Testament

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Testament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:56

Hoe oud ben je nu?
Heb je al een testament gemaakt, stel je komt vroegtijdig te overlijden.
Regel je alles wat betreft je gewenste begravenis in het testament?
Welke zaken nog meer? (Erfenissen uitgesloten, dit moet je voor jezelf houden)
Verander je je testament eens in de zoveel jaar?
Als je er nog geen gemaakt hebt, zou je dat nu dan toch overwegen?
Bewaar je het ergens in een kluis? Of heb je je familie of andere belangrijke personen in je omgeving verteld waar het ligt, mocht het ooit zover komen.

Deze vragen heb ik mijzelf ook gesteld, zou ik er mee wachten? Of zou ik er nu mee beginnen en eens in de zoveel tijd updaten? Ik ben bang voor de dood, maar ik ben niet bang voor een goed en duidelijk verhaal voor de mensen die ik op een dag zal achterlaten. Het testament verteld hoe ik ben en hoe ik het zou willen zien, ik zou verschillende opties opgeven, om de mensen geen verplichtingen met hoge kosten op te dragen.

Als ik denk aan de begravenis van mijn opa, had hij muziek die zo goed bij hem paste. Hij heeft dit zelf ook uitgekozen, doordat mensen dat heel goed begrepen maakte het misschien nog wel meer emoties los dan het al deed.

Ik weet zeker dat zo'n nummer al bestaat voor mij die ik later zou kunnen laten draaien, maar ik zal hoe ouder ik word, steeds weer iets mooier vinden.

Exit13

Re: Testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:21

Ik heb nog geen testament, omdat ik het nog niet nodig vind. En dan bedoel ik dat ik het niet nodig vind omdat ik geen dingen heb die ik aan een bepaald iemand na wil laten. Momenteel zouden m'n ouders en broertje dus alles erven wat ik heb.

Je testament ligt sowieso bij een notaris en in het Centraal Testamenten Register staat bij welke notaris het meest actuele testament ligt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:29

Het nadeel van een officieel testament is dat je het bij een notaris moet laten opstellen en dit je geld kost. Je kan ook op pappoer (inclusief datum en handtekening) zetten welke bezittingen naar wie gaan en hoe alles geregeld moet worden. Het nadeel hiervan is alleen dat je geld niet kan nalaten op deze manier!
Ik zit dus in de situatie dat ik samenwoon en geen contact meer heb met mijn ouders. Mocht er iets met mij gebeuren, dan zijn mijn ouders toch degene die de medische beslissingen moeten maken (de stekker eruit als ik in coma raak), de uitvaart moeten regelen en al het geld + bezittingen krijgen Haha!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:36

Ik heb niks op papier staan, maar de mensen in mijn omgeving weten wel wat mijn wensen zijn wanneer ik kom te overlijden.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:51

odetteke schreef:
Het nadeel van een officieel testament is dat je het bij een notaris moet laten opstellen en dit je geld kost. Je kan ook op pappoer (inclusief datum en handtekening) zetten welke bezittingen naar wie gaan en hoe alles geregeld moet worden. Het nadeel hiervan is alleen dat je geld niet kan nalaten op deze manier!

Dit moet sowieso handgeschreven zijn, kan alleen mbt kleren, lijfstoebehoren, bepaalde lijfsieraden, bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken. Je moet ze allemaal apart noemen. Bovendien moet je zorgen dat het niet in verkeerde handen komt, want op het moment dat het kwijt is valt er niks meer te bewijzen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:54

Inderdaad, je moet elk boek en elke bloempot dat je wilt nalaten apart omschrijven. Dat vond ik zo'n gedoe dat ik er nog maar niet aan begonnen ben. Hopen voor mijn vriend dus maar dat we eerst getrouwd zijn ofzo voordat ik doodga Haha!

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:02

toen we zijn gaan samenwonen hebben we besloten een testament op te stellen.
niet omdat we het zo nodig vonden maar puur uit voorzorg. (net een brandverzekering die je afsluit, je hoopt dat je hem nooit nodig bent). ik was ongeveer 21 jaar.
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 08-11-06 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:06

Ik was nog maar 20 toen ik een testament op heb laten stellen. Ik heb dit gedaan omdat we een samenlevings contact hebben en dan konden we net zo goed een testament laten maken. Dit scheelde ook in de kosten bij de notaris.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:10

Ik zou zelf eerder kiezen voor geregistreerd partnerschap ipv een samenlevingscontract + testament, omdat alles dan veel beter geregeld is (hetzelfde als bij getrouwde stellen) en het is een stuk goedkoper!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:43

mmm, ik heb wel een lijstje met hoe ik dingen zou willen, maar dat is momenteel in de revisie Lachen
maar ik ben nu 26 en heb al een tien jaar dergelijke dingen op papier staan ... wat ik wil en hoe als ik zou overlijden.

testament in de zin van erven etc , dat ben ik nu weer aan het bekijken omdat ik in maart ga samenwonen en ik alles gewoon goed geregeld wil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:43

--> LZP

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:03

Ik werk bij een notaris, en toen ik in juli een huis kocht en een samenlevingscontract liet opstellen hebben we meteen testamenten vast laten leggen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:11

ninja2 schreef:
Ik was nog maar 20 toen ik een testament op heb laten stellen. Ik heb dit gedaan omdat we een samenlevings contact hebben en dan konden we net zo goed een testament laten maken. Dit scheelde ook in de kosten bij de notaris.

Dat heb ik ook. En aangezien je dan voor de wet niet getrouwd ben, zou mijn deel naar mijn ouders en broertje en zusje gaan. En dat wilde ik niet. Als ik door mocht gaan, wil ik hier geen gezeik over en laat alles aan mijn vriend na. Dan kan hier ook geen geruzie over komen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:17

Ik ben 34 en woon samen. Toen we een huis hebben gekocht hebben we een samenlevingscontract en een testament laten opstellen.
waarom een testament? Als je niet getrouwd bent kan je partner zonder testament NOOIT erven. Verder hebben we de voogdij van ons kind in ons testament laten beschrijven. Ook dat de langslevende in het huis mag blijven wonen etc dat onze dochter haar erfdeel op dat moment niet kan opeisen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:43

Nanda schreef:
Ik ben 34 en woon samen. Toen we een huis hebben gekocht hebben we een samenlevingscontract en een testament laten opstellen.
waarom een testament? Als je niet getrouwd bent kan je partner zonder testament NOOIT erven. Verder hebben we de voogdij van ons kind in ons testament laten beschrijven. Ook dat de langslevende in het huis mag blijven wonen etc dat onze dochter haar erfdeel op dat moment niet kan opeisen.

Wil ik even aan toevoegen dat een geregistreerd partnerschap, voor wat betreft het erven, gelijk staat aan een huwelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:35

ja, dat is een goede, ik heb nog steeds niets geregeld.... best slecht eigenlijk. Ik ben wel getrouwd in gemeenschap van goederen, dus mijn man krijgt alles... maar wat als we allebei tegen die boom rijden?? wat gebeurt er met de kinderen... ik kan in mijn familiekring ook niemand bedenken aan wie ik ze zou toevertrouwen eigenlijk...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:41

Interessant topic, toevallig ben ik daar de laatste dagen ook wat meer mee bezig, omdat ik zondag een verhaal hoorde van een meisje van ongeveer 22/23, die onder een vrachtwagen kwam. Zij had dus alles al geregeld, tot en met haar eigen begrafenis aan toe, alles op schrift gesteld, geregeld naar wie haar paard zou gaan en dergelijke... En ergens vind ik dat wel een goeie, dan weten nabestaanden tenminste wat jij graag gewild zou hebben.

Maar een officieel testament, dat weet ik niet... Ik heb momenteel geen dingen waarvan ik zeg dat die naar een bepaald iemand gaan als ik kom te overlijden, dat zoekt de rest van mijn familie maar uit om het maar even kort door de bocht te zeggen Tong uitsteken Maar ergens zit ik er wel over te denken om wat dingen op schrift te stellen over bv. begraven/cremeren, welke muziek etc. Al was het alleen maar uit voorzorg...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:07

Begrafenis kan me niets schelen. Maak ik toch niet mee, dus dat mogen de nabestaanden uitzoeken. Ik wil alleen niet gecremeerd worden, maar dat weet iedereen in mijn omgeving. Ik wil het alleen wel goed achterlaten voor mijn vriend. Dat hij straks geen gezeik krijgt met mijn ouders, dat die bijvoorbeeld mijn helft van het huis opeisen.

Ik sta bij mijn ouders in het testament als voogd voor mijn broertje als zij ineens zouden verongelukken o.i.d.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:24

spokie79 schreef:
Ik sta bij mijn ouders in het testament als voogd voor mijn broertje als zij ineens zouden verongelukken o.i.d.

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, als mijn ouders wat zou gebeuren, mag dan een willekeurig familielid die zich opwerpt voor mijn broertje en zusje gaan zorgen? (ik ga het iig niet doen Haha!)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:03

Ik ben 21, en heb geen testament.
Als ik -vroeg tijdig- kom te overleven, dan mogen ze van die E100,- die op mijn rekening staat wat leuks gaan doen Clown.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:03

@Odetteke, daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Als mijn ouders overlijden dan wil ik namelijk het liefst wel voor mijn broertje zorgen, mits het financieel mogelijk is natuurlijk.

Ik ben 19, woon thuis, en heb dan ook geen testament. Alles gaat gewoon naar mijn ouders als ik dood zou gaan Knipoog
Het enige waar ik me zorgen om zou maken is mijn paardje, maar ik weet zeker dat mijn ouders dan wel een goede oplossing zouden vinden..Ja

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:07

Ons testament is opgemaakt vlak voordat we gingen trouwen, zo`n 3,5 jaar geleden. Mijn man wilde dit graag puur om er voor te zorgen als een van ons beiden wat zou overkomen dat we de ander niet in de kou zouden laten staan. We hebben het via een notaris geregeld, was wel erg duur (bijna 500 euro). Je kan het wel laten wijzigen. Nu we het geregeld hebben vind ik het idee er achter wel fijn. Vooral omdat mijn man ook met een bedrijf zit, vind ik het fijn dat alles goed geregeld is en dat je enig zekerheid hebt dat anderen niet voor je kunnen beslissen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:09

Nanda schreef:

Dat van dat je partner nooit kan erven bij een samenlevingscontract is niet waar. Bij een simpel samenlevingscontract word namelijk vastgelegd dat in geval van overlijden het PRIVEdeel terug gaat naar de familie,(hiervoor word vaak een codicil toegvoegd,waarbij bepaalde goederen duidelijk worden omschreven) alle gezamelijke goederen blijven bij je partner. Tenzij jullie binnen 30 dagen overlijden na elkaar, dan gaat het gehele deel naar de familie van de laatst overledenen.

Omdat veel mensen dat dus niet willen (zoals ik) word er vaak nog een testament naast opgemaakt.

Stel jullie krijgen een ongeluk, eerst overlijd de man, 5min. later de vrouw. Dan zou alles naar de familie gaan van de vrouw (op het privedeel van de man na). Wanneer je een testament maakt kan je vastleggen dat op zo'n moment alles 50/50 gedaan word.

{edit: duidelijker gemaakt}

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:32

Ik heb geen testament, al werden we er op school wel even aan herrinnerd. We hadden schildpadjes bekeken en toen zei de docent: "Bedenk wel: als je een schildpad koopt, moet je ook kinderen nemen aan wie je hem nalaat als je overlijdt."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:20

Een aantal jaar geleden ben ik hier idd wel erg mee bezig geweest.. in een korte tijd waren mij een aantal dierbare mensen ontvallen en dan gaan er toch wel belletjes rinkelen (althands dat deed het bij mij)
Ik heb toen op een gegeven moment alles uitgestippeld, idd testament(je) gemaakt en zelfs mn hele begravenis uitgedacht.. welke muziek, hoe, wie "mochten" er komen enzovoorts..
Nu al een tijd niet meer mee bezig geweest.. Af en toe schiet er wel eens zo'n gedachte binnen, maar ik ben er absoluut niet dagelijks mee bezig ofzo.. (Zou ook niet goed zijn Knipoog)

Voor nu: de briefjes van toen heb ik nog wel ergens bewaard.. Maar ik heb geen officieel testament opgesteld oid. Ik vind mezelf ook nog te jong om daar mee bezig te zijn, ik weet wel het kan altijd opeens gebeuren.. maar zoveel bijzondere dingen heb ik niet ofzo, die ik graag bij bepaalde mensen onderverdeelt zie..
Dus nee, op dit moment heb ik geen testament, en heb ik natuurlijk wel in grote lijnen een idee hoe ik mijn begravenis zie, maar daar is niemand van op de hoogte...