Anorexia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 23:24

Dit topic heb ik geopend met de bedoeling om duidelijk te maken wat anorexia is en hoe het ontstaat, dat weten heel veel mensen niet heb ik de laatste dagen gemerkt.

Nav een niet nader te noemen topic blijf ik nogsteeds pb's ontvangen met verwijten als "je praat je zus de dood in" "door jouw gedachtes over slank en perfect zijn heb je haar anorexia gegeven" "jij loopt met je lichaam te koop en dat is frustrerend voor dikkere mensen, die daardoor doorslaan met afvallen" "ben je trots nu het je gelukt is je zus ook zo mager te krijgen" etc zijn te laag voor woorden, bovendien is het de grootste onzin! ik vond mezelf altijd veel te mager in de periode dat bij mn zus anorexia is ontstaan bovendien heb ik daarbij geen rol gespeeld maar vele andere factoren(oa te slim zijn en zich vervelen op het gymnasium, verhuizen, vrienden overleden etc)

maargoed dit topic is niet geopend om dat reltopic boven te halen of weet ik wat maar omdat zoveel mensen niet blijken te weten wat anorexia inhoud wil ik dat proberen duidelijk te maken, het komt nml steeds vaker voor en dan is het niet overbodig dat anderen weten wat het inhoud

anorexia ontstaat niet omdat mensen zeggen dat je te dik bent, anorexia ontstaat door een opeenstapeling van problemen, vaak psychische problemen.
Ze hebben een verkeerd/laag zelfbeeld, constant streven naar perfectie, faalangst, hebben nare dingen meegemaakt en dan is ineens 1 volgende gebeurtenis genoeg om idd anorexia te krijgen, bv het overlijden van een vriend, een verhuizing, ontslag etc
Ze hebben het idee alle grip op hun leven kwijt te zijn en willen de controle terug en dat getalletje wat de weegschaal aangaf daar hebben ze volledige controle over en dat geeft een goed gevoel

zeg je tegen iemand met anorexia dat ze zo mager werd dan gaf het een kick om nog meer af te vallen
zeg je dat zo iemand er goed/gezond/weet ik wat uitzag was het niet goed, ging ze weer meer afvallen
zeg je dat ze dik was, ja dan willen ze uiteraard ook weer afvallen

maar zowel zeggen dat ze dik of dun is heeft hetztelfde resultaat nml nog meer willen afvallen!

maargoed ik ga hier niet het priveleven van mn zus neerzetten vandaar dat ik even wat stukjes ga quoten van een aantal site's over anorexia in de hoop dat er meer duidelijkheid over komt

Citaat:
Oorzaken anorexia nervosa

Vaak wordt gezocht naar één verklaring, maar er is eerder sprake van verschillende invloeden van psychologische, sociaal-culturele en biologische aard, die met elkaar in wisselwerking staan en die wisselen van persoon tot persoon. Een aantal van die factoren die van belang zijn worden hieronder genoemd.

Biologische factoren

Disregulatie van serotonerge en dopaminerge systemen wordt zowel bij anorexia nervosa als bij boulimia nervosa gevonden en draagt waarschijnlijk tot het ontstaan van de eetstoornis. Mogelijk ontstaat echter ook secundair een verstoring van het serotonerge systeem door verminderde inname van tryptofaan, een precursor van serotonine (stof waaruit serotonine opgebouwd wordt).

Predisponerende factoren

• onvermogen situaties reëel te beoordelen en eigen keuzes te maken
• gevoelens van waardeloosheid
• angst controle over zichzelf te verliezen
• gezin of sociaal klimaat waarin men de eigen persoonlijkheid moeilijk kan ontwikkelen
• gezin of sociaal klimaat waar tegenstrijdige eisen aan de rol van de persoon worden gesteld
• gezin of sociaal klimaat waarin slank zijn als erg belangrijk wordt gezien

Initiërende factoren (factoren die van belang zijn bij het beginnen)

• een ingrijpende gebeurtenis (bijvoorbeeld start opleiding, baan, relatie) stelt plotseling nieuwe eisen waaraan maar moeilijk kan worden voldaan door onder andere moeite met zelfstandig handelen en sterke gevoelens van waardeloosheid
• enkele kilo's afvallen leidt tot waardering en soms bewondering van de omgeving, voor een meisje dat sterk twijfelt aan haar eigen functioneren en die het sterk afhankelijk is van het oordeel van anderen, kan dit betekenen dat zij terecht komt in een negatieve spiraal van hongeren en mager zijn om verzekerd te zijn van waardering

Psychologische factoren

Hoewel een aantal psychische kenmerken, zoals faalangst, bij veel eetstoornissen voorkomt, zijn er geen algemeen oorzakelijke psychologische factoren bekend.

Citaat:
Hoe ontstaat anorexia nervosa?
Anorexia nervosa heeft niet één duidelijke oorzaak. Bij iedereen ontstaat de ziekte weer om andere redenen. Toch zien artsen een aantal persoons- en omgevingskenmerken bij veel anorexia-patiënten terug.
Meestal ligt de oorzaak van anorexia in een combinatie van de onderstaande kenmerken

:

Lijnen. Het slankheidsideaal zorgt dat veel vrouwen met hele normale maten aan de lijn doen. Mensen met anorexia stellen hun streefgewicht steeds verder naar beneden bij.
Jeugdtrauma's zoals incest of mishandeling.
Negatief zelfbeeld.
Zwart-wit denken.
Angst voor de volwassenheid.
Worsteling met zelfstandigheid.
Neiging tot perfectionisme.

Citaat:
De oorzaak van anorexia nervosa
Bij bijna alle emotionele klachten, dus ook bij anorexia nervosa, zijn de onverwerkte emoties de oorzaak van deze klachten.

Deze onverwerkte emoties zijn ontstaan door een emotioneel 'incident'.

Het eerste incident met de daaraan gekoppelde emoties zorgt echter voor een soort kettingreactie waardoor de onverwerkte emoties iedere keer worden opgeroepen.
Dit belemmerende patroon herhaalt zich totdat de oorzaak wordt opgelost.
De onverwerkte emoties veroorzaken allerlei emotionele klachten. Bij de één veroorzaken ze een depressie, bij jou anorexia nervosa.

De incidenten zorgen er echter ook voor dat we nog meer onverwerkte gevoelens krijgen zoals schuldgevoel, schaamte, enz.

deze site heeft ook erg veel nformatie http://www.eetstoornis.be/oorzaken.htm

Citaat:

De oorzaken van anorexia nervosa en boulimia nervosa zijn onbekend en in ieder geval complex.

Er spelen culturele, sociale, psychologische en biologische factoren een rol in het ontstaan. De factoren die momenteel het vaakst genoemd worden zijn de culturele nadruk op slankheid, persoonlijkheidsfactoren zoals weinig zelfvertrouwen, problematische verhoudingen in het gezin en biologische aanleg factoren, zoals de aanleg voor vetzucht of de aanleg voor een affectieve persoonlijkheidsstoornis.

De onmiddellijke aanleiding van een eetstoornis kan zeer divers zijn en kan variëren van een verhuizing, een andere school, het verlies van een geliefd persoon, maar ook een opmerking over het uiterlijk die door de betrokkene als negatief wordt ervaren.

De grootste groep waarin eetstoornissen ontstaan, bestaat uit jongeren die eigenlijk alleen maar een paar kilo willen kwijtraken, de 'doorsnee afslankers' dus. Opvallend is dat meisjes en jongens die uiteindelijk een eetstoornis ontwikkelen, vaak andere motieven hebben om af te slanken dan degenen die slechts een paar kilo's willen afvallen. Zo blijkt uit onderzoek,
dat diegenen bij wie de afslankpoging uiteindelijk resulteert in een eetstoornis vaak andere motieven hebben om af te vallen: ze hopen hierdoor meer zelfvertrouwen te krijgen, of aardiger gevonden te worden en meer geaccepteerd door anderen.

Aangezien men het begin van de afslankpoging vaak als zeer positief ervaart,
doordat men meer zelfvertrouwen krijgt en het gevoel heeft meer vat te krijgen op het eigen leven, is men geneigd steeds verder te vermageren.
Een tweede opvallend verschil tussen degenen die gewoon aan de lijn deden en degenen die een eetstoornis ontwikkelden was, dat de laatste groep bij aanvang van de afslankpoging helemaal niet te dik was, maar zich te dik voelde.
Een derde opvallende verschil tussen gewone lijners en degenen die anorexia nervosa en boulimia nervosa ontwikkelden is dat de laatste groep zich geen grenzen stelde bij het afslanken, of deze grens steeds maar weer verlegden. Men wilde steeds verder afslanken.

en nog een erg duidelijke tot slot:

Citaat:

Mensen met anorexia nervosa worden vaak gezien als flink en betrouwbaar, als gevolg van de hoge prestaties die ze vaak leveren. Bijna steeds eisen ze van zichzelf dat ze perfect zijn en falen in de ogen van anderen is onverdraaglijk. Maar zelf ervaren ze dat ze tekort schieten en nooit goed genoeg zijn. Ze zijn erg gevoelig voor mislukkingen en als ze de verwachte resultaten niet voor 100% halen, wordt dat als een nederlaag gevoeld

Ik hoop dat mensen hierdoor beter weten wat anorexia inhoud en dat het allang niet meer simpel om dk of dun zijn gaat of om wat kilo's kwijt willen raken, maar om meerdere psychologische problemen.
Het is al erg genoeg dat mensne emt anorexia er hun leven lang last van houden, zelfs al gaat het goed met ze, ergens diep weggestopt blijft anorexia toch vaak zitten
Nog erger is dat stees meer mensen doorslaan met het lijnen en anorexia steeds vaker voorkomt, ook bij mense op bokt gezien topics onder schaduwaccounts ivm eetstoornissen, vandaar dat het niet overbodig is als men er wat meer vanaf weet.
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 26-02-06 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

n_atas

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:30

anorexia is een k l o t e ziekte

en ik kan het weten, 2 jaar geleden heeft mijn zusje het gehad
ze lag op het randje van de dood...
die tijd was vreselijk, ik ging door een hel, was bang,verdrietig, schuldgevoelens die nerens op sloegen...
veel mensen doen zo lax over anorexia en er word zo makkelijk over gepraat maar idd de meeste mensen weten niet wat voor vreselijk ziekte het is zowel voor de `zieke`als voor de familie en vrienden

ik kan zo boos worden als mensen zeggen, jeetje je bent zo dun , lijk wel of je anorexia hebt dat geeft al genoeg aan dat veel mensen er niet bij stil staan dat anorexia niet alleen dun zijn is en niet willen eten

anorexia verwoest je leven, ook die van de familieleden
ik heb er een jaar over gedaan om alles te verwerken wat er is gebeurd met mn zusje, gelukkig is nu alles weer goed!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:08

Wat een stomme onzin om te denken dat iemand anorexia krijgt doordat haar zus er slank uit ziet.
Ik denk dat het eerder ligt aan het modebeeld wat voorgeschreven staat (want daar doen ze volop aan mee), inderdaad i.c.m. totaal gebrek aan zelfvertrouwen en ijzeren discipline wat zich uit in streven naar perfectie. Deze mensen leggen zichzelf heel strenge eisen op. Het is een uiting van machteloosheid. Want iets in hun situatie hebben ze te weinig invloed op en daardoor gaan ze die invloed met ijzeren controle uitvoeren op hun eetgedrag en zodat ze dat tenminste onder controle hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:17

Ik vind het heel goed dat je dit onderwerp op een serieuze manier aansnijdt.

Anorexia is zo'n complexe en levensbedreigende stoornis dat het belangrijk is om zo vroeg mogelijk 'ontdekt' te worden. Hoe groter de groep mensen die met deze stoornis bekend is, hoe groter de kans dat mensen met anorexia zo vroeg mogelijk behandeld kunnen worden.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:36

Goed dat je zo'n topic hebt geopend! Inderdaad beseffen veel mensen niet wat anorexia inhoudt, en hoe het levens an beïnvloeden. Van zowel de persoon zelf als de omgeving.

Hopelijk lezen veel mensen dit!

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 00:51

Ik heb het helaas zelf en al 12 jaar lang. Ben net terug van mijn 14e opname in Belgie. Heb daar 3 weken gezeten ze vonden dat ik het niet aankon en ben daar weggestuurd. In Nederland wilden ze me eigenlijk niet meer opnemen, maar goed gelukkig willen ze me bij 2 klinieken wel aannemen nu. Binnekort staat er dus voor mij een 15e opname te wachten. En door deze klote ziekte heb ik zelfs mijn paard moeten verkopen. Ik heb nog wel een heel lief bijrijpaard. Rijden erop kan ik niet, ik kan gewoon niet op het zadel zitten zelfs niet met een bontje erop. Gelukkig wel lekker poetsen, wandelen, longeren en vooral veel knuffelen. Als ik beter ben straks, want daar ga ik voor de volle 100% voor, komt er ook weer een eigen paard en daar kijk ik heel erg naar uit. Schaam me trouwens enorm dat ik dit nu zo in het topic hier heb verteld. Heel bang voor reacties van anderen.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:02

laboum schreef:
Ik heb het helaas zelf en al 12 jaar lang. Ben net terug van mijn 14e opname in Belgie. Heb daar 3 weken gezeten ze vonden dat ik het niet aankon en ben daar weggestuurd. In Nederland wilden ze me eigenlijk niet meer opnemen, maar goed gelukkig willen ze me bij 2 klinieken wel aannemen nu. Binnekort staat er dus voor mij een 15e opname te wachten. En door deze stinkmodder ziekte heb ik zelfs mijn paard moeten verkopen. Ik heb nog wel een heel lief bijrijpaard. Rijden erop kan ik niet, ik kan gewoon niet op het zadel zitten zelfs niet met een bontje erop. Gelukkig wel lekker poetsen, wandelen, longeren en vooral veel knuffelen. Als ik beter ben straks, want daar ga ik voor de volle 100% voor, komt er ook weer een eigen paard en daar kijk ik heel erg naar uit. Schaam me trouwens enorm dat ik dit nu zo in het topic hier heb verteld. Heel bang voor reacties van anderen.

Nee schaam je niet!!
Reuze dapper van je dat je dit hier verteld,
petje af!

toch wel een goed teken vind ik,Je bent er echt mee bezig,En je wil voor de volle 100 % beter worden,
Schaam je niet,jij hebt er ook niet voor gekozen!

Enorm veel sterkte!

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:02

@Laboum: knap dat je je verhaal opgeschreven hebt! Hoef je je helemaal niet voor te schamen, erg dapper juist.

Ik vind anorexia heel moeilijk te begrijpen. Ik snap best dat mensen een mooi figuur willen hebben, slank is tenslotte een schoonheidsideaal. Maar op een gegeven moment verander je toch in een wandelend skelet... Zien ze niet dat dat niet mooi is? En als je weet dat je op het randje van de dood staat of dingen moet laten door je eetstoornis, waarom kun je daar dan niks aan veranderen?

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:12

laboum schreef:
Ik heb het helaas zelf en al 12 jaar lang. Ben net terug van mijn 14e opname in Belgie. Heb daar 3 weken gezeten ze vonden dat ik het niet aankon en ben daar weggestuurd. In Nederland wilden ze me eigenlijk niet meer opnemen, maar goed gelukkig willen ze me bij 2 klinieken wel aannemen nu. Binnekort staat er dus voor mij een 15e opname te wachten. En door deze stinkmodder ziekte heb ik zelfs mijn paard moeten verkopen. Ik heb nog wel een heel lief bijrijpaard. Rijden erop kan ik niet, ik kan gewoon niet op het zadel zitten zelfs niet met een bontje erop. Gelukkig wel lekker poetsen, wandelen, longeren en vooral veel knuffelen. Als ik beter ben straks, want daar ga ik voor de volle 100% voor, komt er ook weer een eigen paard en daar kijk ik heel erg naar uit. Schaam me trouwens enorm dat ik dit nu zo in het topic hier heb verteld. Heel bang voor reacties van anderen.

Goed van je dat je dit inziet. Ik heb er alleen maar waardering voor. Ik hoop dat je ooit van deze ziekte afkomt. Want begrijpen doe ik deze ziekte niet.

Ik ben een bezorgde moeder en hoop dat het nooit 1 van mijn kinderen zal overkomen. Alhoewel de ene erg mager is, ik let stiekem wel op wat ze eet. Genoeg dus.

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:15

Ik zie het echt niet nee. Ik zie mezelf alleen maar lelijk en super dik. Van mijn vriendinnen, de mensen op stal en vele andere die mij goed kennen hoor ik steeds: "Meid kom op je bent zo dun, wordt alsjeblieft beter." Ik vind dit heel erg om te horen zeker dat ik anderen er zo'n verdriet mee doe. Ook bij ons thuis, iedereen heeft eronder te lijden en zelfs mijn ouders zijn er door gescheiden. Mijn vader kon het allemaal niet meer aan. En dan mijn lieve paard, wat ik heb moeten verkopen. Ik leef gewoon elke dag in een complete hel en soms weet ik het gewoon echt niet meer. Toch blijf ik vechten, want ik wil leven, een normaal leven en niet meer deze hel.
Ben nu ook al steeds in de stress. Inmiddels vandaag om 16u moet ik voor de 1e keer naar een nieuwe dieetiste. Dat wegen ik vind het doodeng, maar weet dat het bij haar toch moet. Gewicht te laag wat al steeds lager wordt, toen ook in Belgie, dat betekent dus straks aan de Nutri's en nog erger sondevoeding misschien. Nutri's zijn trouwens pakjes drinken, even groot als bijvoorbeeld een pakje ander sap, maar dan met 500 calorieen per pakje en daar moet je er dan 4 of meer van per dag van gaan drinken. Bedankt voor de lieve reactie trouwens.

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:34

Laboum als jij naast iemand voor een spiegel staat die even dun of iets 'dikker' is dan jij, hoe zie jij zo iemand dan, wat vind je van haar figuur?
Veel sterkte met je ziekte trouwens!

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:40

laboum schreef:
Ik zie het echt niet nee. Ik zie mezelf alleen maar lelijk en super dik. Van mijn vriendinnen, de mensen op stal en vele andere die mij goed kennen hoor ik steeds: "Meid kom op je bent zo dun, wordt alsjeblieft beter." Ik vind dit heel erg om te horen zeker dat ik anderen er zo'n verdriet mee doe. Ook bij ons thuis, iedereen heeft eronder te lijden en zelfs mijn ouders zijn er door gescheiden. Mijn vader kon het allemaal niet meer aan. En dan mijn lieve paard, wat ik heb moeten verkopen. Ik leef gewoon elke dag in een complete hel en soms weet ik het gewoon echt niet meer. Toch blijf ik vechten, want ik wil leven, een normaal leven en niet meer deze hel.
Ben nu ook al steeds in de stress. Inmiddels vandaag om 16u moet ik voor de 1e keer naar een nieuwe dieetiste. Dat wegen ik vind het doodeng, maar weet dat het bij haar toch moet. Gewicht te laag wat al steeds lager wordt, toen ook in Belgie, dat betekent dus straks aan de Nutri's en nog erger sondevoeding misschien. Nutri's zijn trouwens pakjes drinken, even groot als bijvoorbeeld een pakje ander sap, maar dan met 500 calorieen per pakje en daar moet je er dan 4 of meer van per dag van gaan drinken. Bedankt voor de lieve reactie trouwens.

Meisje zet hem aljeblieft op. Meid het leven wordt zoveel makkelijker als dit niet meer je leven beheerst.

Schoonheid komt van binnenuit. Het maakt niet uit hoe je eruit ziet.

Ik heb misschien makkelijk praten maar echt ik hoop dat jij van deze ziekte afkomt.

Zet hem op

Yellowcab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:43

laboum Ik vind het erg knap dat je erover kan praten hier verder wil ik je heel veel sterkte wensen en hopelijk ga je een mooie toekomst tegemoet

verder wou ik ff zeggen dat het echt niet altijd met de mode te maken heeft. Ook omdat mode in NL lang niet zo belangrijk is als in grote buitenlandse steden (denk aan New York of Milaan) Er zijn verschillende oorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:43

Misser schreef:
Laboum als jij naast iemand voor een spiegel staat die even dun of iets 'dikker' is dan jij, hoe zie jij zo iemand dan, wat vind je van haar figuur?

Ik had een vriendin die anorexia had. Zij was stukken dunner dan ik, maar zag haarzelf als dik en mij als slank. Nu ben ik ook echt slank, maar zij was echt gevaarlijk mager.

Ik denk dat het beeld van iemand die anorexia heeft heel erg vertekent/vervormd, als diegene in de spiegel kijkt.

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:56

Misser schreef:
Veel sterkte met je ziekte trouwens!

Ik zie diegene altijd dunner.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 02:00

CCCCorine schreef:
Misser schreef:

Ik had een vriendin die anorexia had. Zij was stukken dunner dan ik, maar zag haarzelf als dik en mij als slank. Nu ben ik ook echt slank, maar zij was echt gevaarlijk mager.

Ik denk dat het beeld van iemand die anorexia heeft heel erg vertekent/vervormd, als diegene in de spiegel kijkt.

Dat is zeker zo. Ik zie iedereen altijd dunner dan mijzelf. Mijn psychiater, psycholoog en huisarts vinden ook dat ik duidelijk zo'n vertekend beeld van mezelf heb. Ze vragen dan ook vaak, maar waarom heb je dan zo'n laag gewicht en kleine kledingmaat? Ik weet het gewoon niet, ik snap mezelf vaak niet eens meer. Het is zo krom.

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 02:07

Ik wil jullie tot nu toe allemaal heel erg bedanken voor jullie steun en dat jullie mij niet verrot schelden. Dat verbaasd mij omdat ik vind dat ik alleen maar slecht ben en mensen pijn doe door mijn ziekte. Zelfs mijn paard, La boum, die ik heb moeten verkopen. Ik mis haar heel erg en dacht dat ik een goede nieuwe eigenaresse had uitgekozen voor haar, maar nu is mijn paard gewoon overleden. Dat is helemaal een klap voor mij. Ik ga nu proberen te slapen, slecht slapen hoort ook bij de anorexia, want ik ben echt heel moe. Ik houd jullie nog wel op de hoogte van de dieetiste van vanmiddag en mijn opname die er weer aanzit te komen.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 02:17

Laboum,
Jou verrot schelden heeft geen nut en geen zin,
Je zegt net dat jij jezelf niet eens snapt,
Dus hoe kunnen wij jou snappen en daarover oordelen?

Ik vind het wel knap dat je er zo over praat,dat is weer een stukje in de goede richting!
Succes morgen!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 04:05

Ik vind alle eetstoornissen vreselijk, zo ook boulimia.

Mijn oudste zus heeft boulimia en anorexia gehad en heeft op het moment weer boulimia. Mijn andere zus heeft op het randje van anorexia gehangen.

Maar ik denk dat eetstoornissen vooral psychisch zijn. Is -imo- ook niet zo gek als je vader altijd roept dat je zo'n dik varken bent, waardeloos voor de maatschappij en je vriend neemt vervolgens dat gedrag over.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 04:09

laboum, het zien van je probleem is de 1e stap opweg naar genezing Heel erg veel sterkte morgen bij de dieetiste

Volgensmij is een eetstoornis ook zo aangepraat bij iemand, vooral op jonge leeftijd... Als je maar vaak genoeg hoort dat je dik&lelijk bent is de kans toch vrij groot dat het een keertje mis gaat. Vooral in de pubertijd!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 07:59

Goed neergezet!
Heb het zelf ook gehad, maar ben er weer bovenop gelukkig. Nu heeft een vriendin van me anorexia... Ze eet alleen haar brood op als ik mijn brood opeet, want ik ben volgens haar nog steeds te dun en moet dus aankomen. Ondertussen is ze zelf een wandelend skelet (sorry voor deze uitdrukking), eet practisch niks op een dag en ik denk dat ze dat wat ze eet ook nog eens uitspuugt... Maar dat ontkent ze. Ze heeft veel thuisproblemen, maar die ga ik niet even op internet zetten. Ze moet ook naar 'de schooldokter' maar dat werkt voor geen meter, want ze liegt alles bij elkaar voor zover ik weet of ze zegt gewoon niks of 'ze weet het niet'.
Weet iemand hoe ik haar misschien kan helpen?
[edit:] misschien kom ik heel flauw over, maar ik wil haar echt helpen.

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:24

Jeetje, al die verhalen. Ik heb echt respect voor Laboum. Ben blij dat je het zelf ook inziet... Ik heb er miijn werkstuk over gedaan omdat veel mensen mij uitscholden voor anorexia kind enzo. Toen is er bij mij een belletje gaan rinkelen. Heel veel succes Laboum, hoop dat het je lukt om 100% te genezen en geen terugval krijgt...

×××

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:46

Misser schreef:
@Laboum: knap dat je je verhaal opgeschreven hebt! Hoef je je helemaal niet voor te schamen, erg dapper juist.

Ik vind anorexia heel moeilijk te begrijpen. Ik snap best dat mensen een mooi figuur willen hebben, slank is tenslotte een schoonheidsideaal.
Maar op een gegeven moment verander je toch in een wandelend skelet... Zien ze niet dat dat niet mooi is?

En als je weet dat je op het randje van de dood staat of dingen moet laten door je eetstoornis, waarom kun je daar dan niks aan veranderen?

Dat is juist het gekke, uit onderzoeken blijkt dat mensen met anorexia vaak een vertekend lichaamsbeeld hebben, ze zien zichzelf dus als veel gevulder dan ze eigenlijk zijn.

Dat niet kunnen veranderen: als je lichamelijk en geestelijk bijna aan de grond zit is het heel moeilijk om dat laatste stukje controle en houvast los te laten en te veranderen (lees: niet-eten, dat heeft voor de bewuste persoon tot dan toe altijd gewerkt om de controle over eigen leven te behouden).

Verder vind ik het heel goed dat de TS dit onderwerp heeft aangesneden: als meer mensen wat van de achtergrond weten kunnen mensen wat meer begrip opbrengen en ook sneller aan de bel trekken als er iemand in de omgeving verschijnselen vertoont!

@Bergemofan: laat de huisarts of schooldokter haar doorsturen naar een eetstoornis-gespecialiseerde arts/psycholoog/therapeut. Hoe sneller je eraan werkt hoe sneller je ervan af bent! Succes ermee.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:13

bergemofan schreef:
Goed neergezet!
Heb het zelf ook gehad, maar ben er weer bovenop gelukkig. Nu heeft een vriendin van me anorexia... Ze eet alleen haar brood op als ik mijn brood opeet, want ik ben volgens haar nog steeds te dun en moet dus aankomen. Ondertussen is ze zelf een wandelend skelet (sorry voor deze uitdrukking), eet practisch niks op een dag en ik denk dat ze dat wat ze eet ook nog eens uitspuugt... Maar dat ontkent ze. Ze heeft veel thuisproblemen, maar die ga ik niet even op internet zetten. Ze moet ook naar 'de schooldokter' maar dat werkt voor geen meter, want ze liegt alles bij elkaar voor zover ik weet of ze zegt gewoon niks of 'ze weet het niet'.
Weet iemand hoe ik haar misschien kan helpen?
[edit:] misschien kom ik heel flauw over, maar ik wil haar echt helpen.

Of je vriendin het uitspuugt weet je niet zeker. Ik zou als ik jou was eerlijk met haar praten over wat je voelt en denkt. Ook haar hulp aanbieden en bijvoorbeeld met haar meegaan als ze naar een arts moet. Bij mij gaan vriendinnen of mijn psycholoog ook mee naar artsen of naar de dieetiste. Mijn omgeving is ook heel eerlijk tegen me en zeggen ook wat ze voelen en denken. Dit geeft mij echt steun en vertrouwen. Ze dachten bijvoorbeeld ook dat ik mijn eten uitspuugde, ik heb hen toen ook eerlijk gezegd dat ik het niet doe en als ze het niet vertrouwen mogen ze ook meegaan om voor de toilletdeur te wachten. De eetstoornis bestaat uit veel liegen, dat weet ik. Ik heb ook veel gelogen door de jaren heen, maar ik wil eerlijkheid en ik bereik daar nu heel veel mee zie ik. Kom op, biedt je vriendin die hulp ook aan en ik wens je veel sterkte.

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:17

Als mensen vragen hebben trouwens over wat dan ook met de eetstoornis, jullie mogen het me vragen. Ook bijvoorbeeld als je bang bent als iemand in je omgeving het heeft en wat je kunt doen. Of 1 van je kinderen. Ik zal jullie zoveel mogelijk informatie terug proberen te geven om jullie ook te helpen. Het is fijn als anderen weer anderen kunnen helpen.