Gister SBS6 - Twin Towers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:06

_Scarlet_ schreef:
Waarom moeten WIJ, en dan bedoel ik Nederland dus, een minuut stilte houden? Wat hebben wij er mee te maken?


Je HOEFT helemaal niks, maar als je er behoefte aan hebt, kun je het doen. Geniet er maar van dat je die vrijheid hebt, in veel landen wordt je verteld wat je wel en niet mag doen, mag vinden, mag denken en mag voelen....
Vraag jij je soms ook af waarom we uberhaupt Dodenherdenking etc. vieren? Heb je immers ook niks mee te maken, was 2 generaties voor ons, dus wat hebben wij er mee van doen?

DAT is nou vrijheid; je bewust zijn van beperkingen die anderen kennen of opgelegd krijgen. Daar bij stilstaan, slachtoffers herdenken met even een minuutje in eerbiedige stilte.
Wat is nou EEN minuutje van ons leven, als je het vergelijkt met een heel leven lang onderdrukking, of het verdriet dat iemand een leven lang met zich meedraagt omdat geliefden, familie, vrienden of collega's ineens van ze weggerukt zijn door een terroristische imbeciel????

Amen....

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 19:24

Ik het ook gezien maar wij schakelde pas over om half 11 dus we hadden de helft al gemist.
Ik was er erg van geschrokken, gelukkig heb ik die beelden niet gezien van die springende mensen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:07

Citaat:
Deze gebeurtenis zal al snel uit het geheugen verdwijnen en in de geschiedenisboeken terechtkomen, waarna mensen er niet meer over na gaan denken.

Fout. Deze gebreurtenis zal jarenlang herdacht worden. Net als dat het voor mij de dag van gisteren is. Voor mij, Nederlandse toerist in NY destijds, is het een stukje van mezelf geworden.
Heb je die documentaire gezien? Burgemeester Guilliani zei daar heel treffend: NY is een stad waar alle culturen samen komen. Juist daar leven mensen met allerlei nationaliteiten samen. Bij de ramp zijn mensen uit 83 landen omgekomen.
Citaat:
maar ik zie dus niet in waarom ik 1 minuut stil zou moeten zijn voor mensen die ik niet ken, waar ik niks mee te maken heb en waar ik niks om geef.
Dus als jij iemand uit het raam ziet hangen op de 100e verdieping met een witte handoek die zwaait en ingesloten wordt door de vlammen en dan geen uitweg meer ziet en springt... dan denk jij: God, wat vervelend, maar daar heb ik niks mee te maken???! Meisje, ik ben in NY geweest twee dagen na de ramp, en hoe de mensen elkaar daar steun betuigden, elkaar troosten, en samenwerkten, ik ben blij dat die mensen daar in NY wél dachten aan die personen 'waar ze niks eme te maken hebben en waar ze niks om geven' Al die brandweerlieden en politiemannen zijn gestorven terwijl ze mensen probeerden te redden die ze niet kenden en waar ze niks om gaven. Bij die ramp zijn zowat 3000! mensen om het leven gekomen... is het veelgevraagd om daar even bij stil te staan?

Ik vind Bush ook een grote eikel, maar dat heeft niks te maken met de 3000 slachtoffers die gevallen zijn door die vreselijke terroristische actie.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:17

Het is gewoon vreselijk en ik vind het heel eng.
Ik vind het ook heel erg wat er met die mensen is gebeurd en ik vind dat we daar minimaal 1 minuut stilte wel voor over kunnen hebben.
Ik hoop dat het in de toekomst niet nog erger wordt dan het is geweest!!!
Ik hoop dat de extremisten inzien waar ze mee bezig zijn, en ermee stoppen!!!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:19

Ja ik heb ook een deel gezien, en ik vond het erg indrukwekkend. Ik wilde dat ik het helemaal had gezien. Al dat verdriet...zo intens...
Een tijdje geleden las ik op de manege in tv weekeinde van de telegraaf een column van Daphne Deckers. Die ging ook over de ramp. Die heeft zo'n indruk op me gemaakt. Vooral de laatste zin. Er was een vrouw die was aan het werk en een van de vliegtuigen was naar binnen gevlogen. En ze belde haar moeder om afscheid te nemen.

""Elisabeth", zei haar moeder, "ik heb mijn armen om je heen geslagen en ik hou van je". "Ik voel je armen om me heen en ik hou ook van jou", zei Elisabeth. En toen werd de verbinding verbroken...Voor altijd...

Dat stukje deed me zoveel. Ineens besefte ik hoeveel levens de aanslag kapot heeft gemaakt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:26

_Scarlet_ schreef:
ik heb een stukje gezien, alleen wat ik dus echt niet snap, en nu zal ik wel iedereen over me heen krijgen...
Waarom moeten WIJ, en dan bedoel ik Nederland dus, een minuut stilte houden? Wat hebben wij er mee te maken? Goed, mensen die familie hebben in amerika, mensen die er gewoond hebben, iedereen die het wil, maar officieel? Nee, daar zie ik het nut er niet van in.
Puur gevoelsmatig hoor, totaal geen argumenten voor waarom we niet zouden herdenken, maar ik zie dus niet in waarom ik 1 minuut stil zou moeten zijn voor mensen die ik niet ken, waar ik niks mee te maken heb en waar ik niks om geef.


En de Dodenherdenking op 4 Mei in eigen land dan? Die miljoenen mensen die hun leven gelaten hebben om Nederland vrij te krijgen in WO II, en de miljoenen mensen die hun leven hebben gelaten in oorlogen na deze datum? Je kent ze geen van allen, maar ze hebben er wel mooi voor gezorgd dat jij nu je leventje kunt leiden zoals je dat nu doet!
Dus jij bent eentje van het soort, dat op 4 Mei desnoods polonaise dansend over de Dam host? Die niet het besef heeft om die paar minuten Stilte in achting te nemen? Die zijn mond niet houdt, en ook zijn auto niet aan de kant zet? Niet omdat je die mensen kent, maar uit medeleven?

Natuurlijk niet, zul je dan zeggen, wat gaan mij die mensen aan, want ik heb ze niet gekend...

Vertel dat maar eens aan Anne Frank. Vertel dat maar eens aan menig Jood die uit de concentratiekampen is ontsnapt. Vertel dat maar aan alle kinderen, die hun ouders zijn kwijtgeraakt door oorlogsgeweld....

De TV en al het geweld waar we dagelijks in het nieuws mee geconfronteerd worden hebben jou hard gemaakt. Ik hoop dat je je gevoel weer terugkrijgt....zodat je weer kunt zeggen: daar staat een mens!
.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:42

ik wil geen mens zijn. de mensheid is al verrot genoeg zonder mij erbij

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:46

Ach jeetje, ik hoor het al, hier roept er een die midden in de puberteit zit. Weet je wat nou zo erg is? Dat je in deze periode dingen roept die je niet meent, maar waar je een heleboel mensen heel erg mee bezeert. En het ergste is, dat ze je door het medium Internet nog serieus nemen ook...

Ik hoop dat je gevoel snel iets anders zegt...er zijn moeders en vaders omgekomen, mensen zijn omgekomen omdat ze andere mensen hielpen of hebben proberen te helpen die ze niet kenden, en nog nooit eerder hebben gezien. Er hebben mensen overleefd door de mensen die hen hebben geholpen, ondanks dat ze ze nooit eerder hadden gezien. Er zijn nieuwe vriendschappen ontstaan, en oude vriendschappen verbroken. Het heeft zijn inpact op de wereld gehad die zijn weerga niet kent. Blijf jij maar lekker in je wereldje, ik ga in ieder geval herdenken....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-09-02 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:50

quote: Vraag jij je soms ook af waarom we uberhaupt Dodenherdenking etc. vieren? Heb je immers ook niks mee te maken, was 2 generaties voor ons, dus wat hebben wij er mee van doen? >>>

Nou, wat hebben wij er mee van doen? Effe kijken hoor. Als de generaties voor ons niet voor ons gevochten hadden hadden we hier nu niet zo gezellig zitten internetten. Ik begrijp overigens wel Sonja dat jij het sarcastisch bedoeld hoor. No affence dus.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:58

Fasel schreef:
quote: Vraag jij je soms ook af waarom we uberhaupt Dodenherdenking etc. vieren? Heb je immers ook niks mee te maken, was 2 generaties voor ons, dus wat hebben wij er mee van doen? >>>

Nou, wat hebben wij er mee van doen? Effe kijken hoor. Als de generaties voor ons niet voor ons gevochten hadden hadden we hier nu niet zo gezellig zitten internetten. Ik begrijp overigens wel Sonja dat jij het sarcastisch bedoeld hoor. No affence dus.


Nee, Sonja bedoelt het niet sarcarstisch. Want dat is precies zo als ik erover denk. Alle mensen in WO II hebben voor ons gevochten. Vertel maar aan iemand die Auschwitz heeft overleefd hoe jij erover denkt...Vertel het hem in zijn gezicht, zie zijn ogen en durf hem te vertellen dat het allemaal maar verleden tijd is, dat hij moet vergeten wat hem is aangedaan, en dat hij de toekomst in moet kijken. Vertel maar aan een jongetje van 4 die nu uit een oorlogsgebied komt dat vuurwerk leuk is. Of nog beter, vertel het aan iemand uit Enschede!
Vertel aan iemand uit Ausschwitz dat zijn tatoeage op zijn onderarm hartstikke hip is. Vertel aan de enige overgebleven tweeling die haar tweelingszusje in Bergen-Belsen door proeven aan mensen heeft verloren, dat het allemaal maar een misselijke grap was. Vertel maar aan de mensen met een kampsyndroom dat hij een douche moet nemen....

JE WEET NIET WAAR JE OVER PRAAT!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gister SBS6 - Twin Towers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 22:03

yindey"]
[quote="Cody schreef:
.
Beelden die ik nog niet eerder gezien had, van mensen die van bovenuit de torens springen en die je honderden meters naar beneden ziet gaan.


Daar werd ik even stil van en kreeg om het zo maar even te zeggen tranen in mijn ogen van....Het idee dat mensen de dood kiezen vanwege de aanslag. Het ergste vond ik ook dat ze plaatjes lieten zien dat die mensen dus naar beneden vielen...Zo stilstaand en als het nog een stukkie dichterbij was dat je hun gezichten kon zien....
[/quote]

Ja, en heel eerlijk gezegd heb ik gewoon een potje zitten janken van al deze ellende, de hele uitzending had een hele grote uitwerking op me Huilen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 22:12

Ik denk dat er door de uitzending meer mensen een besef hebben wat er eigenlijk is gebeurt en al het drama dat zich daar heeft afgespeeld, dan wat er op het moment zelf in al die chaos en ellende over heeft kunnen komen.

Ik heb ook de nodige reportages erover gezien. Ze zijn allemaal hartverscheurend. Dit mogen we nooit vergeten....

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:25

Ludo schreef:
Ineens besefte ik hoeveel levens de aanslag kapot heeft gemaakt...


Ja, daar zat ik laatst ook overna te denken. Er zijn niet alleen duizenden doden en gewonden, maar ook nog duizenden, miljoenen nabestaanden.
Afschuwelijk!!!
Ik heb de documantaire ook gezien. Die voicemailberichten vond ik zó aangrijpend. Mensen die gewoon wísten dat ze nog maar een paar minuten te leven hadden.
En die mensen die van helemaal bovenin uit het raam sprongen... wat moeten zij bang zijn geweest.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 09:42

Ludo schreef:
Er was een vrouw die was aan het werk en een van de vliegtuigen was naar binnen gevlogen. En ze belde haar moeder om afscheid te nemen.

""Elisabeth", zei haar moeder, "ik heb mijn armen om je heen geslagen en ik hou van je". "Ik voel je armen om me heen en ik hou ook van jou", zei Elisabeth. En toen werd de verbinding verbroken...Voor altijd...

Dat stukje deed me zoveel. Ineens besefte ik hoeveel levens de aanslag kapot heeft gemaakt...


wat een onnoemelijk leed moeten mensen doormaken. Wat is dit pijnlijk, hoe moet die moeder nu verder?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:37

Zeg ik dat ik het lollig is? Zeg ik dat ik er helemaal niets om geef? Nee, ik vraag me alleen maar af waarom mensen altijd zo graag herdenken, en er schijnbaar toch niks van leren.
Neem nou Amerika, omdat we het er toch over hebben. Ze hebben al vreselijk veel tegenstanders in het Oosten, en denken ze nou echt dat ze dat kunnen oplossen door meer bombardementen, meer doden door hun?
Hoeveel mensen zijn er wel niet gedood door amerika?
Waren de bommen op Hiroshima en Nagasaki niet veel erger dan de aanvallen op het WTC? Waarom niet de andere kant op kijken? Omdat het allemaal in het verleden was?
Ik vind dat je niet in het verleden moet blijven leven, en zo veel mogelijk naar de toekomst moet kijken. De mensen uit Auschwitz enz. hebben het heel moeilijk gehad, goed. Ze hebben er trauma's aan overgehouden, ook ok. Ik kan het begrijpen, ik snap het, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het ermee eens ben.
Ik bedoel, als we het WTC herdenken, vind ik dat we ook Vietnam moeten herdenken, ook Hiroshima/Nagasaki moeten herdenken, ook de Balkan moeten herdenken.
Waarom doen we dat niet? Omdat zij "fout" waren, omdat het geen grote landen waren die van wereldinvloed waren. Nou en? Hun bevolking heeft toch ook geleden, heeft toch hetzelfde bloed als wij, ook al waren ze fout?

Een ander voorbeeld. Sommige mensen hebben een hekel aan ex-nsb-ers en andere duitsers die "fout" waren in de oorlog. Dan denk ik, ja, ze waren wel fout, maar in die tijd kon je ook bijna niet anders.
En dat denk ik ook bij de aanvallen. Ze konden bijna niet anders. En waarschijnlijk gebeurd hetzelfde nu in Irak en alle andere landen waar Amerika gehaat word. Desnoods met propaganda, maar ik denk dat heel veel jongetjes worden opgevoed met het idee dat Amerika slecht is. En daar moeten ze wat aan doen, niet het land met de mensen platbombarderen, of dreigen.

Maar goed, ik heb toch geen medestanders, en opboksen tegen bijna voltallig bokt heb ik ook geen zin in.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:52

Citaat:
Zeg ik dat ik er helemaal niets om geef? Nee, ik vraag me alleen maar af waarom mensen altijd zo graag herdenken, en er schijnbaar toch niks van leren.

Je zegt letterlijk dat je er niks om geeft:
Citaat:
maar ik zie dus niet in waarom ik 1 minuut stil zou moeten zijn voor mensen die ik niet ken, waar ik niks mee te maken heb en
waar ik niks om geef.



Ik snap jouw gedachtengang wel, maar je meot het hele drama even loskoppelen van de politieke situatie denk ik. De mensen in het WTC hadden totaal niks te maken met degenen die ze vermoord hebben... het zijn onschuldige burgers die omgekomen zijn vanwege het feit dat er mensen denken dat ze voor hun geloof en land mogen moorden.

Ze konden bijna niet anders??! Meisje, zie je wat je schrijft? Dit s zowat een excuus voor ze... die mannen stonden op 's ochtends en móesten wel een vliegtuig kapen en 3000 mensen om het leven brengen? Alsjeblieft he...

Ik snap je beweegredenen wel, en inderdaad het is heel erg dat er in sommige landen zoveel gebrainwashed wordt en verkeerde propaganda gegeven wordt, maar deze mannen waren hoog opgeleid hoor... ze wisten heus wel waar ze mee bezig waren. En of er nou iemand op je in heeft zitten praten, er is echt wel een steekje los met je als je doelbewust jezelf en 3000 anderen vermoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:53

Om naar de toekomst te kunnen kijken en die beter te kunnen maken, moet je leren van het verleden. Juist daarom zijn herdenkingen.
Als je vindt dat er toch niks geleerd wordt van het verleden, waarom is de slavernij dan afgeschaft? Waarom zijn we dan zo fel tegen discriminatie? Waarom maak ik als vrouw dan zo'n leuke carriere?

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:08

Ik kan jullie allemaal een boek aanraden: Love, Greg & Lauren.. Dat is een boek waar bij mij mijn kippevel kwam opzetten.. Hier kan je lezen wat 3 mensen hebben doorgemaakt toen de vrouw in de lobby van het eerste gebouw was en het vliegtuig erin vloog!

Hierin kun je ook lezen hoe vreselijk deze vrouw heeft gevochten om haar leven.. Dan begrijp je ook dat dit niet zomaar iets is!

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:18

Ik vind overigens wel dat Amerika moet ophouden met het oorlogje zoeken.. Ik vind namelijk dat je met je tengels van een ander land af moet blijven! Die mensen in Irak weten ook niet beter en leiden hun eigen leven. Vervolgens komt die arrogante kwast van de VS even de boel platgooien.. Is er nou niemand die even denkt aan al de onschuldige slachtoffers die daar gaan sterven? Misschien zijn dat er nog wel meer dan 3000..

Wat u niet wenst dat u geschied, doe dat ook een ander niet.. Of is dat weer te simpel gedacht van mij?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:21

_Scarlet_ schreef:
Waren de bommen op Hiroshima en Nagasaki niet veel erger dan de aanvallen op het WTC? Waarom niet de andere kant op kijken? Omdat het allemaal in het verleden was?


Waarom doen we dat niet? Omdat zij "fout" waren, omdat het geen grote landen waren die van wereldinvloed waren. Nou en? Hun bevolking heeft toch ook geleden, heeft toch hetzelfde bloed als wij, ook al waren ze fout?

Een ander voorbeeld. Sommige mensen hebben een hekel aan ex-nsb-ers en andere duitsers die "fout" waren in de oorlog. Dan denk ik, ja, ze waren wel fout, maar in die tijd kon je ook bijna niet anders.
En dat denk ik ook bij de aanvallen. Ze konden bijna niet anders. En waarschijnlijk gebeurd hetzelfde nu in Irak en alle andere landen waar Amerika gehaat word. Desnoods met propaganda, maar ik denk dat heel veel jongetjes worden opgevoed met het idee dat Amerika slecht is. En daar moeten ze wat aan doen, niet het land met de mensen platbombarderen, of dreigen.


WAt gek, je neemt amerika kwalijk dat ze in de 2e wereldoorlog hiroshima aanvielen, je rept geen woord over pearl harbour. even later praat je goed wat de NSB-ers deden "want ze konden bijna niets anders". En nu ga je ook nog goedpraten waarom kleine moslimjongetjes ons zouden haten. Over hun ouders rep je ook geen woord. RAar. Heel raar, en erg tegenstrijdig, duidt ook op partijdigheid. Je bent blind voor de fouten van de een, ziet alleen veel fouten van de ander.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:23

ik had het eigenlijk wel graag willen zien, omdat ik het vorig jaar ook zo aangrijpend vond en onbegrijpelijk dat zoeits is gebeurt, maar ik wist niet dat het kwam maar er zal deze dagen vast nog wel het een of ander over op tv komen

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:44

Desiree schreef:
WAt gek, je neemt amerika kwalijk dat ze in de 2e wereldoorlog hiroshima aanvielen, je rept geen woord over pearl harbour. even later praat je goed wat de NSB-ers deden "want ze konden bijna niets anders". En nu ga je ook nog goedpraten waarom kleine moslimjongetjes ons zouden haten. Over hun ouders rep je ook geen woord. RAar. Heel raar, en erg tegenstrijdig, duidt ook op partijdigheid. Je bent blind voor de fouten van de een, ziet alleen veel fouten van de ander.


ik zei al eerder, mijn mening is gekleurd door wat ik over bush denk.
Er gaan trouwens geruchten dat Pearl Harbour sowieso door de Amerikanen is beraamt, maar daar weet ik het fijne niet van en ga er dus ook niet over door.
Stel, een "land" doet vreselijke dingen met je eigen land, zet een ontzettend fout regime er neer, wat doe jij dan als je ziet wat dat regime doet? Je haat niet alleen het regime, maar ook degene die ervoor gezorgd heeft dat die regering er kon komen.
Ik vind het logisch, dat zeg ik alleen.
En mag ik niet goed praten wat NSB-ers deden? Kleine kinderen werden in clubs gestopt waar ze volledig gebrainwashed werden, vind je het gek dat ze niets anders konden. Probeer jij maar eens om anders te denken als je je hele leven is geleerd dat het goed is.
En wat voor erge dingen Duitsland, Amerika, Afghanistan ook heeft gedaan...Het waren grote dingen. Erg, maar wel groot. En daarom moet vooral Amerika nu supervoorzichtig zijn met oorlog roepen...
Ik wou dat ze terug gingen in hun positie van voor de 2e WO. Zich niet bemoeien met het buitenland.
Moest voor iedereen zo zijn, niet bemoeien met je buren, alleen voor handel en ontwikkelingshulp.
Helaas zit het niet zo simpel in elkaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:48

Nou, maar ik ben blij dat ze zich bemoeid hebben met WOII! Ze hebben ons toch maar mooi bevrijd! En vergeet niet dat ze ons aanvankelijk niet hielpen en zich ook niet met de oorlog bemoeiden. Het zijn de jappen die het uitlokten met de aanval op Pearl Harbour. Met die aanval mochten ze hier wel blij zijn; ze raakten betrokken en eindelijk gingen ze europa helpen. Dus dat van die geruchten is klinklare onzin.
Ook moet je niet denken dat de amerikanen falikant achter bush staan: ze zijn bang voor zijn grootste plannen. Bush is niet de verenigde staten, dat is de bevolking zelf.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 17:03

Ik ben het op zich wel een klein beetje eens met je wat betreft 'niet bemoeien met elkaar' maarja, als er dan landen zijn die chemische wapens maken en kernbommen produceren... tsja laat je die maar 'doen wat ze willen' dan? Stel dat jij in Afghanistan leeft en als vrouw helemaal o,niks mag? Ik zou dolblij zijn al iemand eindelijk eens de rechten van de mens zou toepassen! Wat vind je verder van Amnesty dan, ook zo'n organisatie die zich 'bemoeit' met andere landen...
Verder heb ik toevallig van de week 'Not Without My Daughter' gezien. Als je dan ziet op wat voor een manier zo'n volk gedwongen wordt om op een bepaalde manier te leven.. dan is het niet zo dat je kan zeggen 'we steken onze kop in het zand en laat ze maar lekker'. Over het algemeen zijn er, net als in Afghanistan, kleine minderheden die alle macht hebben. Zij stellen de meest absurde regels op voor de bevolking en drukken dat door met geweld. Die groeperingen mag Amerika wat mij betreft ter plekke opblazen als zij acties plannen tegen het westen. Een ingrijpende hand is wel eens goed hoor... je ziet het toch al járen met Israel en de Palestijnen enzo... Niemand die zich ermee bemoeit maar ondertussen maken ze zichzelf wel af... en dat is al járen zo.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 17:17

Citaat:
Ik vind overigens wel dat Amerika moet ophouden met het oorlogje zoeken.. Ik vind namelijk dat je met je tengels van een ander land af moet blijven! Die mensen in Irak weten ook niet beter en leiden hun eigen leven. Vervolgens komt die arrogante kwast van de VS even de boel platgooien.. Is er nou niemand die even denkt aan al de onschuldige slachtoffers die daar gaan sterven? Misschien zijn dat er nog wel meer dan 3000..




Toevallig stond vandaag in de krant(telegraaf, okay) dat Saddam Hoessein zo even een atoombom kan maken en die zo'n beetje overal neer kan laten komen.
Het gaat de VS niet om de bevolking maar om die leiders daar van het land of terreurgroepen als die van Osama Bin Laden.
Ik zou het echt niet fijn vinden als die lui zo'n bom boven nederland laten vallen of ergens anders. Om dit te voorkomen moeten ze Irak wel binnenvallen.
Denk maar niet dat het die soldaten in hun koude kleren gaat zitten hoor als ze weer een bom neer gooien.


Ik vind juist dat we dit soort dingen moeten herdenken.
Ik sta op 4 mei ook altijd even stil bij de dodenherdenking en morgen met 11 sept zal ik ook best een minuut stilte willen houden.