Yes! Netjes op de dag dat ze uitgerekend was!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-01 02:54

Op 26 mei, 22.55 uur is Isolda bevallen van een gezonde (zo lijkt het iig) dochter!
Ze is vos, drie hoge witte benen tot de knie en 1 wit sokje. Ook een brede bles, maar vrij recht, dus het valt allemaal wel mee.

Ik zit nu met hangende oogjes voor de comp. Ik moet nog heel even verder waken, ze heeft namelijk nog niet gedronken. Ze mag nog 3 uren erover doen voordat het kritiek word. Ze ligt overigens nu even een slaapje te doen.

Ik heb Isolda tegen tienen uit de wei gehaald, toen had ze al last van lichte weeen. Ze was klam en wist zich duidelijk geen raad met zich zelf. Op stal gezet, zusje gebeld en een uur later lag er een popke achter!
Het was nog even spannend, omdat ze tegen de muur aan ging liggen, maar later verplaatste ze zich een stukje en was er niets aan de hand. Een diepe zucht en nog een heeele diepe zucht en daar kwam ze. Ik heb zelf het vlies gebroken, heel taai spul is dat, ik moest er echt met mijn nagels in.
Zodra het eraf was, ging het koppie omhoog en het was zo'n mooi gezicht. Isolda keek zo verbaasd om zich heen, alsf ze zich afvroeg, wat is hier gebeurt? Wat heb ik nu aan mijn staart?
Maar dat was snel overwonnen en nu is het een heel zorgzaam moedertje. Ze schermt het keurig af van iedereen en houd het keurig op stal.
Als Udinde nu nog even drinken gaat, dan kan ik met een gerust hart in mijn bedje!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 05:35

Gefeliciteerd, jantina! Party!! Is weer laat opblijven op die manier.. Gelukkig is alles goed gegaan Pling

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 08:08

oooooooooh meis wat gaaf gefeliciteerd hoor !
Het veulen heeft nu 2 trotse moeders en nogwel op DE datm.
En een merrie en wat een mooie naam!
Hopen dat ze straks de kleur manen van haar mooie vader heeft.
Wat gaaf ook dat je er voor de eerste keer bij was.
Volgens mij is het gegaan zoals je hoopte he?
Heel erg gefeliciteerd met je 2 mooie meiden ene foto's he!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-01 08:19

Ja, ik hoop vanmiddag een digicamera te kunnen lenen, dan kan ik jullie kennis laten maken met de mooiste meid op Ameland!
Ook al heeft ze erg veel wit, ik ben helemaal Lovers

Het is echt helemaal gegaan zoals ik gehoopt had. Een merrie, netjes op tijd en geen (bijna geen) complicaties!
Vanochtend is de DA heel even geweest, ze had nog niet veel gedronken, als ze al wat gehad had. Isolda is zo "waaks" zodra het veulen onder haar hals wegloopt, gaat zij er achter aan! Ja zo kan je niet drinken....
Kusje Lovers Kusje Lovers Kusje Lovers

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 09:33

ach, leuk zeg! Foootooooooo's! Kwijl Kwijl Kwijl
Coool! GEFELICIBOKT! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 15:22

gaaaaaaaaaaaaaf!!!!!!!!! leuk dat je 'mijn' naam hebt uitgekozen voor dr!!!! waaaaaaaah ik wil foto's zien! Lovers Lovers

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 22:57

Lachen wooooow, echt te gek hoor!! gefeliciteerd Lachen
Nu voel ik me wel erg remy, maar ben natuurlijk erg blij voor je, mag hopen dat t hier ook zo gaat..!! Lachen
leorna is volgens de DA/scan 30/5-1/6 uitgerekend, maar ik heb dit weekend ( en verder tot..) al als 'hoogtij-dagen' gehouden voor mezelf. Ook omdat ze donderdag al wat kegelde. Nog niet steeds, maar sinds die tijd wel af en toe per dag..

Hoe is dat bij Isolda gegaan..? Wanneer begon zij te kegelen en vermoedde je ook echt dat t die dag geboren zou worden..? ( voordat je d'r ging halen dus)

leorna kegelt nu ff niet meer/nog niet, maar toch ga ik vannacht ff kijken. heb dat afgelopen nacht maar gelaten, omndat er om half 1 helemaal niets te zien was, maar aangezien de dag nu wel erg dichterbij komt..
Ze staat apart in de voorste wei, Roy en ido staan op een stukje ernaast, voor de nachten dan. Overdag lopen ze bij elkaar, ik ben overdag vrijwel altijd thuis nu.
Ja, als het veulen na 2 uur nog niet gedronken zou hebben, zou ik me toch ook wel zorgen gaan maken! Bij jou was dat dus iig vanaf 11 uur tot 3 uur s nachts..?
wat waren dan de complicaties, of doel je op het niet drinken?
Ben je er 'al die tijd' bij gebleven, of heb je vanuit je kamer gekeken ofzo..?
Omdat de meeste paarden geen mensen erbij willen..?
no more questions *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 09:28

Hahaha! Wat een vragen *LOL*
Isolda is op zaterdagochtend vroeg begonnen met kegelen. Was maar een heel klein beetje. Ik heb zo ongeveer om de 2 a 3 uur in de wei gekeken, maar vanuit de verte. Zo had ze niet het idee dat er iets geks was. Wat later op de middag ging ze haar staart iets anders dragen. Niet echt omhoog, maar ze hield het van haar kont af.
Verder was er niets vreemds te zien tot ik haar op ging halen.
Ze was klam en had een onrustige blik. Kon ik al zien vanuit de verte.

Toen ze 1x op stal stond werd ze echt erg onrustig en heeft gemest en geplast. Nou ja en toen ging alles vrij snel, 10 uur stond ze op stal en 11 uur lag Udinde erachter.
Isolda vond het niet erg dat ik erbij was. Ik heb zelfs het idee dat ze het prettig vond. Udinde is haar eerste veulen en ik had het idee dat ze hert allemaal wat eng vond. Ze wist ook helemaal niet wat er ging gebeuren. Af en toe keek ze ook even op om te zien of ik er was. Nou ja, misschien ook wel helemaal niet, maar zo'n idee heb ik.
Misschien was ze gewoon al te ver heen en kon ze het niet meer ophouden. (die andere gedachte is toch fijner Knipoog )

Ik was samen met mijn zus en vriend. Jammergenoeg moest mijn vader werken, maar hij was er telefonisch bij. Ik heb geen ervaringen met bevallingen, alleen met schapen. Zo konden we precies vertellen wat Isolda deed en of wij ook wat moesten doen. Zo wist ik niet zeker of ik het vlies weg moest trekken, maar dat kon ik wel doen. Maakte eerst niet zo veel uit, omdat ze nog vast zat aan de navelstreng. Maar goed, ik stond er naast dus veilig is veilig.

Het was een hele mooie ervaring. Het is nu echt MIJN meisje. Ik heb haar papa uitgezocht, gezorgd dat haar mama drachtig werd, haar goed in de gaten gehouden toen haar mama drachtig was en zelfs geholpen toen ze geboren werd. Ik heb haar als eerste aangeraakt, haar halsterje al omgedaan. Straks ga ik haar alle dingen leren die een jong paardje moet weten. En dan over 3 jaartjes..... Oeps ik draaf door, maar ik ben zo gelukkig. Toen ze geboren werd schrok ik van al dat wit, voeten en bles. Maar nu ze helemaal opgedroogd is en mooi glanst....
*zucht* Lovers Lovers Lovers

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 12:19

ja, ik vind een net geboren veulen ook altijd zo kwetsbaar en beetje 'eng' ogen.. maar als ze dan eenmaal schoon en droog zijn ( en gezond blijken)... .. Lachen
's ochtends voor t eerst kegelen en diezelfde avond een veulen.. d'as idd niet verkeerd!
Wij ( ik en de fokker die om de hoek woont) dachten donderdag ook even dat we binnen 2 dagen een veulen zouden hebben, maar de fokker zei al wel, dat hij vond dat de biest nog niet leek zoals het zou moeten zijn (?).
Ze kegelt sidnsdien niet continu, maar wel zie je een aantal keer per dag wat korstjes/kristalletjes zitten, van heel kleine druppeltje opgedroogde biest ( dat neem ik aan tenminste, omdat ze dat ook dodnerdagmorgen had en na een paar uur waren dat echte 'kegels' geworden..)
Die kristalletjes heeft ze nu dus vrij vaak zitten, maar die groite druppels van donderdagavond, heb ik niet meer gezien na die tijd.
Ik voel me nu erg gaar, vannacht ben ik er toch maar uitgegaan, voor de eerste keer. Om kwart over 1 ging ik naar bed, toen had ik nog ff gekeken, vervolgens heb ik de weker gezet op 4 uur.. half 5 stond ik buiten en 10 over half lag ik weer in bed. Ik schijn dan met een zaklamp de wei in vanaf de tuin, en dan staat ze te slapen, om daarna ( licht geirriteerd haha ?) met die knikkers in de lamp te kijken..

Hoeveel nachten was jij voor het kegelen gaan waken eigenlijk, of ook nog helemaal niet?
Ik magecht hopen dat t niet te lang duurt, want ik heb elk uur slaap gewoon hard nodig en ik voel me nu niet bepald fit.. Ik heb t er graag voor over, heb nu overdag ook geen dringende dingen te doen ( behalve een verslagje maken voor school), maar donderdag heb ik les van 9 tot 8 's avonds..
Mijn moeder gaat weleens vaker laat naar bed, dus die wil dan waarschijnlijk wel kijken rond half 3, en dan ben ik er weer rond 7 uur 's ochtends. Anders zing ik het echt niet uit op school..
Ben dus wel blij dat ik nu verder veel thuis ben, ik sat wel 10 keer per uur in de wei te gluren met de verrekijker haha!
Wrl vraag ik me af wat ik zal doen, als ik zie dat ze gaat beginnen: er naar toe en erbij blijven, of uit zicht blijven en na een tijdje weer gaan kijken..
( maar de kans is groot dat ik dat moment niet meemaak haha)
Jij kan nu iig lekker genieten van moeder en kind, of moet je overdag werken/naar school..?
Lopen ze al buiten?
Dat herken i helemaal, van het gevoel dat t nu helemaal van jou is.. alles zelf bepaald, geegeld en meegemaakt van begin tot eind..dat maakt het zo speciaal. Ik heb een paar jaar bij en shetlandfokker de ponies mak gemaakt,verzorgd en gereden etc,mee egweest naar de hengst, en heb daar dus ook veel veulentjes gezien en 'opgevoed'.

Maar dit is zooo anders..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 14:50

Het zou best kunnen zijn dat het veulen wat heen en weer aan het zwemmen is ofzo. Heb ik weleens gehoord, zoveelverstand heb ik er ou ook weer niet van, dat er dan druk opde schede komt en de merrie begingt te kegelen. Het veulen zwemt daarna weer terug endan houd het weer op. Naja, ik weet ook niet, dit is maar een verhaal datik gehoord heb.

Ik hoop maar voor je dat het allemaal niet te lang gaat duren. Ik ben er vrijdagnacht om 3 uur uitgeweest, ik sliep toch al zo onrustig. Ik was ongeveer om 11 uur op bed gegaan. Mijn pa moest vroeg aan het werk, om half 7 dus toen had ze ook weer controle.
Ik kan me voorstellen dat je er ontzettend gaar van wordt. Hopen dat Leo een beetje opschiet!

Ik ben nu vrij, ikhad een weekje "zwangerschapsverlof" genomen. Voor het geval dat, dan was ik iig vrij die week. Had het nou nog eenweek geduurd, dan was ik ook wel wat in de problemen gekomen.

Ik loop de hele dag zo'n beetje van de stal naar de comp. Het regent dus ik doe erg weinig. Ik sta dus zo'n beetje de hele dag in de stal trots te zijn. Ze hebben een stalletje met wat uitloop en zodra het droog is loopt Isolda met Udinde naar buiten. Ze kan dan wat rennen en dollen. Maar zodra er mensen aan komen, dan gaat ze snel weer naar haar veilige stalletje. Ze houd niet van pottekijkers. Behalve van mij dan, dat vind ze niet erg.

Ik ben erg trots, er waren vanochtend twee goede paardemensen bij haar te kijken en ze vonden dat ze er erg goed uit zag. Goede verhoudingen ed. voor zover een veulen dat heeft natuurlijk. Ik ben zo blij, ik loopde hele dag te glimmen en vertel iedereen en alles hoe geweldig en fantastisch ze is. 1x begonnen met praten/typen kanik niet meer ophouden. *LOL*