Dorine schreef:Bij verschillende soorten van 'de pil' kunnen extreme vormen van hoofdpijn, vermoeidheid, maar zelfs lusteloosheid en depressiviteit optreden.
Veel 'gewone' artsen vinden dat de oorzaak niet 'meteen bij de pil gezocht moet worden', en denken eerst aan andere dingen.
De vraag of het aan de pil kan liggen wordt al snel 'weggewuifd'.
Toch is gebleken uit verschillende onderzoeken in Nederland en buitenland dat de pil niet gezond is, dat je er dus niet alleen maar dikker van wordt of zo, maar dat er nog veel meer dingen kunnen zijn.
Mensen die 'aanleg' hebben voor migraine (als je ooms, tantes, neven of nichten hebt die het ook hebben dan zit het dus in de familie) die krijgen MET pil eerder last van hoofdpijn dan wanneer ze niet aan de pil waren geweest.
Maar omdat je dit niet kan aantonen (geen bewijs) zal de dokter nooit zeggen dat je met de pil moet stoppen.
Het is echter wel zo dat ik veel vriendinnen heb die, nu ze ouder zijn en net kinderen hebben, zeggen: was ik maar veel eerder met die pil gestopt.
Omdat ze vroeger vreselijk snel verkouden waren, snel moe/hoofdpijn, lichaam was vrij zwak en kon nergens tegen.
Sinds ze stopten begon dit langzaamaan beter te worden, en verdwenen eventuele klachten.
Mijn orthomoleculair arts (=arts-bioloog) is ook tegenstander van de pil.
alles heeft zijn voor- en zijn nadelen maar om echt tegen de pil te zijn lijkt me wel erg standvastig.....
Ik was namelijk altijd minimaal acht dagen ongesteld. En dan niet vier dagen en daarna steeds minder, maar echt acht dagen waarbij hoogstens de laatste dag iets minder was.
Ik lekte ook ontzettend vaak door. 's nachts moest ik meerdere malen opstaan en dan nog lekte ik regelmatig door. Erg vervelend allemaal, en daarbij had ik ook nog last van mijn rug/ buikpijn en al het andere gedoe.
Sinds ik aan de pil ben (niet hiervoor genomen overigens) is dit allemaal verleden tijd!
Echt geweldig!
Ik was in het begin nog maar vier dagen ongesteld. Nu ben ik meestal drie dagen ongesteld en hierna blijft het een nog een paar dagen een heel minimaal beetje.
Voor mij is het echt een uitvinding!
Geen last meer van vervelende menstruatiepijntjes geen onverwachte doorbraken meer.
Heerlijk dus.
Ik kan me wel voorstellen dat je weloverwogen de keus maakt om geen hormonen meer te nemen maar er zitten ook goede kanten aan!
En zo zwaar zijn de pillen van nu ook niet meer. Zelf slik ik geen microlichte maar een gewone lichte pil: marvelon.
Deze is in opspraak geweest ivm verhoogde kans op trombose. Ik heb het hier uitgebreid met mijn arts over gehad en hij zei ook dat het risico op trombose velen malen hoger is als je zwanger wordt dus wat dat betreft kun je beter de pil slikken. Wel is het uiteraard bij een verhoogd risico beter om een ander middel te kiezen, maar aangezien ik niet tot een risicogroep behoor ben ik gewoon door blijven slikken.
Dus ja er blijven voor- en tegens aan zitten maar dit is de keus die ieder voor zich moet maken.