Wie heeft de stap genomen om te verhuizen naar buitenland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Wie heeft de stap genomen om te verhuizen naar buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 20:58

Ik ben op zoek naar mensen die de stap hebben genomen en verhuisd zijn naar het buitenland?

Ik heb zelf plannen om over een jaar naar Frankrijk te gaan, ik kan daar aan het werk, mijn paard kan mee.

Ik ben me aan het oriënteren op de huizen daar, ben mijn Frans aan het ophalen en moet nog veel dingen doen, maar om eerlijk te zijn, zie ik door de bomen het bos momenteel niet.

Ik wil zoveel dingen tegelijk doen en vind het allemaal erg moeilijk. Vooral doordat ik nu zoveel info krijg en nog zoveel vragen heb over alles, waar ik niet echt een duidelijk antwoord over kan krijgen.

Ik ben op zoek naar mensen die ook de stap hebben genomen, een huis hebben gekocht/gehuurd in buitenland... liefst ook paard mee hebben genomen.

Hoe bevalt het daar? Valt het tegen? Qua taal en mensen?
Kende je de taal al?
Word je geaccepteerd door de mensen daar?

Ik kan geen werk vinden wat te maken heeft met mijn studie nu meteen, maar kan aan een andere job komen die ook redelijk tot goed betaalt (in ieder geval waarvan ik mezelf en paard kan onderhouden). Vanuit die job wil ik me verder gaan oriënteren op werk waarvoor ik geleerd heb.
Ik zou graag willen weten, hoe je het aangepakt hebt met werk?
Meteen werk gevonden wat je "interesseert"? (waarvoor je hebt geleerd?) Óf eerst iets anders gedaan?

Kortom: brand los... en als ik de verhalen lees.. dan kom ik vanzelf bij meer vragen eventueel..

Alvast bedankt Lachen

Justy

Re: Wie heeft de stap genomen om te verhuizen naar buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:51

NM --> LZP

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:03

Nu had ik zelf niet de stap ondernomen, maar mijn ouders wel.. Nu ben ik 1x oud genoeg geweest om dit goed mee te maken en na te vertellen.

Wij hebben 2x 3 jaar op de Antillen gewoond. Nu heb ik de taal voor die 3 jaar niet geleerd, ik zat nog op school en heb mijn tijd daar in gestoken. Ook mijn ouders hebben het niet geleerd, maar ook puur omdat ze wisten dat we niet langer dan 3 jaar er zouden zitten.

Wij werden niet echt geaccepteerd door de oorspronklijke bewoners daar. Nu zullen de Fransen ook wel niet te vergelijken zijn met de Antillianen (ivm met Inkomsten). Mijn ouders gaan volgend jaar misschien weer, maar ik heb besloten om hier te blijven.

Een vriendin van mijn moeder is met haar gezin vanuit de Antillen naar Frankrijk verhuist ipv Nederland. Wij moesten er niet aan denken, en ook haar kinderen (groep 8 en 2de) helaas ook niet. Maar nu na ongeveer 1,5 a 2 jaar willen ze er niet meer weg ! De kinderen waren heel snel al opgenomen op de scholen en de taal hadden ze zo onder de knie, zelfs de jongste kon zich binnen een half jaar redden op school ! De mensen schijnen erg sociaal te zijn.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:57

Mijn oom is naar Australie gegaan, en mijn tante (van de andere kant van de familie) is naar Zweden gegaan. Beide hebben de eerste jaren als erg zwaar ondervonden, maar zijn er nu helemaal gelukkig mee!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 01:19

Ik ben in 1999 naar Portugal gekomen (en wil nooit meer terug). Ik heb niet meer megenomen dan kleding en de mijn papieren, eigenlijk. Mijn ponies zouden komen als ik een plek had gevonden, maar ze zijn in de tussentijd in Nederland achterover gedrukt. Daar heb ik het heel moeilijk mee gehad, maar ik ben hier ook redelijk snel weer aan paarden gekomen. De taal was geen probleem, ik heb een talenknobbel en sprak al Spaans en Frans , wat best wel helpt met Portugees. Ik keek Portugese TV, luisterde naar Porugese radio en maakt contact met de buren en mensen uit het stadje. Binnen een paar maanden begreep ik bijna alles en sprak ik goed Portugees.
Ik had geluk dat ik mijn werk mee kon nemen, ik schreef voor ponystripbladen. Daarnaast heb ik een uitkering omdat ik 100% afgekeurd ben.
Ik wordt goed geaccepteerd door de mensen hier, maar dat komt omdat ik me zoveel mogelijk heb aangepast en me nederlig opstel. Ze houden niet van wijsneusjes en mensen die haast hebben. Je moet hier erg veel geduld hebben, alles komt "morgen" en "morgen" betekent gewoon niet vandaag, maar hoeft niet persee meteen de volgende dag te zijn....
Verder merkte ik al snel dat men geen "nee" wil zeggen. Dus men zegt "ja" maar doet het vervolgens gewoon niet.
De (hitsige) mannen zijn ronduit een probleem. Ik werd en word lastig gevallen. Nu bijna iedereen me kent is het wat minder, maar het komt nog voor dat ik agressief moet worden om te laten merken dat vrouwen die alleen ergens heen gaan niet persee prostituees zijn. Maar hier trouwen ze en gaan vervolgens vrijwel onmiddelijk op zoek naar een bijzit of gaan gewoon met verschillend vrouwen vreemd. Maar hun vrouwen mogen niet eens naar een ander kíjken...
Dat zal per streek verschillen.
Ik ben zo ingeburgerd dat ik kreeg te horen "Als je nog een tattoo neemt (ik gebruik neptattoos), lijk je wel een buitenlander".
Wat me het eerste opviel is dat mensen ongelooflijk beleefd zijn en dat ze iedereen die ze kennen altijd uitgebreid groeten, al hebben ze haast (voor zover een Portugees haast kan hebben). je kunt ook overaal maar aan komen waaien op elk uur en je krijgt onmiddelijk iets te eten en te drinken aangeboden als zijn de mensen nog zo arm. Eten is hier enorm belangrijk en dient in (groot) gezelschap te worden gedaan. Familie banden zijn heel hecht. Ik besef hier eigenlijk hoe individueel ingesteld Hollanders (kunnen) zijn.
Ik heb de eerste maanden van een Nederlander gehuurd, maar dat was in verhouding onwijs duur, dus ik ben snel van een Portugees gaan huren en ik huur nu van weer een andere Portugees.

De kans op "slagen" in het buitenland ligt vooral aan je aanpassings- en incasserings vermogen. Elk land brengt zo zijn eigen dingen mee.

Jennasilver

Re: Wie heeft de stap genomen om te verhuizen naar buitenlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 02:10

Ik ben op mijn 16 met mijn ouders op Aruba gaan wonen. Op deze leeftijd was de omschakeling erg groot. Van mijn 21ste tot mijn 24ste heb ik met mijn gezin in Nederland gewoond. Ik heb in die 3 jaren alleen maar een rottijd gehad. Geen familie had het verschrikkelijk koud en kan niet meer wennen. Sinds twee jaar ben ik terug op Aruba en voel me dolgelukkig. Wist nooit waar ik thuis hoorde , maar nu weet ik het hier. Ik heb geen spijt dat we terug zijn mijn kinderen hebben de taal snel opgepakt.
Ik vind wel ook al ga je maar voor korte tijd je moet je wel aanpassen en de taal leren. Anders wordt je nergens geaccepteerd. En je moet fexibel zijn niet je eigen blind staren op de Nederlandse manier. En respect voor de cultuur voor een ander. Toen ik de eerste keer op Aruba woonde kon ik de taal niet maar nu een jaartje wel. Ik heb mijn opleiding ook hier gedaan en twee van onze drie kinderen zijn hier geboren.
Ook hier geld wat vandaag niet kan kan morgen ook nog. Hechte familiebanden. Ik vind dat ik hier meer vrij tijd en vrijheid heb. Ik kan me hier een paard veroorloven terwijl dat in nederland ondenkbaar zou zijn. Amber jammer dat je niet de moeite heb genomen de taal te leren dat maakt echt een verschil.
Misschien had je dan ook een leukere tijd gehad.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 04:24

Ik woon in Amerika.
We zijn hier ook voor drie jaar. Wij hoefden niet heel veel zelf te regelen, omdat het vanuit de baan ging. Dus we hoefden niet zelf op zoek naar een baan en werden geholpen met andere dingen. Het was wel een hele verandering, maar ik heb er wel veel van geleerd. Qua taal enzo, maar ook over mezelf en over mensen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:24

Ik ben op mijn 21e verhuisd naar Ierland. Het plan was om daar "voor altijd" te blijven, maar inmiddels ben ik al weer een paar jaartjes terug in Nederland.

Ik heb daar een tijdje zeer weinig gedaan en daarna samen met een vriend een IT bedrijfje gehad. Dat groeide later uit in een relatie... Woonden samen, werkten samen... En toen ging het uit.

In mijn eentje een flat aanhouden in Dublin was voor mij onbetaalbaar, dus toen ben ik weer terug verhuisd naar Nederland.

Bij mij was het toen eigenlijk een kwestie van boeltje inpakken en in het vliegtuig springen. Mijn pony heb ik destijds verkocht en daardoor had ik wel wat speling qua financien. Woonruimte had ik via een kennis (een kamertje). En verder heb ik eigenlijk bar weinig geregeld.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:31

Ik heb een jaar in Engeland gewoond. Het lijkt een grote stap om zover weg te gaan, maar achteraf vond ik het gemakkelijk om me aan te passen aan de mensen daar. Het lijkt verder weg dan het is, en je kunt als het niet bevalt altijd weer terugkomen. Ik sprak de taal al wel erg goed, dat is het makkelijke van het wonen in een land waar engels de eerste taal is! Ik had zelf wel problemen met het vinden van werk, want in Engeland heb je overal papieren voor nodig en als buitenlandse ben je eigenlijk altijd in het nadeel. Ik had 1 voordeel, ik hoefde geen huis te huren/kopen want ik kon meteen bij mijn vriendje gaan inwonen.

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is hoe je je leven in het buitenland ervaart, maar ik denk dat het altijd het proberen waard is. Je leert er namelijk wel een heleboel van. Ik ben er zelf een stuk zelfstandiger en volwassener van geworden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:43

Ik woon nu zo'n 4,5 maand in Londen, Verenigd Koninkrijk, en heb het prima naar m'n zin!

Iets meer dan een maand voor mn verhuizing ben ik via internet gaan kijken voor woningen. Ben een weekendje naar Londen geweest om deze te bekijken en zo mogelijk afspraken gemaakt voor degene die me uiteindelijk beviel. Een week later kreeg ik te horen dat ik de woning/kamer (met 2 huisgenoten) had en een maand later kon ik intrekken.

Voor werk ben ik naar verschillende uitzendbureau's gegaan, maar ik kan aanraden om naar een uitzendbureau voor meerdertalig werk te gaan. Zo ben ik aan m'n baan gekomen bij zeer grote financiele instelling waar ik sinds 1 augustus een vaste aanstelling heb voor een zeer riant salaris.

Via werk, huisgenoten en een vriendin die ik al in Londen kende, heb ik meer mensen ontmoet en ben zo langzaam een vriendenkring aan het opbouwen.

Laat maar weten of je verder nog vragen hebt? Lachen

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:05

nou zitten er hard over na te denken .naar australie of new zeeland ofzo ..dat nederland wordt steeds erger .....

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:40

Een vroegere kennis heeft overal in de wereld gewoond vanwege het werk. Er zijn wel een aantal dingen die hij goed regelde. Kijk bijvoorbeeld goed na wat je met zaken als verzekeringen, pensioen en sociale zekerheid doet. Het kan namelijk zijn dat je geen recht meer hebt op bepaalde voorzieningen. Die kennis heeft sinds het begin zelf zijn pensioen gespaard omdat hij te weinig in Nederland was. Ook moet je kijken hoe het zit met werken. EU is wel vrij verkeer van werk maar soms moet je toch nog een speciale pas of kaart hebben. En wat te denken van zaken als een sofinummer etc.

En een advies doe een goede taalcursus! Dat helpt echt heel erg om contact te maken en geaccepteerd te worden door de bevolking. In Frankrijk wil men gewoon geen Engels praten dus daar kom je niet ver mee.

En kijk naar alle progamma's op tv over hoe je niet moet emigreren.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:56

Ik ben dan wel niet geëmigreerd, maar ben vijf maanden in München geweest. Ik had het voordeel dat ik al een baan/stageplaats had voor ik uit Nederland vertrok. Een kamer heb ik gevonden via een website waar mensen kamers en woningen te huur aanbieden, zonder tussenkomst van een makelaar.
Ik heb het er erg naar mijn zin gehad. Het is wel belangrijk om je open te stellen voor je omgeving. Woon je in een huis met meerdere mensen, maak eens een praatje (liefst in hun taal, en niet in het Engels). Over het algemeen wordt het meer gewaardeerd als je, zoals in mijn geval, in het Duits iets probeert duidelijk te maken dan dat je in het Engels begint.
Ook ben ik direct salsalessen gaan nemen. Hierdoor leer je ook weer mensen kennen, en het scheelt een avond thuis zitten.
Verder heb je tegenwoordig genoeg mogelijkheden om contact te houden met vrienden en familie (MSN, Skype, e-mail), en vinden zij het vast ook erg leuk om eens te zien waar jij nu zit. Nou heb ik sowieso al niet snel last van heimwee, maar dat heeft ook zeker geholpen.
Al met al was het zo'n leuke ervaring dat ik graag in de (nabije) toekomst weer naar het buitenland zou vertrekken, maar dan voor langere tijd. *LOL*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:59

Telt mijn verhuizing naar Belgie mee? Clown

Ik ben maar een uurtje verderop gaan wonen en toch was het een grote cultuurshock. De taal sprak ik uiteraard wel (afgezien van die rare dialectwoorden) maar de Belgen waren heel anders en het heeft best een hele tijd geduurd voor ze mij als 'brutale Hollandse die zomaar alles zei wat in haar gedachten opkwam' accepteerden en ik leerde om mijn kwek een beetje dicht te houden. Ik heb zeker een half jaar heel geisoleerd gezeten hier, ik ging wel naar mijn paard maar er werd zelfs geen 'hallo' terug gezegd op stal, door mensen die ik dagelijks zag! Ik heb moeten wennen aan andere normen en waarden, dingen als andere openingstijden, een kleiner aanbod in de supermarkt etc. Ik heb me in het begin heel erg alleen gevoeld en was echt vaak triest. Dat heeft toen veel spanning gezet op mijn relatie want als mijn vriend thuiskwam van zijn werk en rust aan zijn kop wilde, wilde ik graag aanspraak.

In eerste instantie heb ik nog een tijdje in Nederland gewerkt (op en neer gereden), daarna heb ik in Belgie werk gezocht. Dat viel erg tegen omdat ik geen Frans spreek en voor de hogere functies was tweetaligheid nodig. Uiteindelijk heb ik een opleiding gevolgd, simpel werk gedaan, en uiteindelijk weer aan de studie gegaan in Nederland want... mijn HAVO-diploma werd niet erkend om hogeschool te gaan doen en lager vond ik zonde!

Inmiddels ben ik hier trouwens heel goed gewend en zou ik niet meer terugwillen, woon hier nu dik 4 jaar. Maar de omschakeling heeft zijn tijd nodig gehad en zo zie je: zelfs in het buurland is het al heel anders!

En nu zijn we naar een ander huis aan het kijken en we sluiten niet uit dat het in het buitenland gaat zijn, kan ik weer aan een ander land gaan wennen Clown

manic

Re: Wie heeft de stap genomen om te verhuizen naar buitenlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:08

flowerxxx schreef:
Kijk bijvoorbeeld goed na wat je met zaken als verzekeringen, pensioen en sociale zekerheid doet.

Da's wel een goede trouwens. Ik heb dit opgelost door gewoon bij mijn ouders ingeschreven te blijven staan. Niet helemaal correct, maar goed... "Een reis om de wereld" zeg maar. Zolang je nog gewoon ingeschreven staat in Nederland is dit geen probleem.

Qua ziektekosten had ik een europa polis of wereld polis van het zilveren kruis. Wel duur en alleen geldig voor inwoners van Nederland maar goed, het werkte.

Inmiddels ben ik wel weer erg blij met mijn ziektekostenverzekering en pensioenopbouw :-] Maar goed, daar denk je toch niet aan als je jong bent.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:16

haha Urielle, Belgie is idd toch een hele cultuurshock!

wij hebben 10 km verderop gewoond, in overpelt(zitten nu vlakbij lommel, bergeijk is nog n'wt NL haha) en wat een verschil was dat zeg!!!
Bjorn kon er niet wennen(beetje dezelfde dingen als jou had ie, zo erg dat ie maar van 7.30-22.30 ging werken om maar niet thuis te zijn!!) en na 1,5 jaar hebben we dus een huis gekocht in Bergeijk

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:21

Tja ben druk aan het aftellen wathet gaat worden weet ik niet maar buitenland en ver weg zeker.

Gelukkig wordt alles geregeld door mijn vriend en hoef alleen de dingen die ik hier heb te regelen.

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:33

Ik ben vorig jaar naar Australie gegaan. Dit omdat ze mijn toen nog vriend een baan aangeboden hadden. Wij zijn daar wezen kijken, en gelijk 2 weken vakantie gehad Haha! En het was ons goed bevallen. Toen we weer terug waren in Nederland moesten we allerlei formulieren invullen en opsturen. Vaak ook midden in de nacht een aantal telefoontjes plegen (door het tijdsverschil)
In de tussentijd zijn we ook getrouwd, want anders mocht ik niet mee. In April zijn we begonnen met alle papierwerk en in Juni zaten we in het vliegtuig op naar Australie. Eerst hadden we een tijdelijk visa, die we nu aan het omzetten zijn in een permanent. Waar echt een hele hoop tijd in gaat zitten.
Wij hadden het geluk dat we al woonruimte hadden. Bij mijn man zijn werk zit een huisje inbegrepen en een auto. ERg handig.

Ik heb de eerste maanden thuis gezeten, want er moest een hoop gedaan worden in het huis.
Na die paar maanden ben ik op zoek gegaan naar werk in de paarden. Daar heb ik voor geleerd en aangezien hier veel paarden zijn dacht ik dat het wel ging lukken..... NIet echt dus. Maar gelukkig toch gevonden :

De mensen zijn hier allemaal erg aardig en vangen ons goed op. Dit is mede omdat de mensen hier in het algemeen erg aardig zijn, maar ook omdat wij ook al best een aardig woordje engels spraken. Dan doen de mensen iets meer moeite voor je.

Er zijn natuurlijk altijd dingen waar je erg aan moet wennen. Maar naarmate de tijd vordert kom je er vanzelf achter hoe alles in elkaar zit.

Mijn paarden heb ik niet mee kunnen nemen, heb er wel over nagedacht en bij verschillende bedrijven offerte aangevraagt maar dat was toch net een beetje erg te veel.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:46

ik ben 14 jaar en ik woon vanaf 1 september 2006 officieel in frankrijk.
ben net 3 weken naar frankrijk geweest en ben nu weer een weekje bij mijn moeder in nederland om spullen op te halen etc.
mijn moeder en zus wonen in nederland en mijn vader, stiefmoeder en stiefzussen in frankrijk en daar ga ik nu dus eindelijk ook heen (wilde vorig jaar al gaan maar dat ging niet door om redenen waar ik het nu niet over ga hebben.
ik heb eerlijk gezegd niet heeeeeel je verhaal gelezen..
maar mijn stiefzus ging er ook op haar 14e heen zonder ook maar enige franse basis what so ever.. dus het is niet noodzakelijk om je in de franse boeken te storten.. van een maandje intensief contact met franse leer je veeeeeeel meer dan je uit zo'n boek leert.. alhoewel een basis is nooit slecht.. in de praktijk kun je het misschien wel maar theorie is ook handig om te kennen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 19:06

wow, bedankt voor de reacties.

ik ben het er helemaal mee eens dat je pas de taal leert praten als je daar woont en leeft, maar ik wil me toch een beetje goed voorbereiden.

Qua pensioen etc dat ga ik nog eens bekijken hoe dat precies zit.
Bedankt voor de tips iig.

Ik ga dit najaar naar de streek waar ik wil gaan wonen, mezelf oriënteren op alles.
Ik heb een NL gezin gevonden die me willen "rondleiden".
Erg aardig Lachen

Bedankt voor de reacties Lachen

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:20

suc6, ik ga overmorgen weg Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 20:51

ja dank je, jij ook succes Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:55

Ik meld me even aan als meelezer Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 20:56

welkom, hihi..
Mag ik vragen wat jou plannen zijn?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:11

Eh... eerst m'n studie maar afronden. Maar ik wil in ieder geval een keer naar het buitenland. Ik denk nu vooral aan Duitsland, maar omdat ik misschien ooit natuurlijk bekapper wil worden, zou dat geen optie zijn (mag daar niet). Spanje lijkt me mooi, Portugal ook (superland), Frankrijk ook, maar het is daar allemaal zo warm!
Gelukkig nog zat tijd om er over na te denken.