oproep consumentenstaking ivm de Euro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FotoDesign

oproep consumentenstaking ivm de Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-02 09:34

Oproep Consumentenstaking i.v.m. Euro!

Zoals wij steeds in onze beurs merken,is sinds de invoering van de Euro alles duurder geworden.
Voorheen kon je nog voor de kleine koter een ijsje kopen voor een
gulden,nu betaal je een Euro !!
Duidelijk merkbaar is de prijsstijging aan de benzinepomp, parkeerautomaten, horeca, supermarkten enz.
Had je voorheen met 20 gulden een leuk avondje uit,nu rekent zich dat in de Euro.
Er heerst een gevoel van: men heeft het Gulden teken eenvoudig
verwisseld met het Euro teken.
Daar moet nu een einde aankomen, wij roepen een consumentenstaking op.

En wel op 1 Juli 2002 !!
Op deze dag kunnen wij een teken geven,waaraan iedereen mee mag en moet doen,ook jij !!
Het zou geen enkel probleem moeten zijn, een dag geen geld uit te geven (geen levensmiddelen inkopen,niet tanken,geen cafébezoek).
Het zal geen enkel effect hebben als dat 1 persoon doet,maar als wij allemaal hieraan meedoen,draagt elke consumentenstaking er aan bij, dat de verantwoordelijken de ogen geopend worden.

Stel je eens voor, heel Nederland koopt een dag lang helemaal niets!
Als wij dan nagaan, dat eenieder van ons gemiddeld 10 Euro per dag uitgeeft, is dat bij 16 miljoen Nederlanders een effect van 160 miljoen Euro !!
Dit moet toch een duidelijk signaal zijn!
Help mee deze actie te verspreiden en kenbaar te maken,stuur deze mail aan iedereen die je kent, en praat erover met hen die geen e-mail hebben.

Dus op 1 juli om 0.00u begint de staking!! het gaat ons allemaal aan, !!!!!! OOK JOU !!!!!!

Erik34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:06

Go for it Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:13

Yes, go for it. Ik doe mee....

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:15

Ik doe ook mee

Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:17

ik ook!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:37

En ik doe ook mee!

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:43

Ik vind het onzin.

Al het geld wat we die dag niet uitgeven geven we de dag ervoor of in ieder geval de dag erna wel weer uit ..

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:52

puma schreef:
Ik vind het onzin.

Al het geld wat we die dag niet uitgeven geven we de dag ervoor of in ieder geval de dag erna wel weer uit ..

Helemaal mee eens...

En waar kon je voorheen voor 20 gulden een leuk avondje uit hebben? Mogen ze mij toch eens aan komen wijzen...

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:55

puma schreef:
Ik vind het onzin.

Precies!
Dan haal je van tevoren wat extra boodschappen of het is de dag erna ineens stervensdruk bij de supermarkt.
Leuk bedacht maar lijkt mij totaal nutteloos. Ik koop wel vaker een dag niets net zoals heel veel mensen maar wat heeft het voor een nut als iedereen dat op dezelfde dag gaat doen??

Ook is uitgaan van 16.000.000 mensen niet echt reeel omdat daar ook baby's enz. onder vallen. De koopkrachtige mensen in nederland zijn echt wel een kleinere groep.

als iets daadwerkelijk duurder is geworden en dan niet gewoon door de inflatie dan kan je dat toch doorgeven aan de consumentenbond of zo?
Dat heeft waarschijnlijk meer effect. Als iedereen een bepaalde winkelier ervan beschuldigt de prijzen te hebben verhoogd nav de euro dan zal dat onderzocht worden. Maar een dag niets kopen is voor niemand negatief want wat je nodig hebt koop je dan wel een dag eerder/later.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 11:01

Nou ik weet het niet hoor.
Dan moet ik de dag ervoor 2x zoveel boodschappen doen en dan op 1 juli vanuit huis toezien hoe de rest van Assen lekker aan het shoppen is (ik woon tegenover een winkelcentrum)
Volgens mij heeft het geen nut.
Wat is het DOEL: een signaal geven. En dan? Dan niks...
Dan hebben we een signaal gegeven *LOL*

Bovendien is 1 juli op een maandag, dus na een zondag, dat betekent dus 2 dagen geen boodschappen doen.
Als 1 juli nou op een zondag viel zou ik er nog eens over nadenken Knipoog

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 11:15

Ach dit is weer zo'n hotmail actie, stelt niets v00r net zoals die Spijbeldag....

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 11:18

Ik doe niet mee hoor!!!! Het slaat eigenlijk nergens op als of we de gulden daarmee terug krijgen. Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 11:41

Cody schreef:
...

Alle demonstraties die worden gehouden om wat voor reden ook, zijn toch ook een signaal van de bevolking naar buiten toe dat men het er niet mee eens is? Hebben jullie wel eens aan een demonstratie meegedaan? Hebben jullie wel eens meegelopen in een stille tocht? Hebben jullie direct resultaat gezien van een demonstratie? Zo kun je niet denken! Het heeft wel degelijk effect!

Toegegeven, je zult aan deze actie persoonlijk niet meteen geld overhouden, omdat dat wat je moet kopen toch eerder of later word gekocht. Maar denken jullie niet dat het een teken is dat gegeven moet worden. De prijzen zijn echt ontzettend verhoogd, maar niet iedereen heeft zin, tijd en energie over om iedere prijsverhoging te gaan melden.

Wat voor invloed heeft het plaatsen van boosdoenders op een zwarte lijst op het internet? Als je de tijd hebt en genoeg lange adem om een tijdelijke boycot uit te zitten komen de klanten wel weer terug.

Kartellvorming bij de Oliemaatschappijen, prijsafspraken onderling: het word wel aangekaart, maar niet vanuit de bevolking. Er zijn een paar personen die er dan onderzoek naar doen, maar zien we daar de resultaten van? Denken jullie niet dat, als iedereen in Nederland een paar Zondagen in het jaar de auto zou laten staan, de Oliemaatschappijen beginnen na te denken?

Stel dat dit een hotmail actie is. Er is zelfs vanochtend op de radio over gesproken. Iedereen in mijn omgeving is van plan om eraan mee te doen.
Zou het niet kunnen dat ook een hotmail actie ongekend success heeft en iedereen even wakker schud?

GEWOON MEEDOEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 11:42

Pfff......wat zullen er grote rijen op zaterdag bij de supermarkten staan zeg. Volgens mij haalt het niets uit, iedereen gaat de dag verplaatsen dat ie boodschappen doet.

Josti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:04

hmm dan zou ik een saaie dag hebben, ik moet dan werken, in een kledingwinkel Tong uitsteken

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:16

Cassidy"]
[quote="Cody schreef:
...

Alle demonstraties die worden gehouden om wat voor reden ook, zijn toch ook een signaal van de bevolking naar buiten toe dat men het er niet mee eens is? Hebben jullie wel eens aan een demonstratie meegedaan? Hebben jullie wel eens meegelopen in een stille tocht? Hebben jullie direct resultaat gezien van een demonstratie? Zo kun je niet denken! Het heeft wel degelijk effect!
[/quote]
Ja ik heb wel eens in een stille tocht meegelopen ja. Maar dat is een heel ander signaal afgeven dan een dagje geen boodschapjes doen omdat je de prijzen in de winkel zo duur vindt lijkt me.
Wat een rare vergelijking Verward

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:18

Sundancer schreef:
Ach dit is weer zo'n hotmail actie, stelt niets v00r net zoals die Spijbeldag....

Ook al zou het een hotmail actie zijn: dan heeft ´ie wel succes Lachen ! Hier in Dld. houden ze dezelfde demonstratie op dezelfde dag Knipoog !
Wat maakt het trouwens uit of het op een maandag is, tweede paas- en -pinksterdag vallen toch ook op maandag, dan kan je toch ook geen boodschappen doen Verward Knipoog ! Je doet natuurlijk de boodschappen voor die dag al op de zaterdag ervoor, maar ik denk dat er des-on-danks toch een stuk minder word uitgegeven: al die kleine dingetjes die "zomaar" per dag gekocht worden.... Iig dát geld blijft dan lekker in je portemonée Knipoog !
Kortom: IK DOE MEE Pling !!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:21

Cody"]
[quote="Cassidy"][quote="Cody schreef:
...

[/quote]
Ja ik heb wel eens in een stille tocht meegelopen ja. Maar dat is een heel ander signaal afgeven dan een dagje geen boodschapjes doen omdat je de prijzen in de winkel zo duur vindt lijkt me.
Wat een rare vergelijking Verward
[/quote]

Waarom vind je dat een rare vergelijking? Het is allemaal: je stem laten horen. Een signaal afgeven. Of je nu in een demonstratie loopt te scanderen, je mond houdt of collectief loopt te boycotten. Handelsembargo's met landen die "fout" zijn, werken toch ook? Je raakt de mensen daar waar het het meeste pijn doet, in hun portemonnee.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:27

Als je toch wilt vergelijken:
Een stille tocht lopen doe je voor anderen (ik tenminste) en een actie als dit is puur voor jezelf en je eigen portemonnee. En aangezien ik niet het idee heb dat de prijzen ook maar iets omlaag zullen gaan na 1 juli vind ik het (persoonlijk dus) niet nodig. Je maakt het alleen jezelf maar moeilijk en het levert niks op.
Laatst bijgewerkt door Cody op 26-06-02 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:34

Cody schreef:
..... Je maakt het alleen jezelf maar moeilijk mee en het levert niks op.

Ehhh... hoezo moeilijk, omdat je zaterdag een keer moet nadenken wat je voor maandag in huis moet halen Verward . Of het wat oplevert kan je altijd pas érna beoordelen: wie niet waagt, die niet wint Knipoog !

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:38

Sterre schreef:
Ehhh... hoezo moeilijk, omdat je zaterdag een keer moet nadenken wat je voor maandag in huis moet halen Verward

Nou omdat ik heeeeeel slecht tegen de drukte kan zaterdags in supermarkten. Ik haat het dus om op zaterdag boodschappen te doen en dan ook nog voor 2 huishoudens. Ik doe altijd voor mijn moeder boodschappen en haal ook de boodschappen voor mijn vriend en mij.
Ik haal dus meestal vrijdag de dingen voor zaterdag en zondag (dus ik KAN best nadenken voor 2 dagen nadenken hoor Knipoog ) en maandag gewoon de kleine boodschapjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:42

Ik kan ook niet tegen de drukte. Daarom sta ik als de supermarkt op 8 uur open gaat op Zaterdagmorgen, ook als eerste bij hen op de stoep....
Of ik wacht tot vijf minuten voor sluitingstijd....

En dan bestaat er nog steeds de thuisbrengservice...

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:43

Sterre"]
[quote="Cody schreef:
..... Je maakt het alleen jezelf maar moeilijk mee en het levert niks op.

Ehhh... hoezo moeilijk, omdat je zaterdag een keer moet nadenken wat je voor maandag in huis moet halen Verward . Of het wat oplevert kan je altijd pas érna beoordelen: wie niet waagt, die niet wint Knipoog !
[/quote]

Ik ga echt niet elke dag boodschappen doen hoor! Eén keer per week en af en toe een keer iets extra's als je bijv. iets vers wilt hebben.
Dus zo'n actie heeft voor mij totaal geen gevolgen.

Overigens heb ik maandag vrij maar anders zou ik op mijn werk toch echt wel eten hoor!
De catering is ook erg omhoog gegaan maar ja wat is het alternatief? Niet eten???
We hebben erover geklaagd en we krijgen per september een nieuwe catering dus het heeft wel geholpen.
Maar van een maandagje niets kopen wordt niemand minder denk ik.
Wat zou je dan normaal op maandag kopen wat je niet op dinsdag of zaterdag kan kopen? Ik ga nooit op maandag winkelen eigenlijk.
Volgens mij is dat ook niet zo'n populaire winkeldag.

Dus iedereen die gelooft dat het een verschil maakt moet vooral meedoen. Ik zie er alleen het nut niet van in. Ja ik zal maandag waarschijnlijk ook niets kopen omdat ik waarschijnlijk gewoon niets nodig heb. Iedereen heeft wel een dag dat hij niets koopt, het enige verschil is dat iedereen dat nu op dezelfde dag gaat doen. Zelfde als met kerst of pasen, iedereen koopt van tevoren in of staat dinsdag vroeg bij de supermarkt. Kost de winkeliers geen cent hoor!

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:44

Cassidy schreef:
Ik kan ook niet tegen de drukte. Daarom sta ik als de supermarkt op 8 uur open gaat op Zaterdagmorgen, ook als eerste bij hen op de stoep....
Of ik wacht tot vijf minuten voor sluitingstijd....

Haha! herkenbaar Haha!
Thuisbrengservice hebben ze hier helaas niet.
Ja de SRV man Schijnheilig

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:07

Wij laten zomaar alles toe. Tuurlijk klagen we dat de prijzen omhoog gaan maar toch kopen we de artikel. Een dag geen boodschappen doen is een goede manier om te laten weten dat we er niet mee eens zijn. wat is een dag? een dag is een dag geen omzet voor de winkels. Een dag met alleen maar kosten voor de leveranciers/ winkels. het zal degelijk wel helpen. Maar alleen als veel mensen meedoen. de vergelijking van 16,000,000 mensen is wel een juiste vergelijking. ok ze tellen baies ook mee. maar kinderen kosten ook geld. die doen de boodschappen niet maar kosten wel het geld.
Kortom: IK DOE MEE!