Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:Op 2001-06-06 17:33, schreef Nimber:
Ik ben het met je eens op een manege leer je niet rijden.
je leerd op de meeste doorsnee manege's hobbelen.
Je kunt je paard links om en rechts om sturen je weet de hulpen voor de goede galop.
je leert zitten als er een paard bokt en je kunt 'm vaak een beetje handig over sprongetjes sturen MEER niet.
Iemand zegt dat je er alleen de basis leert welke basis?Het van achter naar voren rijden (DE basis van het paarderijden dus) leer je daar niet.
dat kan ook helemaal niet want de meeste manege paarden zijn afgestompt.
vraag aan een anegeruiter (en ook mensen met een eigenpaard hoor) hoe ze sturen heel vaak krijg je het antwoord naar links met de linkerteugel...
Maar je hoord te sturen met je zit! je linkerteugel geeft alleen maar aan.
Bijna iedereen met een eigen paard roept dat ze pas leren rijden als je een eigenpaard hebt.
Ik teminste wel.
Op sommige manege's kom je wel verder hoor daar houden ze speciaal de beginnerspaarden alleen voor die lessen enzo.
) en wijken van de hoefslag af/naar de hoefslag toe als er proefjes zijn oefenen we die ook en dan moet je op het paard waar je wedstrijd op hebt ennehh we moeten dus ook wel aan de teugel enz. meer vragen? dan probeer k wel uit te leggen hoe wij dat doen.. ofzo
trouwens bij de ponylessen, waar dus de meeste kinderen rijden, doen ze ook om de zoveel weken een opzadelles dus dan poets je en alles en dan zadelen. maar dat hebben ze bij de paarden niet alleen vind ik het wel irri dat ze tijdens dat wij voor onze les meoten zadelen dat ze kuilgras gaan geven 

)sorry maar je hoort wel dat mijn mening over de doorsnee manege ruiter niet goed is maar helaas te vaak al (bijna) brokken gezien.
Maar ik denk dat het gewoon scheelt per manege, instructeur enz. Ik rijd nu ook weleens op paarden buiten de manege. En daar kan ik de dingen die ik op de manege geleerd heb goed toepassen.