Paard combineren met Hbo ,werk en vriend?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Thortana

Paard combineren met Hbo ,werk en vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 19:39

Hallo,

ik ga hoogst waarschijnlijk het paard van een goeie vriendin van me rijden voor 1 jaar
Wat ik me af vroeg of dit te combineren valt met een vriend en een hbo opleiding, en werk.

ik ga nu naar het 1e jaar van de 4 jarige hbo opleiding Dierhouderij. ik weet echt niet hoe lang ik op school zit
en wat ik nog thuis eraan moet doen

werken doe ik alleen op donderdagavond 3 uurtjes en zaterdag overdag. (en af en toe koopzondagen)
Mn vriend zie ik op zaterdag avond meestal rond half 10, zondag middag/avond (laat in de middag), maandag avond en vrijdagavond.

en het paard wordt een jaar mijn verantwoordelijkheid dat wil zeggen, een beetje eigen paard:P alleen niet officieel,...

ga ik dit redden? iemand ervaringen met deze situatie??

gr renee

Urielle

Re: Paard combineren met Hbo ,werk en vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:59

Dat ligt eraan hoe gemakkelijk je opleiding is, of je veel tijdrovend(e) werk/opdrachten krijgt van je school en of je het zelf weet te plannen en welke prioriteiten je stelt.
In mijn propedeusejaar was ik tussen de 60 en 80 uur in de week aan het werk, ik had echt geen tijd gehad voor bijbaantjes, laat staan voor paardrijden. Dat was echt het selectiejaar en ik heb me stevig moeten bewijzen. Afgelopen jaar was de studiebelasting een stuk minder en zat ik onder de 20 uur per week (incl. colleges). Meer dan tijd genoeg nu dus.
Ik weet niet of je het eerste jaar ook gelijk op stage moet, maar hou er rekening mee dat die dagen zwaar en veeleisend zijn. Ik was zelf de dag erna ook niks waard van pure vermoeidheid.
Misschien kun je eens informeren bij ouderejaars hoe de studiebelasting is dat eerste jaar? Bij de ene opleiding moet je je uit de naad werken, bij de andere zit je uit je neus te eten dus het is moeilijk te zeggen als je die opleiding niet gedaan hebt.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:50

-> STW

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 16:45

Het eerste jaar is het propedeusejaar, en ik ken wel iemand die de opleiding gedaan heeft, daar zou ik het aan kunnen vragen
ik weet wel dat het niet makkelijk is.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:46

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je je makkelijk leert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:53

Renee_vd schreef:
Het eerste jaar is het propedeusejaar, en ik ken wel iemand die de opleiding gedaan heeft, daar zou ik het aan kunnen vragen
ik weet wel dat het niet makkelijk is.....

Ik zou het daar even aan vragen.
Ik leer zelf heel erg gemakkelijk (heb qua tekst bijna een fotografisch geheugen) maar door de hoeveelheid opdrachten, presentaties, werkstukken, huiswerkopdrachten en daar bovenop meer te lezen voor je tentamens dan een normaal mens aankan in 40 uur (degenen die dachten dat dat ging zijn nu van school of hadden allemaal herkansingen voor het tweede jaar) heb ik het zelf bij mijn opleiding toch heel zwaar gehad het eerste jaar.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:07

oke dankje, zal het idd ff vragen...
iemand nog meer ervaringen?

ChonellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:56

Ik ben nu bezig met het afronden van me opleiding, al die jaren heb ik ook een vriend gehad en een bijbaan. Het ligt er ook aan of je veel moet reizen tussen vriend/opleiding/paard en ik heb het geluk dat ik samen met mijn zus paarden heb. (toen 3 inmiddels 2) Het is druk maar als je het een beetje organiseerd wel te doen.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:02

Ik heb precies hetzelfde gehad. Had ook een baan om de week op zaterdag en zondag. Daarnaast een eigen paard. Bij mij viel het op een gegeven moment echt niet meer te combineren. In het weekend was ik alleen nog maar aan het vliegen. Ik moest echt bijkomen van het weekend als ik maandag weer op school kwam! Hou er goed rekening mee dat je in het weekend niet alleen je vriend en werk moet plannen. Bijna alle feestjes en verjaardagen worden ook in het weekend gehouden. En wat denk je van het bezoeken van familie en vrienden of uitgaan?

Ik zat wel op kamers en had dus door de week genoeg tijd om mij rustig op mijn studie te concentreren. Maar helaas te weinig tijd voor mijn paard. Gelukkig hielp mijn zusje en had ik een goede verzorgster. Maar uiteindelijk had ik vaak het gevoel dat ik mijn paard te kort deed. Daarom ik hij dit jaar ook verkocht. Nu krijgt hij alle tijd en aandacht en daar ben ik heel erg blij om.Verder stop ik met mijn weekendbaan en werk nu door de week in mijn studentenstad.

Bedenk je heel goed dat het 1e jaar van een studie heel zwaar is! Je moet wennen aan de school en manier van werken. Verder was ik veel tijd kwijt aan projecten en zelfstudie (dus veel lezen).

Hou in ieder geval een strakke planning aan en laat die ook aan andere weten! De reisafstand naar je paard en naar school spelen ook mee. Ik zou wel enige hulp zoeken voor je paard als jij een keer niet kunt. En hou ook rekening met stages. Dat is soms bijna onmogelijk te combineren. Bedenk in ieder geval dat je opleiding altijd prioriteit 1 heeft. En dat je het niet kunt maken om groepsgenoten bij projecten in de steek te laten omdat jouw progamma te druk is.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:16

Ik studeer dit jaar af en ik ben van plan nog dit jaar een nieuw paard aan te schaffen!!

Ik ben 3 jaar ''paardloos'' geweest en dat was vooral voor het propedeuse jaar van mijn studie niet slecht.

Nu moet ik toegeven dat ik op een opleiding zit waar je echt heel weinig voor hoeft te doen (lerarenopleiding) dus ik heb wel mazzel. Ik werk aankomend jaar gewoon al 3 dagen in de week dus kan daarna vanuit mijn werk naar mijn paardje (dat ligt op de route).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:47

UK_eef schreef:
Nu moet ik toegeven dat ik op een opleiding zit waar je echt heel weinig voor hoeft te doen (lerarenopleiding) dus ik heb wel mazzel.

Ik zie dat jij Engels doet, kan best zijn dat je daar niks voor hoefde te doen, maar ik doe LO geschiedenis en geloof maar dat dat propedeusejaar zwaar was Clown
Niet voor alle lerarenopleidingen spreken dus! Vork

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:49

Heb een half jaar op dierhouderij gezeten in Den Bosch (HAS) en kon mijn paard er goed bij doen ook i.c.m. het zien van mn vriend etc. Alleen met praktijkweek wordt het moeilijk want dan zit je een week in Barneveld maar dat is geloof ik maar 3 keer in een jaar.
Ik ben maar 1 keer daar heen geweest want ben in december gestopt omdat de opleiding niet beviel.

Doe nu ook HBO (PABO) en iedere dag mijn paard en zie dan ook nog bijna iedere dag mn vriend en t lukt goed. Soms druk maar paardrijden is een goede ontspanning dus.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:59

Ik doe communicatie en heb tijd zat. Bijbaantje, paard (dat ver staat en ik dus ook iedere dag 45 min voor in de auto zit), twee keer per week op stap, zondag wedstrijd etc. Maar ga nu naar mijn derde jaar en moet 5 maanden lang 40 uur per week gaan stagelopen. Dat word wel pittig, vertrek om acht uur 's ochtends naar mijn stage straks, ga vanuit daar meteen door naar stal en ben dan rond 8 uur weer thuis 's avonds. Op de vrije dagen van mijn paard (2 dagen) zal ik een uurtje eerder thuis zijn. En ik denk dat ik een van die dagen helemaal niet ga straks, hij komt toch buiten. (goede stal met weidegang, 6x voer per dag etc. scheelt ook). Ik krijg gewoon stagevergoeding dus hoef er dan niet bij te werken. Ik leer gelukkig ook vrij makkelijk, dat scheelt ook weer. Ik zou het ook even aan meerdere mensen vragen die al op die opleiding zitten. Verder goed plannen en even naar de stalling van het paard kijken. Staat hij in volpension met dagelijks weidegang, kun je best een drukke dag je paard overslaan.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:00

Ik woon samen maar dat zegt helemaal niet dat je veel tijd met elkaar hebt
Daarnaast heb ik een paard en doe HBO...prima te doen..als je amar plant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:06

als je naar de HAS gaat in DB; goed te combineren! heb nu net mijn 1ste jaar daar erop zitten en was goed te combineren met werk (12 uur in de week), vriend, en 2 paarden. Verder was nog regelmatig bij de studentenverenigin te vinden.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:08

Oja en ik werk nog op de zaterdagochtend als crecheleidster.
Oja ik leer best lastig maar het is me toch gelukt!

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:15

ik ben net klaar met mijn opleiding
ik deed hbo coomunicatie, heb een vriend die ik bijna elke dag zie, 2 paarden en werkte toen op zaterdag en door de weeks s avonds een paar uurtjes.

het was inderdaad een hoop geregel. Ook heb ik veel dingen moeten laten varen. voor vrienden en veel uitgaan was een stuk minder tijd. ook aan soms eens lekker relaxen op de bank kwam ik niet veel toe. maar dit wist ik allemaal toen ik mijn paarden kocht. Ik had het er echt voor over omdat het altijd een droom was om eens een eigen paard te hebben.

ik denk dat je gewoon goed moet nagaan hoe graag je het wilt en hoe leuk je het vind. er komen namelijk zeker momenten dat je het helemaal niet meer ziet zitten. het blijft dan een dier dat niet voor zichzelf kan zorgen. en hoe erg je er ook tegen op ziet je moet gaan.

ik heb nu een full time baan en nog steeds een vriend. het blijft veel werk maar ik kan mijn paardjes voor geen goud meer missen!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:27

Inderdaad ligt aan zoveel dingen.
Ik werkte toen bijvoorbeeld (rijd sinsds 2 maanden niet meer) alleen zaterdag ochtend en ik had echt steeds minder tijd om naar Marilyn te gaan. Mijn opleiding (PABO) is niet moeilijk maar het kost veel tijd allemaal, bij mij ging het dus moeizaam. Ik kon zeker geen 5 dagen in de week gaan

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:24

Iemand die HBO Verpleegkunde gedaan heeft of gaat doen? Stuur me even een berichtje... ben nogal nieuwsgierig Knipoog

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:13

Mijn vriend zit op de HEAO Commerciële economie en is daarnaast wielrenner dus elke dag minimaal 3 uur trainen en 1 dag in de week vrij, verder werkt hij minimaal 2 dagen in de week, zaterdag en zondag wedstrijden en ziet hij mij op maandag/woensdag/vrijdag/zaterdag of zondag. Hij red het makkelijk. Het is denk ik ook wel hoe makkelijk jij leert en wat je nog meer wilt doen.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:28

ik doe hbo en werk zo nu en dan, heb een 'groot' sociaal leven en een paard, gaat prima!
goed plannen Ja

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:38

Dank jullie voor jullie reacties tot nu toe:)
Ligt er idd aa wat voor opleiding maar zoals ik het nu hoor is de combinatie wie ik wil proberen, goed te doen is:) ik hoop t maar