg al genoeg.
Nu zijn we een paar jaar verder en heb ilona geen bij naam meer wat op mijn molligheid slaat maar merk wel dat ik door de dingen die vroeger gebeurt zijn nu nog in de knoop zit.
Ik weet dat ik mollig ben en weet dat daar genoeg middeltjes voor zijn om daar wat aan te doen maar dan vind ik wel dat ik het moet doen voor mijzelf en niet voor een ander.En dat heb ik nu dus niet.
Het achtervolgt mijn nog steeds dat er zo naar me gekeken wordt.Terwijl diep in mij hart weet ik dat ik meer waard ben.Dat ze mij ook zullen accepteren zoals ik ben.Maar ja dat kan nog eens lang gaan duren voordat dat van mijn hart naar mijn hersenen is gekropen.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:05

Ik ben zelf gelukkig nooit gepest en heb ook nooit gepest, heb er zelfs niet bij gestaan. Ben ik daar trotst op? Nee, eigelijk niet. Ik denk dat ik pas trots had kunnen zijn als ik ook daadwerkelijk iets tegen het pesten gedaan had. Maar, zoveel lef had ik nou ook weer niet. Het was een dun lijntje tussen gepest en niet gepest worden.

Nu als leiding bij de scouting vraag ik me nog steeds af hoe pesten ontstaat en wat kun je er als leiding/docent tegen doen. Het is zo moeilijk, zeker omdat ik die meiden maar 2 uur in de week zie. Wat ik probeer te bewerkstelligen in die 2 uur, kan in de hele week weer teniet gedaan worden. Dus uiteindelijk probeer ik altijd maar naar iedereen haar verhaal te luisteren. Dat is het minste wat ik kan doen...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:32

Wat ik wel heel erg graag zou willen is dat er meer aandacht wordt besteed aan het pesten op scholen enzo.
Er is bij ons in Dokkum helemaal niet een pest beleid voor op scholen, ik heb het nagevraagt op het gemeentehuis, heel stom , want het is juist zo belangrijk dat er meer aandacht voor komt.
Maar ik ben in opleiding voor pedagoge dus misschien kan ik het een beetje stimuleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:28

XoNo schreef:
Sorry Lov, je hebt gelijk. Nee, de reden dat ik mensen weleens heb gepest, kwam volledig door mezelf, en niet omdat de slachtoffers erom vroegen op een of andere manier. Vaak deed ik gewoon mee met iemand anders, die iemand toch al aan het pesten was. Vaak om de meest banketstaaflige dingen, wat iemand op zijn brood had oid. Sloeg werkelijk nergens op, en ik heb er echt wel spijt van. Ik ben zelf ook weleens gepest, maar nooit op een dergelijke manier dat ik 'scarred for life' ben. Ik zie dat pesten een andere impact heeft op iedereen, de een heeft er meer last van dan de ander...daar heb ik nooit bij stilgestaan, en dat valt me tegen van mezelf, dat zeg ik je eerlijk.


Oke Xono, dit is inderdaad een heel eerlijk verhaal en ook wel een beetje waar ik op hoopte Knipoog. Ze zeggen wel altijd dat schelden geen pijn doet, maar dat is dus niet voor iedereen zo, dat blijkt wel. Leerzaam topic zo he?

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 09:45

Jemig he, ik had niet verwacht dat dit zoveel bij de mensen zou losmaken. Ik heb ook weleens een leraar weggepest, maar dat was voor de tijd dat ik gepest ben. Ik was 18 jaar toen ik voor het eerst met pesten te maken kreeg. Dat was op het MBO notabene!!!!! Ik was blij dat dat mens na een jaar weg was. Afgelopen jaar ben ik nog op mijn werk weggepest. Dat hebben ze geweten in mijn ontslagbrief...... Stelletje naiefe personen......... Ik heb nou een te gekke baan met dezelfde soort collega's en baas, kreeg gister nog een complimentje toen ik wegging naar huis toe. Hij zei: dag kanjer *LOL* . Kijk dat maakt je dag weer goed toch???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:28

lis schreef:
Oh, zoveel pesters zijn er wel hoor! Ik denk dat een klas zonder etter niet compleet is. Niet dat het zo hoort, maar omdat het gewoon zo is.
Ik heb in meer klassen gezeten (jaahaa, ik heb meer dan 1 jaar school Lachen ) en daar zaten ze ook in, in ALLE KLASSEN.
.

Na de lagere school waar ik enorm afgezeken was in de klas, en waar ik eens tijdens de pauze door hun tergend gejen huilend naar huis was gerend (ik haatte die klasgenoten) kwam ik op de middelbare school in een rustige klas terecht. Er werd wel wat geklierd maar niet op een gemene manier. Ik had aansluiting bij een meisje dat best goed in de groep lag, maar zelf was ik allerminst populair. Maar ze lieten me gewoon met rust. Klieren was beneden hun waardigheid en keurden ze allemaal af. Ik kwam tot rust, kreeg weer wat vertrouwen en begon geleidelijk aan me te ontwikkelen. Ik liet mijn haar groeien, ging meer aandacht besteden aan de kleren die ik droeg en langzaamaan werd ik geheel geaccepteerd. Ik voelde me erg goed in die tijd.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:43

Ik lag ook vaak buiten de groep, maar dat kwam meestal omdat ik de groep een stelletje malloten en meelopers vond. Maar bij mij in de klas werd er eigenlijk niet zo veel gepest als ik eraan terugdenk. Bij ons waren er een aantal die geod gebekt waren en opkwamen voor de gepesten. Degene die gepest werden kregen dan heel vaak wel van iemand een scherp repliek zodat ze zelf uitgelachen werden. De beste remedie volgens mij Lachen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:54

Ik bemoeide me op school niet zoveel met andere mensen, had 1 goeie vriendin en verder hield ik me uitsluitend met paarden bezig...samen met nog een meisje waren wij altijd vroeg weg (ook met feestjes) om te sporten, daar werd nooit moeilijk over gedaan. Ik kan me niet herinneren dat er erg veel gepest werd op de middelbare....van 1 jongen weet ik dat hij een meisje altijd uitschold omdat ze veel puistjes had. Ik zei wel altijd tegen haar: laat maar banketstaaf, hij is een beetje zielig. Geloof niet dat ze er erg onder leed...
Komt misschien ook wel omdat wij een ontzettend leuke klas habben, die leraren zich nu nog herinneren....als ik kijk hoeveel kinderachtige pesters bij mijn zusje in 5vwo zitten...yak!

Ik heb wel ooit samen met de klas een leraar weggepest en daar ben ik nog steeds niet trots op . Mijn zusje heeft hem nu ook en toen ze vroeg of hij me kende zei hij dat ie me zo' n aardige meid vond Schijnheilig ....of hij is het vergeten, of ik was niet zo erg als ik dacht, of hij wil niet banketstaaf doen tegen mijn zusje.. Lips are sealed

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:29

Ik ben nooit gepest. Maar ik heb zelf ook nooit echt gepest. Natuurlijk heb ik wel ruzie gehad (vroeger heel erg vaak) maar ik heb nooit kinderen zonder reden gepest. Wat is daar nou het nut van. Mensen die dat doen zijn gewoon zielig!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:46

Lovely schreef:
Oke Xono, dit is inderdaad een heel eerlijk verhaal en ook wel een beetje waar ik op hoopte Knipoog. Ze zeggen wel altijd dat schelden geen pijn doet, maar dat is dus niet voor iedereen zo, dat blijkt wel. Leerzaam topic zo he?


Heel leerzaam topic. Ik heb wel vaker van dit soort discussies over pesten meegemaakt, maar meer over het hoe en wat rond pesten, en minder informatie over de mensen die met het gevoel achterbleven. Op die manier weet je nooit wat je losmaakt in mensen. Ik heb niet overdreven gepest, en er waren geen personen die ik meer moest hebben dan anderen, maargoed, iedereen reageert er anders op en kan ook maar de kleinste opmerking voor de rest van zijn of haar leven met zich meedragen. Daar heb ik toen nooit aan gedacht. Het enige waar ik aan dacht was het feit dat ik dus niet gepest wilde worden. Ik denk dat toen ik op de basisschool een beetje gepest werd met mijn sport, toch wel aan de lijven heb ondervonden hoe het moest zijn om gepest te worden, en dat ik mijn middelbare school als een nieuw kans zag. Ze hebben daar overigens nooit geweten dat ik op paardrijden zat, wel dat ik erop had gezeten...maar ik loog, ik zat wel degelijk op paardrijden, maar wilde er niet mee gepest worden. Ik werd vaak gevraagd om dan en dan mee te gaan, een filmpje pakken ofzo. Ik moest paardrijden en verzon altijd een of andere smoes Lips are sealed

Maargoed, ik ben het dus niet eens met de stelling eens een pester altijd een pester, ik haal het niet meer in mijn hoofd. Weet nu wat het los kan maken bij mensen, en dat wens je toch niemand toe?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:04

Daar ben ik het ook niet mee eens , eens een pester altijd een pester.
Want de mensen die in staat zijn te veranderen tonen berouw.
Er zijn wel heel veel die nooit veranderen, maar ik denk altijd "jullie hebben niet meer verstand".
En ik ben heel blij dat dit topic bestaat, nu lees ik meer ervaringen, en hoe jullie er mee omgaan.
IK heb er echt heel veel bewondering voor hoe jullie dit allemaal durven te vertellen!!

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:19

Een jaar geleden ofzo was er een reunie van de 3e klas VWO, de klas waar ik me niet echt in thuisgevoeld heb, omdat er veel van de lagere school inzaten. Veel waren totaal niet veranderd. Ik ben een uurtje op die reunie geweest, maar ik had gewoon de anderen niets te vertellen. Ja, ze waren stomverbaasd dat ik afgestudeerd was, en dat het mij gelukt was met m'n wiskunde deuk (ik had geen knobbel). Maar verder waren de pesters van vroeger nog net zo. Ik heb nog steeds het idee dat ze achter m'n rug om direct weer gaan roddelen als ze me zien. Ik vind het niet erg, heb hen niets te vertellen, heb inmiddels m'n eigen leven, dus ik hoef hen ook niet meer te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 12:31

Xono, niet iedereen is hetzelde, dat blijkt maar weer. Dat je het niet eens bent met mijn stelling, dat kan ik mij wel voorstellen en dan is het maar goed dat niet iedereen hetzelfde is. Germie heeft dezelfde ervaringen als ik, maar dan komt er ook nog iets bij wat ook weer voor ieder persoonlijk is. Als ik iemand tegenkom die mij ooit heeft gepest of geterroriseerd, dan speelt dat toch ook door je hoofd en als je dan ziet dat ze nauwelijks veranderd zijn, dan is de bevestiging al gauw daar toch?
Voor de mensen die gepest zijn of worden, lijkt het mij nog het belangrijkst dat je daar niet je hele leven last van houdt, er moet een moment komen om het los te laten. Het pestgedrag van anderen is niet de moeite waard om 1, 10, 20, 30 of 60 jaar met je mee te dragen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:13

Toevallig krijg ik hier op m'n werk net een rijtje (jeugd)boeken over pesten onder ogen:

* Tirannen van Aidan Chambers
* Schoolstrijd van Theo Engelen
* Al het water van de zee van Greet Beukenkamp
* Nu niet. Nooit niet van Kirsten Boie
* Spijt van Carry Slee

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:37

Spijt, dat is zo'n goed boek! (Heb de rest niet gelezen, trouwens). Heb dat gelezen omdat de meiden van de scouting er zo vaak over hadden. Als goed leiding wil ik wel een beetje bij blijven, dus heb het gelezen. Heb best een paar tranen gelaten! Vond het erg leuk om mee te kunnen praten met de meiden en verder was het gewoon een super goed boek! En dus ook voor volwassenen (ik was 22 ofzo) goed te lezen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:39

Desiree schreef:
Nee, hoor ik niet bij. Als heel jong kind was ik zelf een pester (en nu snap ik niet meer dat ik dat heb kunnen doen) en later werd ik zelf slachtoffer. Kinderen onderling zijn kei en kei hard. maar dat volwassenen zo iets doen, dat snap ik niet. Ik zou eht zelf niet kunnen. Ben in zoverre een pestkop dat ik mensen graag plaag. Maar dat doet geen zeer!


Ik werd af en aan goed gepest. Verder plaag ik nu ook graag, maar doet idd geen zeer. Ben al helemaal niet gemeen (en nooit geweest).

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:50

adriana schreef:
Daar ben ik het ook niet mee eens , eens een pester altijd een pester.
Want de mensen die in staat zijn te veranderen tonen berouw.
Er zijn wel heel veel die nooit veranderen, maar ik denk altijd "jullie hebben niet meer verstand".
En ik ben heel blij dat dit topic bestaat, nu lees ik meer ervaringen, en hoe jullie er mee omgaan.
IK heb er echt heel veel bewondering voor hoe jullie dit allemaal durven te vertellen!!


Dat het vaak op gaat, ben ik mee eens. Maar mensen kunnen kiezen om te veranderen, dus de stelling klopt niet. (als je nou zou zeggen eens een alcoholist, altijd een alcoholist, dan klopt het wel). Ik heb geen goed woord over voor mensen die pesten en helemaal niet voor die achterlijke idioten die later ook nog steeds zo zijn Misselijk . Zal wel voortkomen uit een minderwaardigheiscomplex en frustratie. Echt zielig.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:53

Zelf ben ik niet echt gepest geweest, ik voel me wel dikwijls buitengesloten.Ik voel mij dikwijls nog niet zo goed, ik ben vooral heel verlegen tegen mensen waarvan ik weet dat ik ze later nog ga terug zien. Bij kinderen jonger dan mij heb ik dat niet, maar soms ook niet bij anderen van mijn leeftijd, en ook bij iemand die ik kende van internet, en daar kwam ik van het eerste moment goed mee overheen. Dan ben ik totaal niet verlegen, als iemand zelf open is.
Hier op bokt durf ik soms ook iets niet plaatsen, of herlees ik nog eens extra wat ik plaats.Dat van niet durven plaatsen gebeurt echt zelden, dat is denk ik ook omdat ik jullie niet zo goed ken, en omdat jullie zo goed zijn Haha! (dat meen ik dus niet he!niemand is naar mijn mening heilig!).

Ik heb een groot deel van dit topic gelezen, en ik vind het fantastisch dat mensen willen(durven) vertellen wat ze hebben meegemaakt. Vele dingen hebben mij echt geraakt, ook van mensen waarvan ik totaal niet verwacht had dat ze gepest waren. Maar wat mij ook opviel is, dat er weinig pesters zich 'gemeld' hebben, dat begrijp ik, maar ik vind het echt super dat degene die het wél verteld hebben, dat ze dat gedaan hebben. Vooral Xono viel mij op, omdat hij echt gezegd heeft dat hij gepest heeft, niet er proberen onderuit te komen van"maar het was niet zo erg" ,nee, hij geeft toe dat hij gepest heeft. Dat is echt fantastisch.