online winkel openen, hoe gaat dat met belastingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

online winkel openen, hoe gaat dat met belastingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:52

Hallo,
Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen , ik heb namelijk een vraagje.

Ik wil graag een online winkel openen. Waarin weet ik nog niet helemaal, maar ben ben benieuwd hoe gaat dat met belastingen etc? Ik wil dit nl graag naast mijn baan gaan doen parttime.
Weet iemand hier hoe dat gaat ? Kan iemand mij hier meer over vertellen ? Ik ben nl benieuwd hoe men dat doet qua boekhouding en qua belastingen etc.

Groetjes leonie

harnessmaker

Re: online winkel openen, hoe gaat dat met belastingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:18

Ga eens naar de Kamer van Koophandel!
Daar kan je alle info krijgen die je nodig hebt.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:22

EA --> LZP

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:58

Nou ehhh, gewoon, de boekhouding van deze winkel bijhouden en daar aan het eind van het jaar (of eigenlijk meer in het begin van het volgende jaar) een jaarrekening van opstellen zodat je het resultaat van de onderneming aangeeft in je aangifte inkomstenbelasting. Daarnaast dien je nog (meestal) per kwartaal aangifte omzetbelasting te doen. Formuliertje invullen van de belastingdienst (opgaaf gegevens startende ondernemingen) en inschrijven KvK en klaar is Klara!
(nee das wel heel simpel gedacht...)

Qua administratie moet je goed bijhouden wat de uitgaven en inkomsten zijn, let erop dat de inkoopbonnen ook correct zijn (dus ook voorzien van het bedrag aan BTW, anders geen aftrek mogelijk).

Wat wil je nog meer weten?

Is het levensvatbaar wat je via internet wilt gaan verkopen?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:07

Idd net zoals een normale winkel: een boekhouding voeren en aangifte doen. Inschrijven bij de KvK kan iedere idioot, BTW-nummer aanvragen is ietwat lastiger maar valt ook wel mee.

Je moet er vooral rekening mee houden dat je aangifte IB wel eens fraai kon worden, aangezien je over je evt. winst ook loonbelasting ed zult moeten betalen (dat voel je in loondienst wat minder).

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 22:26

hallo, bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels al een heel boekwerk van de kvk thuis liggen , ben druk aan de studie.
Het allerliefst zou ik een ruiterwinkel beginnen, maar of dat levensvatbaar is ?

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 22:28

Laat ik het zo zeggen , ik wil niet een van die idioten zijn die maar een kvk nummer aanvraagt Lachen
Ik ga eerst me helemaal verdiepen in het hoe en wat.
Ik ben me momenteel ook aan het verdiepen in het maken van een website....erug leuk trouwens !

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:15

Ik weet niet of het levensvatbaar is denk dat er al redelijk veel zijn.

Misschien iets meer in combinatie van 2de hands zoeken dus spullen inkopen iets onderhoud doen en verkopen. Zoals hoofdstellen, dekens, kleding enz... mensen willent och altijd graag geld besparen.

Omdat het 2de hands is hoef je niet nog een keer de BTW te berekenen bij verkoop je maakt dan gebruik van de Marge regeling (zie belasting site). Kan erg leuk zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:25

leonietje schreef:
hallo, bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels al een heel boekwerk van de kvk thuis liggen , ben druk aan de studie.
Het allerliefst zou ik een ruiterwinkel beginnen, maar of dat levensvatbaar is ?

Meid, als je inderdaad besluit collega te worden heet ik je van harte welkom Knipoog Laten we dat voorop stellen.
Maar als ik je een advies mag geven, niet doen!
Het is op het moment binnen de branche algemeen bekend dat er veel te veel zijn, de concurrentie is moordend te noemen, daardoor de marges laag.
Wil je enigzins meedoen moet je toch een hoop investeren zowel financieel als in tijd, vergis je daar alsjeblieft niet in!
Geld verdienen in de ruitersportartikelen valt (zeker op dit moment) niet mee!
Ik heb de keuze ervoor gemaakt, en heb er nog geen moment echt spijt van gehad, maar ik hoef er godzijdank niet van rond te komen, en hoef het niet naast een baan te doen. Maar af en toe vraag ik me af waarom ik geen balletartikelen, bloemzaadjes of weet ik veel wat waar de internetmarkt niet van overstroomt ben gaan verkopen. Clown

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 21:59

Alwiene schreef:
leonietje schreef:

Meid, als je inderdaad besluit collega te worden heet ik je van harte welkom Knipoog Laten we dat voorop stellen.
Maar als ik je een advies mag geven, niet doen!
Het is op het moment binnen de branche algemeen bekend dat er veel te veel zijn, de concurrentie is moordend te noemen, daardoor de marges laag.
Wil je enigzins meedoen moet je toch een hoop investeren zowel financieel als in tijd, vergis je daar alsjeblieft niet in!
Geld verdienen in de ruitersportartikelen valt (zeker op dit moment) niet mee!
Ik heb de keuze ervoor gemaakt, en heb er nog geen moment echt spijt van gehad, maar ik hoef er godzijdank niet van rond te komen, en hoef het niet naast een baan te doen. Maar af en toe vraag ik me af waarom ik geen balletartikelen, bloemzaadjes of weet ik veel wat waar de internetmarkt niet van overstroomt ben gaan verkopen. Clown

Hallo,

Ja ik weet het.....ik ben me heel goed bewust dat er al zoveel online ruiterwinkels zijn.Daarom twijfel ik ook zo vreselijk. Dus misschien word het wel iets anders, maar toch blijft het trekken. Ik hoef er ook niet van rond te komen momenteel want ik ben van plan eerst te blijven werken en te kijken hoe het gaat.
Ik ga eerst het een en ander goed onderzoeken voor ik de stap zet,ik ga beslist niet over 1 nacht ijs. En idd ik heb vandaag (kom ik even terug op Silvia) even met het KvK gebeld, ik zou bij wijze van..vandaag al een kvk nummer kunnen ophalen, even rijbewijs en bankafschrift meenemen, niet ouder als 4 weken !!!! Ik heb een afspraak gemaakt met het KvK , ik hoop dat na volgende week dinsdag mij het een en ander duidelijk word, wat ik wil etc. En wellicht slaap ik dan ook weer normaal Haha! , ik ga er mee slapen , en ik sta ermee op momenteel. Ben zodra ik thuis ben , de hele tijd op internet aan het surfen, op de kvk site, belastingdienst etc.

Alwine bedankt voor je eerlijkheid. Je zet me terecht even weer met beide benen op de grond.
Heb stiekem even je site opgezocht, ziet er netjes uit !

Ik denk dat ik nu maar de computer af ga sluiten.... Bloos , dan slaap ik strax ook vast beter !