Kinderen en ouders

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 13:11

Prima schreef:
... en de kinderen daar hebben de ouders geen last van.


En de bejaarden daardoor dus wel. Lijkt me ook niet echt de bedoeling. Je hebt nu die discussie over wel of niet bejaarden laten opdraaien voor kinderopvang, ik vind niet dat je dat die mensen kunt aandoen. Bijv. bij kinderen moet je vaak erg alert reageren, dat gaat veel te snel voor de meeste ouderen.

Overigens stel je het nu wel heel cru hoor: 'last van hebben'. Alsof kinderen per definitie lastig zijn. En als je als ouder geen last van kinderen wilt hebben, dan moet je er geen op de wereld zetten. Als je ergens aan begint, dan heb je er nu eenmaal zowel lusten als lasten van. Maar kinderen afschuiven omdat je de lasten niet wilt, dat gaat er bij mij niet in.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 13:14

Haha, ik bedoel het ook niet zo cru hoor. En toen ik klein was, toen was mijn oma nog wel fit hoor. En in deze theorie zullen vele mensen op jongere leeftijd kineren krijgen, waardoor uiteindelijk die oma's ook jonger zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 14:47

Ik heb me door die 5 pagina's geworsteld....
en denk dat je niet moet kijken naar het heden, dat ik dus mijn kids bij mij (schoon)ouders neer zet voor hun opvoeding, maar het moet zien als de leeftijd die de wijsheid brengt en er langzaam aan veranderd wordt wie wie op gaat voeden....

Stel dat het over 6 generaties normaal is dat de (schoon)ouders de kinderen opvoeden, en bokt nog bestaat dan zou je dus een topic krijgen dat de ouders de kinderen zouden moeten opvoeden... met de tegenovergestelde reacties van nu....

Je kunt uitersten zoeken en vinden, en in details gaan treden (dat is ook de reden dat het verkeerswetboek ik weet niet hoeveel X dikker is dan die van Engeland....) en de maar... vragen gaan stellen.
ik denk dat je dit als een geheel zou moeten zien....
Zou het niet verstandiger zijn dat je ouders je kinderen opvoeden, en er van uitgaan dat jij opgevoed bent door je grootouders.... Dat wij dus niet diegene zijn die onze kids afstaan (de huidige ouders) maar die gene die nog geen kids hebben (je zal toch ergens moeten beginnen) enz...
Ik denk dan dat als je van een "afstand" je de opvoeding van je kids volgt, je meer "leert" over opvoeden.... (en dan bedoel ik niet dat de (schoon)ouders er een potje van maken wat betreft de opvoeding...)

Als ik dan zie wat mijn kids mogen bij mijn ouders thuis en wat ik niet mocht doen, en de redenen.... Dan denk ik dat mijn ouders wijzer zijn dan ik...

Oke van fouten moet je leren, en niet iedereen is perfect...

eneh, een cirkle kun je niet langzaam doorbreken, zou gauw hij doorbroken is is het geen cirkel meer....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 14:52

Bedankt voor je reaktie en met name voor het lezen van alle pagina's.
Ik denk er ook zo over. Daarom is een topic hier, over dit onderwerp, erg ingewikkeld en lastig.
En ook verheugd dat er een aantal mensen die theorie helemaal niet zo gek vinden.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 15:14

Als een kind op haar 15e ofzo zwanger wordt, zie je toch ook vaak dat e grootouders van die baby meehelpen met het opvoeden. Alleen, je moet niet vergeten dat zij ook niet altijd de waarheid in pacht hebben. Zij zijn er ook 'zomaar' een keer mee begonnen.
Ik ben nu zelf sinds een jaar moeder (ben 27 jaar) en heb niet het idee dat ik echt iets fout doe.
Je kind groeit en wordt niet als 15 jarige geboren! Je groeit als ouder dus ook! Ik zou er niet aan moeten denken dat mij dochtertje met de wijsheid die ze (nu al!!) heeft geboren zou zijn geworden. Ik zou het dan veeeel zwaarder hebben gehad. Gelukkig begint opvoeden geleidelijk aan en kun je er als ouder ook aan wennen en ' in groeien' . Wat heus niet altijd gladjes verloopt, maar zo deden alle generaties voor jou het ook. En uitzonderingen zijn er altijd (zgn ontspoorde gezinnen, maar daar passen de grootouders vaak ook al in het plaatje, dus daar heb je dan ook 'niets' aan).

Ik heb niet je hele psychologische uiteenzetting gelezen, maar wel delen ervan. Ik denk dat als we teurg gaan naar de oertijd (lees "De Aardkinderen" van J.M. Auel maar eens), we inderdaad uitkomen bij een situatie waarin de grootouders en andere (oudere) familieleden veeel meer methet kind te maken hebben. Maar in onze maatschappij is dat meestal niet meer 'im frage' . De meeste mensen 'kiezen' er tegenwoordig zelfs voor om kinderen te krijgen op een leeftijd die grofweg zo'm 12 jaar hoger ligt dan wat 25 jaar geleden het geval was. Die nieuwbakken ouders zijn er net zo (on)handig in als iemand van 20! Het is een kwestie van samen met je kind groeien in de rol die je hebt gekregen.

Overigens ben ik wel van menig dat de mentalitiet van 'pas op je 35e (of later) kinderen krijgen' een verkeerde is. NIet dat het van mij niet mag ofzo, maar het brengt gewoon wel meer risico's met zich mee. Ik hoop dat ik nu niemand beledig, want dat is ook niet de bedoeling!


Goh, 'Prima' je weet wel een onderwerp aan te snijden zeg!

En onthoud: Niet alle boekenwijsheid is ware wijsheid!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 07:15

Ik neem vaak raad of advies van mijn moeder en anderen die mijn kind kennen, maar uiteindelijk ben ik toch diegene die een besluit neemt in het leven van mijn kind. Ik zou er toch echt niet mogen aan denken dat iemand me verteld wat ik met mijn kind mag of niet mag doen. Had ik overlaats er eentje die liep te schreeuwen tegen mijn dochter dat ze een muts op moest want het was te koud. Nou, dan kun je toch echt iets gaan verwachten hoor! Ik maak zelf wel uit wat ik met mijn kind doe. Maar nogmaals, ik vind het niet erg om advies op te volgen als je het op een redelijke manier overbrengt.