hey,
ik denk dat dat de droom is van vele paardenmensen, ikzelf wou dat ook toen ik 14, 15 zelfs 16 jaar was, maar nu ben ik echt blij dat ik het niet heb gedaan. Ik volg nu dierenzorg en is net dat beetje algemener en je kan er later ook de paardensector mee ingaan.
Waarom ikzelf het nooit zou doen?
wel, ik was op paardenkamp en een lesgeefster vroeg mij wat ik deed op school, ik vertelde dat ik na de zomer graag naar de richting paardrijden en verzorging wou enz... Die lesgeefster had zelf deze richting gevolgd, had daar nu enorm spijt van omdat ze alleen maar een diploma had van paardrijden, ze kon geen andere kant meer uit, en met paardrijden of in de sector van de paarden is het niet altijd even makkelijk werk te vinden, ze had het gevoel alleen maar te kunnen paardrijden en verder niets waard te zijn en ze zei ook: ze leren je daar beter rijden, maar een topruit kunnen ze niet van je maken, daarvoor heb je hier in belgië eerst en vooral veel geld nodig en moet je de juiste mensen kennen. Zij raadde mij aan om gewoon mijn middelbaar uit te doen in een "gewone richting" en daarna in avondlessen eventueel iets in de paardensector te leren, dan had je toch al dat diploma op zak.
Buiten dat heb je hier in België ook veel geld nodig voor die richting te gaan volgen, ik heb in die periode veel informatie gekregen van de scholen zelf die deze richting geven, daar stonden ook de maandelijkse kosten in... Internaat (want zoveel scholen zijn er niet in belgië met deze richting), stalgeld van je paard (dat je verplicht moet hebben vanaf het 4de of 5de jaar) ofwel huur van een schoolpaard, je moet dekjes hebben in die kleur, met dat logo, jassen van de school, pull van de school, regenjas va nde school, je bent verplicht om af en toe mee te doen aan wedstrijden dus ook een uniform voor wedstrijd heb je nodig, je moet bepaald kleur rijbroek hebben en daarnaast komt dan nog eens de kosten van gewoon je paardje... dierenarts, hoefsmid...
Ik raad je aan om dus nog eens goed na te denken, is dit echt wat je wil? heb je er de mogelijkheden voor?
Denk er ook aan, in een sport kan veel misgaan... 1 val en je kan je sport moetne opgeven, maar dan moet je in dit geval niet alleen je sport veranderen of opgeven, ook je school kan dan niet doorgaan...
Als je graag sport in het algemeen: er is een bepaalde school waar je dus gewoon sport kan volgen en waarbij je als keuzevak paardrijden kan kiezen, dan rij je dus ook paard op school, moet je trouwens ook eigen paard hebben of sponsorpaard, maar heb je na school toch meer kans om werk te vinden.
Veel succes met het zoeken naar de juiste richting