Ingeklapte long: wat houdt dat in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dealer

Ingeklapte long: wat houdt dat in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 18:49

Mijn verzorgstertje (13) is vanmiddag tijdens les van haar lespaard gevallen.
Ze leek niet hard te vallen maar had veel last van haar borst dus thuis huisarts erbij en zojuist werd ik gebeld dat ze in het ziekenhuis ligt met wss een ingeklapte long.

Weet iemand wat dat precies inhoudt?
Hoe lang genezing duurt? En of er kans is op blijvende beschadiging.
Met name dat laatste laat me maar niet los.

Anoniem

Re: Ingeklapte long: wat houdt dat in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:57

VMR --> AM.

Beterschap voor je bijrijdster trouwens. Ik heb het zelf 1 keer gehad, dan wordt de boel afgesloten waardoor je geen adem meer kan krijgen. Bij mij was het na een paar minuten weer open overigens. Is een enorm panikerende situatie... Ik vond het destijds iig doodeng, ook door het vallen van een paard en plat op de rug landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:05

Schijnbaar heb ik hem per ongeluk gesloten

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:05

Ik zie een slotje staan, maar probeer het toch maar eventjes
Het is erg pijnlijk, vaak brengen ze een drain in en zo wordt de long weer goed gefloept als het ware. Met een week mag meestal de drain er weer uit.
De kans op een klaplong is daarna wel groter overigens.
Naar hoor, beterschap voor je bijrijdster.

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:19

Een ingeklapte long ontstaat door een gaatje in je long. Dit kan spontaan gebeuren (bijv doordat je vergrote longblaasjes hebt en die dus dunnen en kwetsbaarder zijn) of bijv door een val of voorwerp (mes, rib).

Door dat gaatje in je long gaat de lucht die je inademt buiten je long. Hierdoor hoopt zich lucht op buiten je long waardoor de long als het ware wordt dichtgedrukt.

Meestal wordt dan een drain ingebracht, een slangetje die tussen je ribben doorgaat en die tegen je long aanligt. Dit slangetje is aangesloten op een 'pomp' die de lucht buiten je long wegzuigt, waardoor je long weer ontplooit en waardoor het gaatje weer gaat helen. Hoe lang de drain er in moet, hangt af van de grootte van je klaplong. Bij mij heeft ie er ruim 2 weken ingezeten...

De kans op een ingeklapte long is wel groter als je eenmaal een ingeklapte long hebt gehad.

Heb er zelf 17 gehad Gelukkig zitten ze nu - na 2 operaies- goed vast

Veel beterschap voor je bijrijdster!!

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:25

Er is wel verschil tussen wat sommige mensen 'een ingeklapte long' noemen, en een klaplong. En klaplong (pneumothorax) is wat MarianneR hierboven beschrijft. Als je verzorgster dat heeft, kan ze erop rekenen dat ze wel een paar weken onder de pannen is.
Een klaplong is vervelend, maar gelukkig niet heel ernstig.

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:31

Ingeklapte long = pneumothorax
Klaplong, pneumothorax, ingeklapte long is allemaal hetzelfde.

Maar inderdaad, soms na een val klappen je longen ook even in door de klap. Dan kan je even moeilijk ademen maar na een tijdje gaat het weer goed. Dat zit er ook geen lucht buiten je longen. Sommigen noemen dat een ingeklapte long maar het is het niet echt omdat hij niet 'echt' is ingeklapt.

Vervelend vind ik wat licht uitgedrukt Lindy
Heel ernstig is het gelukkig niet over het algemeen. (tenzij ze allebei tegelijk zijn ingeklapt, of je voortdurend met een ingeklapte long loopt. Maar zelfs dan kan je nog geopereerd worden en ben je er vanaf )

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:39

Bij mij dachten ze ook een keer dat ik een ingeklapte long had, was toen door een val van een paard met mn rug tegen een muur geklapt. Kon toen ook een aantal seconden geen lucht krijgen, geloof me dat is erg benauwd
Bleek alleen een hersenschudding te zijn (wat nooit meer is goed gekomen )

M'n oom heeft het ook een keer gehad doordat ie een vuurpijl op zn borst had gekregen met nieuwjaar. Hij heeft daarna nog wel vaker een klaplong gehad, dat schijnt als je het één keer heb gehad daarna makkelijker te gebeuren.

In ieder geval veel sterkte voor het meisje!

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 14:57

Bedankt voor de antwoorden. Dat was helder.

Ik ben vanmorgen bij haar ouders geweest.
Ze is gistermiddag met de ambulance naar Utrecht gebracht.
In de ambulance werd verteld dat ze standaard naar Utrecht rijden (bij ons uit de buurt) als je een ongeval hebt gehad met een paard in galop.
In Utrecht stond een team te wachten maar is ze, na vluchtig onderzoek doorgesluisd naar het AMC, 2 artsen mee in de ambulance.
Ze bleek te mankeren: 1 volledig ingeklapte long, andere long iets minder, gekneusde lever, vocht in borstholte en in haar bekken.
Ze ligt nu op actieve intensive care en er is idd een drain ingebracht.
Ik ben me echt wezenloos geschrokken. Een kind van 13.

Ik heb daarna nog met lesgeefster gesproken en het gekke is, ze viel niet echt hard.
Paard heeft niet op haar gestaan want die deed gelijk een stap terug.
Echt zo'n bizar ongeluk.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:30

mijn zus heeft al 3× een ingeklapte long gehad,en daar hoef je idd niet hard voor te vallen!
dan zit er al een zwakke plek.
zie het als een opgeblazen plastic zak,waar een gaatje inzit,en ie daardoor vacumm trekt.
moet erg pijnlijk zijn!

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:44

MarianneR ja vervelend is inderdaad wel een beetje zacht uitgedrukt.
Maar ik ben sowieso niet zo snel van de kaart geloof ik.
Mijn moeder heeft jaren geleden een klaplong gehad, die heeft toen een paar weken in het ziekenhuis gelegen.

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:50

Ik werd geboren met een ingeklapte long.
Ik weet er niet veel meer van.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:54

Zoals velen al zeggen zit het idd zo: Als je een ingeklapte long hebt dan betekent dat dat je long ingeklapt is en dat je geen zuurstof kan halen. Het is prettig dat je beademt wordt door een beademer (nee geen mond tot mond ) maar gewoon door zo'n apparaat dinges ,, Het is verder niet schadelijk maar het is wel vervelend. Ik heb het ook gehad toen ik van mijn "lieve" (grapje) pony viel. Het komt wel goed.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:08

Oei, pijnlijk! Uitleg staat hierboven al gegeven. Ik heb bijna twee jaar geleden ook een gedeeltelijk ingeklapte long gehad na een val van een paard. Bij mij kwam het omdat ik met mijn rug op het hekje van de dressuurring was gevallen en er daarbij 5 ribben waren gebroken. Een van die ribben heeft mijn long aangeprikt en voila, daar was mijn klaplong. Ik heb precies een week in het ziekenhuis gelegen, heb 6 dagen een drain gehad en dat plaatsen doet errug zeer, vooral omdat het bij mij tussen mijn gebroken ribben door moest. Daarna heb ik nog veel last gehad van mijn ribben. Ik heb het echter nooit benauwd gehad, dat vond iedereen in het ziekenhuis wel gek, maar ik was er wel blij mee, had al pijn genoeg, hoefde het niet ook nog een keer benauwd te krijgen ook.

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:07

Dat je long inklapt komt idd doordat er een gaatje in je long komt.
De longen zijn omgeven door 2 vliezen, het borstvlies die aan je ribben, tussenribspieren en middenrif zit vergroeid en het longvlies. Tussen die 2 vliezen zit een laagje vloeistof (in de interpleurale ruimte)
Vergelijk deze 2 vliezen met 2 dunne plaatjes glas, als je tussen deze 2 glasplaatjes water doet, dan blijven ze aan elkaar plakken en kan je ze veel moeilijker los van elkaar krijgen. Zo houdt het borstvlies dus het longvlies naar buiten, zodat je longen niet makkelijk inklappen.
Als er een gaatje inkomt, dan zit er dus een lek, waardoor de vliezen makkelijker van elkaar losgaan en je dus veel makkelijker een klaplong kan krijgen! (Tenminste...Zo heb ik het geleerd )
Beterschap voor je verzorgstertje!

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:25

Mijn exvriend heeft 4x een ingeklapte long gehad, zonder oorzaak (dus ongeval ofzo). Zijn longen zijn er gewoon gevoelig voor, het houdt simpel in dat er een gaatje in je long zit waar door hij inzuigt en er (bijna)geen lucht meer inkomt. Dmv drain gaan ze de long dan weer aanzuigen, vrij pijnlijke aangelegenheid..

Sterkte voor de bijrijder!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:38

Ik heb van de zomer een ingeklapte long gehad nadat een paard mij een trap had gegeven. Ook een aantal gebroken ribben.
Zelf heb ik 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een drain en een kastje.
Het inbrengen van een drain is zeer pijnlijk de methadon die ik erna kreeg zeer welkom .
Ik voel mijn long nog steeds als een beurse plek anders kan ik het niet omschrijven.

Vertroetel je verzorger maar

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:37

Dat heb ik ook Jeanie!!

Ook als het weer omslaat 'trekt' mijn long. Alleen de linker, de rechter is 'maar' 4x ingeklapt...

Heel veel sterkte voor je bijrijdster!! Die ingeklapte longen zijn al vervelend genoeg, maar de andere verwondingen lijken me ook erg pijnlijk! Ik hoop dat ze snel weer opknapt!