Tips & Ingang gevraagd: Ik wil naar de USA!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips & Ingang gevraagd: Ik wil naar de USA!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:36

Omdat ik nog helemaal niet zoveel van de wereld gezien heb ('k ben nooit verder dan de Benelux, Spanje en Oostenrijk gekomen), en dit jaar wat tijd extra neem om te reizen en te werken, heb ik besloten om mijn dromen te volgen en eens de USA te bezoeken.

Tja, wat heeft dat met paarden te maken?
Ik ben paardenfotograaf, en wil dus mijn reis bekostigen door enkele fotoreportages te gaan doen, van paarden daar.

Voordat ik op pad ga, wil ik me uiteraard nog goed laten inlichten over de kansen en mogelijkheden.
Maar ik vroeg me ook af, of jullie wellicht nog tips/opmerkingen hebben.

Of wellicht een ingang naar bijv. een stal ofzo.
Of Amerikaanse forums (soort bokt) waar ik alvast kennis kan maken met mensen....

RUBYWHITE

Re: Tips & Ingang gevraagd: Ik wil naar de USA!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:49

Leuk idee! Heb je al nagedacht hoe je het gaat doen qua geld, vervoer en overnachten? Neem aan dat je er weinig voor voelt om bij vreemden in huis te stappen Bloos Heb je ook al informatie ingewonnen met betrekking tot fotografie kosten?

Misschien is het handig om te beginnen met 1 goed en betrouwbaar adres, dan kun je via die mensen (enigsinds wat safe) verdere contacten opdoen.

Contacten zijn veelal makkelijk gemaakt dan, is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:16

TAO --> LZP.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:35

Houd er wel rekening mee dat je in Amerika niet zomaar geld mag verdienen. De regels zijn daar extreem streng en de controle is groot.

Ik weet dit toevallig omdat ik in januari/februari naar Amerika ga om daar op een stal te helpen in het veulenseizoen.
Voor de Immigrations ga ik dus gewoon op vakantie en ik heb ook idd een vast adres waar ik in die tijd verblijf.
Nu ken ik de mensen waar ik heen ga inmiddels ook al aardig goed (via internet leren kennen overigens Knipoog ) maar ik ben al gewaarschuwd dat ze bij Immigrations lastige vragen gaan stellen als je het alleen al hebt over helpen en niet eens over geld verdienen...

Misschien een handig forum: http://www.allesamerika.nl/forum/index.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:13

Ik probeer inderdaad eerst een soort van "basis" te vinden, vanuit waar ik kan gaan "werken".
En uiteraard moet ik nog even achter een werkvisum enzo aan gaan, ik ga niets illegaals doen, laat me ook nog voorlichten daarover, maar voordat ik beslissingen maak, wilde ik even peilen wat er hier nog voor tips binnenstromen Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:49

Mijn ervaring is dat Amerikanen erg gastvrij zijn Lachen
Als ik tijd genoeg had, zou ik bij heel wat stallen terecht kunnen om een periode te blijven.
Ik heb veel contacten opgedaan via internet en dan met name met fokkers die zelf websites en forums hebben.
Maar het ligt er maar net aan wat je daar wilt gaan doen. Bij mensen thuis foto's maken of op shows? In dat geval zou je misschien wat shows kunnen benaderen.
Maar ik weet niet of zij graag fotografen uit het buitenland willen hebben, dat is voor hen ook erg lastig te regelen met een werkvisum...

Vergis je niet in het aanvragen van een werkvisum.
http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=3318

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:51

Een werkvisum kun je denk ik wel vergeten. In de VS mag je niet zomaar werken, alleen als je een specifieke kennis hebt die in de VS er niet is. Ik weet dit omdat vanwege mijn werk daar veel mee van doen is, omdat we een afdeling in de VS hebben. Ondersteuning geven mag daar niet vanuit Nederland! Als er ondersteuning nodig is gaan er wel mensen naar de VS, maar dit wordt dan geregistreerd in de vorm van training geven, anders krijgen ze geen vergunning.
Ook diverse vrienden van mij zijn voor enkele jaren naar de VS gegaan om onderzoek te doen op een universiteit. Hun vrouwen mochten daar absoluut niet werken, kregen geen werkvergunning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:08

Fotografie is een kunstvorm, dus er bestaat best eens een kans dat 't valt onder dat ene visum waarbij de specifieke kennis nodig is. Ik zal dat nog wel even uitzoeken natuurlijk.

Maar ik vroeg eigenlijk vooral om links naar bijv. amerikaanse forums. Visum, etc. regel ik wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:46

Hypofocus schreef:
Fotografie is een kunstvorm, dus er bestaat best eens een kans dat 't valt onder dat ene visum waarbij de specifieke kennis nodig is. Ik zal dat nog wel even uitzoeken natuurlijk.

Let wel, specifieke kennis die er niet in de VS is......en dat valt heel erg tegen! Waar ik werk maken we lithografische machines voor de chipindustrie (heeft ook met foto's te maken maar dan nog veel ingewikkelder Knipoog ) en die worden in Veldhoven gemaakt. Deze machines zijn zeer eigen en worden dan ook alleen door ons gemaakt. We hebben wel concurenten (Canon en Nikon) maar die machines werken compleet anders en zijn wat dat betreft niet te vergelijken.
Toch mogen wij niet zomaar mensen naar klanten sturen in de VS om problemen daar op te lossen met een machine, of een nieuwe machine te installeren. Ook voor deze unieke machines wordt geen werkvergunning verleend! Wij moeten dus mensen uit de VS hier naar toe halen voor langdurige trainingen (tot 1 jaar!) omdat mensen uit Nederland er niet naar toe mogen. Reden voor het niet uitgeven van een werkvergunning? Dit kunnen ze zelf ook......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:14

Ik weet dat het niet "zomaar" kan. Maar je omschrijft nu wel iets heel anders. Een kunstenaar is iets volledig anders dan iemand die een unieke machine moet repareren.

Zoals je zelf al zegt: dat is te leren (al duurt het een jaar).

Als je geen aanleg hebt voor fotografie, zul je het ook nooit leren. Het is een bepaald talent. Net als atleten, etc. DAAR is die regel voor gemaakt Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:24

Dan nog, moet jouw opdrachtgever in Amerika beginnen met het aanvragen van een visum voor jou en dat kost de opdrachtgever een hoop geld, tijd en werk. Jij kan dat zelf ook als kunstenaar niet doen.

Jij maakt toch ook voor een blad alle foto's?
Misschien kan je via hen een I visum aanvragen (I visa: Journalistenvisa voor vertegenwoordigers van de buitenlandse pers, radio, film of andere buitenlandse media.)
Maar dan zal je wel contracten met dat blad moeten kunnen laten zien e.d.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:30

Om je een beetje een hart onder de riem te steken: Mijn vader heeft een jaar in Amerika gewoond MET een werkvergunning. Hij is ook kunstenaar (musicus), dus je redenatie kan kloppen.
Al was hij wel op uitnodiging van het grootste conservatorium van Amerika, die kennelijk van mening was dat er in Amerika zelf geen vergelijkbare of betere docent te vinden was (pff, dat klinkt wel opschepperig zeg Haha! ).

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:59

Precies, en dat is dan op uitnodiging van een conservatorium die dan alle papierhandel regelt en garant moet kunnen staat dat de werknemer zich daar kan onderhouden. En het gaat dan om een unieke baan waarbij hard gemaakt kan worden dat dat niet door een Amerikaan gedaan kan worden.

Dat is wat anders dan betaalde foto opdrachten te gaan doen om zo je reis en verblijfskosten te betalen.
Dat kan in veel landen wel, maar in Amerika niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:59

Femke, het zou leuk zijn als het je lukt, super zelfs, maar denk niet te licht over die werkvergunning! Geloof me maar, het is misschien niet hetzelfde, de gevallen waar ik mee te maken heb, maar het is absoluut niet makkelijk. En ook als kunstenaar zul je inderdaad een werkgever moeten hebben die je werkvergunning regelt, iemand die je dus uitnodigd. De regel die je aanhaalt, daar moet je ook niet te licht over denken. Dat geldt voor de unieke gevallen, en aangezien dat er tegenwoordig ook 13 fotograven in een dozijn zitten....

Ik wil je hiermee niet afvallen, alleen maar waarschuwen voor een eventuele teleurstelling...... Je kiest een verkeerd land met de VS vrees ik. Misschien dat Canada of Australie een betere optie is? Pling (Hoewel ik niet weet hoe het zit met werkvergunningen daar, maar ik geloof dat het wel een stuk makkelijker is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:06

Ik denk er ook zeker niet te lichtzinnig over. Maar dit is niet helemaal waar ik het topic over wilde hebben. Die visums zoek ik nog apart uit. Ik ben nu vooral op zoek naar links voor amerikaanse forums, etc. Vandaar dit topic.

Aan Australië had ik al eens zitten denken, maar de afstanden daar zijn niet te overbruggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:12

Hypofocus schreef:
Voordat ik op pad ga, wil ik me uiteraard nog goed laten inlichten over de kansen en mogelijkheden.
Maar ik vroeg me ook af, of jullie wellicht nog tips/opmerkingen hebben.

Sorry, ik reageerde op de titel en je bovenstaande vraag. Maar zal de volgende keer enkel maar reageren met de dingen die je wilt horen. Schijnheilig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:15

Hoe lang wil je daar eigenlijk blijven?

Je kunt toch ook op "vakantie gaan en fotograferen"?

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:19

Het is overigens wel handig om je rijbewijs te halen voor die tijd...dacht namelijk ergens te lezen dat je die nog niet hebt?

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:37

Kan je wel met wat handelsstallen in contact brengen waar ik regelmatig zaken mee doe...
Oa Kansas en NY...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:34

Aan 't rijbewijs wordt gewerkt. Maar autorijden is echt mijn allerzwakste punt. 'k Ben er echt heel erg slecht in Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:35

Franske schreef:
Kan je wel met wat handelsstallen in contact brengen waar ik regelmatig zaken mee doe...
Oa Kansas en NY...

Heel heel graag Franske!