Depri van 'onderbelasting' op mijn werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Depri van 'onderbelasting' op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:21

Ik word gek, ik heb veel te weinig te doen op mijn werk. Al een paar keer heb ik aangegeven dat ik soms niks te doen heb (bokken maar zelfs dat gaat vervelen). Ik word dan steeds met een kluitje in het riet gestuurd 'ga maar leren werken met programma X' nou ik heb het al een paar keer geprobeerd maar ik snap er nog steeds niks van en ik kan er niks concreet mee doen. Beetje in het rondklikken lukt me nu wel.

Ik baal als een stekker
Afbeelding

ik zit hier elke dag 8 uur mijn tijd uit te zitten, koffie automaat leeg te drinken en ik loop mijn collega's voor de voeten....

(Ik ben promovendus trouwens... )

Als ik het bij mijn baas neerleg heb ik het idee dat hij gewoon steeds weer de bal terugspeelt

Het is niet zo dat ik lui ben ik wil wel werken, maar er is gewoon niks te werken, uit allerlei hoeken en gaten schraap ik klusjes waar ik dan ongeveer 1/3 van de dag mee kan vullen als ik langzaam aan doe.

sundance11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:25

Wat voor en werk zo je dan, en wat is promovendus ( of is dat een erg domme vraag?)

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:35

Ik heb precies hetzelfde.
Ik werk als receptioniste en het grootste gedeelte van de tijd moet ik alleen maar de telefoon opnemen, en als de telefoon dan even niet gaat... En dat is zeker vrijdagmiddag het geval, heb je gewoon niks te doen!!!
Ik word er moe van, hangerig en soms zelfs chagrijnig en geiriteerd.
Toch blijf ik hier maar braaf zitten, ik woon op me eigen en moet netjes de huur betalen, ik kan het me niet veroorloven om zomaar weg te gaan.
Ik zit hier elke dag van 08:30 tot 17:00 (behalve in het weekend natuurlijk)
Soms heb ik ECHT HELEMAAL niks te doen.
Dan word ik zo moe!

Dan denk ik: was ik maar thuis dan kon ik daar in ieder geval nog wat doen!

Maar ja, ik moet blijven zitten voor ALS de telefoon gaat, soms vind ik het wel lekker hoor dat ik het zo rustig heb maar soms ben ik het zo zat!
De tijd gaat dan ook ontzettend langzaam.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:37

ik moet zelf een onderzoek opzetten voor de komende vier jaar daar komt het op neer, maar er zijn nog niet echt spullen voor om dat onderzoek op te starten

ik voel me al niet eens meer schuldig als ik niks zit te doen...

Onderbelasting heeft bij werknemers in een productiebedrijf dezelfde negatieve gevolgen voor de gezondheid als overbelasting. Dit was de stelling die de bedrijfsmaatschappelijk werker Tenno Bloos in juni 2001 in zijn afstudeerscriptie voor de opleiding psycho-sociaal werkende succesvol verdedigde. Op drie manieren kan een werknemer volgens hem onderbelasting ervaren: er is te weinig werk gedurende de werkdag; hij of zij werkt beneden opleidingsniveau; hij of zij doet langdurig routinematig werk. Onderbelasting kan uiteindelijk ook tot vervlakking in de privésfeer leiden doordat uitdaging, waardering en perspectief ontbreken. Onderbelasting komt steeds meer voor, doordat het opleidingsniveau van werknemers sterker stijgt dan het niveau van de baan. Volgens schatting werkt 38% van de werknemers beneden hun opleidingsniveau (Teurlings, Mens en Werk, OSA, 1999, geciteerd door Bloos).

Onderbelasting is belastend, omdat je alle motivatie uit jezelf moet putten, het werk biedt je geen stimulans. Een mooi voorbeeld hiervan is te zien in de film Shoef Shoef Habibi. Hoofdpersoon Ap wil gaan werken, en zijn broer die politieman, is regelt werk voor hem. Er staat een bureau voor hem klaar, een computer, maar er gebeurt niets. Hij krijgt geen werk. Hij slijpt z'n potlood, pakt z'n broodtrommeltje, legt dit op tafel, pakt een banaan, eet die op, draait met z'n stoel in de rondte, legt z'n benen op het bureau. Hij weet van gekkigheid niet wat hij moet doen. Dan gaat de telefoon. Hij doet niets. Hij kijkt ernaar, alsof het een exotisch beest is. Zijn baas stormt binnen: waarom pak je de telefoon niet op, als ik bel? De volgende dag staat hij in tweestrijd: naar het werk of meedoen met z'n vrienden die een bank willen overvallen? Hij kiest voor de spanning van het laatste.

De lering die je uit dit onderzoek kunt trekken is dat onderbelasting een even sterke risicofactor is als overbelasting. Mocht je dus zelf het idee hebben onderbelast te worden, ga dan na hoe je jezelf kunt uitdagen, door bijvoorbeeld het bespreekbaar te maken met je leidinggevende of door de uitdaging in je privésituatie te zoeken en een leuke hobby te kiezen. Ik zou niet direct voor nog meer opleiding kiezen, want als al bijna 40% van de werknemers al te hoog opgeleid is voor de functie die ze nu vervult, loop je het risico dat het medicijn meer opleiding de kwaal alleen maar verergert. Wel kan het lonen je te trainen in sociale vaardigheden (netwerken) en solliciteren. Met daarbij een cursus rationeel denken om je zelfinzicht te vergroten.

net gegoogled, die film heb ik toevallig gezien zo voel ik me ook

en ik voel ook elk initiatief en motivatie uit me wegvloeien, hoe minder ik te doen heb hoe moeilijker het wordt om me weer ergens toe te zetten

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:38

Ik heb het ook :J

Ik werk 4 dagen van 8-17 en daarvan heb ik ongeveer 8 uur aan werk.. 1 dag dus.. of 2 uur per dag

Verder bok ik

Maar het is irritant ik ben gemaakt om te werken en veel te werken!

Ik heb geen zin meer, geen motivatie, geen inspiratie.

Zo is het saai!

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:41

Ja ik meld mij ook.

Soms is het een week druk.

Maar tijdens mijn dag van 9-17u, en de telefoon gaat niet vaak dan zit ik mij hier toch ook bezig te houden met vanalles.

En hoe minder je moet doen, hoe langer je dag duurt en hoe minder zin je krijgt om iets te doen.

Op bokt heb ik alle topics gelezen.

Moest ik blijven werken, dan zoek ik zeker iets anders, maar aangezien ik terug naar school ga in september, zit ik mijn tijd hier nog efjes uit.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:41

ik ben ook een werkpaardje...

bah ik zou bijna een eigen bedrijf beginnen....

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:42

Ja maar al heb je niet veel te doen, waarom ga je dan niet op zoek naar een andere baan???

Nathazzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:46

I am joining the club! Jammer genoeg, het is hier op mijn werk echt tijdje goed druk geweest, maar nu is er een grote taak weggevallen waardoor mijn collega ineens 3!! dagen meer op kantoor is als voorheen! En we hadden net iemand aangenomen omdat het zo druk was! Dubbelop dus!

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:48

justahorse schreef:
Ja maar al heb je niet veel te doen, waarom ga je dan niet op zoek naar een andere baan???

Dat is niet altijd zo makkelijk

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:49

Bij is het ook altijd hollen of stilstaan, in de kerst periode kan ik werk niet bijbenen en word echt gek van de stapels werk en alle telefoontjes die ik krijg.
En in de zomer...... niks, niks, niks...

O ja, er komt zo een collega naar me toe met een werkje...
Kaartjes van een rol afknippen..
Dat heb ik dus altijd, ik heb toch niks te doen dus leg de rot klusjes maar bij haar...
En dan zit ik helemaal te balen.

Vorige keer moest ok (lettelijk) 10.000 kaartjes vouwen!
Daar heb ik wel wat van gezegt en dat hoef ik gelukkig neit meer te doen.
Het is niet dat ik niet werken wil maar ik wil graag wel werk wat nog een klein beetje leuk is....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:11

Een vriendin van me mailde me net dit (heeft hetzelfde probleem)

Een uitdaging zoeken in je werk lijkt me lastig, aangezien de dingen die je zou willen doen, niet kunnen omdat het geen onderdeel van je werk is en een uitdaging zoeken wat wel te maken heeft met je werk er niet is, anders zou je geen tekort werk hebben. Zou je het werk van een ander over gaan nemen zit diegene uiteindelijk ook met hetzelfde probleem.

Een opleiding volgen heeft geen nut, omdat iemand anders die functie al vervult of omdat er geen vraag naar is…

Kan je dan niet langzamer werken dan wat je nu doet. Nee dat kan niet want dat ligt niet in mijn aard, daar wordt ik dood ongelukkig van.
Tevens werk ik al langzamer dan normaal, omdat ik weet dat als ik op het tempo werk zoals ik dat normaal zou doen. Ik binnen 2 uur door al mijn werk heen ben en ik vervolgens de resterende 6 uur van de dag uit mijn neus zit te eten…dat bestaat o.a. uit internetten, websites bouwen, internetsites bekritiseren en kijken hoe ik het anders zou doen. Af een toe trek ik eens een haar uit mijn neus, of pulk ik een ingegroeide haar uit mijn been. Ik kijk eens om me heen en herhaal dat verschillende keren.

Als iemand wat verteld doe ik net alsof ik heel aandachtig zit te luisteren maar ondertussen zijn mijn gedachten alweer afgedwaald. Soms beweeg ik eens wat met mijn muis en open ik een programma. Kijk ik vervolgens het een en ander door omdat het anders lijkt alsof ik helemaal niks doe.

Dat brengt trouwens ook aardig wat spanning met zich mee, omdat je telkens op moet letten of er niet iemand over je rug mee kijkt met wat je doet.

Je voelt je bij alles bekeken. Betrapt worden zou inhouden dat de baas constateert dat er echt te weinig werk is, ook al heb jij hem dat al vaak genoeg verteld.

Hij trekt zijn conclusie en besluit dat je of minder dagen moet gaan werken en als jij dat niet wilt omdat je dan niet rondkomt met je geld, vraagt hij je vriendelijk, maar dringend om een andere baan te gaan zoeken. Ontslaan wil hij je niet, want dat brengt alleen maar weer kosten met zich mee.

de spijker op de kop!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:22

hier meld nog iemand zich.

zit op een huisartsenpraktijk.

sochteds wat post, de rest van de dag door wat patienten, maar grotendeels weinig te doen.....

wordt je zo moedeloos van, voel mezelf net een debiel!!!

maar ik hoef nog maar even.

volgende week alleen woensdag ochtend, en dan nog tot 1 juli, dan 2 weken vakantie en dan nog tot 1 aug. en dan zeg ik: DAGDAG en stop ik hier

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:25

MW --> STW

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:12

En het ergst van al is, dat als je dat zegt tegen iemand, ze nog jaloers zijn ook.

De mensen beseffen soms niet hoe frustrerend het kan zijn om bijna niets te doen te hebben.

Swat, qer is aan alles iets waarschijnlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:14

hier precies hetzelfde!

ik mag nooit zeuren want iedereen vind dat ik het zo goed heb, terwijl ik me kapot verveel

wreckh

Re: Depri van 'onderbelasting' op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:19

Meld me ook!

Ik zit ook praktisch de hele dag te internetten en te bokken.

Gelukkig loopt mijn contract 1 augustus af en dan hoop ik per november voor mezelf te beginnen. Heerlijk...ben ik van die 4-kante ogen af.

Sommige dagen staat de telefoon roodgloeiend, andere dagen zit ik met 2 vingers in mijn neus te bokken. Heel frustrerend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:20

ik ken het, bij mijn vorige baan had ik dat ook. Zat je soms 8 uur te kijken en echt niks te doen. Wat je moest klaarzitten voorals de telefoon eens ging...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:24

Arabesk, als promovendus kun je dan niet alvast dingen doen voor je promotie? Inlezen, voorbereiden etc. etc..

Kan me zo voorstellen dat je als promovendus ook enigszins pro-actief aan het werk moet gaan en je eigen werk moet creeeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:29

precies.

je wordt er gewoon super moe van!

je kan vele beter heel de dag wat te doen hebben, dan dat je zo dooi op je stoeltje de klok naar 5 uur zit te kijken!!

Na een dag actief werken kom ik een stuk minder moe thuis als na een dag lam hier zitten.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 13:41

Apple schreef:
Arabesk, als promovendus kun je dan niet alvast dingen doen voor je promotie? Inlezen, voorbereiden etc. etc..

Kan me zo voorstellen dat je als promovendus ook enigszins pro-actief aan het werk moet gaan en je eigen werk moet creeeren.

ik heb al 100 dingen geprobeerd en inlezen heb je na een half jaar ook wel gezien

ik wilde een project opstarten met een andere afdeling hier binnen ecn, maar dat mocht niet...

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:06

Arabesk schreef:
ik ben ook een werkpaardje...

bah ik zou bijna een eigen bedrijf beginnen....

'
Jawel.. hier hebben we er nog een.. Ik zou ook zo voor mezelf gaan beginnen.. Wordt je compagnon?

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:54

Ik heb het gehad op mijn stagebedrijf vorig jaar. Je merkt dat je niks te doen hebt, je opdracht ligt ver op schema en je moet wachten op info die men opstuurt. Je zegt doch vriendelijk tegen je baas dat je niks te doen hebt en of hun nog wat klusjes hebben. Meneer zegt: je hebt niks te doen, jij: nee. Hij: hij prutst wat aan zijn papieren zegt niks meer en daar sta je dan... Dit herhaalt zich regelmatig tot je je een zeur voelt en ermee stopt. Dan maar vanaf dat je om 8 uur binnenstapt gaan internetten, je vooral niet schuldig proberen te voelen dat het via de telefoonlijn is, immers hij geeft je geen klusjes. Dan blijkt dat je buurvrouw van 22 jaar ook niks te doen heeft. Meneer heeft ook voor haar niks, na een maand of twee besluiten wij samen dat ze toch maar een andere baan moet gaan zoeken. Meneer komt zijn afspraken niet na, hij zegt dat het haar 3 jaar duurt voor ze alles onder de knie heeft. Hij heeft geen tijd voor haar en leer haar niks nieuws en na 3 maanden heeft ze al niks te doen.

Vervolg van het verhaal: Ik was zes weken voor einde al HELEMAAL klaar, ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en gezegd dat als hij niks voor me te doen had hij me maar naar huis moest sturen. Toen zei hij: ow dus je bent helemaal klaar?? (duhhh heb ik nog nooit gemeld) En mijn buurvrouw collega heeft een nieuwe baan gevonden die ze onder werktijd daar uitgebreid kon zoeken

Ondertussen heb ik daar honderden foto's ingeplakt, folders gemaakt, prijslijsten in enveloppen gedaan etc.

En dan een voordeel voor mij, het was maar TIJDELIJK. In het begin is het leuk maar uiteindelijk wordt je zo lam al ik kweet niet wat. Ook op mijn stage in amerika heb ik het gehad. Of ligt het aan mij dat ik gewoon te slim ben en te vlug klaar ben

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:40

Ik begrijp echt niet dat je als promovendus niks te doen hebt. Alle promovendi die ik ken werken zeker 50 uur per week. Waar promoveer je op en aan welke instelling als ik vragen mag? Waarom kan je eigenlijk niet verder? Waah, ik kan het gewoon echt niet geloven! Een promovendus die zich verveelt!

Maar ik ken het gevoel wel hoor.
Er is niks zo vervelend als niks te doen hebben. Wanneer kan je weer verder?

Chubby

Re: Depri van 'onderbelasting' op mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:56

Mocht iemand zich maandag vervelen.. Heb nog zat liggen hoor! Ik heb het in deze functie eigenlijk nooit echt rustig, maar breng wel wat uurtjes door op bokt.

Klinkt misschien krom, maar bij mij moet er wat druk achter staan. Bij een klein stapeltje werk wordt ik lui en verveeld en langzaam. Bij een dikke stapel werk kan ik heerlijk presteren.