Studie+werk+paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studie+werk+paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:40

Heey,

Ik ga volgend jaar studeren en ga waarschijnlijk een studie doen waarbij je een paar dagen in de week naar school moet (MBO opleiding). Daarbij kan ik dan ook gaan werken, ik ben dan 17. Ik zat te denken of het misschien mogelijk is dat ik met het geld wat ik verdien met werken een paard (haflinger) kan kopen en onderhouden. Mijn ouders betalen niks, ik moet álles zelf betalen.
Nu vroeg ik me af of dit uberhaupt mogelijk zou zijn, en of er meer mensen zijn die dit hebben gedaan en hoe dat voor jullie is?

Alvast bedankt!

Miss_Maya

Re: Studie+werk+paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:42

Als je na school en na je werk nog tijd hebt wel .
Je moet het maar eens denkbeeldig doen . Je gaat naar school en dan beeld je je in dat je naar je paardje moet gaan . Dan dit nog en dat .. Ook zo bij je werk

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:45

het ligt er wel een beetje aan hoe je de haflinger wilt onderhouden. Wat kost de pensionstal die je uitzoekt (of kan hij aan huis)..mischien wil je hem dag en nacht buiten zetten?
Je kan de paardensport zo duur maken als het zelf wil maar neemt niet weg dat het altijd een dure hobby is en met vaak veel onverwachtte kosten.
Ik weet uiteraard niet hoeveel je verdient.... Ik kon tijdens mijn studie een paard houden maar het koste me veel energie en ik had hem super goedkoop staan (pensionstal van 130 euro incl per maand...2x per maand op concours en hoefsmid 45 euro) --extra kosten even buitengelaten-- Het is me gelukt maar het viel mij niet mee. Nu kreeg ik ook maar iets van 500 euro per maand van studiefonds en werk dus dat was ook niet veel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:46

Bedenk je heel goed waar je aan begint. Ik werk, studeer en heb een eigen paard, en ik ben er heel blij mee. Maar er is geen avond in de week dat ik voor half negen 's avonds aan mijn warme maal zit, en als ik moet overwerken is er vaak helemaal geen tijd om te eten, want de paarden gaan voor.
Ik heb geen tijd voor sociale contacten en de kwaliteit van mijn werk en studie zijn minder dan het kan zijn. Maar ik heb het er wel voor over, ben superblij met mijn paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:49

@ miss_maya; Ja daar ben ik me wel van bewust, dat er veel tijd in gaat zitten. Ik heb wel al een aantal jaren verzorgpony's en heb ook al een jaar gehad dat ik elke dag van school uit wel naar 1 van mn verzorgpony's moest. Dat heb ik nooit erg gevonden. Dus opzich moet dat niet zo'n probleem worden. Lachen

@ carrie79; Dat is idd waar en daar moet ik nog eens goed naar gaan kijken. Wat stallen betreft heb ik in de buurt heel veel keus, goedkoop of duur. Wat ik ga verdienen weet ik nog niet maar ik vroeg me gewoon even af wat voor ervaringen andere studenten ermee hebben en óf het uberhaupt haalbaar zou zijn. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:50

@ erleyne; Dat is ook weer zo idd. Maar dan ligt het er ook wel weer aan wat voor werk/studie je doet en hoeveel tijd je daar aan kwijt bent, toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:21

Om eerlijk te zijn, ik zou het niet doen.
Ik heb een geweldig "penny-meisje" bij mijn paardje en dat bevalt beiden uitstekend. Zij studeert hier aan de universiteit en rijdt 2-3 keer per week. Daarnaast doet ze mee met de verzorging zoals uitmesten van wei en stal en rijdt ze lessen. Dit is haar derde verzorgpaard op deze stal, de andere twee gingen weg en zij reed het paardje toen ik hem kocht, dus ik heb haar "erbij genomen" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:01

TAO --> STW.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:27

Ik denk naja ik weet wel zeker dat je er niet te licht over moet denken! Het klinkt nu in je oren misschien helemaal geweldig; school, werk; centjes verdienen én je eigen paardje. Maar onthoud ook dat je huiswerk zult hebben, en dat je werk (mits een hele goede baan) ook weer geen vetpot zal zijn op je 17de aangezien je niets van je ouders krijgt. En je moet ook nog elke dag naar je paardje; ook als het regent of ijskoud is..en ook als je eens een dag echt geen zin hebt.
Ik heb het zelf ook altijd gewild zoals velen; een eigen paard..maar toen ik ging studeren was ik toch maar héél blij dat ik geen eigen paard heb genomen. Okeej, ik had dan ook een zeer goed studentenleven wat ik niet zou hebben kunnen laten...ik ben wat dat betreft wel graag onder de mensen. Momenteel werk ik fulltime...en ik verdien meer dan gemiddeld voor mijn leeftijd en ik krijg nu verder ook geen geld van mijn ouders of stufi maar als ik hiervan rond moest komen met een eigen paard dan zal het tch krapjes worden met stalling etc. 'Als ik later groot ben' en lekker een beetje je leven echt op de rails hebt dan wil ik nog wel eens gaan denken over een eigen paardje maar nu houdt ik het lekker bij een verzorgpaardje.
Ik vind het wel goed van je dat je zelf ook wel inziet dat het misschien niet mogenlijk is en je niet als een blinde gek al een paardje aanschaft zonder er goed over na te denken. Maar echt onthoudt dat het niet niks zal zijn en dat er veel energie in gestoken moet worden én dat je nog altijd over enkele jaartje een paard aan kan schaffen. In ieder geval veel succes ermee!

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:38

Ik werk en leer ook en heb een vriendin die 3 paarden heeft. Om heel eerlijk te zijn, ik ben blij dat het niet mijn eigen zijn. Nu kan ik zonder een al te groot schuldgevoel een keer zeggen, ik ga niet mee, want ik ben echt kapot.

Ik ben om 6 uur vrij, en rond kwart over 6 thuis. Dan is het omkleden en naar de paarden toe. Rond half 9, soms later een keer eten, ff tv kijken oid en dan op bed. In het weekend de paarden natuurlijk en mn huiswerk. Ik woon op mezelf dus alle huishoudelijke taken komen er ook nog eens bij.
Misschien in de toekomst als ik klaar ben met school en een rijbewijs heb dat ik dan ooit nog eens een eigen paard heb, maar voor nu zit dat er echt niet in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:13

Bedankt voor de reacties! Ik ga er nog eens heel goed over nadenken en het zowiezo een jaartje aankijken als ik eenmaal studeer of ik het dan zou redden. Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:03

Ik denk dat je vooral goed moet kijken of je het financieel gaat redden..
Ik studeer en ik heb tijd zat voor mijn paard. Als ik het druk heb doet een vriendinnetje van me haar, maar ik doe haar paard ook 2 dagen per week dus de tijd is niet zo'n probleem. Al is dat natuurlijk ook wel afhankelijk van je studie en hoe makkelijk je leert enzo.

Ik sta redelijk goedkoop (175 euro in de wintermaanden, 75 euro in de zomermaanden) maar ik weet niet of ik het zou redden om haar helemaal zelf te betalen....
Buiten je stalling komen er toch nog een hoop kosten bij, denk aan hoefsmid, wormenkuren, inentingen, verzekering, lessen, dierenarts, enz.

Ik denk dat het het slimste is om eerst even aan te kijken hoeveel tijd je overhoudt, en maak een overzicht van wat je binnenkrijgt en wat voor kosten je zal hebben aan je paard. Op je 17e krijg je ook nog geen stufi, maar gewoon kinderbijslag (geloof ik?); krijg je dat zelf, of gaat dat naar je ouders. Krijg je zakgeld, kleedgeld, oid? Moet je je schoolboeken, kleren, en alle andere dingen die je nodig hebt zelf betalen?
Hoeveel wil je gaan werken, en waar wil je werken? Met de meeste bijbaantjes verdien je niet echt veel..

Zorg iig dat je alles voor jezelf goed op een rijtje hebt voordat je een paard koopt!

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:14

Persoonlijk zou ik het niet doen!
De kans dat je te weinig tijd voor je studie hebt is vrij groot.
Daarnaast financieel; naast maandleijkse kosten, moet je ook nog iedere maand wat geld apart zetten voor onvoorziene kosten...
Je gaf al aan het eerst een jaar te willen aankijken, lijkt me een goede aanpak.

Hoewel ik stek uitkijk naar het moment dat ik mijn eigen paard kan gaan kopen als ik afgestudeerd ben, ben ik toch blij dat ik er nu geen heb!!!

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:23

Ik studeer en werk (op zaterdag) en heb een eigen paard.
Ik redt het nu wel, maar ik heb dan ook het geluk dat eventuele dierenartskosten, hoefsmid en inentingen voor mij betaald worden...
Qua tijd heb ik geen probleem, ik hoef niet veel naar school maar werk veel thuis, daardoor kan ik mn tijd zelf indelen.
Stalkosten heb ik met mn moeder geregeld: we betalen allebei de helft en als ik klaar ben met mn studie en een baan heb betaal ik haar terug, misschien dat je ook zoiets kan regelen met je ouders als je het niet kan redden?
Alleen als ik op stage ben is het best veel, de hele dag werken en s'avonds of s'ochtends vroeg voor de paarden zorgen is dan nog best zwaar elke dag.
Maar ik ga er nooit met tegenzin heen, ook al ben ik nog zo druk.
En ja, als al je klasgenoten na schooltijd gezellig wat gaan drinken ofzo kan je nooit mee, paard gaat voor. Dat moet je ervoor over hebben!
Maar ik ben nog steeds heeeeel erg blij met mn paardje:)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:16

Ik zou als ik jou was volgend jaar gewoon eerst aan je studie beginnen, een baantje zoeken en kijken hoeveel tijd en geld je dan overhoud. En zet alvast eens wat op een rijtje, stallingskosten, entingen, hoefsmid, wormenspuiten, evt lesgeld/wedstrijden, evt verzekeringspremie, onderhoud/aanschaf van alle tuigage én de pony. En bedenk je dan of je het kan betalen. Zo ja, bedenk dan of je er tijd voor hebt, ga er maar vanuit dat je zo 2 uur per dag kwijt bent aan je pony, idd in weer en wind, (nagenoeg) elke dag.
Ik heb altijd geroepen dat ik pas na mijn studie een eigen paard wilde. Nou had ik de mazzel dat ik bij fantastische mensen op een nog fantastischer paard reed, het kostte me niets en ik had niet de verplichting elke dag te komen. Maar toen zij te koop kwam heb ik haar toch gekocht. Nu zit ik in mijn laatste jaar, vol stages en dat gaat héél druk worden. Ik moet ook alles zelf betalen, dus heb nu alvast een bedrag weg gezet voor als ik straks minder/geen tijd heb om te werken zodat ik haar toch kan onderhouden.
Maar nee, als het niet om DIT paard zou gaan, zou ik échtwachten tot na m'n studie, dan heb je eht gewoon een stuk makkelijker!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:18

Ik denk niet dat het zo ontzettend veel makkelijker is om een paard te kopen als je werkt. Financieel is het natuurlijk wel makkelijker, maar je hebt ook veel minder tijd. En als jij op een klein stalletje staat zonder bakverlichting oid word je het s'winters volgens mij ook wel zat om elke avond in het donker je paardje te doen.

Daarentegen heb je bij de meeste studies toch wel zat vrije tijd, en dan moet je wel leren, maar die tijd kan je tenminste zelf indelen. Stages is natuurlijk weer een ander verhaal, dat lijkt me toch wel het zwaarst Haha! Maar dat is dan even een periode die je moet overbruggen Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:03

ik heb nu sinds 2 jaar mn eigen paarden.heb er 2.
ik doe een mbo opleiding. daarbij werk ik en heb ik een vriend die ver weg woont waar ik om het weekeind heenga. ook heb ik nog een auto en ik kan het bekostigen. heb som wat minder tijd om te rijden heb sinds kort ook een verzorgster voor mn pony zodat ik me met de beweging van mn paard kan bezig houden. tijd is moeilijk plannnen en vaak ook savond nog rijden enz. maar ik heb het er wel voor over. ik doe trouwnes mijn paarden helemaal zelf(binnen, buiten, mesten voeren) en moet voor mn eigen spullen zorgen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:22

Als ik jou was, zou ik het toch maar even bij een verzorgpaard houden. Ik doe een voltijd studie HBO en daarnaast moet ik ook werken om mijn hypotheek en auto te betalen, dus ik werk ongeveer 20 uur in de week erbij. Ook moet je veel dingen voor school voorbereiden en heb je veel opdrachten. Ik heb nu een verzorgpaard en mag in principe iedere dag komen, maar als ik het een keer een week heel druk heb, hoef ik niet. Dan zit ik vaak al voor school tot in de nacht te werken en dna heb ik nog niet eens het paard erbij. Ook schieten mijn sociale contacten erbij in. Eigen paard is best een hoop geld en tijd en dan moet je er dus ook rekening mee houden dat je echt wel eens niet kan. En heb je ook voldoende geld als het paard een keer wat krijgt. Volgens mij zijn de vergoedingen voor je baan niet hoog als je duaal doet.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:32

Maar als je nog thuis woont en geen auto koopt scheelt dat al een hoop Knipoog Voor dat geld kan je denk ik ook wel een paard onderhouden.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:48

ik denk dat het best te doen is. Ik heb ook een paard en zit op mbo 5 dagen per week naar school. Oke die van mij is nu een jaarling maar ook ik zou nu ook volledige stalling kunnen betalen. Nou moet ik zeggen dat ik opzich geen dure stalling heb en dan als ik niet kan dat er toch voor gezorgd wordt. Op mbo heb je bij en vind ik weinig huiswerk of beter gezegd helemaal geen Haha!

bianciej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:16

Ik heb het ook een tijd gedaan (nu niet meer omdat ik klaar ben met school en een baan heb en geen paardje meer)..eigen paardje ,een mbo opleiding en werken op zaterdag en me andere vrije dagen..Paardje hoefde ik niet zelf te betalen maar spulletjes ervoor wel..En als je dan stage loopt tot 6 uur en dan nog moet gaan paardrijden ben je pas laat thuis..Tis een druk leventje maar het kan wel..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:20

Ik studeer, ik heb een baantje van ong. 15 uur per week, en ik heb dus ook nog een paard. Ik hoef er in principe niks aan mee te betalen (staan thuis), maar ik heb er ook amper tijd voor, moet er echt tijd voor maken!! En als je dan ook nog alles zelf moet betalen, lijkt het mij echt verschrikkelijk en zou ik er stikchagrijnig van worden. Het wordt dan echt bijna een verplichting dan lekker ff ontspannen rijden.. Teminste, zo zie ik t

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:35

Op het moment studeer ik, heb een bijbaantje (8-10 uur per week) heb een eigen paard die bij ons thuis staat. Maar daar ik hoef ik gelukkig ook niks voor bij te betalen, behalve spulletjes voor erbij. Ik moet vanaf volgende periode 2 dagen naar school, dus tijd heb ik wel (geld eigenlijk ook). Ik vraag me alleen af hoe het eind januari gaat worden, want dan heb ik namelijk stage, 2 dagen in de week, geloof ik.

Maar ja, als je alles zelf moet betalen, ja dan wordt het een hele klus om alles goed te laten verlopen, lijkt me. Prioriteiten stellen, zou ik zeggen. Dat paardrijden en werken kan altijd nog, je studie lijkt me iets belangrijker!

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:51

Je moet goed bedenken wat je gaat doen!
Want denk dat je het dan heel erg druk zal gaan krijgen. Groetjes!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:54

't zou kunnen. k hoef het niet zelf te betalen maar ik zal zeggen dat ik PER JAAR inclusief alles; dierenarts, hoefsmid, wei, voer, hooi ect. ong. 500/600 euro kwijt ben.
Als je meer informatie wilt, moet je even reageren, haha.
Groetjes!