wie kent Spinvis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

wie kent Spinvis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 13:40

Van dit nummer (gezongen door een kerel):

Ik ben een vrouw van veertig met een sigaret
Ik heb een buitenaardse stof in mijn bloed
Ik werd verleden jaar ontvoerd door een ruimteschip
En sindsdien gaat het met mij niet zo goed

Nummer is van Spinvis, zie http://www.8weekly.nl/reviews/cd/spinvis-spinvis.html

Wie kent ze?

[Edit] irritante typo [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-06-02 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:51

Ik heb het wel op de radio gehoord ja. Schijnt en man te zijn die verder niet optreedt. Heeft hij geen zin in ofzo.

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:06

Yep ikke ikke ikke!!!! Haha! (waarom eigenlijk??? Verward )
Ik moet zeggen dat je spinvis de laatste tijd veel en veel meer hoort op de radio. Vooral het nummer smalfilm hoor je veel.
Over dit desbetreffende nummer heb jij het in dit geval ook.

Tekst is als volgt....

Ik ben een vrouw van veertig... met een sigaret
Ik heb een buitenaardse stof in mijn bloed
Ik werd verleden jaar ontvoerd door een ruimteschip
En sindsdien gaat het met mij niet zo goed

Ik weet wel waar ze wonen, want je kunt het zien als je de letters van hun naam omdraait
De waarheid is een raadsel en het gaat als volgt..
't is een goeie vriend, maar altijd te laat.

Ik heb een eigen flat
Ik heb de radio aan
't Is alweer woensdag
Ik heb een golf GTI

Een tijdje terug reed ik een fietser dood maar gelukkig heeft geen mens me gezien
Het komt maar zelden voor dat ik een zin afmaak en je maakt mij echt niks wijs.
Het noodlot is een raadsel en het gaat als volgt.. het kost je niks en toch altijd prijs

Als ik uitga ben ik een fotograaf en ik ben schrijver als ik vrienden bezoek
Op het ogenblik zit ik heel even zonder werk, maar binnenkort begin ik aan mijn eerste boek

In de spiegel neem ik soms alvast de pose aan voor de foto op de achterkant
Dromen zijn een raadsel en het gaat als volgt.. het smelt in je hoofd en niet in je hand

Ik ben een monoliet
Ik ben de wetenschap
Ik ben een grote man van vijftig jaar

Vandaag knipte ik een muis in twee en die naaide ik toen mooi maar weer aan elkaar
En soms vanuit een hoek kijken mij dingen aan vanuit de schaduw van de kathedraal
Alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat voor vorm en in welke taal

Ik ben al heel echt oud en ik mis mijn vrouw
En mijn oude handen trillen de hele dag
Beneden kun je kaarten bij de automaat, alhoewel dat van mijn dochter niet mag

Dan zeggen ze dat ik zo goed de kaarten schud en dan lach ik elke keer maar weer mee.
Ik ken een raadsel over eenzaamheid en dat gaat als volgt.. wat doet pijn en telt voor twee

Na na na na na na na na na na na na na na na na na na na na na na na.....

Ook het nummer voor ik vergeet hoor je steeds meer.
Voor nummers en videoclips van Spinvis kun je kijken op:

www.spinvis.nl
&
www.excelsior-recordings.com/spinvis

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 16:10

Ik ben erg benieuwd hoe de rest klinkt. Het deed me een beetje denken aan Peter Koelewijn, en aan de Amazing Stroopwafels (niet lachen, die bestaan echt!).

Vond nog een tekst op internet, wel toepasselijk voor alle Nieuwegeiners op Bokt. Haha!

Herfst en Nieuwegein

De wind verzamelt stemmen en papier
Herfst en Nieuwegein
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier is alles wat het lijkt
De kaart waarop hij kijkt
De sneltram en het kruispunt en het zwembad
U bevindt zich hier

Herfst en Nieuwegein
In alles wacht vandaag de eeuwigheid
Altijd samen zijn de herfst en ik en Nieuwegein
De liefde slaapt in donker Cellofaan
s nachts in Nieuwegein
Ze zweeft tussen de snelweg en de maan
De man is doodgegaan
Het was misschien zijn tijd
Daar ligt ie nou je vraagt je af
Wie er morgen in zijn auto rijdt

Herfst en Nieuwegein
In alles wacht vandaag de eeuwigheid
Altijd samen zijn de herfst en ik en Nieuwegein

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:17

Was nog vergeten erbij te vermelden dat hij laatst aanwezig was bij Giel Beelen in de uitzending. 's Nachts tussen vier en zes uur... Gaaaap

Ik heb de tekst van Smalfilm overigens net niet van het internet geplukt.. heb 'm keurig met het nummer mee getypt Haha!

En ja... ook ik ken de Amazing stroopwafels... Haha!

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 18:22

En jawel...de tandenborstelhouder van Bart staat ook op de site Haha!
Zoek en gij zult vinden Tong uitsteken

Had nog nooit van Spinvis gehoord, klinkt ook een beetje als Henk Westbroek. Die Spinvis komt over als een verstrooide professor.
Wel grappige nummers trouwens.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 19:35

al Henk westbroek????/ hahahahahaa! dan ken jij de liedjes van henk westbroek niet Haha! Haha! Haha!

Maar spinvis, het idee is grappig. Maar ik vind het niet om aan te horen eigenlijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:25

er stond dinsdag een stukje over hem in de NRC, zal het even voor je uitknippen Karin.

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:36

Zep schreef:
er stond dinsdag een stukje over hem in de NRC, zal het even voor je uitknippen Karin.

Het staat ook nog op internet..

Spinvis knipt en plakt z'n Nederpop gewoon thuis

Als Spinvis maakte muzikant Erik de Jong op zijn zolderkamertje een bijzondere, Hollandse popplaat. Hij gebruikte een computer, losse zinnetjes uit de spreektaal en speelgoed van zijn kinderen. Nu wil hij op toernee: ,,Ik zoek nog mensen, liefst zestig-plus.''

Door Jacob Haagsma

NIEUWEGEIN, 4 juni. Als het eenmansproject Spinvis maakte Erik de Jong (41) een titelloze, oorspronkelijke popplaat, vol aantrekkelijke huisvlijt-elektronica en bijzondere teksten, rijk aan associaties en prikkelende beelden. Het voelt eigenlijk niet als een debuut, vertelt De Jong. ,,Daar kun je niet van spreken als je al twintig jaar bezig bent.'' Vanaf de punk- en new wave-periode struinde hij in bandjes het Nederlandse podiumcircuit af. Maar het project Spinvis (,,zo'n naam waarvan ik vond dat ie mooi klonk en niks betekende, maar inmiddels blijkt 't weer van alles te zijn'') doet hij alleen, op een zolderkamertje.

,,Dat vind ik zo bijzonder, dat ik er zoveel respons op krijg terwijl het gewoon hier is opgenomen, tussen het naar school brengen en halen van de kinderen.'' Toch heeft de muziek weinig te maken met de nieuwbouwwijk in Nieuwegein waar hij met zijn gezin woont, vindt hij. ,,Je moet niet de fout maken om mijn muziek te zien als de blues uit een Nieuwegeinse nieuwbouwwijk. Ik ben hier nou eenmaal terechtgekomen en het is hier prima wonen. Als ik ergens anders zou zitten zou er ook zoiets uit voortgekomen zijn. Er komen nogal eens wolken in mijn teksten voor, want dat is het enige dat ik zie vanuit mijn zolderraam, met dit Nederlandse klimaat.''

De Jongs zolderkamertje wordt in beslag genomen door een computer, een synthesizer, een mengtafel, wat randapparatuur en een handvol 'gewone' muziekinstrumenten. Er liggen ook wat speeltjes van de kinderen.,,Die gebruik ik als dat zo uitkomt. Dan heb ik een bepaald geluid nodig en ren ik naar beneden om zo'n ding te pakken en voor de microfoon te houden.''

Met zo'n instrumentarium zou je heel goed dansmuziek kunnen maken, of abstracte 'soundscapes'. Maar De Jong kiest ondubbelzinnig voor popmuziek, voor liedjes. Hij ziet zichzelf als een moderne singer-songwriter. ,,Dit alles is eigenlijk één instrument voor mij, een typemachine waarmee ik mijn liedjes vastleg. Er gaat niets boven een zwetend rockbandje, met de chemie van verschillende karakters, maar dit is een aparte discipline. Eentje die mij op dit moment beter past.''

Toen De Jong drie jaar geleden na allerlei geknutsel Bagagedrager maakte, het bedrieglijk ontspannen, bijna hallucinerende openingsnummer van de cd, wist hij dat hij op het goede spoor zat. ,,Het was voor het eerst dat ik zo'n liedje maakte. Toen was Spinvis wel gevormd.''

Anders dan de gemiddelde singer-songwriter doet De Jong niet echt aan afgeronde verhaaltjes. Hij ontleent zijn teksten aan de wereld om hem heen, dat wel. Letterlijk bijna. ,,Ik heb wel twintig boekjes vol zinnetjes die ik om me heen hoor. Ook een vorm van sampling eigenlijk. Als je die achter elkaar zet heb je een verhaal, of tenminste, de suggestie van een verhaal. Want als je ze in een andere context zet, zit er opeens een spanning in. Als ik dat opgenomen heb knip ik er dan nog flink in, op de computer. Ik blijf net zo lang schuiven tot alle elementen dezelfde kant op wijzen. Een vorm van cut-up als het ware. Het mooie van popmuziek is dat het helemaal geen afgeronde betekenis hoeft te hebben. Het is geen kleinkunst.''

De Jong hoefde niet lang na te denken over de keuze van het Nederlands als voertaal. ,,Dat was logisch. De taal heeft een soort onhandigheid die je in je voordeel kunt gebruiken: dan klinkt het op de een of andere manier natuurlijker. Wat mij de ogen opende was een oud nummer van de groep MAM: Ma, met de steeds herhaalde regel 'Ma, weet jij nog wanneer ik voor het eerst een boterham met kaas gegeten heb?' Dat klonk onhandig en tegelijkertijd zo goed. Zo wou ik het. Geen boodschap, geen afgerond verhaal maar een soort sfeer.''

Op die manier vallen tekst en muziek bij Spinvis samen tot een reeks van beelden en sferen, die hun betekenis vinden in een bijna surrealistische suggestie. ,,Soms blijkt zo'n nummer toch iets te betekenen. In je onderbewustzijn is het allemaal voorgebakken. Natuurlijk is het niet willekeurig dat je het ene zinnetje kiest en het andere niet, maar dat moet je verder niet beredeneren. De klank van de tekst is veel belangrijker, je wilt tenslotte muziek maken.''

Dat laatste beperkt zich voorlopig tot het werken op die zolderkamer met het uitzicht op de vaderlandse wolkenlucht. De Jong heeft plannen om zijn muziek op de planken te brengen, maar dan moet het heel anders: ,,Hier kan je niet mee optreden'', zegt hij, wijzend op zijn computer. Om met een begeleidingsgroep met 'normale' instrumenten op pad te gaan, is geen alternatief: ,,Dan wordt 't vaak heel plat, heel gewoontjes. Wat er leuk is aan deze muziek zou ermee verloren gaan.''

Voor wat hij dan wel voor ogen heeft, gebruikt hij de analogie van de sampler. ,,Een sampler kun je zien als een tijdmachine, waar je geluiden uit verschillende tijdvakken en culturen mee kunt samenbrengen. Ik wil mijn muziek uitvoeren met oude muzikanten met heel verschillende achtergronden, van jazz tot kaseko en krontjong. Zelf stap ik dan naar de achtergrond om te kijken wat er gebeurd als die mensen met elk hun eigen bagage onbevangen mijn muziek spelen. Het wordt heel arbeidsintensief, dat weet ik nu al, maar het lijkt me erg interessant om te doen. Ik zoek overigens nog mensen, liefst zestig-plus en vooral strijkers.''

4 juni 2002

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:54

Bedankt Sandra Haha!

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:56

Bettine schreef:
al Henk westbroek????/ hahahahahaa! dan ken jij de liedjes van henk westbroek niet Haha! Haha! Haha!

Ik bedoel niet de liedjes, ik bedoel de stem Knipoog

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 00:13

Die cd van hem was een tijdje geleden de weekcd op radio 3 (sorry 3FM natuurlijk), single was/is daar regelmatig te horen!
Ik ken het dus (ontopic Knipoog ) en vind het wel geinig. Ik houd wel van een beetje apart!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 08:31

Honeybee"]
...NIEUWEGEIN, 4 juni. Als het eenmansproject Spinvis maakte Erik de Jong (41) een titelloze, oorspronkelijke popplaat...
[/quote]

Ah cool, 't heeft dus wel een naam en een leeftijd! Haha!

Op de site van 8Weekly werd nl. nog heel geheimzinnig gedaan over hem. En komt-ie uit Nieuwegein? Geinig! *LOL*

[quote="Zep schreef:

Leuk, thanks! Cool

Minne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 13:09

Spinvis wordt veel gedraaid op de radio in België en is wel populair, vooral 'voor ik vergeet'. Dat is een liedje waarin de bijzonder leuke zin voorkomt: 'een tic-tac in mijn neusgat toen we naar zeeland zijn gegaan'.
Hij woont trouwens ergens aan de rand van een nieuwbouwwijk in Niewegijn lees ik hier in de Humo (tijdschrift)