Dieren ambulance

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Dieren ambulance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:11

Ik ben van iemand van de dierenambulance gevraagt of ik een spreek beurt wil houden over de dieren ambulance voor een klas. Maar weet nog niet zo goed wat ik er allemaal in wil zetten en dus wil vertellen. Omdat het kort dag is, (gisteren gevraagt 8 maart spreekbeurt) is mijn vraag aan jullie wat zouden jullie willen weten over de dieren ambulance...

(dit is dus niet voor school of zo)

Britt

Re: Dieren ambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:22

Natuurlijk dat het vrijwillig is en op giften draait (grotendeels meestal) en wat er gebeurt met de dieren wanneer ze zijn opgehaald. Met wie werkt de dierenambulance allemaal samen enz

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:47

"Onze" ambu heeft complete pakketten met informatie voor zulke dingen, hebben ze dat daar niet?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:01

Waar hun werkzaamheden uit bestaan.
Wat ze doen met de dieren die zwerven en zijn aangereden, al dan niet nog in leven.
Wat er nog te verbeteren valt aan de diensten die ze verlenen (ze mogen bv niet met zwaailichten rijden als er n dier in doodsnood verkeerd...)

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:04

Wat ze allemaal in zo'n dierenambulance hebben om de dieren te helpen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:37

Ow gush, ik heb geregelmatig spreekbeurten begeleid, maar dan moet ik wel even graven in mijn geheugen. Zou je niet een dagje tijd hebben, gaan we samen naar DA Eindhoven en kan ik je er alles over vertellen. Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 15:11

Ik rij af en toe zelf mee op de dieren ambulance, en ik weet er ook wel het een en het ander van. Alleen ik wil weten wat jullie willen weten, wat ik dan aan de klas kan vertellen. en nee ze hebben geen pakketten ervan. het kan overigens ook goed zijn dat ik alleen maar bij iemand moet ter onder steuning. Maar dat weet ik pas begin volgende week vandaar dat ik nu alvast begin.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:51

Kan iedereen de dierenambulance bellen?
Voor welke dieren mag je bellen?
Zijn er kosten aan verbonden?
Wat gebeurd er met de dieren als ze zijn opgehaald door de dierenambulance?
Heb je een speciale opleiding nodig om bij de dierenambulance te werken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:08

- Dierenambulances in Nederland, hoeveel zijn er en hoe werkt het (bv Eindhoven heeft daar de basis en een grote regio waardoor we soms lang onderweg zijn naar een geval) (mensen kunnen ons bellen of worden doorverwezen door de politie
- Wat voor meldingen komen er binnen
- Wat doet (en mag) een medewerker van een dierenambu allemaal?
- Wie werken er op een dierenambu
- Wat voor spullen liggen er in de wagen
- Hoe worden overleden zwerfdieren 'geborgen' (wij hebben 3 grote vriezers bv)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 01:14

Ik moet morgen nog ff vragen hoe de dierenambualnce gesponserd word, en naar welke opvangen welke dieren gaan.

Ik heb nu dit:

Dierenambulance

Wat doet de dierenambulance ?

De dieren ambulance haalt gewonden of dode dieren op. Dat zijn over het algemeen gezelschapsdieren dus honden, katten, konijnen en knaagdieren. Soms komt het ook voor dat er wilde dieren in nood zijn, zoals een gans die een stukje visdraad om zijn poot heeft en moeilijk kan lopen. Dan proberen we de gans te vangen, en daar gaan we dan mee naar de dierenarts. Als de gans een langer herstel nodig heeft, dan gaat hij erna naar een opvang voor ganzen, eenden en zulke dieren, zodat die daar weer kan herstellen, om erna weer bij de zelfde ganzen groep uitgezet te worden. Deze ritjes worden meestal door de dieren ambulance ook gedaan.

Wat voor een meldingen nemen we aan?
Wij nemen meldingen aan waarvan de mensen de hond of de kat al gevangen heeft. Omdat wij anders heel veel tijd verliezen aan het vangen van de dieren. En we altijd best wel veel meldingen krijgen op een dag voor dieren die ze gevonden hebben. Ook nemen we dus meldingen aan van wilde dieren die in de problemen zijn gekomen.

Waar gaan de dieren heen?

De honden en katten gaan naar het asiel in uden. Daar gaan ze kijken of het dier gechipt is. Erna word het dier opgevangen en krijgt hij te eten en te drinken. Mocht het dier ziek zijn krijgt hij daar meestal de eerste medische zorg, mocht het dier te ziek zijn rijden ze gelijk door naar een dierenarts. Bij het asiel hebben ze de plicht om het dier 2 weken vast te houden zodat de eigenaar zich nog kan melden. Meld de eigenaar zich niet, dan word er na 2 weken een nieuw plekje voor het dier gezocht.

Andere dieren zoals ganzen of konijnen of knaag dieren gaan naar de opvang die daarvoor bestemt zijn.

In het voorjaar worden er wel eens jongen vogels aangetroffen ook daar hebben ze opvangen voor.

Wat gebeurd er met een overleden dier?

Als er een dier na bv aanrijding overleden is word die in een grote zak gedaan met een nummer erop en dat word in een vriezer gestopt. Dat nummer is verbonden aan een formulier met de gegeven van het dier, zodat als de eigenaar zich nog meld dat hij weet dat zijn dier overleden is. De dieren worden meestal na het overlijden met de destructor afgevoerd.

Wat voor een spullen liggen er in de dierenambulance?

Er liggen een vang stok, en een schep net in. Dit is er handig om een dier mee te vangen. Bij de vang stok zit er een grote lus aan die je om een dier zijn nek kan doen en zodra je die erom hem kan aantrekken. Er zit om dat draad een stuk plastic zodat je de hond op een afstand kan houden. Een schep net is voor de kleinere dieren te vangen, of bv kittens die er van door schieten.

Verder ligt er een bakje in waarbij je oa tangetjes inzitten, schaar en die materialen zodat je eventuele dingen kan verwijderen wat om of aan de dier zit.

Verder zit er een grote hok in voor de grotere dieren, zoals honden, maar ook ganzen.

Er ligt ook een verband doos in, zodat als een medewerker van de dierenambulance gewond raakt dat die zich zelf kan verbinden.

Wanneer mag je op de dierenambulance?

Je mag op de dieren ambulance als je ten eerste je rijbewijs hebt. Dan is het altijd makkelijk als je wel het een en het ander van de dieren af weet. Want je moet toch wel een beetje kunnen inschatten hoe het met het dier aan toe gaat. En soms ook om wat voor een dier/ ras het gaat. En dan moet je een aantal keren met iemand van de dieren ambulance meer draaien zodat je de methodes ziet, en weet. En zodat je weet hoe het administratief aan toe gaat. Want dat hoor bij ieder dier er ook bij. Je hebt er dus niet echt een speciale opleiding voor nodig. Maar het zou ook handig zijn om bv dieren EHBO te halen. Maar verplicht is het niet.

Wat doet de medewerker van de dierenambulance?

De medewerker van de dierenambulance doet telefoontjes aan nemen, dan schat de medewerker in welke sneller moeten gebeuren, en welk telefoontje wel eventjes kan wachten. Dan rijd die naar de plek wat als eerste aan de beurt is. Dan bekijkt hij/zij het dier en kijkt wat de volgende stappen zijn. Als dat allemaal is gebeurd dan moet hij nog allerlei papieren invullen voor de administratie.

Zijn er kosten aan verbonden?

Aan de dieren ambulance zijn uiteraard kosten aan verbonden. Denk maar eens aan dat de dieren ambulance niet op water rijd. Dan moet de dieren ambulance in de regelmaat schoon gemaakt worden. En ontsmet worden. De medewerker werkt overigens vrijwillig op de dierenambulance.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 01:22

BB -> STW

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 01:32

dit hoort hier niet want is niet voor school

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:35

Omdat het werk- en studiegerelateerd is hoort het thuis op STW. Lachen