wie hebben er ervaring met sonja bakker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joeba

wie hebben er ervaring met sonja bakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 16:38

hallo ik zoek een goed dieet, wat je lang volhoud en zonder jojo effect.
Ik hoor veel over Sonja bakker, maar ik weet niet of er toevallig al een topic over is/
maar anders ben ik erg benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben en wat van effect het op je heeft?
klopt het echt dat je huid er beter van word en dat je meer energie krijgt?
hebben jullie ook wel is gesmokkelt of echt alleen maar wat er in het dag menu staat?
en wat van beweging ernaast, hoevaak en hoelang/
wat ik er over gelezen heb:

Methode Sonja Bakker biedt weinig handvatten voor blijvend gewichtsverlies
4 mei 2006

Het boek ‘Bereik je ideale gewicht!’ door gewichtsconsulent Sonja Bakker staat in de bestsellerlijsten. Het is het nieuwste in een lange rij vermageringsdiëten waarbij strikte menuvoorschriften gelden. Door deze te volgen, zal men afvallen. Het Voedingscentrum betwijfelt echter of het ook effectief zal zijn om op gewicht te blijven. Hiervoor zijn handvatten nodig om een gezond eetpatroon voor de lange termijn te ontwikkelen. Die biedt het boek te weinig.

De methode Sonja Bakker is opgebouwd uit 9 weekmenu’s, voor vrouwen en mannen. In het boek staat per week nauwkeurig omschreven wat er gegeten en gedronken moet worden. Daarnaast biedt het boek recepten en een aantal praktische tips. Als de menuvoorschriften worden opgevolgd, zal men afvallen, net als bij veel andere diëten. Een goed vermageringsdieet is volgens het Voedingscentrum een energiebeperkt dieet waarbij gegeten wordt volgens de Schijf van Vijf. Dit lukt niet helemaal met de Methode Sonja Bakker. Zo bevatten de menuvoorschriften bijvoorbeeld te weinig brood en zijn er dagen met minder zuivel of fruit dan in de Schijf van Vijf worden aangeraden.

Onnodig duur
Het Voedingscentrum plaatst kanttekeningen bij een aantal adviezen en weetjes uit het boek. Zo raadt Sonja Bakker aan om, ongeacht wat men verder drinkt, elke dag 2 liter water te drinken. Dit is absoluut niet noodzakelijk. Een volwassene heeft per dag 1,5 liter drinken nodig. Dit kan water zijn, maar ook thee, vruchtensap of elke andere drank. Ook worden bepaalde (vaak dure) merkartikelen expliciet aangeraden die ook vervangen kunnen worden door een goedkoper alternatief. Zo is alle magere zuivel geschikt voor een dieet, niet alleen speciale zuivelproducten van dure merken. Ten slotte staan er verspreid door het boek een aantal voedingskundige weetjes die niet stroken met wetenschappelijk onderzoek, zoals ‘van witte wijn krijg je cellulitis’, ‘fruit reinigt je lichaam’ en ‘koffie onttrekt vocht aan het lichaam’.

Gewichtsverlies op termijn
Het boek biedt een aantal nuttige adviezen om een gezond eetpatroon te ontwikkelen voor de lange termijn, zoals eet gevarieerd, neem 3 hoofdmaaltijden en beweeg voldoende. Het is echter zeer de vraag of deze summiere informatie genoeg inzicht geeft om het eetpatroon structureel aan te passen en zo het risico op terugval te verkleinen. Er wordt te weinig aandacht besteed aan wat veel en weinig energie levert.

Sizzy

Re: wie hebben er ervaring met sonja bakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:20

-> VT

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:26

Hallo,

Ik volg nu een aantal weken het Sonja Bakker dieet. En ik moet zeggen, het bevalt goed. Je mag redelijk wat eten en het is zeer gevarieerd. Het enige waar ik tegen aan loop, is dat er zo weinig vervanging is voor vegetarische mensen (zoals ik dus)

De kilo's verdwijnen gestaag, maar niet te hard. En ik heb idd een stuk meer energie (maar goed, we aten ook wel heel erg slecht). Ik ben er (tot nu toe dus) zeer tevreden over.

Het is wel de eerste 2 weken wennen, omdat je toch minder eet als je gewend bent. Suc6!!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:30

Ik heb 2 collega's die het camebridge dieet volgen.
Binnen 2 weken 5 kilo kwijt.
Misschien is dat wat voor je.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:23

ik zit nu in week 3 van het SonjaB. dieet, en het bevalt mij ook prima, veel variatie en afwisseling, en heel gewone dingen die gewoon in de supermarkt te koop zijn. geen supplementen shakes of andere rare dingen.
Ik heb nog niet echt honger gehad, en denk dat ik het zo best een tijd vol kan houden. Vooral de regelmaat is voor mij belangrijk.
Ik ben in de 2,5 week dat ik bezig ben nu 5,6 kilo kwijt, en wil er nog wel 10 vanaf.
Ik ben dus positief hierover!
Ik heb in het verleden verschillende dieten gedaan, waaronder Atkins, slimfast, etc, en daar val je ook wel van af, maar inderdaad komen die kilo's er ook heel snel weer bij als je weer 'normaal' gaat eten. Ik hoop dat dat nu niet zo is.

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:46

wat kost dat boek van haar? en waar haal je het?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 00:09

ik had het bij Bol.com besteld, a 13,95 ,maar ze hebben het geloof ik ook wel in de boekwinkel, v&d of hema...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:35

Hier hebben ze hem gewoon bij de Bruna. Lachen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:53

Maar als ik het goed begrijp, dan is het een voedingsschema? Zij bepaalt wat je per dag eet? Je mag niet kiezen uit bepaalde dingen ofzo? Heb het ff snel doorgelezen.. Dus ik kan me vergissen... Ik wil namenlijk ook wel wat kilotjes kwijt, en zo te horen gaat het hier wel snel mee!! Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:25

je mag wel kiezen hoor, ze heeft per voedingsgroep een lijstje met alternatieven. het gaat inderdaad snel, en makkelijk vind ik.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:15

Dan ga ik dat ook maar eens proberen denk ik... Ik wil ook wel wat kilo's kwijt..
Maar komt het er niet snel bij op als je er mee stopt? Want dan is het nog zonde.. Clown

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:14

Tuurlijk komt het er wel bij als je stopt Clown Dat is met alle dieten zo, wanneer het bewuste dieet is gebaseerd op calorievermindering.

Je zult je eetgewoonten de rest van je leven aan moeten passen, als je niet weer wilt aankomen! Als je sneller wilt afvallen, dan gebruik je je gezond verstand: gezond eten, voldoende drinken, niet te veel snoepen en veel lichaamsbeweging..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:18

Ik heb het boek gekocht, en ik doe nu 3 weken een beetje 'free style' Sonja Bakker. Ik doe dus sowieso al niet de maandag op de maandag en de dinsdag op de dinsdag (maar dat hoeft ook niet echt, geloof ik), en ik varieer veel (wel op basis van de variatielijstjes in het boek). Soms doe ik ook een week met 3 maandagen en een vrijdag als dat beter uitkomt. Zal dan allemaal wel niet zo snel gaan als het zou kunnen, maar anders is het me echt te onhandig allemaal.

Ben nu wel in 3 weken al 4,5 kilo kwijt, dus eens kijken hoe ver we komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:45

Chubby schreef:
Tuurlijk komt het er wel bij als je stopt Clown Dat is met alle dieten zo, wanneer het bewuste dieet is gebaseerd op calorievermindering.

Je zult je eetgewoonten de rest van je leven aan moeten passen, als je niet weer wilt aankomen! Als je sneller wilt afvallen, dan gebruik je je gezond verstand: gezond eten, voldoende drinken, niet te veel snoepen en veel lichaamsbeweging..

dat is helemaal waar!! het boekje is een leidraad en een goede start, maar het is wel de bedoeling dat daardoor je eetpatroon zo wordt veranderd dat je op je goede gewicht blijft.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:46

Oh dat gaat echt snel allemaal he?? Wat leuk!
Ik krijg er al helemaal zin in! Ik ga voor de 15 kilo!!! Haha!
Als ik dat er allemaal af krijg, dan ben ik echt super tevreden!!! Clown

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:56

succes DianneF!! ik ben nu 4 weken bezig en 7,5 kg kwijt. Uiteindelijk wil ik wel op de 70 uitkomen, dan moet ik er ook nog ruim 15 kwijt...

JackieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:57

Hoe duur is het boekje en waar te koop. Misschien heeft iemand van jullie ongeveer een voorbeeld dag want m'n moeder kookt en gaat echt geen rekening mt mij houden

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:05

Thanks Juval! Maar houden jullie je er allemaal strak aan dan? Of "zondigen" jullie ook wel eens een keertje..?? Kan nu al niet wachten tot maandag! Haha, maar mn moeder wil niet eerder.. Haha!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:49

bijvoorbeeld het dagmenu van vandaag (week 5, dag1)
ontbijt: 1 plak ontbijtkoek met halvarine
tussendoor: 1 appel
lunch: 1 volkoren tosti met een plak ananas
tussendoor: 1 glas optimel drink of halfvolle melk
diner: 125 gr. gekookte aardappels, 250 gr. witlof, 75 gr rundergehaktbal, 1 scheplepel magere jus en rauwkost
's avonds: 250 gram magere kwark

Ik smokkel wel eens, bijvoorbeeld vanavond heb ik yoghurt genomen in plaats van de kwark. In het boekje staan alternatieven voor de voedselgroepen.
Ik zondig ook wel eens hoor, niet met snoepen, maar dat ik iets anders eet dan wordt voorgeschreven, afgelopen vrijdag hadden we friet en spareribs, dat was echt slecht! maar wel lekker... de volgende dag rustig aan gedaan, en de 'schade' valt gelukkig mee.

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:50

Ik heb eigenlijk alleen maar goede verhalen oer sonja bakker gehoord!!
bij de meeste mensen schijnt het echt te helpen..maar je moet het wel weten vol te houden en zorgen dat je niet elke keer terug zakt!!suc6 ermeej

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:53

ik kan het dieet aanraden.. ookal ben ik er nog maar 1 dag mee bezig!
het voordeel aan DIT dieet is : je eet 'normaal' dus neit elke dag alleen maar koolsoep ( het koolsoepdieet) of niet alleen maar vlees ( koolhydratendieet) etc... je eet normale dingen! en hetgeen waar dit dieet om draaid is dat je gevarieerd eet. dus niet aosl ik gewend was ELKE dag ontbijt en lunch boterhammen... nu ook crackers ed.
ik kan het aanraden!!!

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:56

ik vond het echt niks, kon het gewoon niet lang volhouden, had steeds honger en ben van mening dat je dit op lange termijn niet volhoudt. Ik ben nu meer gaan sporten en let wat meer op mn voeding. Dat is voor mij een betere manier om het vol te houden. Het boekje ligt hier alweer een poosje stof te happen....

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:20

En is South Beach niet iets voor je.. echt een paar collega's van me deden het (ze blijven overigens strak) en het vloog eraf die kilo's

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:24