"Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit"
"Als je een speler niet dekt, kan hij ook niet uit de dekking lopen"
"Een fout begint waar die hoort te beginnen"
"De ballon gaat zo diep te water tot hij barst"
"Ik maak eigenlijk nooit fouten, want ik heb enorme moeite me te vergissen"
"Als je dan zegt dat het stadion eigenlijk het Johan Cruijff Stadion had moeten heten dan geef ik je gelijk. Als je commercieel denkt, dan had het stadion naar mij vernoemd moeten worden. Ze denken hier commercieel, maar toch hebben ze dat niet gedaan. Dat is raar."
"Ik spreek beter Spaans dan welke Nederlander dan ook, maar slechter Spaans dan welke Spanjaard dan ook."
" Ik neem altijd zélf de beslissingen. Dus als ze bij Ajax tegen me zeggen: "Je bent te oud", dan zeg ik: "Dat beslis jij niet, dat beslis ik."
"Je kunt zakendoen, maar je eigen zaken kun je niet doen."
"De tijd dat ik zelf geld meenam is al heel lang geleden. Ik neem altijd de naam en het gezicht mee."
"Spelers worden beïnvloed. Mensen worden beïnvloed. Spelers worden weer door mensen beïnvloed."
"Het voetbal is natuurlijk heel lang geleden al uitgevonden. Het gaat altijd om tijd en ruimte. Dus moet je zorgen dat het middenveld goed in evenwicht is."
(Bron: Voetbal International 1997, nr.17)
"In voetbal is het simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt."
(Bron: Voetbal International 1997, nr.17)
"Ik heb wel eens gezegd: als je met 4-0 voor staat en er zijn nog tien minuten te spelen, kun je beter twee ballen op de lat schieten, zodat de mensen "oei" en "ai" roepen, want als je 5-0 maakt, is dat alleen maar voor de stand."
(Bron: Barcelona, Cruijff, p.229)
"Vier achter en vier op het middenveld kan nooit functioneren. Je driehoeken vallen weg. Je moet altijd driehoeken hebben, want alleen dan heb je constant twee afspeelmogelijkheden."
"Omdat ik aanvallend voetbal speel, hoeft een aanvaller bij mij maar 15 meter te lopen, tenzij hij stom is of staat te slapen."
"Als mijn aanvaller één-tegen-één komt zeg ik altijd: "Laat het hem lekker uitzoeken." Dan zeggen de spelers: "We kunnen hem toch helpen?" Mijn antwoord is dan: ten eerste is de kans groot dat je in de weg loopt en bovendien trek je als tweede aanvaller een tweede verdediger mee en twee tegen twee is moeilijker dan één-tegen-één. "
"Bij Barcelona hadden we op een gegeven moment iemand voor de voeten, hoe noem je zo iemand, pede en nog wat, zeg maar dat we een pedofiel in de kleedkamer hadden. Kon geen kwaad, want er liepen toch alleen volwassen kerels rond."
"Mensen die niet van niveau zijn, kunnen mijn integriteit niet aantasten."
"Van Gaal zal bij Barcelona ongetwijfeld goede dingen kunnen doen, maar hij moet zich goed realiseren dat hij wordt binnengehaald als de foto die de verkiezingswinst moet opleveren. Heeft Nuñez ook met mij gedaan; in '88 stonden er ook verkiezingen voor de deur."
"Mensen uitspelen tegen elkaar of mensen misbruiken, vind ik onder de grens. Het heeft ook geen enkele zin. Hoogstens op korte termijn."
"In zekere zin ben ik waarschijnlijk onsterfelijk."
"Er worden dagelijks kranten volgeschreven, de televisie staat bol van het voetbal en je hoort de hele dag over voetbal praten op de radio. Die mensen kiezen allemaal een invalshoek, maar helaas is die invalshoek in negen van de tien keer fout."
"Alleen resultaten houden een coach op de been. Ik kan tien keer Cruijff heten, maar dat telt echt niet."
"Ik heb het altijd zo gezien: bíjna alle voorzitters zijn, terecht of onterecht, een noodzakelijk kwaad."
"Volgens mij komt in mijn werkwijze de kern van het spel tot uiting."
"Er zijn zoveel trainers die het over prestatie hebben. Wat is dat, prestatie? Prestatie is een leuk woord, maar het gaat altijd éérst om het voetbal. Om het spel."
"Het Nederlandse voetbal is veel leuker dan het Italiaanse. Waar wacht je op? Op één schot per wedstrijd? Of één actie? Je wilt van Ronaldo toch twintig acties zien in plaats van drie?"
"Natuurlijk had ik die finale in '74 dolgraag willen winnen, maar dat men in de hele wereld nog steeds over ons spreekt als het elftal dat het mooiste voetbal speelde, is voor mij een grotere overwinning dan die beker."
"Bij AS Roma zal ik nooit kunnen werken. Daar ligt een sintelbaan rond het veld, dat is het ergste wat er is."
"Iedereen denkt nu dat niemand me durft aan te pakken, maar het is toch logisch dat die mensen gaan verdedigen als ik in de buurt van de goal kom? Hele normale zaak. Het enige dat niet normaal is, is dat ze me gaan dekken als ik bij mijn eigen doel ben. Dat is waanzinnig, zeker met 60.000 mensen op de tribune. Dat doe je niet."