Op jezelf wonen en uitzet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Op jezelf wonen en uitzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:11

Hallo,

Even eens een vraagje aan jullie voorleggen aangezien er onder de bokkers mensen zijn met persoonlijk ervaring.
Ik ben nou weer bezig met me uitzet bij elkaar te sparen maar heb geen idee hoeveel van alles nodig is Bloos

Bijvoorbeeld servies ?
Vanalles 12 of van alles 6? De ene kant denk ik 6 is voor mij alleen meer als genoeg, maar wil ik bijvoorbeeld een keertje familie uitnodigen dan heb je natuurlijk niks aan maar 6 borden..

Bestek heb ik al 12 delig..

En glazen dan? Het is wel mooi om een heel glasservies te hebben ( dus wijnglazen, borrelglazen etc ) maar wordt dit nu ook echt gebruikt? En hoeveel moet je dan vanalles hebben?

Zelfde weer bij handdoeken.. Hoeveel is daar nuttig van?

Ik weet dat ik maar alleen ben, maar ben nogal een beetje precies. Moet alles hetzelfde hebben, kan dus niet nou iets kopen en als ze dat dadelijk niet meer hebben dat ik het niet kan bijkopen, dan heb ik eerder de neiging weer alles weg te doen Tong uitsteken

Chessie

Re: Op jezelf wonen en uitzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:13

Ik denk dat het per persoon heel erg verschilt.. maar als je zelf al aangeeft dat je alles graag hetzelfde hebt lijkt het me het handigste als je ook een 12 delig servies neemt (heb je ook meteen wat reserve Tong uitsteken). En idem met de handdoeken.. ze verslijten uiteindelijk toch een keer!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:16

Ik heb destijds van alles 4 gekocht geloof ik, 4 kleine borden, 4 grote borden, 4 thee glazen, 4 koffiemokken etc.
Gewone drinkglazen had ik er geloof ik 8 van.
2 handdoeken en 4 theedoeken, iets van 5 tot 10 poetsdoekjes (voor ramen, vloer en om dingen af te nemen)

Verder vond ik het ideaal om van verschillende grote opbergdoosjes te hebben Ja

Edit: Ik heb het dan over keukenhandoeken, gewone handdoeken voor in de douche had ik stuk of 30 Bloos
Werd een beetje veel gesponserd Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Nijn op 09-01-07 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:17

Het is maar net wat je zelf wilt hebben en hoe ver je in je perfectie wilt gaan.. Wij wonen samen, hebben een stuk of 10 glazen (gewone colaglazen) een stuk of 10 mokken en geloof een stuk of 6 bij elkaar geraapte borden en wat bestek. Voor met zijn tweeen meer dan genoeg en ik zou bovendien niet eens plek hebben om een compleet servies kwijt te kunnen.

We hebben wel eens eters, dan is het handig als je wat meer borden/bestek hebt, maar aangezien we maar een 4 persoonseetttafel hebben komen er nooit veel mensen tegelijk eten Knipoog

Geloof ook dat we een stuk of 12 handdoeken, zodra de schone op dreigen te raken wordt de wasmachine aangezet.

Ik ben het met je eens dat het mooi is om een complete handdoekenset te hebben een een mooi compleet servies, maar ik vind het zelf belangrijker om op een leuke bank te zitten en een leuke ingerichte woonkamer te hebben.

Wij zijn eigenlijk gaan samenwonen zonder dat we beide echt hadden gespaard voor spullen, dus beetje bij beetje worden alle gekregen en minder mooie spullen ingeruild voor iets anders (zo ben ik iedere keer heel blij met iets, in plaats van heeeeel blij met alles in 1 keer Knipoog). Het is maar net wat je wilt en wat je zelf belangrijk vindt!!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:20

@ Kaat18 ; zo is het bij mij ook inderdaad gegaan toen we gingen samenwonen, we hadden gewoon wat je nodig had en daar redde we het prima mee..

Alleen nu ik een tweede kans heb, en nu dus wel tijd heb om te sparen voor zulke spullen ben ik erover aan het denken of het wel handig is..
Ik heb bijvoorbeeld een servies gezien wat ik heel erg mooi vind, vanalles 6 kost het 300 euro, als ik vanalles twaalf wil kost het ongeveer 500 euro.. Is veel geld, maar je geeft het maar een keer uit toch? ( nouja normale mensen, bij mij is het al de tweede keer Tong uitsteken )

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:42

Ik heb een 6 delige set van alles, borden, ontbijtborden, soepkomen, colaglazen, wijnglazen (uit tunesie, mn schoonvader neemt wel s wat mee Clown) noem maar op.
Van de beste vriend van mijn vriend heb ik nog een blauwe en een rose set gekregen. Ontzettend veel dus.. Maar ik ben iemand die graag voor anderen kookt.

Handdoeken in allerlei kleurtjes, denk dat 12 inderdaad genoeg is. Nou moet ik sowieso als ik mn haar was ALTIJD een schone handdoek hebben hoor want ik weet niet waar de gene voor mij zich t laatst heeft afgedroogd Clown

Verder ben ik alles een beetje aan t verzamelen, mn vriend woont al op zich zelf, dus we hebben alles al compleet *mazzel* ik spaar nu alleen voor een nieuw bed/bankstel

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:51

ik woon nog niet op mezelf maar heb al wel wat dingetjes gekocht in bijvoorbeeld de opruiming + kortingspas(werk bij de blokker)
ik heb ook van servies toen een doos gekocht met van alles 6, gewoon leuke gekleurde borden. maar bijvoorbeeld van bekers wel 8. als er echt mensen komen eten met kerst koop ik tegen die tijd wel 8 mooie "dure" borden. vrienden die komen eten maar van de gekleurde borden Tong uitsteken

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:09

Ik ben ook al bezig met sparen voor mijn uitzet! Lachen
Ik krijg van mijn oma haar boerenbont servies (helemaal compleet!! 9 delig) maar ik koop nog wel wat goedkope bordjes enzo want het servies van mijn oma is toch behoorlijk prijzig.

Ik heb een stuk of 10 mokken, 15 glazen en dan nog wat andere soorten bekers/glazen Tong uitsteken

Ik heb al wat theedoeken, handdoekjes en badhanddoeken, maar ik moet nog wel wat meer hebben.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen nog een huis mis, ik heb bijna mijn hele uitzet al Bloos

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:06

Je hoeft natuurlijk niet van alles 12 stuks....

Als je het over borden hebt zie ik het nut niet van 12 ontbijtborden oid.. Wij hebben 6 grote/pizza borden noemen ze dat, 12 'normale' borden, 6 ontbijtbordjes (5 nadat de kat er een van de tafel gooide Boos! ) en 12 gebakbordjes

Mokken zijn gewoon van alles wat, dat vind ik persoonlijk ook leuk..

Ik denk dat je voor jezelf moet kijken wat je het belangrijkste vind. Servies kan leuk zijn maar vind ik lang niet het belangrijkste. Laatst zag ik geweldige borden in een stuk of 10 kleuren.. Maar vanaf 10 euro per stuk.. Dat gaat mij een beetje te ver.. Tis maar om van te eten Knipoog

Ik zou eerder investeren in een mooie eettafel, goede bank, goede stoelen, goed bed, goede pannen en goede apparatuur (als je dat nog los voor de keuken zou moeten kopen. Met een vriezer bijv. bespaar je uiteindelijk ook leuk.

De set servies die ik nu 2 jaar geleden heb gekocht is overigens nog in de winkel.

Pas wel op met bedrukt servies, bij 99% van de mensen gaat dit snel vervelen Knipoog Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:10

Wat betreft de pannen, die van mij heb ik gekocht bij de Lidl, goede en mooie pannen maar een heel stuk goedkoper dan je ze bijvoorbeeld bij de hema o.d. koopt Ja

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:15

Als je alleen gaat wonen is een 6 delige set wel voldoende.
De pratijk heeft mij geleerd dat ouders er uiteindelijk de voorkeur aangeven dat jij lekker bij hun komt eten en keukenkastjes staan zo vol als je een 12delige neemt.
Met mokken zit je met 6 goed en drinkglazen een stuk of 12 en
wijnglazen een stuk of 2.
Handoeken een stuk of 10 (zijn ook erg handig als je lekkage hebt gehad Clown )
En bedenk dat als je gaat samenwonen de kans groot is dat je partner ook het een en ander meebrengt en dan klopt je servies enzo nog niet Knipoog
Ik ben vanaf mijn 13de mijn uitzet bij elkaar gaan sparen en toen ik op mijn 17de de deur uitging had ik aardig wat.
Toen ik ging samenwonen met mijn man had hij ook een geheel ingericht huis.
Er is besloten dat we zijn meubels enzo mooier vonden en zijn mijn meubels dus de deur uitgegaan.
De keuken heb ik tevens wel lekker aangevuld met mijn zooi.
En ook de linnenkast heb ik lekker aangevuld Haha!
Ik spaar vooral veel beddengoed en ben inmiddels in het bezit van iets van 40 dekbed overtrekken.
En ik ben nog lang niet klaar Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:22

Toen ik op mezelf ging wonen heb ik een soort starterkid gekocht bij Ikea, daar zit in 4 dinerborden, 4 ontbijtbordjes, 6 wijnglazen, 6 gewone glazen, 4 mokken en bestek.
Allemaal van hele goede kwaliteit.
Deze: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... r=80099484
Volgens mij zijn de wijnglazen daarvan zelfs van kristal, want ze maken zo'n geluidje als je met een natte vinger over de rand heen gaat.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:01

Arrabel schreef:
Toen ik op mezelf ging wonen heb ik een soort starterkid gekocht bij Ikea, daar zit in 4 dinerborden, 4 ontbijtbordjes, 6 wijnglazen, 6 gewone glazen, 4 mokken en bestek.
Allemaal van hele goede kwaliteit.
Deze: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... r=80099484
Volgens mij zijn de wijnglazen daarvan zelfs van kristal, want ze maken zo'n geluidje als je met een natte vinger over de rand heen gaat.

Lijkt me onwaarschijnlijk. Knipoog Gewone glazen (van glas dus) doen dat ook wel.
Je kunt horen of het kristal is als je de glazen tegen elkaar 'klinkt'. Kristal klinkt veel helderder en langer dan gewoon glas.

Zo'n starterskit is verder wel handig denk ik. Ik heb nooit aan een uitzet gedaan. Ben meteen op kamers in een studentenhuis gegaan en daar is gewoon alles. Als er dingen kapot gaan wordt dat van de huisrekening nieuw gekocht en dat blijft dan verder ook in het huis. Ook als de mensen die er nu voor betaald hebben uiteindelijk weggaan.
Ik vind 'sparen voor je uitzet' altijd zo burgerlijk. Haha! (No offence hoor Knipoog)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:05

ook afhankelijk van waar je gaat wonen.
Ik begrijp dat je alleen gaat wonen en niet samen ofzo?

Als je een huisje/appartementje krijgt, zou je van alles 12 kunnen nemen als je dat graag wil. (mits je genoeg plek heb natuurlijk)
Als je op kamers gaat, hoef je écht niet van alles 12 te hebben, 6 is dan ook meer dan genoeg, uit ervaring weet ik dat je dan soms nog niet alles kwijt kan...

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:15

ik heb ook al een hele zooi Haha!
-12 delig servies
-12 delig bestek
-6 thee glazen
-6 long drink glazen
-6 van 200cc
-6 van 260cc (wiskey glazen)
-6 van 280cc (ook soort longdrink glazen)
-1 pannenset
-2 koffiemokken
-nog een paar bierglazen

voor de gene die al handdoeken/keukendoeken/theedoeken hebben welke kleuren hebben jullie of wachten jullie daarmee totdat je de kleur van de keuken/badkamer weet??

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:16

Meetje22 schreef:
Ik spaar vooral veel beddengoed en ben inmiddels in het bezit van iets van 40 dekbed overtrekken.
En ik ben nog lang niet klaar Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Wow 40 dat is wel extreem veel.
Dus als je eenmaal genoeg setjes voor je paard gespaard hebt dan kun je altijd nog overstappen op een dekbedovertrekkenverzameling. Haha! Haha!.

Zelf heb ik nooit een uitzet bij elkaar gespaard. Je smaak veranderd toch door de jaren heen en als je jong begint met sparen dan vind je tegen de tijd dat je er aan toe bent om je spullen te gebruiken ze misschien wel helemaal niet mooi meer.

Toen ik het huis uitging had ik genoeg op mijn spaarrekening om het een en ander aan te schaffen en inderdaad bij ikea, blokker en hema hebben ze leuke starterkits.

Net wat rebeltje ook zegt mooi meubilair vind ik belangrijker dan een chique servies.

Maar als je eerder op jezelf hebt gewoond dan weet je toch uit ervaring wat handig is om veel van te hebben en waar je met wat minder ook toe kan.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:11

Dat startersset van IKEA is handig, ik ga dat binnekort even halen!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:47

Ik heb inmiddels heel wat mokken en glazen e.d. verzameld, maar van mijn servies heb ik van alles 8. Dat is zo'n beetje het maximum wat ik aan eters kan hebben als er familie blijft eten. En met twee man kom je daar heel makkelijk mee uit. Mijn ervaring is dat je snel teveel hebt. En bijkopen kan altijd (en is leuk, heb je weer eens wat nieuws).

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:51

Haha, ik herken mezelf echt in jou verhaal.
Ik denk dat je iig geval van alles dan beter teveel als te weinig kunt nemen. Ja en over aantallen enzo kan ik niet veel zeggen, want ik weet niet hoe groot jouw familie is.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:54

Ik denk dat het maar net is hoe duur je het zelf wilt maken, wil je neiuwe spullen of 2dehands? krijg je veel van familie? je kan later altijd spullen nog vervangen, ik zou als ik jou was eens om je heen kijken of er mensen zijn die nog wat over hebben oid.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:58

Je kan ook als je een mooi servies wilt hebben dit bij een speciaalzaak bestellen, die zetten het dan voor je weg en dan kan je als je geld hebt of jarig bent of zo daar van vragen. Zo heb ik heel mijn glasservies en gewone servies bij elkaar gespaard. (12 delig).
Als je al op korte termijn op jezelf gaat kan je idd bij de Ikea leuke startsets kopen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 00:09

Het gaat er echt om dat ik even alles bij elkaar spaar en dan op mezelf kan gaan wonen..

Ik heb al wat meubels, slaapkamer heb ik compleet, en een wandkast + tv kast heb ik ook al. Dus voor nog zo'n 1000 euro heb ik wel een bank en een tafel denk ik.

Ik kan het nou missen, en vind het mooi om compleet te hebben, wilde gewoon graag weten wat nu echt functioneel is Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:14

Zachtblauw schreef:
Haha, ik herken mezelf echt in jou verhaal.
Ik denk dat je iig geval van alles dan beter teveel als te weinig kunt nemen. Ja en over aantallen enzo kan ik niet veel zeggen, want ik weet niet hoe groot jouw familie is.

Ben ik niet met je eens, het is makkelijker om iets bij te kopen dan dat je straks staat te proppen in je kastjes.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:17

Ik woon ook op mezelf. Heb gewoon van alles veel meegenomen, dus genoeg handdoeken etc. Als je veel meeneemt heb je ook niks tekort haha.

Oja en een Senseo is natuurlijk heilig! Sigaar

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:18

Senseo is 1 van de eerste dingen die ik had gevraagd voor mijn verjaardag Nagelbijten / Gniffelen