alleen een huis kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

alleen een huis kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:57

Ik kom maar niet in aanmerking voor een huurwoning. Dus nu wil ik gaan kopen.
Helaas ben ik alleen, dus moet ik op zoek naar iets kleinschaligs.

Wie hier heeft er ook in zijn eentje een huis gekocht? En hebben jullie (financiele) hulp gehad van ouders of heb je het echt helemaal allen opgebracht.

patsur

Re: alleen een huis kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:03

Mijn vader heeft een paar jaar geleden zelf een huisje gekocht in Wassenaar . Hij heeft een appartement met 3 slaapkamers, een ruime woonkamer met eetgedeeltje, een ruime badkamer en een andere ruimte met een douche, verschillende (stuk of 4) inbouwkasten en een stuk aanbouw bij de keuken en nog een ruim dakterras.

Het is dus wel mogelijk, maar kom ji jwel in aanmerking voor een hypotheek?

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:13

ja dat wel , alleen niet zo gek veel. Daarom krijg ik ook hulp van mijn ouders. Ik vroeg me af of er meer mensen van ongeveer mijn leeftijd (en salaris) alleen een huis kopen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:09

Het kan wel. Wij gaan samen kopen, mocht t ooit uit gaan, ga ik richting lelystad, swifterbant oid wonen. Zijn de huizen veel goedkoper en haalbaar voor een salaris

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:12

Mag ik vragen waarom je niet in aanmerking komt voor een huurwoning maar wel voor een hypotheek?

Als je het kan betalen en je ziet het zitten, zeker doen, kopen is op langere termijn goedkoper en fijner dan huren Lachen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:30

Ik volg dit even, hoop binnenkort een gesprek bij de bank te hebben om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:53

Mijn broertje heeft vorig jaar alleen een huis gekocht, hij was toen 23. Hij heeft een vrijstaand huis gekocht in een kleine woonwijk hier in de buurt.
Hij heeft zelf wel een hypotheek, maar ook voor een deel (100.000) heeft hij een renteloze lening van mijn opa die pas na 10 jaar opeisbaar is. Hij heeft zelf met hypotheek de overige 2 ton kunnen financieren. Wel staan mijn ouders borg.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:33

[MW] --> [LZP]

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:47

Mijn beste vriend is 29 jr en heeft onlangs een huis gekocht in Hoorn!
Is alleenstaand, wel goede baan (maar werkt op provisiebasis, en had geen vast contract maar een jaarcontract)
Hij heeft toch een leuke eensgezinswoning kunnen kopen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:19

Mijn vriend is op zoek (voor ons, maar ik studeer dus mijn inkomen telt niet mee). Helaas geen eigen kapitaal in te brengen en tot dusver is de norm ongeveer anderhalve ton, uit te breiden tot uiterlijk 2 ton maar dan wel een fikse maandelijkse aflossing.

daffodilJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:21

Toen ik 27 was heb ik alleen een huis gekocht, reuzeleuk opknaphuisje in het centrum van SChoonhoven. Veel aan opgeknapt, al met al toch wel een aantal maanden aan het klussen geweest voordat ik mijn huurhuis opgezegd had en erin getrokken ben. Heb er naar tevredenheid gewoond ook al was het een "opknapper" met zo zijn nadelen! Nooit spijt van gehad.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:25

Ik heb 11 jaar geleden een eigen etage gekocht, geen spijt van gehad, mijn salaris was toen ook niet zo hoog. Alleen als ik de prijzen van tegenwoordig zie, schrik ik wel een beetje.

Succes met je beslissing!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:27

BrittKitt schreef:
Mag ik vragen waarom je niet in aanmerking komt voor een huurwoning maar wel voor een hypotheek?

Als je het kan betalen en je ziet het zitten, zeker doen, kopen is op langere termijn goedkoper en fijner dan huren Lachen

Ja dat vraag ik mij ook af??

Er zijn op marktplaats veel huizen en kamers te huur ook particulier.. dus dan kom je altijd in aanmerking.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:28

Ik heb als (toendertijd) alleenstaande al 3 keer een appartement/huis gekocht en ook helemaal zelf gefinancierd. Ik heb nooit hulp van anderen gehad en ik had wel een redelijk salaris maar geen topinkomen (met mijn eerste appartement werkte ik als secretaresse). Wel is het meestal slim om dan in te schrijven op een nieuwbouw appartement of huis. Meestal krijg je dan projectfinanciering die gunstiger is én vaak gewoon over het hele bedrag wordt verstrekt. Wel moet je zo'n appartement of huis dan helemaal stofferen (muren, vloeren, evt. tuin) wat ook weer kosten met zich meebrengt. Het blijft een kwestie van rekenen. Voordeel van een nieuwbouw project is dat de huizen/flats de eerste paar jaar ná de bouw meestal flink in waarde omhoog gaan. Zo heb ik door een appartement te kopen en na een paar jaar te verkopen voor hetzelfde hypotheekbedrag een huis gekocht en vervolgens nogmaals een (dus duurder) ander huis. Het ene huis betaalde telkens (door de overwinst) het volgende Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:29

ik heb gekocht en dat bevalt prima, het geld blijft toch bij je en later kan je weer groter gaan wonen als je dat wilt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:38

Ik heb vorig jaar (26 jaar jong) alleen en zonder financiele hulp van derden een appartement gekocht. Ik heb geen superbaan, maar wel een redelijk salaris.

Toch is het wel lastig hoor, zeker als je ook een auto rijdt en een paard hebt enzo..

Ik heb ervoor gekozen een relatief goedkoop appartement te kopen wat gerenoveerd moest worden. Door wat tegenvallers is dit wel veel duurder uitgevallen dan gepland. Toch hoop ik volgend jaar minstens alle kosten te kunnen dekken met de verkoop.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:51

Ik heb alleen een huis gekocht. Alleen kon ik niet voldoende hypotheek krijgen om het huis te financieren, dus heb ik daarnaast nog een lening bij mijn ouders om het resterende bedrag sluitend te maken.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb, maar ik vind wel dat de woningmarkt erg gericht is op 2 salarissen. Ik vind dat het erg moeilijk is om van 1 gemiddeld salaris een leuk huis te kopen en daarnaast bijvoorbeeld ook nog een auto te hebben.

Succes met je beslissing, op zich denk ik dat kopen een goed investering is. En anders huren via de makelaar. Dan heb je ook niet het probleem dat je niet in aanmerking komt voor de sociale woningbouwvereniging.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:03

hoi
mijn vriend en ik kwamen ook niet meer in aanmerking voor de woningbouw huurhuizen dus zijn we vrije sector gaan wonen
wel duur Rolleyes
en je kan ook beter die 650 in de maand in een hypotheek hebben zitten maar wij zijn voor het eerst samen gaan wonen dus dit was een goede oplossing voor ons (en we kregen geen hypotheek)

als je de maandelijkse latsen kan dragen zou ik het zeker doen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:49

ik kom de eerst komende 6 jaar ook niet in aanmerking (wachttijden zijn 7 a 8 jaar)

dus ben ook rustig aan het rond kijken voor een koopwoning
mijn ouders zullen voor mij garant staan zodat ik iets meer kan lenen buiten de 90.000 die ik zelf kan lenen

maar heb er geen haast mee, maar weet dat mijn ouders achter me staan

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:52

daantjuhhh schreef:
Er zijn op marktplaats veel huizen en kamers te huur ook particulier.. dus dan kom je altijd in aanmerking.

Vaak zijn de huurprijzen in de vrije sector nog hoger dan je voor een dergelijk pand aan hypotheek kwijt zou zijn. En er zijn natuurlijk wachtlijsten.

Wij hebben een paar jaar geleden op het loon van mijn man en een heel klein beetje van mij ( was toen nog student, werkte 10 uur in de week) een huisje gekocht. Maar toen lagen de prijzen nog een stuk lager. Een clubgenootje van me heeft pas een appartement gekocht in haar eentje, maar die moet er wel twee banen op nahouden. En dat terwijl de prijzen hier nog laag zijn vergeleken met de rest van het land.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:55

Hallo,

Ik heb toen ik 21 was ook zelf gekocht. (een appartement)
Bij ons in de regio (Eindhoven) werd er toen net een project opgestart wat nu 'slimmer kopen' heet.
Ideaal voor starters. Je kunt dan een huis of appartement kopen met een percentage aan korting (ik had 50% korting op mijn flat, je bent wel voor 100% eigenaar van de woning) Waardoor kopen voor jonge alleenstaande betaalbaar wordt.

Misschien eens informeren of er bij jou in de buurt ook zoiets is??

Groetjes iris

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:59

Waarom is het of huren via de woningbouw of kopen?
Er wordt aardig wat aangeboden in de particuliere sector,qua huren.
Waarom is dat geen optie?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:19

poeh moeilijk hoor

Ik kan zeker 200.000 ton lenen maar hier is er niks voor 150.000 euro heb je een vreselijk flat en daar pas ik voor

In begin 2008 komt mijn nieuwbouw-woning vrij wel huur ja maar het is 90m2 en een dakterras van 20m2 en 2 verdiepingen
Ik ga 450 euro huur betalen en voor 450 euro hypotheek kan ik helemaal niks leuks vinden.

ik kies voor huren ik ga eerst alleen en dan komt mijn vriend erbij als het goed blijft gaan zullen we over stappen naar een koopwoning.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:44

Ik denk dat kopen voor alleenstaanden heel erg moeilijk is. Wel afhankelijk van de regio waar je woont natuurlijk. Zelf zou ik goed kijken of het echt haalbaar is om te gaan kopen. Je wilt jezelf ook niet ophangen aan een huis met giga hypotheek kopen.

Huren via de particuliere sector is mogelijk maar vaak heel erg duur.

Waarom ga je niet kijken naar een leuke flat of appartement? Ook erg leuk als je alleen bent, en vaak veel betaalbaarder.

Een lening nemen van je ouders kan. Maar ik zou ze niet borg laten staan. Mocht er ooit wat gebeuren dan hebben zij een heel groot probleem. Dat risico zou ik niet willen nemen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:08

Hoe werkt het eigenlijk als je wil weten hoeveel je kunt lenen en welke hypotheek het beste past?
Kan ik gewoon verschillende afspraken maken met adviseurs of moet ik daarvoor eerst een huis op het oog hebben?