de jeugd van tegenwoordig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 23:58

avantilover schreef:
Er wordt opzich meestal geblowd sávonds bij hanggroepen en niet opschool komt er zo'n groepjes langs ruik je echt zo'n wiet lucht! Lips are sealed



Echt tyupisch dat daar zo moeilijk over gadaan word en dat drank algemeen geaccepteerd wordt.....

Drank blijft echt hardrugs ook al weten veel mensen dit niet en willen ze dit ook niet horen.
tuurlijk is het het beste o het allebei niet te doen! dat moet ik ook toegeven... ennuh zeggen dat er op een middelbare school niet geblowd wordt vind ik errug naief

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 08:14

Even een "me too" van mij. Natuurlijk woon ik ver weg van Nederland, maar ook in Finland slaat de verloedering toe. Tieners die elkaar van alles aandoen etc. Je wordt daar helemaal niet goed van. In Nederland is het waarschijnlijk nog iets erger.

Hoofdzaak is dat kinderen te weinig morele bagage meekrijgen. Héél vroeger (voor mijn jeugd) werd dat er keihard ingeslagen. Je hoorde je te gedragen, want anders kreeg je een pak slaag. Ik ben een hele voorstander van een vrije opvoeding, in die zin dat kinderen tot op bepaalde hoogte zelf dingen kunnen uitvinden.

Om iets uit te vinden, kan je onderzoeken of experimenteren. Beiden hebben hun goede en slechte zijden. Zo is het dus vrij vervelend op te experimenteren hoe het is om van de eiffeltoren af te springen. Zonder valscherm kan je dat niet navertellen en is de ervaring nutteloos.

Op zaken uit te vinden over drugs, zwangerschap, vuurwapens, seksueel overdraagbare ziektes en dergelijke hoef je ze niet allemaal geprobeerd te hebben. Onderzoek is daar echt wel de betere methode.

Discussie is een van de technieken die we hebben om dat aan te leren. Besef dat je kind ook een individu is en zeker ook behoefte heeft aan een goed gesprek. Maar hier komen we dan bij ons grootste probleem: niemand heeft tijd. Sorry, gewoon bullsh*t, ouders nemen niet de tijd. Men stelt dat soort dingen uit (ik heb het zo druk), en als het verkeerd gaat is er een ramp gebeurd.

Ook heel belangrijk: kinderen zitten maar een klein deel van hun tijd op school. Thuis wordt er ook veel geleerd. Leren kan ook leuk zijn, doe dingen spelenderwijs. Ook praten over vervelende dingen kan leuk zijn, als je het maar leuk brengt. Het probleem is echter dat veel ouders zelf niet de morele basis hebben om dat voor elkaar te krijgen. Gelukkig denk ik nog wel dat de meerderheid het wel goed doet, maar er moet gewerkt worden om ouders en aanstaande ouders wat zaken bij te brengen.

Dan kom ik als laatste bij de maatschappijleer lessen op school Frusty Frusty Meestal ontzettend saai, herinner ik mij. Dat soort lessen moet gewoon beter ingericht worden, het moet leuk zijn om uit te vinden wie je bent, wat je wilt zijn en hoe je in de maatschappij thuishoort. Als het droge en saaie stof is, dan blijft er nul komma nul van over.

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:34

Hier is ook 1 van de jeugdleden Haha!

Nou, ik vindt dat je best gelijk heb stef , met dat taalgebruik van tegenwoordig...
Ik gebruik af en toe ook wellis van dat soort taal, maar dat floept er dan gewoon uit Bloos
En verder mijn broer is een ernstige ADHD klant en is zo instaat om mijn ouders te slaan enzo. en hijs nu 20 en blowde al op zijn 14de enzo...
De school waar hij toen op zat (speciale school omdat hij op de basischool in groep 7 eraf was getrapt) hadden ze gezegt dat mijn moeder de verkeerde opvoeding had gegeven!
*nou en mijn moeder voelde zich knap l*llig!*
Nou me moeder een speciale curses gevolgd voor ''betere opvoeding'' maar dat jong is nog steeds dezelfde KL Clown Clown TZAK!!!
maar kijk naar mij en me andere broer , wij zijn niet zo als hem... Scheve mond
Wij gebruiken geen drugs....oké mijn broer rookt ik af en toe op een feesje maar wij schelden onze ouders niet uit met de ergste ziektes.....
Daarom hoop ik eg dat mijn broer hééééél snel bij zijn vriendin gaat wonenn want als zij hier is doettie ineens poeslief!
Dat kan ook nog wellis helpen bij de jeugd van tegenwoordig , als ze een vriend(in) hebben doen ze ook anders!
Maarja....genoeg over mijn broer Verdrietig

maarja.....ik wil hier alleen mee zeggen dat de schuld veel te makkelijk op de ouders wordt geschoven , en dat de meeste ouders er helemaal niets aan kunnen doen.
Oké ik weet ook dat je van die ouders heb die zelf stomdronken zijn en drugsverslaafd....ik vindt ook eigelijk dat die mensen helemaal geen kind mogen hebben *maarja* maar ik vindt gewoon dat er teveel naar de ouders wordt gekeken!
Terwijl de meeste er niks aan kunnen doen , meestal als eenmaal zo'n kind zo is dan kan je het niet meer terugfdraaien en lukt dat je wel dan heb je eg een applausje verdient!

Groetjes Debbie

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:45

effe voor de klagende jongeren hier onder ons: de reden dat volwassenen klagen over jongeren is dat jongeren tig stappen verder moeten gaan, maar dat is tot daar aan toe. MAar gebrek aan respect voor anderen is nOOIT goed te praten. En dan een opmerking van iemand, over hangjongeren, dit speelt inderdaad al veel langer, mensen hebben er altijd zich wel aan gestoord, maar nu wordt dat pas erkend. In nederland moet nameljik altijd eerst iets escaleren voordat een probleem erkend wordt. Meestal ben je dan inmiddels verwijderd van een oplossing.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:47

whheee, Huilen ik ben een heel braaf jeugdig meisje en ik wordt aangesproken als de groep van de jeugd van tegenwoorden ( dus die typjes die alles mollen en dingen jatten en zo)

daar wordt ik dus zooo verschrikkelijk ziek van! echt ik haat die mensen die dat doen!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:54

avantilover"]
[quote="Margreet"][quote="avantilover schreef:
met roken val je niemand lastig


www.astmafonds.nl
[/quote]

hahah buiten toch niet.......... Knipoog Je mag ook nergens binnen roken ik ken trouwens een jongen met asma die rookt............... Verward
[/quote]

nou euhm.. toch wel... loop je langs krijg je een walm vieze gore sigarettenrook in je gezicht geblaast Verward
en die astma patienten kunnen daar toch echt wel last van hebben..

verder behoor ik ook nog tot de jeugd, ik wil graag uit maar ga niet omdat ik neit mag en ik niet 16 ben, ik walg er zelf ook van dat die kinderen (13/14 jaar) erg aan de drank zitten alleen om stoer te doen, ik zie mijzelf ook nog neit zo snel stomdronken thuis komen... uitgaan doe je voor de lol en neit voor de drank

Verder werd laatst ons licht van de auto kapot gemaakt (per ongeluk) door zo'n puber joch, zat me wat te schelden, maar is wel naar ons toegekomen en heeft z'n telefoonnnummer gegeven, dus die was blijkbaar alleen stoer met z'n vriend erbij en om z'n "niveau" te houden..

Nou ik heb nu wel weer genoeg gezegd vind ik, maar ook al hoor ik zelf bij "de jeugd van tegenwoordig" ik zou me nooit zo willen gedragen...

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:50

Ik zit op een enorme nette school,die overal goed aangeschreven staat.Bij ons word roken wel toegestaan,maar drugs niet.Roken mag alleen buiten.
Bij ons zijn nooit vechtpartijen,en als er 1tje is word in alle klassen even verteld dat je dat absoluut niet zo moet oplossen.Bij ons wordt ook bijna niet gepest,wij moeten altijd direct naar onze mentor enzo,gelukkig doen de meeste dat ook wel.Ik wil niet zeggen dat altijd alles goed gaat,maar toch.Bij ons op school is het in om met die zandloopvormachtige dingen op zo'n touwtje met aan het uiteinde twee stokken mee te spelen.Ook was jongleren enzo bij ons erg in.Nu is het overgegaan op wat ik hierboven heb uitgelegt.Bij ons komt het woord brugpieper ons ook niet om de oren,
en de meeste doen aardig tegen mekaar.De plee's zijn nog netjes schoon en niet bekrast (alhoewel er af en toe een smijt-natte-handdoekjes-tegen-de-muur-aan een uitzondering is)...Ik ben naar mijn mening goed opgevoed,als ik iets doe...komt het niet door mijn moeder,maar vaak door mijn klasgenoten.Soms gebruik ik wel is ziektes als scheldwoorden,
maarja,dat krijg je als je dat elke dag hoort.Misschien is dat wel een zwak punt van mij,ik neem snel dingen over.Ben nogal bang om gepest te worden en doe dus maar mee.Roken doe ik overigens niet,het is me meerdere malen aangeboden,maar no way.

Greetz en bedankt voor het lezen van dit lange verhaal Gaaaap *LOL*

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:59

Er word hier gepraat over gebrek aan respect voor anderen, maar zijn dat alleen jongeren, die dat gebrek hebben? Ik denk het eigenlijk niet...

Dat je met roken niemand lastig valt is natuurlijk bullshit, maar ook roken is niet iets wat alleen jongeren doen.

Dat over die hangjongeren, wat Desiree zegt, is absoluut waar. Maar ook dat kan je dus niet op de jeugd afschuiven. Die hangjongeren zijn er al jaren, om de simpele reden dat volwassen mensen, de gemeentes, niet de moeite nemen om er wat aan te doen. Nu is het een paar keer fout gegaan, jongeren gaan drugs gebruiken op die plekken, en laten de lege pakjes en zakjes op straat liggen, hetzelfde geld voor bierflesjes ed, en wordt er opeens ingegrepen en 'gaat het met de jeugd de verkeerde kant op'. Als ze dat hadden willen voorkomen, hadden ze dan niet veel eerder in moeten grijpen? Vaak hebben mensen door het gebruik van deze genotsmiddelen zichzelf niet meer in de hand, en dan gebeuren er vervelende dingen, zoals het slopen van dingen. Natuurlijk is dit geen excuus voor die mensen om dingen te slopen, maar het gebeurt, dat is een feit. Door het gebruik van alcohol worden mensen vaak agressief en vervelend, ik denk dat veel mensen hier op bokt wel eens zoiets meegemaakt hebben. Door het gebruik van drugs voel je je over het algemeen alleen maar heel erg goed, maar omdat je overal sterker op reageert, reageer je ook meer overdreven bij bijvoorbeeld ruzies of slooppartijen. En natuurlijk is er altijd nog een kleine groep jongeren die gewoon altijd slopen en vervelend zijn, of ze nou nuchter zijn of niet.

Maar ik vind persoonlijk dat er teveel gevit wordt op de jeugd, want het is niet alleen de jeugd die vervelend en kortzichtig is...
En juist door opmerkingen als 'de jeugd van tegenwoordig' strijk je de jongeren heel erg tegen de haren in, en ben je nog verder van huis...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:41

Anna-Jelly"]
[quote="avantilover"][quote="Margreet"]
[quote="avantilover schreef:
met roken val je niemand lastig


www.astmafonds.nl
[/quote]

hahah buiten toch niet.......... Knipoog Je mag ook nergens binnen roken ik ken trouwens een jongen met asma die rookt............... Verward
[/quote]

nou euhm.. toch wel... loop je langs krijg je een walm vieze gore sigarettenrook in je gezicht geblaast Verward
en die astma patienten kunnen daar toch echt wel last van hebben..

verder behoor ik ook nog tot de jeugd, ik wil graag uit maar ga niet omdat ik neit mag en ik niet 16 ben, ik walg er zelf ook van dat die kinderen (13/14 jaar) erg aan de drank zitten alleen om stoer te doen, ik zie mijzelf ook nog neit zo snel stomdronken thuis komen... uitgaan doe je voor de lol en neit voor de drank

Verder werd laatst ons licht van de auto kapot gemaakt (per ongeluk) door zo'n puber joch, zat me wat te schelden, maar is wel naar ons toegekomen en heeft z'n telefoonnnummer gegeven, dus die was blijkbaar alleen stoer met z'n vriend erbij en om z'n "niveau" te houden..

Nou ik heb nu wel weer genoeg gezegd vind ik, maar ook al hoor ik zelf bij "de jeugd van tegenwoordig" ik zou me nooit zo willen gedragen...
[/quote]

Wat is dan eigenlik het verschil dat jongeren niet mogen roken, en oudere wel, terwijl die het goede voorbeeld zouden moeten geven dus het slaat eigenlijk nergens op!
En ik denk als je asma heb je vrienden daar heus wel rekening mee houden, en je gaat heet niet bij een wild vreemde in zn gezicht blazen!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:44

susan"]
[quote="avantilover schreef:
Er wordt opzich meestal geblowd sávonds bij hanggroepen en niet opschool komt er zo'n groepjes langs ruik je echt zo'n wiet lucht! Lips are sealed



Echt tyupisch dat daar zo moeilijk over gadaan word en dat drank algemeen geaccepteerd wordt.....

Drank blijft echt hardrugs ook al weten veel mensen dit niet en willen ze dit ook niet horen.
tuurlijk is het het beste o het allebei niet te doen! dat moet ik ook toegeven... ennuh zeggen dat er op een middelbare school niet geblowd wordt vind ik errug naief
[/quote]

Met mensen die helemaal high zijn heb ik meer last van van die een beetje aangeschotern zijn. Drugs heeft trouwens veel meer gevolgenen dan drank en dran is lekker Haha!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 20:35

ik weet het.. ook al ben ik zelf een puber
bij ons op school is het heel normaal als je op je 13e ontmaagt bent (ik dus niet!!)
en sinds 2 weken is er ook weer es 1 van 14 zwanger Slapen of het is voor de zoveelste keer aandachttrekkerij

verder heb ik wel eens de neiging om iets te doen maar dan denk ik aan mijn hartsvriendin,
ze zegt van jatten is fout enzo.. (IS OOK)
en van ik vind je niet meer leuk als je gaat jatten (bij wijze van spreken), zeg ik zo doe ik ook niet en als ik dus iets wil doen denk ik eerst na van
wat mijn hartsvriendin altijd zegt en dat helpt echt trouwens ik heb nog nooit geblowd hoor en ik vind roken op je 14e wel wat anders als op je 30e...

en net als het voorbeeld van debbie; je moet niet zo snel de ouders de schuld geven..
iedereen zijn eigen jeugd maar sommige mensen Misselijk

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 10:26

Ik vind dat je in zekere zin wel de ouders de schuld kunt geven.
Een kind word tenslote min of meer " gevormd " door zijn/haar ouders.
Als je ouders je niet mee geven dat je "netjes" en "sociaal"moet zijn van wie moet je het dan leren?
Veel ouders hebben de instelling " School voedt ze wel op "

Maar ik vind niet dat de docenten de taak hebben leerlingen op te voeden , ze moeten ze onderwijzen en een verrouwenspersoon zijn , maar geen opvoeders.

Even iets wat ik irl mee heb gemaakt.

Mijn oom liet mijn neef al vanaf jongs af aan biertjes voor hem uit de koelkast pakken ( mn neef was een jaar of 2 toen)
Mijn oom had altijd zo iets van " op school voeden ze je wel op " en thuis is het lang leve de lol.
totdat mijn neef ook in de puberteit kwam en een eigen willetje kreeg.
Toen werd hij regelmatig de deur uit geschopt want ineens was hij een lastpost zonder manieren ( de manieren die zijn vader hem dus nooit had bijgebracht)
Nouja , door steeds weer gedram thuis kwam hij minder thuis en liep vaker op straat.
En toen begon hij met vandalisme , stelen , drugs , alcohol en toen hij een jaar of 16 was begon hij met aanranden en verkrachten en mishandelen.

Je begrijpt vast wel dat wij geen contact meer hebben met die kant van de familie.
Ik zeg dit niet als excuse voor mijn neef hoor , want het is gewoon een klottzak en voor zulke dingen is geen excuus.


Maar mij maak je dus niet wijs dat het niet door ouders komt.
IK ben opgevoed , weet mijn tafelmaieren , weet hoe ik me moet gedragen en dat komt 100% zeker weten door de opvoeding van mijn ouders.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 10:45

als je leest zie je een voorbeeld van xxxdebbiexxx dat het dus daar niet aan ligt (soms wel soms niet)
dus LEZEN

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 11:45

Ligt denk ik niet echt aan de ouder, maar aan het soort vrienden dat je heb.

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 17:27

Eluu schreef:
Ik vind dat je in zekere zin wel de ouders de schuld kunt geven.
Een kind word tenslote min of meer " gevormd " door zijn/haar ouders.
Als je ouders je niet mee geven dat je "netjes" en "sociaal"moet zijn van wie moet je het dan leren?
Veel ouders hebben de instelling " School voedt ze wel op "
Citaat:

En wat als dat kind dat nou niet meepikt? of het niet wil leren?

Het is niet allemaal zo makkelijk hoor!

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 18:08

ik weet wat lezen is yentl en ik kan ook nog lezen , goed he?!?!
Zij geeft een voorbeeld van haar ervaring , ik geef een voorbeeld van mijn ervaring

mag toch?