Stagelopen bij Stutteri Stasevang Denemarken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaraCroft

Stagelopen bij Stutteri Stasevang Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:56

Hallo,

Ik volg de opleiding Diermanagement aan het Van Hall Instituut in Leeuwarden, zit nu in het tweede jaar en ik ga waarschijnlijk 4 maanden stage lopen bij Stutteri Stasevang in Denemarken. Dit is een friespaardenhouderij in Hørsholm. Ik ga waarschijnlijk samen met Truf.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die naar dit bedrijf zijn geweest. Ik zou graag willen weten wat voor projecten er uitgevoerd moesten worden en hoe de begeleiding was. Foto's en dergelijke zijn natuurlijk ook welkom Knipoog

Truf

Re: Stagelopen bij Stutteri Stasevang Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:58

Meld zich Knipoog

Mensen brand los Tong uitsteken

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:05

*Meld zich*

Ik heb hier acht maanden gezeten. Vanaf januari 2004. Dit was de stage voor de opleiding Diermanagement met als richting Paard & Management. In eerste instantie was het de bedoeling om 4 maanden stage te lopen in Denemarken en vier maanden op school/ptc een project te doen. Toen ik echter 2,5 maand in Denemarken zat, blies school het project af, en heb ik toestemming gekregen om mijn volledige 8 mnd stage in Denemarken te doen.

Mijn opdrachten.
De eerste vier maanden heb ik me bezig gehouden met een onderzoek naar het ontwormingsbeleid. De verschillen tussen Nederland en Denemarken mbt ontwormen zijn gigantisch, en aan mij de taak uit te zoeken waarom, en ook een plan op te stellen om de stoeterij zo worm-vrij als mogelijk te kunnen houden.
De tweede vier maanden (nou ja met overlap van de eerste vier) heb ik me beziggehouden met het insemineren van de fokmerries. En het effect van vers sperma en diepvriessperma. Dit hield voor mij bijna dagelijkse begeleiding in samen met de vee-arts en de stablemaster (patricia). Was erg leuk en erg leerzaam, goede begeleiding, veel geleerd.

Algemene indruk:
Het bedrijf zoals het op dat moment gerund werd, was gezond, alle paarden werden getraind en er werden regelmatig shows gereden. Dit is iets wat naar wat ik vernomen heb momenteel niet meer aan de orde. Het rijden van shows wordt niet of nauwelijks meer gedaan, en laten we zeggen dat de paarden ook wel wat meer beweging mogen hebben. Dit komt ook omdat de manager er niet meer werkt, en de stablemaster door een ongeluk geloof ik ook niet altijd meer aanwezig heb. Verder weet ik niet of er momenteel nog veel studenten rondlopen.

In mijn tijd heb ik de kans gekregen heel veel ervaring op te doen met zadelmakmaken en trainen van jonge paarden voor klanten. Ook heb ik de kans gekregen om shows te rijden, en kennis mogen maken met vrijheidsdressuur onder het zadel. (wat dus ook in shows gebruikt wordt) Voor foto's zie profiel.
Tevens heb ik ook meegeholpen met het beleren voor de wagen, en natuurlijk veel geleerd van het insemineren van merrie's en alles wat daarbij komt kijken.

Ik heb ook in de acht maanden samen met de manager de in- en verkoop van paarden gedaan. Wat voor mij inhield dat ik (als enige van de studenten) veel op en neer reisde naar Nederland, om hier paarden te zoeken en te testen of ze mee mochten naar Denemarken, dus ook heel veel paarden gezien en geleerd onderscheid te zien tussen een 'goed' paard en een minder goede.

Na mijn stage ben ik nog terug geweest voor de show van oktober 2004, samen met veel oud studenten. Enorm gezellig weekend hebben we toen gehad. En ook kerst en oud en nieuw 2004/2005 heb ik daar gevierd. Daarna ben ik niet meer terug geweest, en om bepaalde redenen (privé, evt via pm) hoef ik ook niet zo nodig meer terug.

Wel is het zo dat mijn tijd daar echt onvergetelijk was, en de kansen die ik daar heb gekregen zijn echt gigantische ervaringen voor mij geweest. Ik ben erg blij dat ik daar in die periode geweest ben, en alles heb mogen uitproberen en leren!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:32

Jobbeltje, heel erg bedankt voor je reactie Lachen De opdrachten die jij mocht uitvoeren klinken echt mega interessant!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:55

LaraCroft schreef:
Jobbeltje schreef:
Ik denk dat er bijna geen tijd is voor theorie Haha! uitmesten, paarden voeren, paarden wassen, achterstallig vlechtwerk herstellen, mok behandelen, rotstraal behandelen, stallen vegen, vegen en nog eens vegen, ramen lappen, etc en dán pas rijden.

Tsja...dat hoort erbij he Tong uitsteken

Hoe lang waren jouw werkdagen daar? Werkte je nog door na etenstijd bijvoorbeeld?

Hoe mijn werkdag eruit zag? Lag een beetje aan het seizoen.
In de winter/voorjaar/zonder hittegolf zomer:
7:30 opstaan en ontbijten, gezamelijk met de andere studenten in het appartement
8:00 aan de slag, stalwerk, afhankelijk van de dag (we mesten op maandag en donderdag, andere dagen was het opstrooien en rechtrekken van de stallen) en hooi/bix voeren
10:00 (ongeveer) koffie, dit ook op de dag dat we gingen mesten, hoefden we niet te mesten zorgden we ervoor dat we om 10.00 klaar waren met de stallen zodat we daarna konden rijden ed.
Na tienen dus rijden tot ongeveer 12.00/half 1 dan dus een uur lunchen en MC'louds doughters kijken Haha!
Daarna smiddags weer rijden, rond een uur of drie koffiepauze, en dan probeerden we altijd om 5 uur de stal weer netjes te hebben. De mensen die minder paarden reden zorgden er dan voor dat er weer geveegd werd. Ook werden de paarden dan gevoerd (bix).
Daarna dus rond een uur of zes/zeven eten en afhankelijk van wat er nog gedaan moest worden evt nog een paar paarden rijden, of show training.
Op woensdag en donderdagavond waren er lessen (en soms ook andere tijden door de week) zodat ons dat wat paarden scheelde overdag en we 's avonds ook mooi een paard in de les konden rijden. Dan MOEST de stal om 5 uur netjes, want om 7 uur begonnen de lessen tot een uur of 10.

In de zomer tijdens hittegolf:
6:00 opstaan, 2 a 3 paarden longeren/ff lekker 20 min in het bos
8:00/8:30 ff eten daarna stalwerk zorgen dat dat voor 11:00 klaar is
11:00 omkleden en naar het strand!!! Haha! Haha!
16:30 terug, paarden voeren, en 1 paard rijden
18:00/18:30 eten
direct daarna weer paarden rijden tot een uur of 2300

In de weekenden hadden er altijd 2 studenten stableguard, En de bedrijfsleider zorgde er ook voor dat er weekenden waren waarop we wel met zn allen weg konden (henning of jacob namen het dan over)
Zaterdag morgen was wel gewoon een "werkmorgen" en meestal smiddags ook omdat er dan allemaal mensen kwamen kijken naar hun jonge paard wat in training stond.

Zondag dus vrij, maar vaak reed ik dan nog wel ff een paard zodat ik het maandag (wanneer we veel tijd kwijt waren met mesten) een paard minder hoefde te doen.

Verder was het bij ons de "gewoonte" om bij de bedrijfsleider thuis te bankhangen 's avonds, gezien hij ook NL televisie had Haha! en het gewoon ontzettend gezellig was altijd. Vooral de weekenden Idols kijken, heerlijk Haha!
Ook op zondag hingen we daar vaak rond, of we gingen naar het strand met zn allen.

De bezetting varieerde in mijn tijd van 2 studenten tot 9 studenten (incl mezelf).

Edit: voor mn opdracht mbt insemineren hield in dat de vee-arts er meestal rond 8:00 was, en ik zorgde dat de paarden dus klaar stonden. Ook als ze van jagtkorn of skearbegaard komen moesten (2 locaties paar honderd meter verderop die waar ook een aantal jonge merries stonden). Hield dus ook in dat ik soms wat minder stalwerk kon doen Haha! (geen proleem Haha!)

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 22:01

Wow dat klinkt allemaal wel gezellig Haha! Gewoon naar het strand als het warm is, tv kijken bij de baas Clown

Ben echt benieuwd wat wij moeten doen als project, en of we ook zo veel mogen rijden enzo Lachen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:13

LaraCroft schreef:
Wow dat klinkt allemaal wel gezellig Haha! Gewoon naar het strand als het warm is, tv kijken bij de baas Clown

Ben echt benieuwd wat wij moeten doen als project, en of we ook zo veel mogen rijden enzo Lachen

Haha ja maar dan heb ik het dus wel in dit geval over de Nederlandse bedrijfsleider en NIET over de Deense eigenaar Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:32

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:17

Had Pletje hier ook niet stage gelopen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:18

1 tip: don't!

Ik ben er afgelopen jaar geweest.. ook orientatie stage.

Het tegenovergestelde van Jobbeltje dr verhaal, serieus!

Poeh.. nou ik kom hier later op terug.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:08

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:19

Ik ben er ook geweest, maar ik denk dat mijn ervaring niet echt objectief is gezien wij er op een moment waren dat het daar privé allemaal niet zo geweldig ging en wij daar dus helaas wel de meesleep van voelden.

Wij zijn de 'wissel' van Jobbeltje geweest, toen die thuis afgeleverd was, heeft de destijdse manager ons opgehaald en met een paar paarden meegenomen naar Denemarken.
Een belevenis opzich,die reis naar Denemarken. Snachts moesten we onderweg al meteen ergens 2 veulens afleveren en aangekomen op de stutterie de andere paarden op stal zetten en naverzorgen .
Onze dagindeling was bijna hetzelfde als die van Jobbeltje, echter duurde bij ons het uitmesten extreem lang, doordat het systeem steeds kapot ging. Dat was soms wel zwaar irriterend omdat je steeds tot 's avonds toe bezig was met rijden, wij waren nooit om 5 uur klaar, eerder 7 uur of later.
Wij reden vaak mee in de lessen s'avonds, omdat onze paarden geen lespaarden waren.
De sfeer was toen al niet je-van-het, opzich was het gezellig maar we voelden wel dat er dingen aan de hand waren tussen de eigenaar/manager/stablemaster enz.
Wij moesten in die tijd bezig met de paarden trainen voor de jaarlijkse keuring. Er stonden veel paarden van klanten die op keuringsconditie gebracht moesten worden. Gezien ik met mijn gewrichtsklachten ( hypermobiliteit ) zat en dat dan ook mijn laatste paardenstage was, hield ik me iets minder bezig met de paarden. Ik reed er 3, om ze op conditie te houden, maar verder was ik de persoon om alles romdom de keuring te regelen. Hoofdstellen,bitten en halsters passen, dekens, borstels, doekjes, olietjes en de hele reutemeteut moest bij zo'n 30 paarden aangepast worden en alles op naam gesorteerd worden.
De lijsten van wie wanneer waar aan de beurt was etc kwam ook voor mijn rekening.
Ook deden we mee aan de voorbereiding van de aankomende show. Opzich best leuk.
Echter bleef die spanning.
Wij zijn in het weekend nooit weggeweest, ik heb van Denemarken niet meer gezien dan de stutterie en het keuringsterrein.
De keuring was ergens anders in Denemarken. We gingen in 2 ploegen heen gezien het over meerdere dagen verdeeld was.
De eerste dag gingen de manager, de stablemaster, de eigenaren en een aantal studenten mee. We waren toen met 3 studenten nog op de stutterie, waar we de overgebleven paarden moesten verzorgen en klaarmaken voor de reis, een vriendin van mij moest ook een aantal paarden naar de keuring brengen.
Echter moesten wij toen iets doen waar ik me niet in het openbaar over wil uitlaten,wie intresse heeft mag PB'en.
We aten met zn 3en bij de eigenaar in huis, dit was eigenlijk het allergezelligste wat ik me kan herinneren, hij had een complete uitgebreidde maaltijd geregeld die zoveel beter was als de kliekjes die we zelf maakten Haha! en de hele familie at mee, we waren zo ontzettend welkom.

De keuring was erg gezellig, hectisch maar leuk. Het is daar in Denemarken een veel grotere happening dan in Nederland, heel Denemarken rukt uit.
We zaten op een legerbasis en sliepen in een caravan.
De eigenaar van de stutterie verzorgde ons goed, we hadden broodjes met kaviaar en andere luxe dingen als lunch Haha!
Ook daar zijn echter dingen gebeurd die ik niet vaker wil meemaken, hier laat ik me echter ook niet over uit.

Na de keuring is de bom gebarsten, de sfeer was al zwaar knudde onderling, maar nu was er echt helemaal geen hol meer aan. Zolang we met de paarden bezig waren was het wel leuk, maar de momenten daaromheen waren niet tof. Niet lang daarna was onze stage ten einde en zijn we weer naar huis gegaan.

2 weken nadat we thuis waren zijn we net als Jobbeltje weer terug gegaan om mee te helpen met de show, met een hele groep zijn we vanaf station Groningen met een busje naar Horsholm gegaan.
We hebben een erg gezellig weekend gehad, het was compleet anders dan we gewend waren, we waren nu ook met superveel mensen, en de sfeer was even heel anders. De shows waren leuk, weer een hele ervaring.

Wij zijn daarna nooit weer terug geweest en dat hoefde voor mij ook niet. Het was een unieke ervaring, dat zeker, maar een aantal praktijken plus de gespannen sfeer maakte dat ik niet weer terug hoefde.

Ik had goed contact met de dochter van de eigenaar, we hadden samen de dikste lol en toen ze in Nederland waren hebben we ze nog een keer ontmoet. Toen was de bedrijfsstructuur dus ook veranderd, de manager was inmiddels weg en het ging ineens heel anders dan toen wij er waren.

Dus of ik echt een objectieve mening heb.... het is nu allemaal anders en wij zaten op dat moment echt op het korte lontje tussen de 'leiders' daar, waar wij dus de dupe van werden.

Wij hebben er 2 maanden gezeten.

Ik zal even wat foto's zoeken en uploaden

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:23

Sanex bedankt voor je verhaal!

Jij kent Truf wel toch? Volgens Truf is jouw pony een keer bij haar thuis geweest ofzo...?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:34

Ja klopt, die heeft een paar weken bij Ciska gestaan, en dus ook bij Truf, echter heb ik Truf nooit gezien want toen we Bas brachten was ze een buitenrit aan het maken en toen Bas opgehaald werd was ik er niet bij

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:36

Pfff, ik ga nu toch echt wel twijfelen of dit wel een geschikt stageadres is... Ook omdat het niet lekker gaat op het bedrijf, straks zitten we daar net een maand en kunnen we weer naar huis.

Ja idd, Bas is bij ons geweest om voor de kar te beleren Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:41

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:43

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:48

Ja, dat heb ik inmiddels helaas ook gezien... Hmm er rust gewoon een vloek op onze stage adressen...
We zouden eerst naar Polen(highlandfokkerij Manoah), daar konden ze ons alleen een verzorgingsstage aanbieden. Mijn 2e optie was bij Bit, maar daar was inmiddels al iemand anders. Toen kwam onze stagebegeleider met dit adres aan.

Maar nu durf k eigenlijk niet meer te gaan proberen om bij onze dierenarts stage te gaan lopen, straks gebeurt daar ook wat mee Clown

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:53

Staat het te koop ?! Jeetje...

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 12:23

[quote="Truf"]
Ja, dat heb ik inmiddels helaas ook gezien... Hmm er rust gewoon een vloek op onze stage adressen...
We zouden eerst naar Polen(highlandfokkerij Manoah), daar konden ze ons alleen een verzorgingsstage aanbieden. Mijn 2e optie was bij Bit, maar daar was inmiddels al iemand anders. Toen kwam onze stagebegeleider met dit adres aan.

Maar nu durf k eigenlijk niet meer te gaan proberen om bij onze dierenarts stage te gaan lopen, straks gebeurt daar ook wat mee Clown[/quote]

Toch maar proberen Trufje? Eerst ff naar Bergstra om ons op de lijst te zetten (hij ziet ons aankomen Clown ) Dan is dat iig geregeld Lachen Die stage sluit wel mooi aan bij die cursus paraveterinair dierenartsassistent, das mooi meegenomen Haha!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 12:23

LaraCroft schreef:
Truf schreef:

Maar nu durf k eigenlijk niet meer te gaan proberen om bij onze dierenarts stage te gaan lopen, straks gebeurt daar ook wat mee Clown

Toch maar proberen Trufje? Eerst ff naar Bergstra om ons op de lijst te zetten (hij ziet ons aankomen Clown ) Dan is dat iig geregeld Lachen Die stage sluit wel mooi aan bij die cursus paraveterinair dierenartsassistent, das mooi meegenomen Haha!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 12:24

Damn t gaat weer lekker hier, ik snap niets van dat bokt af en toe hoor!!!

Anyway, ik hoop dat jullie allemaal snappen wat ik bedoel Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:32

Niet doen..

Ik wilde er ook gaan werken, op aanraden van Sanex toen niet gedaan.. Heb er ook geen spijt van dat ik het niet gedaan heb..

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:35

Ik snap je hoor Knipoog

Ja, lijkt me nu wel een beter idee. Haha idd, bergstra ziet ons aankomen, gerrit de jong trouwens ook Tong uitsteken

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:43

Heb Bergstra er toevallig gisteren nog over gesproken en Marnix Rietberg is er nu ook van op de hoogte. Die zei meteen dat er geen studenten heen moesten!