typische woorden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

typische woorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 15:42

Hebben jullie dat ook? Dat je thuis een heel repetoire aan woorden opbouwt die niemand anders kent? En als je ze dan bezigt buiten de 4 muren van je eigen huis word je toch raar aangekeken.

Wij hebben er thuis nogal wat, de meeste zijn zelfs erg onbewust, maar er zijn er natuurlijk ook een paar die zo erg zijn dat zelfs ik me bewust ben van het feit dat ze héél erg raar zijn:

Mekelen: zeuren over je paard, dat hij niet goed genoeg is en dat hij weg moet. Gelukkig dóen mijn zusje en ik dat niet zo vaak, maar we zeggen het des te vaker Schijnheilig
Gekke worst: gek. gelderse worst (staat altijd op het etiket), en heel sporadisch: gekke geld worst
Jensen: je paard een optater verkopen met een zweepje als hij irritant is
Petsen: met het einde van het halstertouw uithalen, dat geeft zo'n leuk 'pets' geluidje, en het heeft behoorlijk effect

Sibold

Re: typische woorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:15

Laui! schreef:
Jensen: je paard een optater verkopen met een zweepje als hij irritant is
Petsen: met het einde van het halstertouw uithalen, dat geeft zo'n leuk 'pets' geluidje, en het heeft behoorlijk effect

Bij ons heet dat een jets! Haha!
Onze katten noemen we regelmatig eikelmans 1 & 2

Dat is altijd heel leuk om ze 's avonds binnen te roepen, de buurvrouw (met wie we een fantastische band hebben) is vervolgens een week van slag...

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:23

Wij zeggen altijd Pielewassen. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:29

Bij ons thuis was de chocolade hagelslag altijd: Pummelen.

De appelmoes was: ampoef (omdat een neefje van ons als kleuter het woordje "appelmoes" niet uit kon spreken en er altijd "ampoef" van maakte)

En er is een periode geweest dat er heel veel sterfgevallen in de omgeving voorkwamen. Familie maar ook buren, kennissen enz. Daar werd in het bijzijn van kleine kinderen over gesproken, maar dat vonden ze niet leuk. Dus verzonnen ze een ander woord: als er weer iemand was overleden, was die "piem". De kinderen hadden het snel genoeg door, maar sindsdien zeggen we bij een overleden persoon: die is ook piem.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 19:49

Gekke woorden, nee niet echt.
(misschien vind ik ze niet gek?)

Maar wij zeggen tegen de appelmoes voort Perenmoes sindsdat er zo'n inteligent persoon bo\ij ons was die vroeg waar je appelmoes van maakt!
*LOL* dus ik antwoorde:"van peren"
sindsdien is het perenmoes...

Verder ken ik het werkwoord Tossen... Schijnheilig

Roosje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 21:56

Een kennis van ons maakt, als ze moe is, van allerlei woorden, gekke woorden zoals een klatsh is een gebakken ei
en een scherpje is een schilmesje

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 22:10

beachball = pokpok

Verder zijn er een aantal woorden bij ons in huis waar bij ons als kinderen de haren recht van overeind gaan staan omdat ze altijd tijdens een discussie gebruikt werden:
"uberhaupt"
"plan de campagne" en nog veel meer wat me zo even niet te binnen schiet *LOL* (hebben we ook een kippenvel-smiley? Lips are sealed )

skipperfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 22:12

Wij zeggen voor afstandsbedienin :

AB
En dat is bij ons heel normaal, maar toen was ik bij iemand tv aan het kijken, en ik zei zo: Mag ik even de AB, dus iedereen keek me heel raar aan Haha!

Voor Wasmachine: Mijn vriend.
Dat woord gebruikt mijn moeder dus.
Ze is volgens mij heel de dag bij de wasmachine (haar vriend) Dus als iemand mn moeder kwijt is : Ze is bij haar vriend.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 23:52

Ik wilde pas al net zo'n topic starten haha, met woorden die er in de verschillende streken voorkomen. Zo kennen niet veel mensen het woord 'schraai'....

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 23:54

Veel mensen kennen het woordt "kluft" ook niet..enne "vrijskijtertje" *maar dan op z'n zaans: vraiskaitertje Haha! * Pulletje schijnt ook nogal Noord-Hollands te zijn (Nooit geweten)

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 00:17

het enigste wat ik zo kan bedenken is

Dat slaat ook op kaas! (standaart uitdrukking voor als iets nergens op slaat Lachen )
en als je te laat ben

tja het medemblikker kwartiertje Haha! (werkt heel goed ) maar dat gebruiken alle medemblikkers *LOL* dus niet alleen wij

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 00:18

Wij hebben het zaans kwartiertje en alles wat nergens op slaat slaat als een k.u.t op een piano Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 00:26

de afstandsbediening heet bij ons thuis de zapper

een klein, ogenschijnlijk onbeduidend (maar meestal van cruciaal belang op het moment dat je het nodig hebt) los onderdeeltje van het een of ander heet een pieletje. (:D nu ik het opschrijf zie ik ineens de etymologie van het woord, maar wij gebruiken dat toch echt voor bijvoorbeeld een knopje dat van de zapper is afgebroken)

Zeuren over iets heet miemelen (zit niet zo te miemelen)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 01:13

Al jaren is er aan het einde van de straat bij mijn moeder een wit bruggetje waar we vaak afspreken. Het witte bruggetje dus.. wil het niet dat het jaren geleden bruin is geverfd en het nog steeds stug het witte bruggetje heette. Als ik dan met vriendinnen bij het bruine witte bruggetje afsprak keken ze me wel even vreemd aan Tong uitsteken (het bruggetje is inmiddels weer wit Haha! )

Hmmm? = Koffie of thee
Hm= ja, lekker! Doe mij maar thee
HmmHmm= ja, lekker! Doe mij maar koffie

DE blauwe pen= iets wat je altijd kwijt bent

en dan niet de dingen van thuis maar van vrienden:

tasje= watje, sukkel
de sjaak zijn= de l*l zijn
prutsmutsen = iets wat ik vaak schijn te doen Knipoog

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 09:07

Ha, en hier de derde omschrijving van de afstandsbediening. Wij noemen de afstandsbediedening altijd 'Het kastje'.....

Verder gebruik ik veel West-Friese woorden, zoals loof en pulletje.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-02 10:25

Bij ons heet de AB de zapperd (paps: ma'k de zapperd). En natuurlijk hebben al zijn dochters bijnamen. Niet in de zin van afkortingen van de echte naam, maar meer in de trant van moppie (als je ze nodig hebt kom je er niet meer op). Meestal iets van Moppedoris enzo, vroeger was ik dat alleen (was eerst altijd de jongste), maar nu moet ik al die titels eerlijk delen met mijn zusje.

Mijn moeder komt uit NH en die heeft ook wel van die typische woorden. Snotdorrel etc, dat vertelde ze eens, en nu zeg ik dat altijd.
Bij mij was het 'pieletje' van mijn wervel afgebroken (naja, zoiets), maar als je een dinges in je neus hebt is dat ook een snotpieletje. Pieletje is gewoon iets kleins.

En helaas heeft het woord miepen bij ons ook echt definitief zijn intrede gedaan. Iedereen is er mee besmet. Zelfs mijn broer die er dus echt geen niets mee te maken heeft noemt mij en mijn zusje al miepjes enzo.

Flootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 11:49

Diki - afstandsbediening
Een natte - boterham met gesmolten kaas
Poepos papieros - wc papier
Aarpies - aardappelen
Compie - computer
De kitties - de drie katten
Knavia - cavia
Poeten - voeten
Bakkie tut - kopje thee
Bammetje - boterham
Oortje papen - tukkie doen
Aan je stutten trekken - opschieten, weggaan
Stinkie - paturain met knoflook
Kippeshit - een kipgerecht met champignonnesoep
Chickenwingkies - schouderbladen

En volgens mij hebben we er nog wel meer, maar zijn die woorden zo gewoon geworden, dat ik er nu niet eens op kan komen Haha! Grappig topic, trouwens!!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 12:08

Boeloe = Wolf (mijn hond) Haha!

Op school hebben we wel meer woorden, maar die heb je wel op meer scholen..:
Kill = jongen
Fawaka = alles goed?

En nog veel meer, maar ik kom er nu niet op. Frusty

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 12:19

Ik moet meteen denken aan het woord 'kogelen' (of kögelen)... De betekenis is iets voor 18+ ers. Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 12:47

smurryblurry = eten dat je doorgaans met rijst eet Knipoog
zapper = afstandsbediening
k.utapparaat = videorecorder (doet heeeel gek af en toe)
miep = de vaatwasser Haha!
enge man = mijn vader *LOL*

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:39

Het enigste wat ik bij ons in de familie kan bedenken is (we wonen in Brabant)
Kaakjes (schijnt Rotterdams te zijn) = biscuitjes

En als iemand te laat is: "Hij is weer zo langzaam als een lepel stroop in de winter"