Wie kent onze kerk? Mormonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:29

Ja ik bedoelde bisschop inderdaad.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:07

0ojannekeo0 schreef:
hamadryada schreef:
aan de TS: het enige wat ik van mormonen heb onthouden is dat ze ENDOgaam zijn. klopt dat en wil je daar wat meer over vertellen?


wat is ENDOgaam?


weet niet of jullie er al uit zijn, maar endogaam betekent dat de mensen alleen binnen hun eigen gemeenschap trouwen, in dit geval waarschijnlijk alleen binnen de kerkgemeenschap. Exogaam betekent het tegenovergestelde. *je bent antropoloog of je bent het niet *

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:08

we waren er al uit nando, maar toch bedankt!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:11

wat is ENDOgaam?
[/quote]

weet niet of jullie er al uit zijn, maar endogaam betekent dat de mensen alleen binnen hun eigen gemeenschap trouwen, in dit geval waarschijnlijk alleen binnen de kerkgemeenschap. Exogaam betekent het tegenovergestelde. *je bent antropoloog of je bent het niet *
[/quote]

hihi idd. tja al die moeilijke woorden ook [/quote]

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:55

Hee dames, nou heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag,
waarin wijken jullie nou wezenlijk af van (andere) christelijke kerken?

Of, laat ik het anders vragen, waarom zouden jullie geen relatie aangaan met een christen van een andere kerk?

Fem

Berichten: 12514
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 08:31

beantsje schreef:
Hee dames, nou heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag,
waarin wijken jullie nou wezenlijk af van (andere) christelijke kerken?

Of, laat ik het anders vragen, waarom zouden jullie geen relatie aangaan met een christen van een andere kerk?


de eerste vraag heb ik WEL al beantwoord...wacht ...ik ga even mijn stukje daarover zoeken...

VOILA:
Femke_L schreef:
beantsje schreef:
Femke of El-Vis
Zou je mij eens willen uitleggen wat nu het wezenlijke van jullie geloof is? Waarin wijken jullie nu wezenlijk af van christenen? Of zijn mormonen ook christenen?

Want het gaat natuurlijk niet om het al of niet kunnen bekeren van homo's (er zijn ook katholieken die dat denken... ) of hoelang je truitje nu moet zijn.

Ik ben oprecht geintresseerd, dus...


En @ maroush:
Mormonen zijn ook christenen ...
Wij volgen ook christus.
Onze kerk word geleid door profeten, zieners en openbaarders.
In onze kerk zijn vele overeenkomsten met andere kerken/religies.
En de belangrijkste overeenkomst is dat wij geloven in het zoenoffer van christus, zoals de meeste andere christelijke kerken.
Wij geloven wel dat maria de moeder van christus is, maar we vereren haar niet. De enige die wij vereren is christus/god.
Naast de bijbel kennen wij ook nog het boek van mormon. Hier danken we dus onze naam "mormonen" aan. Terwijl dat dus eigenlijk niet onze naam is. wij zijn namelijk "de kerk van jezus christus van de heilige der laatste dagen".


Zoals ik dus toen zei:
Wijken wij niet zo heeeel veel van de Christenen af (omdat ons geloof OOK christenen zijn)
Wij hebben alleen nog het Boek van mormon erbij EN We vereren maria niet. (oke, ik weet dat dat in de Hervormde kerk ook niet is. zeg ik het zo goed?)
Verder komen we best veel overeen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:33

Nou ik vereer Maria ook niet!

In de protestantse kerken wordt inderdaad nauwelijks aandacht aan Maria besteed. (ik ben gereformeerd opgegroeid).

In de katholieke kerk wel meer natuurlijk. Daar zit wel een achtergrond achter;
Allereerst zien wij Maria als een goed voorbeeld van gehoorzaamheid. Toen de engel haar zei dat ze zwanger zou raken enz. (moet je voorstellen, ongehuwd zwanger in die tijd, en wat zou Jozef er wel niet van vinden?) zei ze toch heel gehoorzaam "ja". En deze gehoorzaamheid was wel heel belangrijk. (Stel dat ze nee had gezegd...)
Het tweede is het bijbelse fragment waarop Christus aan het kruis tegen Johannes en Maria zegt; Kind, zie uw moeder. Moeder, zie uw kind.
In katholieke ogen wordt Johannes hierin als symbool gezien als de hele christelijke kerk. M.a.w. Maria wordt een soort pleegmoeder voor de gelovigen...Ik denk dat in de loop der eeuwen de rol van Maria ook best wel opgeblazen is.

Eerlijk gezegd heb ik het zelf nooit zo gezien (dat tweede bedoel ik). Maar ik vind 1 van de mooiste dingen in de Katholieke kerk, (wat ik bij de gereformeerde kerk miste) de ruimte om van mening te verschillen, en elkaar toch te accepteren.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: Wie kent onze kerk? Mormonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 23:17

ja idd, kvind het ook erg belangrijk om je eigen mening te hebben. wij hebben ook op een bepaalde manier natuurlijk allemaal onze eigen mening, maar sommige dingen kweet niet, dat zijn feiten, en dan kan iedereen die op een andere manier opvatten en erover denken maar net zoals in de rest van het leven zijn dat feiten en niet kwesties van meningen. dat denk ik tenminste. mag ik dit zeggen? nog effen, ik wil natuurlijk niemand kwetsen nooit niet, dus als iemand ooit een van mijn berichtjes zo op zal vatten, sorry dan