help mij voor INDIANISM

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

help mij voor INDIANISM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 23:11

hallo!
ik heb is iets gehoord over INDINISM het geloof van de indianen.
en ik zoek er over dingen op op internet maar kan het niet vinden.
ik weet het wel al ongeveer: je leeft dag in dag uit. gebeurt er iets naars zeg foert, en denk aan wat leuks er komen zal. ik zou graag hierin geloven aangezien ik niet christelijk ben. Bloos maar vind er niet zo veel over tot niets.. kunen jullie mij helpen?

groetjes lana

vicksytje

Re: help mij voor INDIANISM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:41

hey , ik weet niet wat je bedoeld ... als ik er iets over hoor/vind al ik het zeker geven hoor!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:53

bedoel je niet sjamanisme? dat is het geloof van de indianen. kheb er een werkstuk over gehouden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:58

Sjamanisme is vooral een new age gebeuren wat weinig met indianen te maken heeft.
Veel indianen zijn trouwens ook aangesloten bij een gewone kerk.
De uitgang "ism" wijst op een beweging, dus niet een oorspronkelijk iets.
Zal me niets verbazen als het ook uit de new age hoek komt.

Als je wilt weten hoe indianen geloven, zou je met een indiaan kunnen schrijven die er misschien wat meer over uit wil leggen.
Er zijn indiaanse gevangenen die het leuk vinden om met mensen buiten de U.S. te schrijven. Ik zal even de site zoeken waar je ze kunt vinden.
http://www.americanindianprisoners.com/

Een startsite:
http://indianen.startkabel.nl/

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 19:53

ok bedankt Lachen ik ben vandaag naar de bib geweest, en ik vond niets.. mss is het wel inderdaad wat jullie zegen Lachen maar ik mag zeker niet schrijven van mama.. Lachen maar ik kan mss wel is een site zoeken. weet iemand hier anders een boek over indianism? nu ja wat jullie dus zegen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:56

ik denk dat je een eind komt als je info gaat zoeken over indianen
over de cultueren en tradities van verschillende stammen
het heefte r volgens mij veel mee te maken dta je in harmonie met de natuur probeert te leven , respect voor de wereld om je heen en het land waar j op leeft

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:41

Wat is (hedendaags) Sjamanisme?

Sjamanisme is een verzamelnaam voor spiritueel leiderschap, dat vroeger over heel de wereld - en dus ook bij ons - werd gepraktiseerd. Sjamanen worden nog steeds bij vele volkeren verspreid over de aarde aangetroffen. Sjamanistische levensvisies bij ‘natuurvolkeren’ zijn cultureel bepaald. Er bestaan dan ook vele, soms sterk uiteenlopende, vormen van. Hoewel sjamanisme geen georganiseerde religie is, wordt het door veel antropologen gezien als de oudste spirituele stroming op aarde.
In de westerse wereld is het sjamanisme grotendeels verloren gegaan.
Hedendaags sjamanisme is in het westen niet zozeer een door je cultuur bepaalde levensvisie, maar meer een bewust gekozen levenshouding. Deze houding vindt zijn bron en inspiratie in sjamanistische culturen, maar krijgt gestalte in een geïndustrialiseerde westerse wereld. Zo wil de school het ook uitdragen. Kennis vaardigheden en rituelen uit sjamanistische culturen kunnen zo – opnieuw - een plaats krijgen in onszelf en in de maatschappij. Vanuit die levenshouding kun je gaan ervaren dat alles één is, dat er geen afgescheidenheid bestaat, maar dat alles onverbrekelijk met elkaar verbonden is. Daarbij gaat het niet alleen om de gemeenschap van mensen, maar evenzeer om de verbinding met de natuur, de invloeden uit andere dimensies en om de verbinding met je eigen, individuele kracht, wijsheid en eigenheid.

Sjamanisme betekent ervaren. Je eigen ervaring staat centraal. Dit wil zeggen dat je de persoon die je bent in verbinding brengt met de helende krachten, de magie van de natuur en het mysterie van het leven. Je leert omgaan met je eigen helende vermogens, je dromen en je creativiteit.

Bewustzijn en energie

Het sjamanisme gaat ervan uit dat alles een eigen bewustzijn en een eigen energieveld heeft. Als een energieveld verstoord is zal een sjamaan in liefde en wijsheid een aanzet geven tot herstel. Verstoring kan op vele niveaus hebben plaatsgevonden; van fysiek tot emotioneel, van mentaal tot spiritueel, van persoonlijk tot maatschappelijk (individueel of in een gemeenschap), tussen de mens en zijn omgeving. Belangrijk is dat een sjamaan altijd het zelfhelende vermogen van iemand zal stimuleren. De sjamaan kent het mysterie van de dood en is zich bewust van de onsterfelijkheid van de ziel. Een bijzondere kwaliteit van een sjamaan is dat hij of zij kan schouwen en reizen in andere werkelijkheden en daar, met de hulp van zijn of haar krachtdieren en gidsen, informatie kan krijgen over tal van zaken. Dat kan informatie zijn over de aard van de verstoring van het energieveld, over iemands ziekte of over een belangrijke beslissing die iemand moet nemen. Deze sjamanistische inzichten vormen een waardevolle aanvulling op andere levensopvattingen en therapievormen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:25

NM --> LZP