Percy schreef:Ik vind een pedagogische tik niet bestaan. Wat is er nu pedagogisch aan een tik? Het enige wat je daarmee duidelijk maakt is dat slaan mag. Er zijn genoeg alternatieven voor een tik te bedenken alleen zal je daar als ouder wat creatiever voor moeten zijn. Een tik is lekker gemakkelijk, het straffen op een andere manier vereist soms wat meer denkwerk.
Helaas wil dit niet zeggen dat ik mijn kinderen helemaal nooit een tik geef, de enkele keer dat het wel gebeurd heb ik er toch meteen spijt van. Het lost niets op. Je krijgt een schrikreactie waardoor het gedrag op dat moment stopt maar ze leren er niets van, hooguit dat ze de volgende keer moeten ontwijken.
Als ik mijn kinderen straf dan is dat door ze iets te ontzeggen met uitleg erbij.
Mmm.. hoe doe je dat dan b.v. met een happende tinker ? Een toespraak + uitleg waarom hij deze keer toch echt geen bix krijgt ?
Een paard is geen kind uiteraard, maar soms werkt een tik gewoon beter, mits geen schering en inslag uiteraard. Hoe minder hoe liever en hoe beter het dan overkomt.
Ik ben 48 en kan me nog steeds een bepaalde tik van mijn vader herinneren toen ik ... pak weg ... een jaar of 6 geweest moet zijn. (en gelijk had hij
)
Dus: "Hoezo kan een tik niet pedagogisch zijn ?"