Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

!
. Na 14 dagen vakantie, waarin hij nog meer Ned. spreekt als "alleen maar" thuis, heeft ´ie toch wel problemen met het omschakelen!
Ik ben engelstalig opgegroeid (ben wel nederlandse) en spreek sinds 13 jaar nederlands (sinds we in Nederland zijn - ben 21. toen ik 6 weken uit was werd vaders voor werk naar Bangladesh uitgezonden en ik ben daar dus opgegroeid tot mijn 9e jaar. mijn vader werkte voor Philips)). Ik weigerde vroeger nederlands te praten. heb het ook nooit echt als kind geleerd want mijn ouders vonden het onbelangrijk aangezien we van plan waren om als mijn vader met pensioen zou gaan om in Amerika te gaan wonen. helaas is het nooit zover gekomen. Zit nu dus 13 jaar in nederland en spreek ong. 13 jaar nederlands. Engels is altijd mijn moedertaal geweest en blijft ook zo. ben ook in Nederland altijd op een internationale school gezeten. Heb met nederlands toch wel veel moiete. ik denk nog altijd in het engels. dat merk ik nu sinds ik op het HBO zit. De eerste nederlands opleiding die ik volg. 

De een liep met een jaar de andere pas op anderhalfjarige leeftijd. Met praten precies zo, Rudy en Yootha babbelden er al vrolijk op los toen ze bijna 2 jaar waren en Jos en Tony zeiden toen nog maar heel weinig. Maar die hebben de schade later wel ingehaald.
Tony was echt dik anderhalf toen hij ging lopen en mijn vriendinnen hun kinderen van gelijke leeftijd babbelden al en liepen al overal rond maar Tony deed het op zijn knieen
Als ze mij erop attent maakten zei ik gewoon ach komt vanzelf, ik zie nooit een mens over de straat kruipen
Ik heb me er echt nooit druk om gemaakt hoefde ook niet want dat deden de anderen wel
) is drietalig opgevoed. Ze komen uit Brazilië en leerden mijn broer kennen toen het jochie ongeveer 3 of 4 jaar was. Omdat mijn broer dus geen Portugees sprak werd er in het Engels gesproken. Nu zijn ze sinds twee jaar in Nederland en moest hij natuurlijk Nederlands leren praten. Dat gaat eigenlijk heel erg goed, alleen heeft zijn lerares nu geadviseerd dat zijn moeder thuis moet stoppen met het Portugees omdat het nu te verwarrend voor hem zou zijn. Ondertussen lig je in een deuk als je die drie hoort praten met elkaar: zoontje spreekt vloeiend Nederlands, moeder kan het wel lezen en verstaan maar praten is erg moeilijk, mijn broer heeft ook steeds meer Portugees geleerd, dus het is een mengelmoes van drie talen door elkaar; en ze begrijpen elkaar ook nog
. Von schreef:alleen heeft zijn lerares nu geadviseerd dat zijn moeder thuis moet stoppen met het Portugees omdat het nu te verwarrend voor hem zou zijn. Ondertussen lig je in een deuk als je die drie hoort praten met elkaar: zoontje spreekt vloeiend Nederlands, moeder kan het wel lezen en verstaan maar praten is erg moeilijk, mijn broer heeft ook steeds meer Portugees geleerd, dus het is een mengelmoes van drie talen door elkaar; en ze begrijpen elkaar ook nog.
dan gaat het wel goed. (rara hoe zou dat komen
)
hehe. 
Citaat:Mag ik vragen op welke school je zit, of als je van school af bent, gezeten hebt?
Ik studeer psychologie. Dit gaat allemaal goed, studie is vooral engels is, boeken en colleges zijn allemaal in het engels. Mijn 'talen' zijn dus: duits (ben officieel duits dus dat is mijn échte moederstaal) engels, zuid-afrikaans en noors. Ook wel Frans, maar dat is niet zo goed ge-automatiseerd als de rest van de talen. Oh ja en natuurlijk Nederlands. Als kind had ik nooit moeite met omschakelingen. Ik kon alles door elkaar heen spreken, kon ook snel praten terwijl ik werd blootgesteld aan allerlei talen. Het is pas de laatste paar maanden (misschien word ik wel te oud
) 
) maar als ik dan weer onder "echte" Britten ben trekt dat vrij snel weer bij. Je spiegelt je toch aan de mensen met wie je spreekt.
Ook kan ik me heel goed uitdrukken (enige probleem is dat ik bang ben mensen voor het hoofd te stoten, maar da's wat anders). Dat Engels is wel verrekte handig moet ik zeggen, staat vooral imposant dat ik het beter kan dan mijn ouders (die spreken al bovengemiddeld engels). Enige irritante eraan is dat ik alles wil verbeteren... en dat ik me dus groen en geel erger aan het steenkolen engels wat de meeste mensen produceren.