discussie: respect leerling-leerkracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

discussie: respect leerling-leerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 13:18

Donderdag kwam onze leerkracht Godsdienst nogal bot en kortaf de klas binnen. Wij vroegen wat er aan de hand was omdat ze zo lastig keek, en ze verontschuldige zich dat ze zo bot begon tegen ons. Toen vertelde ze dat ze helemaal opgenaaid was door een voorval in de gang onderweg naar hier. Er was een meisje geweest die een papier van trap af gooide. Toen ze aan haar vroeg om het even op te gaan rapen, kreeg ze een grote bek terug 'Neuh jong, raap het zelf op!'. Het meisje had ook een kauwgum in de mond wat niet mag, toen ze daar een opmerking over maakte kwam er 'ik heb geen kauwgum!' uit, terwijl ze luid stond te smakken recht voor haar gezicht. De lessen waren begonnen en het meisje was haar klas ingevlucht, en mijn leerkracht was machteloos om iets te doen. Ze heeft wel gezecht dat ze na de les terug naar die klas zou gaan om eens met dat meisje te praten, maar ik weet niet hoe het is afgelopen.

Maar dit is niet het enige voorbeeld van een grote bek tegen leerkrachten. Een week eerder liep ik door de gang, naar een ander lokaal. Er stond een meisje met een jongen te praten. Ze versperde de gang een beetje en er moest een leerkracht langs. Die probeerde zich tussen het meisje en het tussenverkeer te wringen, en raakte daarbij perongeluk haar schouder aan. Waarop het meisje, hoogstens 15, met een arrogante blik tegen de vrouw reageerde: "Zeg, raak mij eens niet aan!". De vrouw was even in schok en vroeg watblieft. "Ik zei dat u met uw poten van mij af moet blijven!". De hele tijd stond het meisje te kijken met een vreselijk arrogante en uit de hoogte blik naar die leerkracht, die even met haar mond vol tanden stond. Ik weet niet hoe het is afgelopen want ik moest doorgaan, maar het meisje stond er echt zo stoer van "ja je kan doen wat je wilt, ik ben toch niet bang van je."

Soms vraag ik me af als ze nog wel een opvoeding krijgen thuis. En ik kan me ook voorstellen dat het voor een leerkracht soms heel vervelend is dat je geen flinke klap meer mag uitdelen. Misschien is dat ook helemaal niet de beste oplossing, want zo'n gespuis is nog in staat om een paar vrienden buiten school op te trommelen. Aan een opmerking van een leerkracht storen ze zich helemaal niet, ze lachen haar gewoon achter haar rug uit 'moet je eens weten wat ik tegen dat wijf zei..', strafwerk zegt hen ook vaak niets, of ze krijgen het niet voor hun woorden of ze trekken zich er niets van aan, maar ze blijven zo onbeschoft.

Ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen braaf met beide voeten onder tafel moet zitten om het hele uur te volgen en enkel iets te zeggen wanneer ze een hand opsteken. Wij zijn ook niet zo'n klas. Bij ons wordt er ook wat gefluisterd en gelachen ondereen, maar we kennen onze grenzen. Als we vinden dat een leerkracht oneerlijk is, gaan we in discussie, maar we zullen hem of haar nooit botweg beginnen uitschelden. We praten ook veel hardop in de klas, maar meestal met de leerkracht mee(je weet wel je begint met een vraag over de les en eindigt bij de koetjes en de kalfjes ). Diezelfde les Godsdienst waren we weer eens aan het afwijken van het onderwerp toen enkele hardop een klein gesprek begonnen vol van ironische opmerkingen. Daarop zij ze ook 'Kijk, dit is tenminste nog grappig. Hier kan ik zelf ook nog eens mee lachen en als ik aan julie vraag om op te houden en je terug bezig te houden met de les, doen jullie het ook. Maar wat ik daarbuiten meemaakte was ronduit onbeschoft en schandalig.'
En als we een keer wat te luid bezig zijn maakt ze gewoon een opmerking, of zet ze ons een beetje uiteen. Er moet zelden een opmerking in de agenda, er wordt niemand uitgescholden, niemand strafstudie...Ik vind gewoon dat er toch een stuk respect moet zijn tegenover een leerkracht.

Anderszijds vind ik ook wel dat een leerkracht ook een minimaal aan respect moet hebben tegenover de leerling(mits die leerling het natuurlijk waard is). Ik zit in een laatste jaar, we zijn allemaal tussen de 17 en 19, zo goed als volwassen dus en we zijn een normale brave klas, dus is het niet fijn als we een vervangleerkracht hebben die ons van de eerste seconde afblaft om het minste wat we doen en ons behandeld als een stel kleuters. Ik kan begrijpen dat je misschien nog zo doet tegen een stel 13-jarigen, maar wij hebben bij andere leerkrachten al vaak genoeg bewezen dat we ook op een volwassen manier lessen kunnen volgen en vinden het dan verschrikkelijk vervelend als we als rebellerende pubers worden behandeld, terwijl ze ons niet eens kent. Of leerkrachten die er duidelijk alleen voor het geld staan, met een lange lip op monotome toon les te geven zonder zich iets van de klasgroep aan te trekken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zulke leerkrachten wel uitgescholden mogen worden, maar we doen dan wel meestal ons beklag bij andere leerkrachten die we daarna krijgen .

Bij deze dus de discussie: Hoe ver moet het respect tussen leerkrachten en leerligen gaan, en omgekeerd, en hoe moeten zulke geschillen opgelost worden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:39

Als ik leraar was en zo'n onbeschoft klotekind voor me kreeg, werd het een enkeltje conrector

Overigens vind ik het een goede zaak dat een leraar niet mag slaan, maar dat is al heeeeel lang zo hoor, gelukkig!

Ik kan me ook voorstellen dat een leraar een klas vanaf seconde 1 kort houd, die zal wel erg vervelende dingen hebben meegemaakt denk ik zo. In mijn tijd waren we al geen lieverdjes, hoe het nu is wil ik niet eens weten

Ghani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:49

Wow!

Bij mij op school hoef je het echt niet in je hoofd te halen om asociaal te doen tegen een leraar! Dan mag je linea recta naar de rector toe, en worden meteen je ouders ingelicht.

Nu is het bij mij op school ook niet zo dat een leerling een grote mond geeft tegen een leraar. Bij ons gaan leraren en leerlingen eigenlijk heel goed met elkaar om!!

Het ligt heel sterk aan de school denk ik.

(Nee, ik discrimineer niet! , maar ik vind het toch opvallen dat dit soort dingen het meest gebeuren op scholen waar of veel allochtone jongeren zitten, of een school met voornamelijk VMBO leerlingen. )
Weet niet of het in dit geval ook zo is, maar dat merk ik wel heel erg in Rotterdam.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:00

Ik ben zelf in opleiding voor lerares geschiedenis en accepteer zulk gedrag ook echt niet. Nou moet ik zeggen dat ik zulk gedrag ook nog niet tegen ben gekomen, wel eens een leerling in een slecht humeur die wat bokkig doet maar dat heb ik eigenlijk op een geval na nog uit kunnen praten op een normale manier na de les. Een leerling die zegt 'Blijf met je poten van me af.' als ik er langs wil, kan linea recta mee naar de afdelingscoordinator. Een klas invluchten trekt natuurlijk op niks, alsof je bij je collega niet even binnen kunt stappen, die leerling meenemen en dan mee naar de coordinator!
Bij sommige leerlingen moet je respect afdwingen en dat is jammer. Ik heb ook bij elke klas 1 les dat ze me uitproberen, en ik vind het zo jammer dat dat steeds moet. Ik vind het veel leuker als het op een gezellige manier kan. Gelukkig kan dat na die ene les ook altijd wel weer.

cooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:08

Nu doen jullie alsof alleen de leerlingen slecht zijn, maar ik ken genoeg leerkrachten die tegen ons ook een grote mond zetten. want we zijn achterlijk en horen in de kleuterklas, we zijn boerinnen en een prutsmuts omdat je uit het raam hangt. Zo ken ik echt genoeg dingen die leraren verteld hebben. Ik zelf zal nooit een grote bek geven als andere mensen vriendelijk zijn tegen mij. Gaat een persoon tegen mij arrogant doen, dan kan je zeker een antwoord terug verwachten, en dat is bij een leerling, of bij een leerkracht zo. Ik heb voor iedereen respect, als ze respect hebben voor mij, en ik zal iedereen behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden, maar gaan ze erover, ja dan snauw ik.

Maargoed, gelukkig komt dat heel weinig voor, alleen bij een bepaalde leerkracht, het jammere natuurlijk is dan dat de leerkracht toch altijd wint, en ik de les uit moet. Dus probeer ik toch wat vaker mijn mond te houden als ze zo doen, en gewoon denken dat zij de domste is.

ik moet geen reacties van wat ben jij arrogant of weet ik veel wat, want dat ben ik niet. Alleen als ze zo doen tegen mij

Daarom vind ik dat niet alleen de leerling schuld heeft, sommige leraren lokken het ook uit omdat ze weten dat zij het sterkste staan

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:17

Dat ze dat ook durven, ik durf dat echt niet .
Ik zou echt never nooit tegen een leerkracht durven zeggen dat ie met ze poten van me af zou moeten blijven...

Ik denk niet dat het alleen op school zo is, volgens mij verdwijnt het respect zo'n beetje overal en voor iedereen

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:21

Als een leraar respect heeft voor mij heb ik dat zeker voor hem.

Maar wij hebben bijvoorbeeld ook een leraar gehad die sloeg.
En niet 1 x.
Nee ik heb hem 3 x zien slaan.
En dan werd hij een weekje of 2 weekjes geschorst en ging hij daarna weer door met les geven.
Een half jaar later had die dan weer geslaan.
Weer 2 weekjes geschorst en dan was hij er weer.
Ik heb les gehad van deze man en heb hem een jongen zien slaan die niks fout deed.
Die jongen was gewwon niet zo slim en snapte de leraar niet en daardoor kreeg hij een mep. (vuist)

_Stampie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:24

Ik vind ook wel dat het aan beide partijen ligt. De ene leraar heeft het ook meer in zich om respect af te dwingen dan een andere leraar, maar dan moet het niet zo zijn dat je tegen die leraar meteen zo asociaal gaat doen.. Dat vind ik echt niet kunnen..

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 14:30

Ghani schreef:
(Nee, ik discrimineer niet! , maar ik vind het toch opvallen dat dit soort dingen het meest gebeuren op scholen waar of veel allochtone jongeren zitten, of een school met voornamelijk VMBO leerlingen. )
Weet niet of het in dit geval ook zo is, maar dat merk ik wel heel erg in Rotterdam.

Hier is het juist omgekeerd. We hebben weinig allochtonen op de school en het zijn juist de extreem-rechtse londsdalers die de grootste bek hebben. Maar de voorvallen die nu gebeurd zijn, zijn wel veroorzaakt door BSO-leerlingen. Ik weet niet met welke richting dat de vergelijken is in Nederland, maar het is dus eigenlijk de laagste praktische richting waar je weinig theorie krijgt, voor kinderen met leermoeilijkheden of die geen zin hebben om te leren dus.
Het is wel niet dat zulke dingen dagelijkse kost zijn, het is eerder toevallig dat deze twee gebeurtenissen zo kort na elkaar vielen, over het algemeen zijn we een goede school. Maar het is wel bekend dat er probleemklassen zijn, die zulke praat blijkbaar heel normaal vinden.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:31

@ stampie

Respect valt niet af te dwingen...
respect heb je of niet.
Door middel van dwingen krijg je noit echte respect.
Zo hebben wij een paar leerkrachten die leuk zijn en sociaal en zich in de leerling in kunnen leven..
Iedereen vind het daar leuk en doet z'n best en luisterd goed.
maar zo hebben we ook een paar leerkrachten die al 10jaar geleden met pensioen hadden gemoeten.
En die leerkrachten kunnen niemand geboeid houden.
Kunnen slecht de aandacht aan houden.
Leggen onduidelijk uit.
Als je iets 10 x vraagd moet het toch duidelijk zijn dat je zijn uitleg niet snapt..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:36

Ik doe zelf ook de lerarenopleiding en wil het basisonderwijs in en dat de bovenbouw..

Soms krijg ik ook wel is een opmerking naar mn hoofd dat ik denk van, waar haal je het lef vandaan om dat te zeggen, vroeger durfde ik echt geen grote mond te geven tegen de leerkracht..

Ik kan hier dus ook boos om worden en wil gewoon dat ze me met respect behandelen.. Klaar..

Waar ik ook helemaal gek van word, is dat ze allemaal wel een weerwoord hebben, als je wat zegt is het : ja, maar.... Niks ja maar.. Gewoon zeggen of je het begrepen hebt of niet.. En niet de verdediging in gaan.. Maar ja.

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:41

Ik loop momenteel stage op een vmbo school en kijk er mijn ogen uit. De leerlingen hebben geen respect meer voor de docenten, de regels en elkaar. Alles kan en mag en luisteren hoeft niet. Dat is naar mijn idee ook een beetje de sfeer op die school, niet alleen in mijn lessen ofzo. Als docent hoef je daar in de pauzes ook bijna niet over de gang want er gaat niemand aan de kant. Ik sta gewoon versteld wat er tegenwoordig allemaal kan. Ook het niveau van de lessen vind ik slecht. Iedere leerling "heeft tegenwoordig wat" en daarmee uit. Er wordt niet gekeken naar de eventuele kwaliteiten van een leerling. De leerlingen gebruiken het feit dat ze ADHD of dyslectie hebben ook voor ieder wissewasje wat fout gaat. En wanneer het leren ze moeilijk af gaat hoeven ze ook niets. Zo lang is het nog niet geleden dat ik op de Mavo zat maar als ik kijk wat er intussentijd allemaal is veranderd ook betreft instelling van de leerling, ouders en docenten dan sta ik met mijn mond vol tanden. Ik zal blij zijn wanneer mijn stage voorbij is en ik mij erbij neer kan leggen dat ik hier niets aan kan veranderen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:44

Oregon schreef:
Ik loop momenteel stage op een vmbo school en kijk er mijn ogen uit. De leerlingen hebben geen respect meer voor de docenten, de regels en elkaar. Alles kan en mag en luisteren hoeft niet. Dat is naar mijn idee ook een beetje de sfeer op die school, niet alleen in mijn lessen ofzo. Als docent hoef je daar in de pauzes ook bijna niet over de gang want er gaat niemand aan de kant. Ik sta gewoon versteld wat er tegenwoordig allemaal kan. Ook het niveau van de lessen vind ik slecht. Iedere leerling "heeft tegenwoordig wat" en daarmee uit. Er wordt niet gekeken naar de eventuele kwaliteiten van een leerling. De leerlingen gebruiken het feit dat ze ADHD of dyslectie hebben ook voor ieder wissewasje wat fout gaat. En wanneer het leren ze moeilijk af gaat hoeven ze ook niets. Zo lang is het nog niet geleden dat ik op de Mavo zat maar als ik kijk wat er intussentijd allemaal is veranderd ook betreft instelling van de leerling, ouders en docenten dan sta ik met mijn mond vol tanden. Ik zal blij zijn wanneer mijn stage voorbij is en ik mij erbij neer kan leggen dat ik hier niets aan kan veranderen.

Dan moet jij dit vak niet gaan uitoefenen.
want zo berijk je je nooit vooruitgang.
als jij opgeeft op leerlingen zullen ze ook op jou opgeven en zichzelf...

jammer maar wij hebben dus teveel van zulke leerkrachten

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:50

Ik heb het er op mijn stage over gehad, op mijn school over gehad en beide zeggen dat ik mij erbij neer moet leggen. Het is ook zo dat ik een verplichte stage moet lopen op het vmbo en ik al helemaal niet van plan was om die kant uit te gaan.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:57

Oregon schreef:
Ik heb het er op mijn stage over gehad, op mijn school over gehad en beide zeggen dat ik mij erbij neer moet leggen. Het is ook zo dat ik een verplichte stage moet lopen op het vmbo en ik al helemaal niet van plan was om die kant uit te gaan.

Dat vind ik heel slecht.
niet alleen dat ze zeggen dat je je erbij neer moet leggen.
Maar ook dat hjij bevooroordeeld bent over het VMBO.
Ik zit ook op een vmbo school en daar zijn echt leuke goede leerkrachten bij die mij en de rest van de school aan het puntje van onze stoel gekluisterd krijgen.
En dat zijn de leerkrachten met de meeste motevatie (het zijn namelijk niet alleen de leuke vakken)
Die leerkrachten dragen respect bij zich.
Als ze op de gang lopen worden ze door iedereen gegroet.
Iedereen is vriendelijk tegen hun.
Tegen sommige andere leerkrachten waarvan je ziet dat ze liever iets anders doen dan ons les geven zie je dat ze anders reageren.
niet respectloos, maar het zelfde als hun met ons omgaan.
Zonder serieuse intresse.
Dus word er ook geen intresse terug getoont.
Ze worden niet opgemerkt omdat wij niet opgemerkt worden.
Je gaat je al gauw gedragen zoals van je verwacht word.

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:01

Sja.. wat zal ik eens zeggen.. Ik vind dat je een leraar met respect moet behandelen.. Toen mijn oms op school zat.. en je zei 1 ding verkeerd werd er met een liniaal op je vingers getikt.. dus dan dacht je de volgende keer wel 3 keer na.. Weet 2 jaar terug nog.. een meisje in mijn klas schold een leraar uit om hem een beetje uit te dagen en na heel wat keer uitgescholden te zijn verloor hij toch zijn geduld.. en gooide haar boek op haar tafel(hij had haar boek omdat zij daarvoor nog om uitleg vroeg) en toen heeft dat meisje gelijk aanklachten in gediend ... gaat nergens meer over tegenwoordig

_Stampie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:02

daantjuhhh schreef:
@ stampie

Respect valt niet af te dwingen...
respect heb je of niet.
Door middel van dwingen krijg je noit echte respect.
Zo hebben wij een paar leerkrachten die leuk zijn en sociaal en zich in de leerling in kunnen leven..
Iedereen vind het daar leuk en doet z'n best en luisterd goed.
maar zo hebben we ook een paar leerkrachten die al 10jaar geleden met pensioen hadden gemoeten.
En die leerkrachten kunnen niemand geboeid houden.
Kunnen slecht de aandacht aan houden.
Leggen onduidelijk uit.
Als je iets 10 x vraagd moet het toch duidelijk zijn dat je zijn uitleg niet snapt..

Ik bedoelde ook niet echt afdwingen maar gewoon zoals jij het zegt ja.. Maar ik weet dat er leerkrachten zijn die tegen het pensioen aanzitten en dus niet altijd even duidelijk meer zijn, maar dan vind ik nog wel dat je ook respect voor z'n leerkracht moet hebben, ook al is het misschien niet jouw favoriet... Dat kan ook niet altijd maar met een beetje beleefdheid wordt het meestal wel wat gezelliger..

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:02

aanklacht bij de conrector..

_Stampie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:03

Olympia schreef:
Ik doe zelf ook de lerarenopleiding en wil het basisonderwijs in en dat de bovenbouw..

Soms krijg ik ook wel is een opmerking naar mn hoofd dat ik denk van, waar haal je het lef vandaan om dat te zeggen, vroeger durfde ik echt geen grote mond te geven tegen de leerkracht..

Ik kan hier dus ook boos om worden en wil gewoon dat ze me met respect behandelen.. Klaar..

Waar ik ook helemaal gek van word, is dat ze allemaal wel een weerwoord hebben, als je wat zegt is het : ja, maar.... Niks ja maar.. Gewoon zeggen of je het begrepen hebt of niet.. En niet de verdediging in gaan.. Maar ja.

Dit heb ik ook meegemaakt.. Is soms echt niet normaal wat ze tegen je zeggen... Kan mij niet herinneren dat het eerder zo was toen ik in de bovenbouw zat!

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:37

daantjuhhh schreef:
Oregon schreef:

Dat vind ik heel slecht.niet alleen dat ze zeggen dat je je erbij neer moet leggen.
Maar ook dat hjij bevooroordeeld bent over het VMBO.Ik zit ook op een vmbo school en daar zijn echt leuke goede leerkrachten bij die mij en de rest van de school aan het puntje van onze stoel gekluisterd krijgen.
En dat zijn de leerkrachten met de meeste motevatie (het zijn namelijk niet alleen de leuke vakken)
Die leerkrachten dragen respect bij zich.
Als ze op de gang lopen worden ze door iedereen gegroet.
Iedereen is vriendelijk tegen hun.
Tegen sommige andere leerkrachten waarvan je ziet dat ze liever iets anders doen dan ons les geven zie je dat ze anders reageren.
niet respectloos, maar het zelfde als hun met ons omgaan.
Zonder serieuse intresse.
Dus word er ook geen intresse terug getoont.
Ze worden niet opgemerkt omdat wij niet opgemerkt worden.
Je gaat je al gauw gedragen zoals van je verwacht word.

Het is gewoon zo dat ik deze opleiding niet doe om docent te worden. Ben ik dan bevooroordeeld?

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:57

Ik vind het niet kunnen. Dit gaat naar mijn mening te ver.
Het ligt ook erg aan de mensen die in de klas zitten. Zoals in mijn klas: Er zijn er een paar en die zijn echt stuitergek en kunnen nooit hun smoel houden, er zijn ook mensen die rustig zitten en opletten, aantekeningen maken en gewoon de les volgen. Het respect hoort wederzijds te zijn. Een lolletje mag maar er moet een grens zijn. In dit geval is die grens nogal overschreden naar mijn mening. De meeste leraren op mijn school zijn echt aardige mensen die graag les willen geven en die ook echt respect tonen voor de leerlingen. Ook zijn er wat die onbeschaaft zijn en eigenlijk niet voor de klas moeten staan. Met deze mensen is er soms ook wel wat gesodemieter. Als we een lolletje hebben met de hele klas en de leraar vind het niet goed horen we niet of we willen ophouden en ons willen concentreren op ons werk, nee dan horen we direct : Verdomme en nu iedereen de bek dicht! Dit vind ik geen respect voor de leerlingen. De leerlingen uit mijn klas worden dan zelf ook redelijk brutaal en soms draait het uit op een ruzie. Zelf heb ik nog nooit ruzie gehad. Op zulke momenten werk ik gewoon rustig door zonder mee te gaan in de discussie die uiteindelijk nergens op uitdraait en er alleen een aantal mensen uit de klas worden verwijderd.
Mijn mening is dat respect van beide kanten moet komen. Gezellig lachen met de leraar moet kunnen maar er moet ook sirieus gewerkt worden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:00

cooper schreef:
Nu doen jullie alsof alleen de leerlingen slecht zijn, maar ik ken genoeg leerkrachten die tegen ons ook een grote mond zetten. want we zijn achterlijk en horen in de kleuterklas

Ik moet helaas zeggen dat ik vind dat het gros zich ook van tijd tot tijd gedraagt alsof ze kleuters zijn en verwachten dat ze als volwassenen behandeld worden.

Ik doe zelf altijd mijn best om op een leuke, gezellige manier met de klassen te beginnen en elke leerling met respect te behandelen. Zolang er een werkbare sfeer hangt mag het gezellig zijn en ga ik ook niet zitten mauwen over een opmerking tussendoor waarbij een leerling zijn vinger niet opgestoken heeft, een spontaan ontstane discussie of op het eind een babbeltje over wat er gisteren op tv is geweest, en tijdens het zelfstandig werken mag er gewoon gekletst worden zolang het geluidsniveau een bepaald aantal decibel niet overschrijdt . Why o why is het dan niet mogelijk voor leerlingen om, als je iets uit wilt leggen, na een simpel verzoek van een leraar gewoon weer ff je mond te houden ipv met zijn dertigen door elkaar te gaan zitten praten? Na twee keer vragen, een keer eisen en nog geen reactie neem ik maatregelen 'op kleuterniveau' ja.
En over uit het raam hangen etc.
a) je zit op school om iets te leren en iets te doen, niet om uit het raam te hangen. Wat moet je daar uberhaupt
b) als er een of andere leerling zo lollig is om ineens je voeten op te tillen en je uit het raam te hangen (en ja, dat gebeurt!) is je docent er wel voor verantwoordelijk.

Leerlingen die zich volwassen gedragen, kunnen erop rekenen dat ik ze als volwassenen behandel. Obstinate pubers op kleuterniveau krijgen straf en kinderachtige opmerkingen/regels als 'steek je vinger op als je iets wil vragen.'

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:08

er behoort een basis respect te zijn tussen leerkracht en leerling
helaas is dat respect idd soms ver te zoeken
tuurlijk het ligt niet alleen bij de leeerlingen maar ook aan de leerkrachten
maar ik vind wel dat een deel van de leerlingen tegenwoordig eens een flinke schop onder hun derriere behoort te krijgen ...
( en ja sommige leerkrachten zouden echt ander wek moeten gaan zoeken

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:14

bij osn in de klas is het erg die ,man is heel erg aardig begonnen maar ze lachten hem gewoon uit en nu os het zo erg dat die moet schreeuwen en bleren tegen de klas om mijn klas stil te krijgen en ik en mijn vriendin vinden dit schandalig (ben een engeltje in de klas) ik vind dat je normala tegen leraren moet doen het zijn ook maar mensen het is zelfs al een keer zo erg geworden dat de leraar na de les is gaan huilen ik en mijn vriendin hebben hem maar gerust gesteld en zijn met hem naar de afdelingsleider(soort onderdirecteur ieder jaar heb je een andere) en als die kinderen er worden geroepen beginnen ze daar ook nog te schelden dat de afdelingsleider ook niks meer zegt en ze maar gelijk geeft zodat ze stil zijn ik vidn dit gewoon niet meer normaal snap niet dat mensen zo harteloos kunnen zijn
Laatst bijgewerkt door dancertje op 20-05-06 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: discussie: respect leerling-leerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:22

Vorig jaar gaf ik les aan derde klassers vmbo, en bij mijn sollicitatiegesprek werd me al verteld dat ik niet moest verwachten dat de leerlingen iets zouden leren wat betreft het vak dat ik gaf, maar dat ik voornamelijk bezig zou zijn op met politie-agentje spelen en ze wat bij brengen op het sociale vlak.
Ik vind het een zeer slechte insteek om zo al te beginnen. Is een moeilijk jaar geweest, er zat ook echt "tuig" op die school, om het even zo te zeggen, auto's stelen, bedreigingen, oude vrouwtjes overvallen, drugs, drank en noem maar op.
Toch heb ik persoonlijk niet veel problemen gehad; ik gaf les aan voornamelijk 15 jarige jongens en die vonden zo'n jong, hip, vrouwelijk juffie als ik allemaal wel leuk.
Ik werk nu op een andere school, een wereld van verschil. Hoewel ik hier wel eens een uitbarsting van een leerling heb meegemaakt.
Als een leerling zo hondsbrutaal is als ik hierboven heb zien staan, dan is het hele simpel>> enkeltje directeur.