"Verslaafd" aan neus-spray...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

"Verslaafd" aan neus-spray...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 00:24

Sinds een maand of twee, heb ik erge last van een verkoudheid.
Aangezien ik héél erg moeilijk kan slapen met een verstopte neus ben ik een week of 6 geleden neus-spray gaan gebruiken.
Na een minuut of twee kan ik dan weer gewoon ademen door mijn neus. Heerlijk!
Één week ging voorbij. Twee weken gingen voorbij.
Ik gebruik nu al 6 weken lang, bijna onafgebroken die spray.
Wel alleen 's avonds, en dan één spray per neusgat, maar toch...
Ik heb gisteren géén spray gebruikt, mede omdat deze bijna op is. Ik heb een erg onrustige nacht gehad. Zeg maar gewoon een k*t nacht.
Op de spray staat dat je hem maximaal maar 1 week achter elkaar mag gebruiken. Een termijn die ik dus reeds overschreden heb.
Nu ben ik wel bang dat dit langdurige gebruik schade geeft aan iets in mijn lijf.
Maar op één of andere manier kan ik hem 's nachts niet in mijn nachtkastje laten liggen...

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:25

Mmm... dat is erg vervelend... mischien evennaar je huisarts? Vragen wat je nu moet doen ?

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:27

Ik wil je niet bang maken,maar je moet hier echt mee ophouden (of iig proberen)
Een collega van mijn moeder was er ook verslaafd aan,en heel haar neustussenschot is er daardoor aangegaan,uiteindelijk had ze geen tussenschot meer.
Misschien rustig afbouwen,steeds minder gebruiken?
Succes

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:27

gelijk mee stoppen
de schoonmoeder van mijn broer heeft door overmatig neusspray gebruik, haar geur (en dus smaak) verloren.
zal er dus maar erg me eopppassen, het staat er echt niet voor niets!

wendy1

Re: "Verslaafd" aan neus-spray...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:29

Heel veel mensen hebben dit dus je bent niet de enigste

Mijn vriend had dit ook,heb nu een spray gekocht das zn grote fles net of het voor een olifant is,met zeezout zal merk eens opzoeken.
Dit werkt heel goed,hij vroeg me wel zn andere spray maar heb gezegd deze of die andere,nu heeft hij dus deze gebruikt maar aangezien hij zo goor is kap je er sneller mee hihi.

nee even zonder gekheid het is de gewenning,doe er eens zout water in wedden dat je er zo vanaf bent

owja mijn vriend sprayde dus al bijna een jaar zn neus,ook maar 1 spraytje,maar kon ook niet zonder echt de gewenning en de gedachte anders niet te kunnen slapen!

Nu is hij er gelukkig vanaf,todat hij verkouden is

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 00:30

Ik weet ook dat ik er mee moet stoppen. Echt!
Maar op één of andere manier lukt me dat gewoon niet.
Het rare is ook dat ik de hele dag geen last heb van een verstopte neus. Nu ook niet.
Maar let op mijn woorden, zodra ik met één been in bed stap zit hij dicht en kan ik alleen nog maar denken aan ontstoppen.

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:31

Je mag zo'n spray ook eigenlijk niet langer dan 2 weken, en zeker niet meer dan een maand achter elkaar gebruiken. Ten eerste omdat hij dan 'oud' is en geïnfecteerd met bacteriën (door hem nu nog te gebruiken infecteer je jezelf dus steeds weer). En daarnaast dus ook omdat er gewenning van je slijmvlies optreedt, zoals jij al hebt gemerkt.

Stoppen dus! Dat is even vervelend en zal een aantal dagen duren voordat het weer nogmaal is maar anders verwoest je je slijmvlies! En als het écht niet gaat even naar de huisarts.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:39

Mijn vader heeft er ook last van, al járen.
Sja, misschien eens naar de dokter gaan?

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:45

ik heb er 2 jaar aangezeten.
op een gegeven moment doet het zelfs pijn om die spray te gebruiken, maar je moet.

ik ben naar de huis arts gegaan en heb om flixonase gevraagt.
ik bgebruik de otrivin nog steeds als ik verkouden ben en als ik zeker weet dat mijn verkoudheid voorbij is dan wissel ik de otrivin af met de flixonase en zo kom ik er weer vanaf.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:48

Je kan er inderdaad verslaafd aan raken. Gewoon weggooien dat spul, dan kan je het ook niet "per ongeluk" pakken.....

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:49

echt ff langs de huisarts gaan als ik jou was...
Dit klopt niet..!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:52

gewoon even weggooien gaat helaas niet.
zeg dat maar eens tegen een alcoholist.
je blijft eraan denken en als je het niet hebt wordt je echt zenuwachtig.
stom eigenlijk he

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:10

nou na 1 maand zal die verslaving nog niet heeeel sterk ontwikkeld zijn. Heb het zelf ook regelmatig weken achtereen gebruikt.
Gewoon doen!

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:13

Ik = soms ook wel verslaafd hoor.. maar niet zo erg als jij

maar nu ik hier dit topic lees, wordt ik toch wel beetje bang

ArabianAngel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:14

Ik ben geloof ik wel heel erg,
al zeker 8 jaar ofzo dagelijks...

Als ik ergens ga slapen en ben het vergeten word ik gek en ben in staat midden in de nacht weg te gaan.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:15

Is al heel lang bekend dat het kan. Volgens mij is een man een tijd terug ermee in het nieuws geweest. Volgens mij met een aanklacht omdat er niet tegen dergelijke verslavingen wordt gewaarschuwd door de fabrikant....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:19

Die neusspay is ook verslavend, ik snap ook niet dat dat ding nog niet uit de handel is gehaald.

bloempie186

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:20

als ik verkouden of gewoon als mn neus eens verstopt raakt gebruik k ook meteen neusspray...en vaak ook wekenlang.....

wat ik doe is gewoon wanneer de dichtheid van mn neus op een avond eens mee lijkt te vallen, gewoon geen spray gebruiken en dit dan een aantal avonden volhouden. k slaap er inderdaad minder goed door, maar na een paar dagen is t wel over!

Honeybee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:34

Bij mij werkt neusspray totaal niet. Heeft nooit gewerkt ook.
Je mag zeer zeker niet te lang neusspray gebruiken. Zoals al eerder in dit topic gezegd, kan je tussenschot, maar ook kunnen je neusschelpen er helemaal aan kapot gaan. En geloof me, dan ben je verder van huis.
Ga naar je huisarts en vraag die om advies. Kans is groot dat die je adviseert om te gaan stomen en/of een zoutwater oplossing te gebruiken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:37

Gebruik langer dan voorgeschreven is idd schadelijk voor je, maar dat staat hier al een paar keer uitgelegd.

Het beste is om de spray weg te gooien, dan kom je ook niet meer in de verleiding. Je verkoudheid wordt dan wel even erger(daarom is het ook voor veel mensen zo moeilijk om ermee te stoppen), maar gaat daarna weer over.
Je houdt nu met die spray zelf je 'verkoudheid' in stand.

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:05

Ik heb het een jaar lang elke ochtend en avond gebruikt. Kon niet zonder, anders zat mijn neus dicht en dan kon ik echt niet slapen.
Als ik bij iemand anders ging slapen en ik was het vergeten mee te nemen werdt ik echt helemaal gek en ging het alsnog halen
Nu een paar weken geleden was mijn neusspray weer eens op en ik vergat steeds nieuwe te kopen, dus erg slecht geslapen die nachten, maar sinds een weekje heb ik het echt niet meer nodig gelukkig, mijn neus zit niet meer heel de tijd dicht. Ben ik erg blij mee , want het is idd erg slecht voor je.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:12

ik heb het gehad met hoestdrank.
Die was zo lekker en kalmerend..
ik merkte dat ik verslaafd begon te worden en toen heb ik onmiddeleijk alles weggegooid.
Nu gebruik ik altijd een hele vieze hoestdrank en op deze manier neem ik liever geen slok als wel.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 04:36

Oh die dingen zijn inderdaad erg verslavend. Net als labello eigenlijk; als ik dat een paar dagen gebruik en dan een dagje niet dan hangen de vellen tot aan mijn knieën.

Voor kort gebruik werkt het erg fijn, maar als je het langer gebruik kan je lichaam niet meer zonder en raakt je neus verstopt als je het een dag niet gebruikt. Als je er mee stopt gaat het gelukkig ook vanzelf weer over. Je kan eventueel tijdelijk een zoutwater spray gebruiken ter vervanging en die dan geleidelijk afbouwen.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:35

zoals eerder gezegd,weggooien dat spul! En afbouwen met een zoutwaterspray zou ik ook niet doen, want dan ben je met hetzelfde bezig als de neusspray (natrium = tenslotte zout). Dan maar wat vaker je neus snuiten (poging doen tot in ieder geval). Je neus gaat er kapot van. Ik heb mijn neusvlies een keer helemaal kapot gehad door dit spul (dagelijks gebruik op advies huisarts.....). Bij het minste geringste stofje of kou had ik een bloedneus! Inmiddels is het een stuk beter en gebruik ik dat troep weinig tot nooit meer.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:41

Mijn broertje deed dit ook dag in dag uit. Je moet hier erg mee oppassen. Het lijkt zo onschuldig, maar het is echt een verslaving. Ga naar je huisarts, hij kan je helpen. Mijn broertje heeft een operatie ondergaan.