dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sabrinaboer

dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:25

graag wil ik even melden dat ik al een geruime tijd op bokt zit en al heel wat dickusies heb gehad over mijn texsten die niet te lezen zijn
en ja via bp en openbaar op de site
nu ben ik 27 jaar en heb lang geduurd voor ik er lak aan had
maar nu zit mijn nichtje ook pas op bokt via mij en nu overkomt haar presies hetzelfde ook in haar onderschrif staat dat ze dyslect is
als zoveel in onze fam
beoordeel ons niet we doen ons best en meer kunnen we niet doen
er zijn ook veel verschillende varianten van dyslectie
dus kom dan niet van ja mijn dochten of mijn oom dit
ieder mens is uniek dus wei ook
alvast bedankt

chillaxing

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:37

Ik vind het gewoon dat je netjes hoort te typen op een openbaar forum. In ieder geval gewoon ABN en geen MSN of breezer.

Maar als je dyslectisch bent kun je er niets aan doen natuurlijk, maar zorg dat het duidelijk vermeld staat dat je dyslectisch bent. Scheelt een hoop commentaar! Lachen

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:40

Danicque_ schreef:
Ik vind het gewoon dat je netjes hoort te typen op een openbaar forum. In ieder geval gewoon ABN en geen MSN of breezer.

Maar als je dyslectisch bent kun je er niets aan doen natuurlijk, maar zorg dat het duidelijk vermeld staat dat je dyslectisch bent. Scheelt een hoop commentaar! Lachen

ook als dat vermeld staat hebben mensen commentaar Nagelbijten / Gniffelen.

Mensen zullen altijd commentaar hebben, dus ik zou me het niet al te hard aantrekken (alhoewel dat soms moeilijk is Knipoog).
Hebben ze geen commentaar op je schrijfwijze, dan zal het wel op iets anders zijn Rolleyes.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:00

ja helaas wel jammer dat niet iedereen er zo over denkt
maar waarom moet er altijd zo gereageerd worden ik begrijp dat niet

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:05

Ik heb geen moeite met dyslectie, en kan vaak aan de teksten ook wel herkennen als het van iemand komt die dyslectisch is. In dat geval zeg ik er niets van. Maar vaak als iemand msn taal gebruikt en je zegt daar wat van, roepen ze meteen dat ze dyslectisch zijn. Vaak is dat helemaal niet zo, roepen ze dan om er maar vanaf te zijn. Vervolgens kunnen ze opeens keurig ABN typen Rolleyes Dat vind ik erg jammer, want zo worden mensen die ECHT dyslectie hebben, minder serieus genomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:05

Sabrina, er zitten een hele hoop zeurpieten op bokt.
Trek je er niets van aan, het zegt meer over henzelf dan over jou. Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:09

Een aantal spelfouten van zoals ik ze zie in je post zijn er makkelijk uit te halen met een spellingscontrole.

Meer dan je best kun je overigens niet doen, zelf zal ik me niet storen aan echt dyslectische posts, maar wel aan laksheid.
(en die is tegen iedereen en niet zozeer de TS)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:48

[NM] > [LZP]

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:51

delerium schreef:
Een aantal spelfouten van zoals ik ze zie in je post zijn er makkelijk uit te halen met een spellingscontrole.

Meer dan je best kun je overigens niet doen, zelf zal ik me niet storen aan echt dyslectische posts, maar wel aan laksheid.

Maar je kunt toch moeilijk elk berichtje dat je plaats aan de spellingscontrole onderwerpen??

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:55

ik heb het zelf ook..
en probeer er altijd erg op te letten.. maar ik kan zelf me eigen foute er niet uit lezen en dat is mij probleem..
gewoon erg op letten en moeilijke worden uit de weg gaan Tong uitsteken

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:56

Ik heb er geen moeite mee dat je typfouten maakt oid. Maar het lijkt me dat leestekens ed wel te gebruiken zijn, ook voor een dyslect? Lachen

Je kan er gewoon even de tijd voor nemen en het zo goed mogelijk proberen. Als ze er dan toch iets van zeggen, dan reageer je er toch gewoon niet op. Of je zegt gewoon dat je dyslectisch bent. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:57

Asjemenou, waarom eigenlijk niet? (Firefox heeft tegenwoordig zelfs ingebouwde spellingscontrole! Ik weet alleen niet hoe goed de Nederlandse is.)

Aan Sabrinaboer en anderen: ik snap alleen niet zo goed waarom hoofdletters en punten zo moeilijk zijn. Dat is toch een kwestie van de shift-knop indrukken? Dat heeft toch niets met dyslexie te maken?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:58

delerium schreef:

ik heb alle respect ervoor en snap ook niet dat sommige mensen dat niet hebben en zich aan een ''handicap'' van een ander kunnen irriteren...

en als ze/hun elke bericht onder de spellingscontrole moeten gooien ben je een tijdje bezig! en dan weerhoud dat deze mensen om te reageren denk ik.. en de fouten zijn vaak makkelijk te begrijpen door iedereen!

asjemenou

Bentuh schreef:
ik heb het zelf ook..
en probeer er altijd erg op te letten.. maar ik kan zelf me eigen foute er niet uit lezen en dat is mij probleem..
gewoon erg op letten en moeilijke worden uit de weg gaan Tong uitsteken

Haha! Ik ben zelf niet dyslectisch, maar ga ook moeilijke woorden zo veel mogelijk uit de weg hoor!
Weet ik ineenkeer niet meer hoe ik het schrijven moet, en hoe meer ik erover nadenk hoe raarder het allemaal klinkt!!
Bijvoorbeeld dyslectisch, gelukkig is het al een aantal keren goed geschreven in dit topic anders had ik er ook iets anders vangemaakt Knipoog

lascolover

iedereen kan wel eens typfouten maken toch? en een dyslect misschien wat meer.. maar het is dan echt niet zo dat je het niet kan lezen vind ik dan Tong uitsteken maarja zal wel komen omdat ik zelf ook dyslect ben en dan schrijf je het zelf ook vaak zo Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:59

Tellie schreef:
Ik heb er geen moeite mee dat je typfouten maakt oid. Maar het lijkt me dat leestekens ed wel te gebruiken zijn, ook voor een dyslect? Lachen

Je kan er gewoon even de tijd voor nemen en het zo goed mogelijk proberen. Als ze er dan toch iets van zeggen, dan reageer je er toch gewoon niet op. Of je zegt gewoon dat je dyslectisch bent. Knipoog

Hangt er vanaf welke 'soort' ze heeft. Sommige hebben moeite met letters, andere weer met de leestekens, nog andere met zinsbouw en vervoegingen en noem maar op. Lachen Heb twee dyslectische vriendinnen en die zijn allebei totaal verschillend in hun 'dyslectisch' zijn. De ene heeft moeite met het schrijven (zinsbouw en bepaalde spelling) waar de ander moeite heeft met de leestekens en er dus ook vrijwel nergens zet Knipoog

Denk dat voor deze mensen nog steeds een spellingscontrole ín bokt de beste oplossing zou zijn Lachen
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-06-07 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:00

Shadow0 schreef:
Asjemenou, waarom eigenlijk niet? (Firefox heeft tegenwoordig zelfs ingebouwde spellingscontrole! Ik weet alleen niet hoe goed de Nederlandse is.)

Ken alleen de spellingcontrole van 10 jaar geleden, van school, verder heb ik die nooit meer gebruikt, en die was niet zo makkelijk of vlug.
Maar als je nu van die automatische hebt zal het vast wel simpel zijn ja, dan zou ik dat ook proberen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:02

pharagirlke schreef:
Hangt er vanaf welke 'soort' ze heeft. Sommige hebben moeite met letters, andere weer met de leestekens, nog andere met zinsbouw en vervoegingen en noem maar op. Lachen Heb twee dyslectische vriendinnen en die zijn allebei totaal verschillend in hun 'dyslectisch' zijn. De ene heeft moeite met het schrijven (zinsbouw en bepaalde spelling) waar de ander moeite heeft met de leestekens en er dus ook vrijwel nergens zet Knipoog

Maar om een voorbeel te noemen de TS gebruikt totaal geen leestekens. Het maakt mij niet uit dat iemand dyslectisch is en fouten maakt. Ik maak zelf ook genoeg spelfouten ed. Maar om niet eens hoofdletters of punten te gebruiken. Dat kan iedereen toch wel. Je weet best dat aan het begin van de zin een hoofdletter moet en aan het eind van de zin een punt.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:04

Ik vind het wel te begrijpen wat je typt. Maar waarom pakt ze geen eigen account? Ik begrijp dat ze op jouw gebruikersnaam op bokt zit toch? Dat veroorzaakt sowieso al verwarring...

Edit: Je zegt via jou... Zal dan wel niet op jouw account zijn, heb ik het verkeerd opgevat. Maar zoals anderen al zeggen; Je weet toch wel wanneer je zinnen eindigen en wanneer weer een nieuwe begint? Die komma's kun je dan nog achterwege laten...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:07

Ik ben ook dyslectisch maar heb nauwelijks problemen op bokt met betrekking tot mijn taalgebruik eigenlijk. Ik zie dat je ook helemaal geen leestekens en hoofdletters gebruikt wat de tekst erg vervelend maakt om te lezen. Spelfouten zijn vaak helemaal niet vervelend om te lezen maar weggelaten leestekens kunnen voor erg veel verwarring zorgen.

Daarnaast is spellingscontrole ook aan te raden, je kan ook spellingscontrole gebruiken zonder constant word te laten draaien. Knipoog

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:09

Sorriso schreef:
Ik vind het wel te begrijpen wat je typt. Maar waarom pakt ze geen eigen account? Ik begrijp dat ze op jouw gebruikersnaam op bokt zit toch? Dat veroorzaakt sowieso al verwarring...

Sorry hoor maar dat schrijft de TS helemaal niet.
Maar zoals voor sommige schrijven een kunst is, is blijkbaar lezen voor andere weer een hele kunst.

TS ik vind het super dat jij voor jezelf en je nichtje opkomt.
Alhoewel ik vind dat dit helemaal niet nodig zou moeten zijn.
Trek je maar niet teveel van andere aan en geniet van Bokt.

Er zijn hier blijkbaar wat mensen die een bericht plaatsen zonder maar enige kennis van dyslexie te hebben.

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:11

ik weet eigenlijk zelf ook maar amper wat Dyslexie inhoud.. ik weet alleen dat ik het heb Vork

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:16

Als je firefox gebruikt bestaat er een plugin die automatisch alles wat je in tekstvakken (zoals op bokt) typt meteen nakijkt. Als er dingen volgens die controle fout geschreven zijn onderstreept hij het en kan je het net als in word veranderen. Ik heb het ook op de computer.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:19

flyinglady schreef:
Sorriso schreef:

Sorry hoor maar dat schrijft de TS helemaal niet.
Maar zoals voor sommige schrijven een kunst is, is blijkbaar lezen voor andere weer een hele kunst.

TS ik vind het super dat jij voor jezelf en je nichtje opkomt.
Alhoewel ik vind dat dit helemaal niet nodig zou moeten zijn.
Trek je maar niet teveel van andere aan en geniet van Bokt.

Er zijn hier blijkbaar wat mensen die een bericht plaatsen zonder maar enige kennis van dyslexie te hebben.

Had al geedit... Sorry hoor! Mag best wat subtieler... Lezen kan ik wel, zonder had ik mijn VWO-diploma waarschijnlijk ook niet gehaald Clown. Sja, na 3 dagen feesten en 4 uur slapen kost het soms wat meer tijd voor het kwartje valt... Haha!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:25

asjemenou schreef:
delerium schreef:

Maar je kunt toch moeilijk elk berichtje dat je plaats aan de spellingscontrole onderwerpen??

Waarom niet? Ik check ook regelmatig de spelling van woorden als ik er niet zeker van ben en lees mijn bericht minimaal drie keer na voordat ik op de verstuur knop druk. Even copy en paste in word of gmail en je hebt zo de spellingchecker er overheen. Naar mijn mening is het niet de kwantiteit, maar de kwaliteit (en dan niet eens alleen inhoud) dat belangrijk is, op bokt lijkt het helaas alleen meer andersom te zijn (posten, posten, posten). Als je weet dat je moeite met spellen/schrijven hebt, geen probleem, maar doe er dan ook die extra moeite voor om alles zo leesbaar mogelijk te houden.