Meld misdaad anoniem... is dat echt anoniem? Update pag 5

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mma

Meld misdaad anoniem... is dat echt anoniem? Update pag 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 10:41

Hi,

ik post vanaf een schaduwaccount. Zal deze alleen voor dit bericht gebruiken.. hopelijk begrijpen jullie waarom ik het zo doe want ik wil niet dat mensen die mij kennen en mijn vraag op bokt lezen vragen gaan stellen.

Ik weet mogelijk iets over een misdrijf. Een nogal groot misdrijf.

Ik wil het graag melden, maar het moet absoluut anoniem blijven. Nou heb ik weleens gehoord dat criminelen kunnen betalen ( allemaal illegaal natuurlijk) om te achterhalen wie er anoniem gemeld heeft. En dat Misdaad Anoniem altijd je nummer heeft, ook al zeggen ze van niet.

Verder heb ik nog een probleem: de dader kan uit mijn getuigenis opmaken wie ik ben. Ik wil dus geen officiele getuigenis geven: de dader mag hem niet te zien krijgen. Wil het alleen als aanknopingspunt bij de politie aangeven. Kan dit?
Ik kan wel dingen verklaren maar weigeren dit officieel te doen, maar dan alsnog kan de agent die het aanhoorde een persoonlijke verklaring geven over wat hij gehoord heeft....

en daders hebben het recht verklaringen in te zien...

misschien werken er hier mensen bij de politie die weten wat ik nu moet/kan doen?

Als de dader weet dat ik het ben... geloof me dan is mijn leven niet veilig meer. Grote kans dat ze me afmaken. Ik heb tot nu toe dus mijn mond dicht gehouden, maar het zit me niet lekker.

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 26-05-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd

XJuul

Re: Meld misdaad anoniem... is dat echt anoniem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:44

Ik kan je 100% verzekeren dat jij anoniem blijft. Ik heb namelijk zelf als slachtoffer zoiets gehad, er was via meld misdaad anoniem een tip binnengekomen dat ik beter weg kon gaan want anders zou ik vermoord worden. (gedoe met ex-vriend)

Ik wilde natuurlijk dolgraag weten wie die tip had gegeven, ik had namelijk vermoedens dat mijn ex het zelf had gedaan om mij bang te maken. De agenten vertelde mij dat ze zelf ook niet weten wie de tip heeft gegeven en dat ze daar ook niet achter kunnen komen, dit juist om omkoperij e.d. te voorkomen.

Je hoeft geen verklaring te geven, alleen een bruikbare tip is genoeg.
Laatst bijgewerkt door XJuul op 06-07-06 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:45

Jemig wat een verhaal zeg.
Ik hoop dat er iemand komt met een antwoord, want ik zou het zo niet weten.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:45

flair schreef:
Ik kan je 100% verzekeren dat jij anoniem blijft. Ik heb namelijk zelf als slachtoffer zoiets gehad, er was via meld misdaad anoniem een tip binnengekomen dat ik beter weg kon gaan want anders zou ik vermoord worden. (gedoe met ex-vriend)

Ik wilde natuurlijk dolgraag weten wie die tip had gegeven, ik had namelijk vermoedens dat mijn ex het zelf had gedaan om mij bang te maken. De agenten vertelde mij dat ze zelf ook niet weten wie de tip heeft gegeven en dat ze daar ook niet achter kunnen komen, dit juist om omkoperij e.d. te voorkomen.

Ik heb precies hetzelfde verhaal. Lachen Je blijft echt volledig annoniem.
En heus, de politie laat je niet zomaar afmaken hoor, dan ondernemen hun ècht wel actie. Lachen

Succes!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:47

Waar je alleen rekening mee moet houden is je verhaal. Geen dingen zeggen waarvan je denkt dat hij kan opmaken dat het van jou komt. Ik heb namelijk wel precies te horen gekregen wat de anonieme tip inhoudelijk was, ik weet niet of mijn ex dit ook te horen kreeg.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:49

Faelivrin schreef:
flair schreef:

Ik heb precies hetzelfde verhaal. Lachen Je blijft echt volledig annoniem.
En heus, de politie laat je niet zomaar afmaken hoor, dan ondernemen hun ècht wel actie. Lachen

Succes!

Ik moet je zeggen, je blijft dus echt anoniem, maar de politie doet nooit zoveel aan de veiligheid. Ze zorgen voor wat bescherming maar dat kunnen ze je niet de rest van je leven geven, om wat voor misdaad gaat het eigenlijk?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:55

ik weet nog dat een vriendin van mij gevraagd was om te getuigen in een moordzaak, (die had de auto bij het bos waar de misdaad was gepleegd zien staan en had het nummerbord genoteerd) maar zij kreeg van de politie te horen dat ze dit niet anoniem mocht melden, zij heeft dus niet meegewerkt uit angst.
dit is al heel wat jaartjes geleden, maar ik zou het maar eens heeeeel goed navragen, waarom bel je de politie niet op en vraag het

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:56

laila_lover schreef:
Ik moet je zeggen, je blijft dus echt anoniem, maar de politie doet nooit zoveel aan de veiligheid. Ze zorgen voor wat bescherming maar dat kunnen ze je niet de rest van je leven geven, om wat voor misdaad gaat het eigenlijk?

Heb je gelijk aan/in. Maar ze zullen je heus wel beschermen.
Al kan dat niet de rest van je leven.

Ook ik ben benieuwd om wat voor misdaad het gaat. Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:00

PB Knipoog

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:01

Maar ik weet niet hoe het zit als je wordt opgeroepen door de rechtbank om te getuigen..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:03

james100 schreef:
Maar ik weet niet hoe het zit als je wordt opgeroepen door de rechtbank om te getuigen..

Dat kan niet als je Anoniem blijft gekkie. Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:04

daar zijn wel regelingen voor.... maar hoe het ook alweer precies zit weet ik niet.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:08

kannie schreef:
ik weet nog dat een vriendin van mij gevraagd was om te getuigen in een moordzaak, (die had de auto bij het bos waar de misdaad was gepleegd zien staan en had het nummerbord genoteerd) maar zij kreeg van de politie te horen dat ze dit niet anoniem mocht melden, zij heeft dus niet meegewerkt uit angst.
dit is al heel wat jaartjes geleden, maar ik zou het maar eens heeeeel goed navragen, waarom bel je de politie niet op en vraag het

Maar toen was die aparte tiplijn er nog niet ofwel?
Nu maken ze er extra reclame voor dus als ze het niet anoniem zouden houden en het komt de wereld in dat het niet anoniem is gehouden, zal niemand meer die lijn bellen voor grote zaken.
Dus kunnen ze die reclames wel weggooien als ze het niet annoniem zouden houden..

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:08

Ik neem aan dat je echt anoniem zult bleven maar ik kan me best voorstellen dat je daar overtwijfeld.

wat ik me wel afvraag is dat je nu een met een schaduwaccout wel echt anoniem bent want volgens mij kunnen ze je met IP adres wel natrekken. Stel nou dat je Misdaad anoniem belt en ze(of andere bekenden) lezen dit topic en ze laten IP natrekken. Volgens mij weten ze dan wel wie je bent.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:10

Je kunt anoniem bellen met misdaad anoniem. Ze achterhalen niet eens je telefoonnummer, het is dus echt anoniem. Daarom zie je ook wel eens bij opsporing verzocht het uitdrukkelijke verzoek aan iemand die met misdaad anoniem heeft gebeld om nog een keer contact met hun op te nemen.
Ik zou wel eerst een verklaring voor jezelf op papier zetten met de informatie die je wilt geven, zodat ook degene die de misdaad heeft gepleegd niet kan achterhalen waar de tip vandaan komt.
Je kunt dus ook niet opgeroepen worden als getuige.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:10

natalie1977 schreef:
Ik neem aan dat je echt anoniem zult bleven maar ik kan me best voorstellen dat je daar overtwijfeld.

wat ik me wel afvraag is dat je nu een met een schaduwaccout wel echt anoniem bent want volgens mij kunnen ze je met IP adres wel natrekken. Stel nou dat je Misdaad anoniem belt en ze(of andere bekenden) lezen dit topic en ze laten IP natrekken. Volgens mij weten ze dan wel wie je bent.

Als het goed is kunnen alleen forumbazen en beheerders het ip-adres zien van geregistreerde leden. Dus hoe anderen dan aan het ip-adres komen zonder hulp van de fb's/beheerders vraag ik me af...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:13

En als je angst hebt dat ze via je telefoonnummer toch achterhalen waar je woont ofiets, bel dan vanuit een openbare plaats of telefooncel. Lachen

nd423

natalie1977 schreef:

Het lijkt mij vergezocht, maar wanneer je dat denkt dan vraag je toch aan de moderators of ze dit topic willen verwijderen.

Sterre_Nova

Loontjuh schreef:
natalie1977 schreef:

Als het goed is kunnen alleen forumbazen en beheerders het ip-adres zien van geregistreerde leden. Dus hoe anderen dan aan het ip-adres komen zonder hulp van de fb's/beheerders vraag ik me af...

Ik hoop het maar je heb altijd wel van die slimmerikken die het zouden kunnen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:14

nd423 schreef:
natalie1977 schreef:

Het lijkt mij vergezocht, maar wanneer je dat denkt dan vraag je toch aan de moderators of ze dit topic willen verwijderen.

That's my thought. Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:15

En anders laat je een ander bellen en de tip doorgeven Lachen

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:26

Of een brief schrijven

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:33

natalie1977 schreef:

Dit vind ik wel errug ver gezocht....
Maar okay, toegegeven... met pc's, telefoon's, gsm's weet je nooit zeker wat ze wel of niet terug kunnen vinden...

Mijn tip, type de info je kwijt wil op een briefje en gooi het bij een politiebureau in de brievenbus....

mma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 11:38

heb ook al zitten denken aan een brief schrijven idd.
Ik heb niet 1 tip... het is een heel verhaal. Maar als ik het zo moet zeggen dat niemand mij herkent in de verklaring... heb ik opeens geen verklaring meer. Of het wordt een niet onderbouwde bewering...

het gaat hier om een moordzaak.

Ik ga er nog even diep over nadenken... al mijn vrienden en ook mijn ouders raden het me af. Laat het nou maar zeggen ze... straks heb je problemen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:40

heftig zeg. Ik heb geen tips voor je, ben ik bang.